Пандемия, изолация, а децата с увреждания?

Някои от тях не могат да са със специалистите онлайн
8 апр 2020 09:15, Петя Славова
2
Пандемия, изолация, а децата с увреждания?
Снимка: БГНЕС

В условия на пандемия, ситуацията при децата с увреждания се усложнява. Според логопеда Светлана Картунова, те не могат да са под общ знаменател и при някои от тях онлайн терапията е възможна, но при други - не.

Специалистът управлява център за деца с проблеми в развитието в столицата, чиято работа на практика е блокирана заради противоепидемичните мерки и обявеното извънредно положение в цялата страна.

"В тази ситуация центърът е спрял работа и се извършват само онлайн консултации. Това е много голям стрес за всички, но нашите мисли са насочени повече към тези деца и техните семейства. Познавайки тяхното развитие, радости и проблеми, познавайки и тяхното ежедневие, ние си даваме сметка какво коства да се промени то. Те трябва да променят навиците си, ритуалите и любимите неща, които се случват всеки ден на едно дете", обясни пред БГНЕС Светлана Картунова.

С тези, които е невъзможно да се извършват онлайн консултации са децата с по-специфично поведенческо функциониране, когнитивно и комуникативно. "Особено затруднено е такова консултиране при децата, които имат проблем с комуникацията, съвместното внимание и дори в това да могат да разберат какво представлява видеовръзката. Затова не е възможно при всички, но колкото и когато е възможно, ние го правим", категорична бе Светлана Картунова.

Заедно с юристи тя се опитва да анализира точното съдържание на някои текстове от наредбата на здравния министър Кирил Ананиев, издадена на 13 март, за да разбере дали и под каква форма центърът може да продължи да работи.

"Няма еднозначен отговор. Според някои юристи в тази наредба изрично са забранени груповите занимания с деца. По силата на това тълкование т. нар. индивидуални сесии биха били възможни. В една друга гледна точка обаче, това може да изглежда като изсмукване от пръстите на информация от тълкувание. В същото време се поставя въпросът – до колко е морално да се провежда индивидуална сесия в условията на епидемия? Спазването на много строги хигиенни правила, разписани от Световната здравна организация и регионалните здравни служби, би могло да осигури подобен филтър. Нещата обаче не бива да опират до „черно и бяло", а наистина да се прецени доколко това е възможно, доколко е редно, доколко е морално, както и доколко е в унисон с общественото мнение и спазването на наредбите. За това не мога да дам ясен отговор. Единствено ми се иска всички да сме здрави и да излезем по най-добрия начин от това положение”, надява се специалистът.

В тази връзка от Сдружението на частно практикуващите логопеди са отправили и специално писмо до отговорните институции, но до момента не са получили ясен отговор.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


2
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
2
2
 
5
 
! Отговори
До 1 преди 4 години
Остава да кажеш, че изолацията е добре дошла за децата с аутизъм - те и така са се самоизолирали от социума.
1
15
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Неоспорим факт е, че вече тези деца са увредени по един или друг начин. На изолацията може да се погледне, като нетрадиционен метод на терапия и лечение. Което пък от своя страна, може да им окаже положително влияние и от сега нататък, да ги лекуват по новият начин.