Онлайн образование - какво научиха учениците през 2020 година?

Българското училище посреща 2021 г. с празни класни стаи и затворени сгради
24 дек 2020 21:00, Анисия Иванова
73
Онлайн образование - какво научиха учениците през 2020 година?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев

Тъмни класни стаи, празни коридори – без ученици, без детски глъч, без подготовка за Рождество и Нова година, без тържества, без коледни пазари, без подаръци...Така българското училище посреща новата 2021 година. Защото светът изпраща една необичайна година, белязана от коронавируса - отричан от някои, преекспониран от други, но затворил граници, икономики, образование, опитал се да постави на пауза социалния ни живот.

През 2020 г. образованието не само в България, но и по целия свят коренно се промени, а отражението върху подготовката на младите хора тепърва ще се види.

На 13 март държавата се затвори заради заплахата от неизвестното, три дни след въведеното извънредно положение – на 16 март, стартира дистанционното обучение. Деца и учители си останаха вкъщи пред електронните устройства. И докато в икономиката нещата тръгнаха тромаво, а често мерките се оказаха и безплодни, образованието успя да реагира бързо и буквално за седмица-две влезе в нова фаза – изцяло дигитално преподаване и то за месеци наред.

Онлайн обучението постави много неизвестни, които трябваше да се решават в движение. Наложи се бързо да се действа, защото българското образование не се беше изправяло пред виртуален вариант на преподаване. Почти в крачка се уточняваха платформи, създаваха се акаунти, обучаваха се учителите. За учениците вариантът се оказа по-лек като преход, но проблем имаше в малките населени места, където част от учениците нямаха техника. Ден след старта на онлайн обучението министър Красимир Вълчев заяви, че 5% от децата нямат интернет свързаност, затова договори с мобилните оператори да поставят Wi-Fi точки безплатно, за да може този процент да бъде "покрит”. Образователното министерство създаде 800 000 профила на учители и ученици в платформата Microsoft Teams, чрез които се работеше.

Вълчев обеща, че годината няма да бъде нулева, защото по-голямата част от материала е минат. До април големият въпрос беше как ще приключи тя и дали учениците ще се върнат в класните стаи. Когато се разбра, че връщане в клас няма да има, учителите се впуснаха да наваксат в преподаване на нов материал, изпитване, тестове, оценяване. Но с напредване на онлайн обучението все повече родителите недоволстваха, че им се налага да заместват учителите, особено при най-малките, където дистационното преподаване се оказа и най-трудно. Започнаха да се чуват гласове, че децата ще си останат неграмотни.

Към май месец все по-актуални ставаха въпросите за матурите и кандидат-студентските изпити. Вълчев успокои, че риск от заразяване в училище няма, взети са достатъчно мерки за дезинфекция - затова в училищата ще се явят  само 7 и 12 клас, а изпитите за 4 и 10 клас бяха отложени. От конспекта по БЕЛ отпаднаха автори, защото не се знаеше дали те са били добре усвоени. Не се разбра какво точно са научили учениците и колко ефективно е било онлайн обучението, но МОН съобщи, че изпитите са с резултати, съпоставими с миналогодишните. Заради COVID-19 МОН препоръча баловете да бъдат отложени и да се проведат след края на извънредната епидемична обстановка. И въпреки това на доста места абитуриентите празнуваха.

След края на годината започна и равносметката - МОН отчете, че е завършила успешно, учители пък признаха, че им е било трудно, но са се мобилизирали и че кризата е родила  възможности за развитие. През юли Министерството обяви, че повече няма да има дървени и грипни ваканции, а при нужда -  ще се преминава в електронна среда, защото системата вече била подготвена. Появи се и идея 20% от часовете да са в електронна среда, за да не се налага децата да става прекалено рано или да си тръгват прекалено късно от учебни занятия.

Въпреки че всичко се въртеше около пандемия, коронавирус, онлайн обучение, Министерството продължи да прави планове за подобрение на образователните програми, така че българчетата да не са във втората половина на международните тестове на PISA. И тъй като математиката в V и VI клас се оказа най-голям проблем,  образователното министерство предложи увеличение на часовете - с половин час седмично. Предложи и отпадане на фактология при природните науки, която пречела на придобиване на умения. МОН предложи и нов предмет – дигитални технологии и креативеност за V и VI клас, а предметът "Околен свят" в I и II клас се преименува на "Родинознание".

Може би най-важната заявка, която обяви Министерството, е промяна на оценителната система за държавни зрелостни изпити, но....след две години. Максималният брой точки ще стане 100, а 30 точки ще са за тройка. Сега тройката е 23 точки. Идея на МОН е и от 2022-2023 година изпитът след 7 клас по БЕЛ да се съчетае с обществени науки, а математиката - с природни науки. МОН не се е отказа и от друга идея - за задължителна предучилища подготовка за 4-годишните. Същевременно България се оказа сред страните в ЕС с най-голям ръст на учителските заплати.

Лятото мина бързо, но основният въпрос отново беше как ще започне учебната година - всички искаха да е присъствена, а МОН обясни, че най-вероятно ще е хибридна. Есенните месеци започнаха със скок на заразените както в обществото, така и в училищата – учители, ученици, персонал от детските градини, имаше и учители загубили битката с болестта. И Министерството започна частично да затваря системата – всяко училище имаше свободата да решава за какъв пероид и колко паралелки да карантинира при 20% болни.

Точно преди началото на учебната година излезе стряскаща статистика: има пик на деца с късогледство заради онлайн обучението. Офталмологът доц. д-р Александър Оскар посъветва родителите - компютърът, десктопът да са предпочитани за учене. "Телефоните са най-опасни, защото децата доближават екрана непосредствено пред очите си. Изключително много натоварват и зрителната система, и нервната система", обясни докторът.

Това беше и време на противопоставяне - не за качеството на обучение, а за мерките срещу коронавируса - за и против маските в час, за и против присъственото обучение, появи се идеята директорите да бъдат глобявани до 2000 лева, ако не спазват противоепидечичните мерки. А на помощ на училищата се притекоха студенти по педагогика, които влизаха в час, за да заместят болните учители. Оказа се, че системата може да намери резерви - 500 студентите се записаха в списъка на МОН, като се очакваше броят им да набъбне до 1000.

С увеличаване броя на заразените учители все повече преподаватели настояваха за онлайн обучение - те заплашиха с отпуски и с молби за напускане. Обезпокоени от многото смъртни случаи на техни колеги заради  коронавируса, педагозите определиха като неефективни и неадекватни мерките на министерствата на здравеопазването и на образованието.

Успешна година обаче отчетоха родните ВУЗ-ове. Коронавирусът остави много от завършилите гимназисти в страната. За да е по-лесно и да се избегне струпване в залите, МОН реши - резултатите от матурите да са вход за почти всички университети в страната. Кандидатстудентски изпити се проведоха само по биология и химия за "Медицина“ и „Фармация“, и по математика, но и там се оказа, че балът за прием е паднал значително. В много ВУЗ-ове местата бяха на 100% запълнени. С началото на годината повечето университети избраха хибриден начин на обучение, но голяма част от студентите не бяха доволни и поискаха да са в залите.

На 27-и ноември държавата отново беше затворена, макар и не така драстично както през март - отново се изпразниха класни стаи, детските градини и университетите - решението беше до 21 декември, но дни преди изтичането на срока кабинетът удължи мерките до края на януари 2021 г.  А заради онлайн обучението МОН удължи учебната година – малките от 1 до 3 клас ще завършат на 23 юни 2021 г., а от 4 до 6 клас включително - на 30 юни. Мотивът - да имат две допълнителни седмици за учене, в които да се навакса с учебния материал.

А дали наученото през тази година остави трайни следи и умения?

Според проф. Тодор Танев при дистанционната форма на обучение усвояемостта на учебния материал е изключително ниска - изследвания говорят за около 15%. Проф. Сергей Игнатов допълни, че с дистанционното обучение преподавателите са се превърнали в гидове в музей - показвали картинки. Самите студенти си оцениха дистанционното обучение "като една голяма почивка”.

А златният учител на България физикът Теодосий Теодосиев каза, че откъсването на хората от работа, училище, университет може да бъде фатално. Според него не е редно училищата да бъдат затваряни заради коронавируса. Тео обясни, че онлайн обучението ще доведе до тотална неграмотност сред учениците и който иска да си спаси детето си, трябва да го накара да учи по 15 часа на ден. „Светът се омързеливи, оставихме всичко да правят китайците, тези от далечния Изток. Останалият свят отива на упадък... Хората не искат да мислят“, смята той.

Според социолози задържането на децата вкъщи още няколко месеца ще затрудни значително родителите и на практика ще провали учебната година за учениците до 4-5 клас, но това било цена, която трябвало да се плати, за да спре пандемията и смъртността.

От МОН също заявиха, че най-доброто образование е присъственото, но ... друга опция нямало. "Това беше начинът да спасим учебната година. Успяхме да минимизираме щетите”, оцени министър Красимир Вълчев.

И заради коронавируса българското образование навлиза в новата 2021 година отново онлайн.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


73
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
55
6
 
2
 
! Отговори
Данъкоплатец преди 3 години
Учителите много се трудиха по време н ДО. Но за учениците имаше ли ползва ? Не само, че полза нямаше, но за да си оправдаят учителите заплатите, родителите на по-малките ученици и децата със СОП трябваше да спрат да работят, за да осигурят присъствие на учениците през бъгавите им платформи. Учителите много работеха, но работата им можеше да се сравни с наливане на вода в каца без дъно. Полза за учениците - нулева. Но важното е, че на учителите се осигури работа и си получават ПЪЛНИТЕ заплати!
54
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Моля кво научиха децата ли!Абе я си гледайте работата бе обявявайте нулева учебна година веднага бе тва онлайн обучение е тотален фалш пълна загуба на време.Оставете децата на мира и да се сложи край на тва онлайн обучение завинаги.Просто си избийте от главите думата онлайн обучение тва е пълна тъпотия махайте го веднага а и на децата пада имунитета от умора тъйче вие правите много по лошото .Обявайте нулева учебна година моментално а на учителите по неплатен отпуск и толкова.
53
7
 
7
 
! Отговори
Лиско преди 3 години
Какво научихме ли? Аз като родител на две деца ( 6 и 13 години) научих през 2020 година ,че децата ми пострадаха тотално от принудителното им затваряне вкъщи. И ако голямата се гледаше сама ,то за малката се грижеше някой. Който не ходеше на работа. Децата станаха лениви ,апатични и още по - безхаберни. Измислени часове от 30 минути . В 2/3 от тях празнота. Само по български и математика някакъв смисъл. И накрая Трябва да се кандидатства ( някой са 7 клас)! Абсолютно загубено време!
52
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Искате ли да спестите пари за Коледа? Сега е времето, да разкажете на децата, че дядо Коледа е починал от коронавирус!
51
10
 
8
 
! Отговори
Sisi преди 3 години
На въпроса:Какво научиха учениците през 2020 година?- едно голямо Нищо
50
5
 
26
 
! Отговори
Асен преди 3 години
Абсолютно тенденциозна статия. Истината /като учител, т.е. човек от другата страна/ - много старания от страна на гилдията, а който иска да учи, той учи и при дистанционно. За учителите беше истинска ментална революция, което не е лошо. Освен това, за разлика от други европейски страни, тук не просто се дават задачи за домашна работа, а се преподава и се изисква. Другото е оплюване от страна на хора, които не могат без учители, но така си вдигат самочувствието на знаещи.
49
13
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
ДО е провал. МОН и РУО натискат директори и учители да отчитат малък брой на ученици без устройства и интернет, както и да увеличават присъствията. Искат да им се казва това, което им е изгодно. Плодовете ще берем след години.
48
12
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"...Онлайн образование - какво научиха учениците през 2020 година?..."НИЩО!
47
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
И преди си бяха неграмотни-но сега положението е плачевно!Работя с млади хора-изумен съм от ниското ниво на образователен ценз!!Човек с "висше" не може да напише 20 думи без 3-4 ГРУБИ правописни грешки,60% изобщо не могат да разберат написаният текст на теста?!Чета мотив.писма и имам чуството,че са писани от 8 класник!!Самочуствието обаче е на ракетен инженер,върнал хора от Марс!!Махнеш ли преките пътища от декс-топа,гледат като теле в железница!Плачевно е положението!!
46
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Бля,бля,бля.Празна и безсмислена статистика.Имитация на образователна дейност.Неграмотността е почти на 100%
45
3
 
2
 
! Отговори
A3 преди 3 години
naj lesnija nachin da zatapee nacijata i da se uprawljawa po-lesno: spri im sledwashtoto pokolonie ot uchilishte. kak li parwoklasnicite tazi i minalata godina sa se nauchili da pishat?
44
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Нашето ДО и през пролетта, и сега е едно от най- добрите обучения. стига сте мрънкали!"........ХА ХА ХА ХА За 10 стотинки на пост - толкова
43
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 48Добре звучи. А организацията? Сега с 30 в клас училищата са на 2 смени, защото няма сграден фонд и учители. При 15 трябва да се построят в големите градове стотици нови училища, да се наемат двойно и тройно учители. Откъде тия милиарди на година? Защото една сграда ще е десетки милиони. 1000 учителя по 1000 нето са към 1 700 000 месечно с осигуровките или 20 000 000 годишно. 10000= 200 000 000. Ток, вода, консумативи? Защо смяташ, че досега не се прави?
42
10
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 27Как се наваксва пропуск какво са прости дроби, степенуване, уравнение с едно неизвестно, Питагорова теорема, закон на Ом, таблица за умножение? Език без азбуката и първите думи?Има фундаментални знания от 1 до 7 клас, без които не можеш да разбереш нищо нагоре. Ще смяташ корен, а няма да знаеш 2х2? Тази изгубена година ще значи масова неграмотност след 5-10 години. Не че и сега няма подобна... Начинът е един- нулева година и минаване на изпуснатия материал.
41
6
 
13
 
! Отговори
Мнение преди 3 години
От есента на тази година моят син (17.5 год) въобще не е отварял учебник, нито в тяхната Професионална гимназия е имало и дистанционно обучение!По цял ден лежане, гледане на филми, а вечерно време шляене из квартала с подобни образи.На няколко пъти съм го оставял да спи извън къщата - идва си към 23.15 часа, а даже и в ранните часове на следващият ден. Казах му да спи там, където е бил до сега или пък на гарата.С това образование и за гробар няма кой да го вземе.
40
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ами помучете се да оправите недостатъците на дистанционото обучение, да го подобрите, да стане по-ефективно. Да намалите бройките деца по класовете.Още от лятото се знаеше, че няма как при условията в българските училища, 87% от тях все още са с тоалетни тип клекало, даже и се бореха за проект реновиране на тоалетни обучението да продължи присъствено, но калинките в МОН цяло лято мислеха Алгоритми за присъствено, вместо да го дигитализират и направят ефективно.
39
0
 
9
 
! Отговори
до37 преди 3 години
в последно време разбират най-вече от вирусологияповече от всички вирусолози по земята
38
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Учебния материал се отърси от излишния баласт.И без това учителите не преподаваха всички подробности.По един предмет 10 учебника. Предимство ?Съмнително е .
37
8
 
17
 
! Отговори
Казвам преди 3 години
Веднага казвам! От учебния материал за съответните възрастови групи се пое около 10% от материята и то доброволно от по ученолюбивите деца. Училищата рухнаха, ВУЗ-овете бяха разкрити (там така или иначе се върти търговия, а не се развива образованието), образователната система капитулира. Но най-важното, което всички научиха, е че смяната на това отдавна изчерпано правителство е наложителна. Благодарим за старанието г-н Борисов, дадохте колкото и както можете. Ние продължаваме без Вас.
36
2
 
19
 
! Отговори
ЦИНИК преди 3 години
А бря от *** карате а са смея ? Те учениците кога са в даскалото не слушат даскалицата кво ги учи и си играят с телефоните -онлайн жа учат от тях ? Смех голям.Кък си я представяте таа раута да са получи и дъ им влей нящо у главътъ незнам.Онлайн щели да учат,с цигарката и биричката от тях.