Синдикат "Образование" пита: Защо забранихме наказанията в клас?

Да върнем възпитанието в дома и училището, настояват синдикалисти
9 юли 2019 19:30, Анисия Иванова
22
Синдикат "Образование" пита: Защо забранихме наказанията в клас?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

От 30 години българското училище беше отдалечено от възпитателната си функция, а българското общество беше хиперактивно във формирането на антиценности. Много ученици получиха усещане за недосегаемост, а някои родители получиха статут на водещи на процесите в образователната система.

Възпитанието трябва да се върне в семейството, в училището, в нашия живот, за да си спомним, че духовните ценности не са преходни и не бива да ги сменяме с материални, се настоява в анализ на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа".

Синдикалистите подкрепят изготвянето на Стратегия за възпитателната работа в образователните институции, която Министерството на образованието и науката /МОН/ предлага.

В нея се казва, че "Успешното реализиране на възпитателна работа в образователните институции е в пряка зависимост от добронамереното, ползотворното, взаимопомагащото взаимодействие между детската градина и училището, от една страна, и семейната общност, от друга, в качеството им на основни социални структури, осъществяващи възпитателни функции", отбелязват синдикалистите.

Според тях водещата роля на семейството е най-важна при възпитанието, но липсват инструментите и желанието на институциите, било то държавни или образователни, за подпомагане, убеждаване и задължаване на родителите, несправящи се с това си призвание, се посочва в анализа. Липсват и ефективните инструменти във всички български институции за формиране на ефективно и добронамерено партньорство между родители и учители в учебно-образователния процес.

В анализа се поставят и редица въпроси: защо допуснахме толкова криворазбрана толерантност в образованието на нашите деца, защо се отказахме от работещите модели на оценки за дисциплина и поведение, завещани от векове, както и защо забранихме наказанията.

От десет години Синдикатът "Образование" предлага оценка за дисциплината и спазването на правилата от учениците в училище, но "страхът на експертите от МОН стопира това предложение, а всъщност няма образователна система в Европа без тази мярка", се посочва в анализа.

В много образователни системи съществува терминът "изключване" на ученик. В българската система за образование и възпитание тази дума е сменена с по-меката "преместване", коментират от учителския синдикат.

И заявяват, че повече от 20 години българските учители, предимно сами, се стараят да приберат в училище всички ученици, имащи право на образование. Сега този процес е по-активен и сякаш всички институции се ангажират с тази кампания, но от почти десет години различните екипи на МОН правят мобилни проверки на присъствието на учениците в училище. Това би било прекрасно, ако имахме визия какво ще направим, след като установим огромен процент на липсващи ученици.

"Първото послание, ако приложим новия закон и училищния правилник, би било да изключим/преместим поне 20 000 ученици, които попадат в графата с огромен брой на неизвинени отсъствия, т.е. това послание е неприемливо. Не бихме могли да мислим, че ще спрем да пишем отсъствия, за да оставим учениците в училище, но извън него тези ученици нямат никакъв шанс в живота", се посочва в анализа.

От Синдиката "Образование" са на мнение, че трябва да се върне респектът към възпитанието в семейството, на възпитанието в образователните институции, на възпитанието като фундамент на доброто образование и успеха.

Много е важно да кажем днес и сега колко е належащо да върнем възпитателната функция на българските образователни институции, защото системата се люлее само на един крак - обучението, без да се използва и другият крак - възпитанието. Така еднокраки, разлюлени, без надграждане на духовните ценности и морал, сме изправени пред огромния риск да паднем в бездната на бездуховността, коментират от учителския синдикат.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


22
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
2
 
! Отговори
До 16 преди 4 години
КЪДЕ СА РОДИТЕЛИТЕ В ЦЯЛАТАТАЯ РАБОТА!??????????ВЪЗПИТАНИЕТО И СПАЗВАНЕТО НА ПРАВИЛАЗАПОЧВА ОТ СЕМЕЙСТВОТО!?????🤔
20
0
 
3
 
! Отговори
Ученик от 10 за 11 преди 4 години
Значи искат да ни вкарат суперкамери(с лицеворазпознаване) , електронен дневник, камини единични чинове, камини на кутли и връзка с мон. Натискът е огромен и сега това. Изводите са:1. Ще ни превърнат като роботи с точен час2 ще ни карат да ставаме по никое време 3 след випуск 2019/2020 ще ни карат да пътуваме понякога до другия край на града 4. Просто може учителите да изчезнат защото повечето са пред пенсия
19
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защо за всичко обвиняваме децата? Превърнахме ги в опитни зайчета .Били неграмотни,невъзпитани ,нахални.Кой ги направи такива? Неграмотните,нахални,невъзпитани учители и родители създадоха това поколение.Следващото ще е още по- ужасно.Да живеят *** реформи.
18
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Голяма част от директорите не налагат т. нар. санкция "преместване в друго училище" по две причини - губят пари и подлежат на ожесточена критика от регионалните инспекторати - развалят красивите доклади за успех в образованието. Класните ръководители, ако имат такъв ученик, също са подложени на рестрикции - едва ли се организират "другарски съдилища", отнемат се точки за диференцирано заплащане.А хлапето знае, че дори и с 400 отсъствия по неуважителни причини, ще премине - случаят е истински.
17
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Прочетете за "теорията на счупените прозорци" и може би ще ви стане ясно защо трябват наказания.
16
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
истината е проста и кратка, съжалявам, ако звучи високопарно: ДИСЦИПЛИНА. И тази дисциплина трябва да може да бъде налагана от учителите! Никой не говори за бой с пръчка, има достатъчно методи за наказание без физическо насилие. И тази инициатива е прекрасна, защото в днешно време, децата са ИЗКЛЮЧИТЕЛНО раглезени, нямат авторитети, нагли са, растат без задръжки. Това в дългосрочен план за тях самите не е хубаво.
15
9
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А защо трябва децата все да се насилват да учат!? Ако виждаха полза от образованието сами щяха да залягат над учебниците. Нека не забравяме, че освен тояга има и морков, като второто за съжаление в 100% от случаите се забравя. Ама не, по хубаво да връщаме старото и да се върнем 1000 години назад. Пак ще си копаем на дъното ...
14
8
 
3
 
! Отговори
Някакъв преди 4 години
Този ,, инструмент" наказание вече не работи, стига сте предполагали средновековни стратегии
13
0
 
9
 
! Отговори
Разбирачев преди 4 години
Само бой трябва. В определени крайни случаи разбира се. Тогава по дребните нарушители ще си траят. Но трябва да се делегират достатъчно правомощия на учителите. Те нали затова имат висше образование. Така че би трябвало да могат да преценят къде с думи, къде с крясъци, заплахи или дори и с физически контакт да решават ситуациите. И това ако от малки децата се проучат че респекта и към родителя и към учителя са безусловни, в по късна възраст няма дори на ум да им дойде да не зачитат авторитетите
12
0
 
25
 
! Отговори
Ванкова преди 4 години
Днес се уволняват директори затова, че учениците не посещават училище. Учителите треперят, когато наказателните отряди на РУО и МОН пристигат и започват да броят децата в клас, защото на училището е вменена цялата отговорност за присъствието на гетото в училище. И пишат .... стратегии, механизми, обяснения. А родителят щрака с пръсти и хич не го е еня..... и никой за нищо не го държи отговорен.
11
0
 
7
 
! Отговори
Ванкова преди 4 години
Днес се уволняват директори затова, че учениците не посещават училище. Учителите треперят, когато наказателните отряди на РУО и МОН пристигат и започват да броят децата в клас, защото на училището е вменена цялата отговорност за присъствието на гетото в училище. И пишат .... стратегии, механизми, обяснения. А родителят щрака с пръсти и хич не го е еня..... и никой за нищо не го държи отговорен.
10
0
 
11
 
! Отговори
Здравчева преди 4 години
Браво
9
0
 
19
 
! Отговори
доктор-педагог преди 4 години
Най голямата грешка в образованието през последните 30 години беше, че смесиха нормалните деца със умствено *********** уж за интегриране. Колкото интегрираха ромеите за 100 години интеграция.
8
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Учителите най-добре знаят плачевната истина.Как всичко се разпада и е един надут балон,който като се спуска,ще лъсне истината. И как нищо не се прави това да се промени.
7
0
 
18
 
! Отговори
Коментар преди 4 години
Едва ли нещо толкова важно е станало случайно. *** народ-слаба държава. На кого е изгодно, всеки сам да прецени.
6
2
 
20
 
! Отговори
защо преди 4 години
Един добър анализ, ако има кой да го чуе.
5
0
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защото най-гадно се държат дечицата на големите клечки.
4
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
С две думи, соца изгради хора които глобализма, сиреч американския юдаизъм изконсумира като шоколад с въглехидрати, сега остана оцапания целофан, който можеш да го ближеш до блясък, но шоколада го няма!
3
1
 
31
 
! Отговори
селтак преди 4 години
Благодарен съм до края на живота си ,на другарката Петрова ,че ме шляпаше когато заслужавах ,и за това станах истински човек ,а сегашните са чисти гейчета !
2
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Да питат бе, като е важно що мълчаха 10 год и не излязоха на протест, те са виновни сега за анархията в училищата.