Част от зрелостниците на матурата – четат, пишат, но не разбират. Но драма няма!

МОН: Част от тях са функционално неграмотни
Обновена: 18 юни 2019 13:16 | 18 юни 2019 13:15,
111
Част от зрелостниците на матурата – четат, пишат, но не разбират. Но драма няма!
Снимка: БулФото

Резултатите от матурите показват, че част от зрелостните са функционално неграмотни - могат да четат и да пишат, но трудно разбират какво им се казва. Това каза директорът на Дирекция "Съдържание на предучилищносто и училищносто образование" към МОН Евгения Констатинова пред Агенция Фокус.

Повод за думите й станаха ниските резултати на 12-класниците на матурата по Български език и литература. Средната оценка, обявена от образователното министерство, е 4,06, което е понижение сравнение с миналата година. Оказа се, че най-големи затруднения срещат абитуриентите при разбирането и създаването на текст - цели 6% просто са преписали текста, предложен на матурата от творбата на Елин Пелин "Косачи".

Още по темата

"Трябва да се отчете, че не винаги сравнението на резултатите в отделни години е просто и коректно. Всъщност, ако се загледаме в резултата, ще видим, че той е само с две точки и мъничко по-нисък от средния по същия предмет през миналата учебна година, което на фона на 100 точки едва ли е толкова значимо и едва ли можем да говорим за някаква драматична промяна", обясни Константинова.

Тя подчерта, че резултатите в отделните години варират, но в никакъв случай не може да се говори за тенденция към занижаване на резултатите.

"Този резултат не ни радва. Основната ни борба, в цялостния процес на обучението през всичките години, е младите хора, не само зрелостниците, да придобият основни умения да четат текст, и като казвам да "четат", не означава да знаят буквите, а да четат, така че да разбират какво им казва текстът, да обработват информацията от него, да го тълкуват и да създават такъв", посочи експертът.

Една от положителните тенденции, които Министерството наблюдава е това, че все повече деца пишат текст, докато в предни години са се предавали много бели листове.

"Все повече зрелостници създават текст по 41-ва задача, която обикновено е откъс от изучавано произведение, което трябва да тълкуват. Тази година ни прави впечатление, Слава Богу не са в преобладаващата си част, но се увеличава броят на зрелостниците, които просто преписват текст", потвърди Константинова.

Според нея, целта на училището и на тези задачи не е учениците да научат някаква литературна интерпретация и да я възпроизведат, а да се научат на собствено мислене и тълкуване.

"Често в обществото се говори: "Учениците са неграмотни". За съжаление, част от това общество разбират това, че те не могат да пишат и да четат, не познават буквите. Далеч повече стои зад това - те са неграмотни функционално", изтъкна Евгения Константинова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още по темата: матуриМОНАбитириенти
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
Услугата коментари е временно недостъпна. Извиняваме се за неудобството.