Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година

Икономиката на България се оказва печеливша от дефицита
21 юни 2021 22:00, Елка Василева
201
Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година
Снимка: архив, БГНЕС

Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили между 2 и 5% средно са се повишили цените на колите в България от началото на годината, заявиха вносители, цитирани от “24 часа”.

Проблемът с полупроводниците засяга драстично и срока на доставката на един нов автомобил до клиента му. Ако досега за даден модел се чакаше до 3 месеца да пристигне в шоурума, след като е поръчан, сега може да се наложи срокът на доставка да набъбне до половин година.

Тези цифри важат за коли, които са произведени в Европа, докато за азиатските и от Америка чакането се удължава минимум с още месец заради транспорта.

Вносителите на нови автомобили могат да реагират адекватно, ако са сметнали правилно в края на миналата година квотите си към производителите. Много е трудно в този момент да се получат допълнително от договорените предварително за продажба автомобили, защото просто не могат да се произведат.

Производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее към края на годината. Недостигът на полупроводникови микросхеми в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата коронавирусна криза миналата година, ръста на продажбите на компютри и лаптопи поради масовия преход на хората към онлайн режим на работа и големия пожар в Asahi Kasei Microdevices, един от най-големите производители на чипове, през октомври 2020 г.

В KPMG сметнаха, че поради огромния недостиг на чипове автомобилните концерни ще загубят около 100 милиарда долара през тази година. Освен това компаниите трябва да похарчат до 15 милиарда долара за възстановяване на буферните запаси. Специалистите прогнозират, че в крайна сметка пазарът ще се възстанови до около две години, но това няма да се случи преди отварянето на фабриките на Samsung и TSMC.

Неочаквано за ситуацията обаче българската икономика се оказва печеливша от дефицита и от настъпилите в разгара на пандемията проблеми в автоиндустрията. Едната причина е, че до миналата година автогигантите работеха по метода just in time, при който авточастите пристигат планомерно и престояват в завода, който сглобява колите, най-много 72 часа. При резкия спад на продажбите те се оказаха затрупани с готова продукция и още през март и април отказаха поръчки. Това доведе до затваряне и на много заводи у нас за месец – месец и половина.

За да се справят със ситуацията, още през лятото гигантите организираха съхранението на частите в складове, а и самите продажби тръгнаха нагоре, което отпуши производството. В България около 10-12% от брутния вътрешен продукт се правят от производителите на авточасти, които са предимно чужди инвеститори, и още през есента тази индустрия излезе от временната криза и за цялата 2020 г. има дори ръст на производството, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на браншовата организация арх. Любомир Станиславов. В момента тази индустрия масово търси работници.

Другата причина да печелим от ситуацията е, че у нас има производител на микрочипове за автомобили – белгийската Melexis, в чиято база в Горубляне работят 200 специалисти, в това число и 50 инженери, които създават и тестват микрочипове.

Друг производител на софтуер за автомобили – немската Visteon, в чийто развоен център в София работят 940 специалисти, направи световен пробив преди година и половина. Компанията създаде системата MBUX (от Mercedes-Benz User Experience), която за първи път в автомобилната промишленост обединява в едно всички системи за предаване на данни в автомобила. До този момент за системи, които не са критични за безопасността, например навигация, музиката в колата и т.н., се използва Ethernet система. Сензорите в колите, които предават критични данни, обаче работят по системата Cam, която е много по-надеждна. Разработката на Visteon, за която има и съществен български принос, за първи път обединява двата начина и в индустрията се счита, че това е най-новият тренд, който ще позволи постепенно приближаване към колите с автономно управление.

От 28 области у нас в 14 има завод за авточасти, фирми предлагат дори жилища срещу работа. На компаниите от този бранш се падат почти половината от обявите за свободни места в момента.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


201
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
66
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Газпром не бърза да увеличи доставките на газ за Европа въпреки че Германия и много страни от ЕС поискаха увеличения на обема с повече от половината. Тук стратегията на компанията е абсолютно коректна и правилна. Газпром печели повече не от продажбата на допълнителен обем, а от увеличената цена.
65
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Сега спокойно може да си купиш кола без да чакаш . Директно от моргите в Западна Европа ги доставят . Малко боя , чукнеш тук - чукнеш там , превъртиш километража , Пускаш я като леко използвана , нищо че е произведена 2001 . Сложиш цена 1200 лв , след 1 час вече са я взели . Българинът забогатя много през последните 30 години . Къде другаде носят на хората коли направо от моргата , че и евтино ги дават
64
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Западна Европа, която всъщност оглави зелената революция, рязко увеличи потреблението на най-мръсния енергиен носител - въглищата. Причината е, че от Газпром заявиха, че ще спазват стриктно договора си с ЕС и ще гарантират договорените количества газ, но няма да увеличават доставките със заявените нови обеми газ от ЕС.
63
6
 
4
 
! Отговори
до Анонимен преди 2 години
Северна Корея е световна военна и икономическа сила с която дори САЩ се съобразяват, а България е просякинята на Европа, и всеки я подритва презрително като мpъcна изтривалка - слугинаж на САЩ и Брюксел.
62
4
 
6
 
! Отговори
Додо преди 2 години
Не само ще чакате и не само за кола, скоро и вътрешна канализация няма да имате и не само вие, но и целия Западен свят. Миграцията, съчетана с първичен материалистичен атеизъм и вавилонски ценности водят до разруха. Абсолютно всеки път!
61
4
 
4
 
! Отговори
До До 72 преди 2 години
A какво построихте при демокрацията и евроатлантизма? Първи по смъртност в света, най-бързо изчезваща нация, икономика и производство - нула, депо за евтини черноработници.
60
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Абе за една пи.ива метална врата на апартамента ми казаха,че ще стане след 1 месец - и това само за едни прости железа.Това с новите коли не е като да си купиш хляб. Неееемало в шоурума возила на момента, разбираш ли.
59
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До До 72 Чакай сега за кола за 50 бона докато ги събереш.
58
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 79 ----- 20 години се чакало ????? Не , направо 90 се чакаше . Записваш се през 1954-та , носят ти я към 2040 .
57
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 73 Не става дума за поръчкови модели . Харесал си си дадена кола , ама я няма в автосалона . Записваш се за нея и си чакаш да я произведат , да я доставят . И така минават месеци време , докато ти дойде редът .
56
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В Кореком на Бяла нова лада струваше 8 000 лв някъде, изкарваш я навън и я продаваш веднага на някой складажия или мастит за около 25 000. особено ако е червена! Голям строй, голямо чудо, в бяла държава дори и един метър да е минала колата и да се продава цената и пада с около 20%.
55
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
При соца се чакаше от няколко до 20г в зависимост от марката - Трабант, Вартбург, Запорожка, МАсквич, Жигула/Лада, Волга.Старите/използвани коли бяха по-скъпи от новите, щот не чакаш.
54
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 74Честито, с това изкаване печелиш наградата оли*гоф*рен на годината! Хората избягаха от комунизЪма и още продължават да бягат от него!
53
6
 
5
 
! Отговори
До 72 преди 2 години
Какво построихте през соца бе, другарю? Пречиствателни станции ли, филтри на комините ли сложихте? Завод който да продаде нещо за твърда валута ли? Живяхте от реекспорт на нефт, после от заеми и накрая от рязане на ненужни заводи. Аре чупарата в Северна Корея.
52
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
40-50 хиляди лева най-евтините не е по джоба на повечето българи.
51
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Няма нито една жертва от Чернобил освен жертвите от спасителните екипи на място които са били десетки. Докато при демокрацията в България 2 милиона бълграи измряха от мизерия, болести и липса на здравеопазване.
50
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Автомобил по поръчка разбира се че чакаш да се произведе, нови има колкото искаш отиваш плащаш и си ти човека
49
10
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всичко което има България днес е построено при социализма. Да си пуснеш водата, тока, топлото, пътищата, 90% от жилищата, да отидеш на лекар и болниците, училища, университети - всичко е от комунизма: над 200 електроцентрали, над 100 големи язовира и хиляди малки напоителни за селското стопанство. А днес не могат и 200 километра пътища да построят, всичко беше съсипано, днес България умираща е стана от третия свят без икономика и без перспективи.
48
0
 
7
 
! Отговори
До 67 преди 2 години
Ми като БЕШЕ (за разлика от теб съм живя по него време) защо Петър Младенов, Андрей Луканов и Добри Джуров, все отбор комунисти направиха преврата и го тикнаха в затвора?
47
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 67Тодор Правешки само заради Чернобил трябваше да бъде разтрелян, не ми обяснявай кой какво яде 1986 след 26 април!