Образование по български: Подготовка за зубрачи

Децата се подготвят за изпити, а не за умения
Обновена: 24 юни 2019 22:09 | 24 юни 2019 22:08, Петя Славова
41

Резултатите на държавните зрелостни изпити по български език и литература при дванайсетокласниците тази година са най-ниските, откакто беше въведен изпитният формат. Четвъртокласниците в страната пък получиха високи оценки на националното външно оценяване и това е тенденция, която се запазва от години.

Според статистиката обаче не малка част от учениците са функционално неграмотни. Директорът на столичното 51-во училище "Елисавета Багряна" Асен Александров коментира причините за това в студиото на "Денят ON AIR".

Според него Министерството на образованието прави добра стъпка, като усложнява матурите, защото по този начин се изследват възможностите на учениците да разбират текстове, но тъй като те не са подготвени за този формат, резултатите са по-ниски.

"Ако не се дава това нещо на матурите, учениците няма да са подготвени за него. Те са много прагматични. Не учат за обща култура, а за да си вземат изпитите. Когато виждат, че простото заучаване на автори не върви, ще започнат да мислят, че трябва да развиват и други качества и умения", обясни Александров.

По думите му чрез образователната ни система, не се развиват важните умения у децата, а умения за зубрене.

Александров е на мнение, че ДЗИ-тата трябва да бъдат на две нива, защото хорариумите по определени предмети са различни във всяко училище.

Директорът на столичното 51-во училище "Елисавета Багряна" коментира и тенденцията учениците масово да посещават частни уроци, за да влязат в учебно заведение.

"Каквито и да са учителите в едно училище, ходенето на частни уроци е социален феномен. Родителите искат децата им да имат предимство", заяви Александров пред Bulgaria ON AIR.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


41
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
1
 
7
 
! Отговори
Заглавие-глупост преди 4 години
Как аз мога да "възпитам - науча' една котка да се държи прилично, а в у-щето не не умеят да ти кажат, че ....най - малко- то не бива да биеш Педагога?
16
6
 
8
 
! Отговори
Lan преди 4 години
15За това как ще се развива и какво ще научи индивидът, отговорност носи той самия. Средата помага, щото няма как да научи нещо ако няма досег с него, но и всеки ден да му се повтаря нещото, ако детето НЕ ЩЕ или го смята нещото за тъпо, отживяло, ненужно и т.н. ми НЕМА да го научи! Никой нищо не може да даде на детето насила, нито МОН, нито учителите...
15
12
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Завърших педагогическа специалност и бях надъхана, че най-важно е възпитанието, социалната среда и т.н. Откакто имам дете, зная само, че водещи са гените. С много работа и изключителни усилия, може леко да се загладят ръбчетата. Но дори начинът, по който вървим, как сядаме, как спим, как държим лъжицата дори, всичко се унаследява.
14
0
 
11
 
! Отговори
Гост - продължение преди 4 години
без преди това всичко, което учат, да бъде планирано. Дали има смисъл пак да се казва, че очевидно образователната система, която не се крепи на "Министерството на образованието", се крепи - поне откъм резултати - на учениците? Защото всъщност, никой от "Министерството" не стана да каже, защо са слаби резултатите, ама така, по административен начин да го каже, а не да чака обяснения и оправдания от училищата - заедно, поотделно и кой как намерил?!
13
1
 
17
 
! Отговори
Гост преди 4 години
Странна система - "Министерството на образованието" усложнявало матурите, за да пробва еди какво си, учениците пък не били готови за него, те били "прагматични", ама явно, като нямало къде да отидат, щели в крайна сметка да "мислят, че трябва да развиват и други качества и умения" ? За развиването на качества и умения, и за тяхното планирано развиване, не отговаряше ли именно Министерството на образованието? Жестока е тази игра, която то разиграва - "ще се научите", защото няма как да се научат,
12
4
 
17
 
! Отговори
до 11 от 5 преди 4 години
още един вярващ в либералната измама, че "всеки може да бъде това, което поиска". Обаче, не прочел и една книга, като например "Хелиографско копие: Как ДНК ни прави това което сме" на Робърт Пломин (Blueprint: How DNA Makes Us Who We Are by Robert Plomin), където в продължение на 30 години изследват едноячни близнаци, разделени при раждането и осиновени, т.е. хора в различни семейства с различно образование, които не знаят че имат еднояйчен близнак, т.е. 2-ро ДНК копие на себе си, но IQ-еднакво!
11
6
 
1
 
! Отговори
Lan преди 4 години
11Всъщност има практически изследвания, че интелигентността се унаследява! Демек статистика. :) Виж какво е точно и как да се измери точно, наистина не е доказано още. 9, явно моят потенциал не стига да ти схвана мисълта :).
10
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
5, никакъв такъв факт не е "научно доказан". Пишеш, колкото да не заспиш. Учените не са установили дори общо понятие за интелигентност, ка-моли общ начин за измерване, още по-малко са доказали от какво зависи.Но процесът мислене е по-познат. И образованието в училищата ни рядко го развива.
9
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
На първо място- разкарайте матурите. Самият факт, че съществуват, полага основите за армия от зубрачи и преписвачи без никакви практически умения. На първо място трябва да е практиката, а сухата теория трябва да се използва само за да се обяснява видяното и наученото от практиката.
8
4
 
4
 
! Отговори
до 7 от 5 преди 4 години
аз къде съм написал да не пълниш съда?! защо трябва да разчиташ на други, да ти пълнят съда, с каквото те смятат за правилно?! значи, по-посрледствено от това няма - да си пълниш съда с чуждите мнения!!
7
1
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не намесвайте НВО за 4-ти клас. То нищо не измерва, защото е една огромна смешка, пари и време на вятъра.И да, образованието ни създава предимно зубрачи. Защото е правено от хора немислещи и неможещи.
6
4
 
19
 
! Отговори
Lan преди 4 години
реч на омразатаТова беше доста посредствено изказване. IQ-то е вродено, но това е като да имаш голям съд - дали и с какво ще го напълниш си зависи от тебе. Няма полза да имаш голям потенциал, но познания и умения - нула. Още по-глупаво е да учиш за изпит или оценката само...Дано повечето деца го осъзнаят.
5
1
 
14
 
! Отговори
:-) преди 4 години
"Когато виждат, че простото заучаване на автори не върви, ще започнат да мислят, че трябва да развиват и други качества и умения"И ролята на преподавателя тук е...??? Пълна утопия - ами да ги оставим гладни на 5 години, като огладнеят ще развият други качества. Боже опази ни! Съсипваме бъдещето си, а на всеки 24-ти май хленчим за учителската заплата. Ако ви оставят без заплата ще развиете "други умения". Хора - опомнете се!
4
10
 
19
 
! Отговори
реч на омразата преди 4 години
на крива ракета и космоса й пречи, интелигентността е 85% наследствена и това е научен факт! така, че ако сте индивид с нормален или висок коефициент на интелигентност образованието е без значение. разбира се, повечето българи, са с нисък, дори много нисък коефициент на интелигентност, но с голямо самочувствие и претенции и всичко им пречи за да са успешни!! Идиокрацията, а не Демокрацията, е системата на управление в страната, тъжно, но факт, естествено като си т ъ п няма как да го осъзнаваш!!!
3
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не знам точно в кой момент въведоха матурите, аз завърших гимназията през 2003-та след което кандидатсвах във ВУЗ и се дипломирах. Едвам се класираш след кълвачите, но все пак се класираш, след което ставаш свидетел как зубърчетата се дънят на практическите. По онова време преди да завърша средното си образование имаше някакви драми дали трябва да полагаме матури или сме в заварено положение. Моето мнение е, че откакто въведоха матурите, нивото падна значително. Значително!
2
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Като го слушам директора и той едва успява да върже 2 думи на кръст...
1
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
естествено, то и родителите само това искат от тях - резултати, резултати, а това, че не могат да мислят и да казват наистина какво харесват, на никой не му пука...