Академичното съдържание в учебниците: Безкрайно непотребно!

Реформата в образованието закъсняла с десетина години, смята Стаматов
4 дек 2019 20:30, Петя Славова
32

  Децата ни не са подготвени да прилагат на практика натрупаните в училище знания. Това показват резултатите но Българските ученици, които се оказаха на последно място в ЕС по общи резултати от международното оценяване PISA и в трите изследвани области – четене, математика и природни науки.
Още по темата
В изследването са участвали деца от всички 79 европейски страни и ние сме след страни като Сингапур, Китай, Русия и Щатите и последни в страните от ЕС.

"В сравнение с предишното изследване, учениците са показали същите резултати. Т.е. говорим за стабилно ниски резултати. Две са причините - българската реформа в образованието закъсня с десетина години; не се променят с подходяща сила методите, с които се преподава на учениците. Това изследване показва не какво знаят децата, а какво могат. Нашата образователна система предлага знания, а не умения. Много по-лесно може да променим средата в едно училище, но изключително бавно се променят начините, по които се преподава", обясни директорът на 119 СУ "Aкад. Михаил Арнаудов" Диян Стаматов пред Bulgaria ON AIR.

По думите му, трябва да се намалят енцикплодечното съдържание на учебниците поне с 50-60%.

"Академичните среди много държат в учебниците да има безкрайно непотребно съдържание. Учениците трябва да правят връзка между отделните предмети", заяви Стаматов в студиото на "България сутрин".

Комбинирането на изпитите по отделните предмети води след себе си разрешаването на проблема, убеден е бившият зам.-министър на образованието. Според него не е необходимо да се вторачваме толкова в резултатите от PISA, а трябва със смела крачка да направим гъвкава промяна на учебните програми, на начина на провеждане на изпитите и на начина на преподаване.

Това изследване е на икономическата общност, казва какви специалисти са необходими на Европа и света, уточни Диян Стаматов. Според него бедността на страните няма голяма връзка с показаните резултати.

Директорът на столичното 119 СУ подчерта, че в предложението му не става дума за опростяване на учебната програма, а за нейното олекотяване. На мнение е, че трябва да има обединяване на всички участници в образователната система, за да можем да дръпнем напред.

"За пореден път ни се показва, че учителите не се справят по правилния начин. Изисква се отново физическо време да се изправят. Полагат се много големи усилия. Не трябва да забравяме, че изпитът след 4, 7 и 12 клас показва друго - очаква подготовка за знания", каза още Стаматов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
30
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
От лай** боя не става. Не може да се очаква без подготвени учители, без адекватна материална база, с мизерно финансиране да се постигнат световни резултати. Просто съвременното образование е доста скъпо. Тук нито обвинявам, нито оправдавам учителите - и те са учили при неподходящи условия. В едно е прав Стаматов - подобряване на положението е възможно след десетки години. И вероятно трябва да започне от висшето образование. А там нещата са още по-зле. Затова нищо няма да постигнат тези реформи.
29
3
 
5
 
! Отговори
Радослав преди 4 години
До 27Това е все едно шофьорски курс да е само теория. Там е същия проблем, почти нулева практика и виждаме резултата по улиците! Теорията е прекрасно нещо, но практиката учи най добре! За какво му е на един ученик които ще стане магазинер да знае митохондрия какво е като никога през живота си няма да прилага тези знания? Пък дори и да знае какво е това по какъв начин това ще му помогне? Има си място и време да се учат специализирани неща, а не всеки със средно да е химик, физик, биолог и тн.
28
2
 
5
 
! Отговори
Радослав преди 4 години
До 27Да но и само с теория и нулева практика също не става. Няма как учениците да са учили химия само от учебника и да не са виждали през живота си дори елементарен химичен процес като разтваряне на захар или сол във вода. Базата ни е покъртително зле, практика нулева. Дори в техническите училища машините стоят като паметници и децата нямат право да ги пипат за да не ги счупят или защото машините са отдавна умрели. После защо като почнат работа гледат машините като камък и се чудят какво е това
27
3
 
10
 
! Отговори
Св преди 4 години
Попълвам кръстословица: Част от клетката на растение със 7 букви. "Вакуола" написах гордо аз и чак ми се насълзиха очите от умиление, че най - после знанията ми от гимназията преди 30 г. влязоха в употреба ...
26
2
 
6
 
! Отговори
8 преди 4 години
Не пиши глупости ! Без теоретични знания не може да се формират умения!Абе къде се изгубиха втози контекст "иновативните учители и училища "? Защо не ги чувам ? Тях кога ще ги тестват да видим какво нови "научни " открития са постигнали ?
25
2
 
10
 
! Отговори
6 преди 4 години
Ха , учителите не се справяли добре !? А вие къде сте икъде бяхте като зам -министър , сега като дириктор ? "Рибата се вмирисва от главата !"Не си прехвърляйте отговорностите на учителите - те са изпълнители на утвърдени стандарти , програми и указания от вас .Вече 10 години управлявяте и нямате основания да си оправдавате с предишните -марка на важда ви ! Много неща следва да се направят , но вие не можете нитода ги сътворите , нито да ги реализирате -некадърни сте !
24
2
 
16
 
! Отговори
Радина преди 4 години
Въвеждането на тестове по американски модел съсипа и образованието и децата ни.Няма знания- има късмет да уцелиш верния отговор.Учителите с увеличени заплати , но все така нервни и отчаяни, децата масово неграмотни.Дъщеря ми завърши тази година и сега следва именно педагогика.Колегите и споделят ,че са записали тази специалност, защото е лесна за следване и диплома.В първи курс имат часове по БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ГРАМАТИКА .Това- в университет?!БЕЗ ДУМИ!
23
6
 
17
 
! Отговори
Радослав преди 4 години
Децата излизат от училище без да знаят какво е това Бюро по труда, как се пише молба за работа, какво е това молба за отпуск, какво е това кодекс на труда и куп други неща които ще ползват цял живот, но за сметка на това системата иска от тях да знаят 200 формули с тангенс и котангенс и тяхното приложение във висшата математика които на масата от същите тези деца никога няма да им трябва и няма да го приложат и 1 път в живота си! Там е проблема, че се учат стотици ненужни неща!
22
4
 
4
 
! Отговори
При учителите преди 4 години
Проблемът е, че не са достатъчно разумни да тушират ексцесиите в учебниците и помагалата. Нашата по български, да речем, дава за домашно всички 9 задачи от учебника + 9 от учебната тетрадка, общо 18 задачи. Е, кое нормално дете ще подходи с внимание към това и ще уважава такъв учител, всичко е про-форма и съответно не е чудно, че това е учителката с най-лоша дисциплина в час. Един учител, който си тежи на мястото, може много да направи.
21
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Как се придобиват умения на база теоретично знание? Дървени философи ли ще подготвяте? Няма такава почва тук. Българите са практични хора, като цяло. Макар че в определени среди дървената философия е на почит. Сред кварталните пияници, например. Или по форумите.
20
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Някъде грешите с това администриране на образованието. Може би ненужно залитате по чужди образователни системи, които са неприложими в България. Или сте назад с материала - системата, в която ученикът е в центъра на процеса, например, за която се сетихте напоследък, е била модерна в Щатите и Канада малко след средата на миналия век. Сега е остаряла, понеже се оказала неефективна. А умения трудно се придобиват в българското училище. Базата е неподходяща.
19
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Така е, *** народ лесна за управление маса - мечтата на политиците. Трябва да се променят учебниците на разбираем за децата език, да се синтезира и понамали излишния материал, да се даде повече време на децата за игра и спорт, повече извън класни занимания, да има повече занимания със състезателен характер. За качествено образование трябва да се изисква от учителите реална успеваемост. Сега за да се вземат успешно тестовете за 7-ми клас родителите дават по 2-5 хил. лева за частни уроци.
18
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
така е знанието е трудно и няма приложение, затова чалга да се слуша нон стоп в часовете, за да могат да са готови за университетите и дискотеките ... па тате се ще те нареди на някоя държавна работа дето да работиш, като роб между кафе, цигарените, пред обедните, обедните и следобедните почивки ..
17
2
 
11
 
! Отговори
Наблюдател преди 4 години
Учителите не се спрявчли!? Програмата била грешна, дето даскалите никой не пита каква да буде, ама те били воновни!? Тоя Стаматовкак стана директор?
16
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Академичното съдържание е за университетите. Изисква съвсем друг подход при заучаване и възпитава съвсем различен начин на мислене, който не е подходящ за широката маса ученици.
15
5
 
16
 
! Отговори
123 преди 4 години
Ами от най слабите ученици стават учители,какво очаквате,те български не говорят правилно,вие им вдигате заплатите.Не може един посредствен човек ,едва завършил средно образование,да учи педагогика и да преподава качествено.
14
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Абе щом Нора ви Недкова станала вишистка за какво образование говорим
13
4
 
8
 
! Отговори
да преди 4 години
неформалното образование е истината!
12
7
 
18
 
! Отговори
Родител преди 4 години
В днешно време, на толкова лесен достъп до всякаква информация, на никого не са му нужни енциклопедични знания. Трябва да се развива въображението на децата, да се провокира любопитството им, да се учат как да отсяват вярната и полезната информация и как да я използват.
11
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Единни учебници, премахване на матурите до 12-ти клас и най-важното, НИКАКВИ ТЕСТОВЕ!!!