Едва 10% от младите учители остават в системата, 59% напускат до година

Образованието губи и специалисти в най-активната възраст
70
Едва 10% от младите учители остават в системата, 59% напускат до година
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Eдва около 10% от новоназначените учители в страната остават трайно в образователната система. Повече от половината напускат още след първата си година в училище. Най-критична е втората година – след нея си тръгват средно 60% от тези, които са се задържали там до този момент. След третата година сменят професията още 56% от новопостъпилите педагози.

Това сочат данните от проучване на Световната банка (СБ) за периода 2014-2018 г., съобщи МОН.

През 2019 г. отпадналите преподаватели след първата година са по-малко - 23%. Това вероятно е резултат от кампанията за привличане на млади хора към учителската професия и повишаването на заплатите в образователната система. Този ефект обаче може да е временен, ако не се вземат допълнителни марки за задържане на специалистите в системата, посочват авторите на изследването.

Още по темата
Естествено, най-многобройна е групата на напускащите педагози поради пенсиониране. На второ място са учителите във възрастовата група 31-40 години. За 2019 г. те са били 18,7% от всички, излезли от училище. Това означава, че системата губи специалисти в най-активната възраст, които имат най-голям потенциал да се развиват и да въвеждат иновативни практики, коментират експертите на Световната банка.

По поръчка на Министерството на образованието и науката (МОН) и с финансиране от Европейската комисия банката изготви „Пътна карта на политиките за учители“.  Тя беше представена днес на кръгла маса, организирана от СБ и МОН. В центъра на събитието бяха ключовите потребности и политики за развитието на учители в България.

В документа са разписани краткосрочни мерки за квалификация на педагозите спрямо нуждите им и тези на учениците. СБ предлага програма за въвеждане на начинаещи преподаватели в учителската професия. Тя ще се основава на наставничество през първите две години в училище и ще включва различни мерки за тяхната подкрепа. Заложени са също обучения за учителите-наставници, за да бъдат максимално полезни на по-младите си колеги. Целта на друга програма е постоянното повишаване на квалификацията на учителите с цел преподаването да стане по-ефективно. Тук фокусът е поставен върху повишаване на четивната грамотност на учениците.

Дългосрочните мерки, предложени от СБ, включват подобряване на управленския капацитет и преосмисляне на модела за професионално развитие на педагогическите специалисти. Ще бъдат апробирани партньорства между различни училища, в рамките на които учители и директори ще обменят добри практики за обучение и за управление на образователните институции.

От Световната банка препоръчват да се създаде звено за събиране на данни за работната сила в образователната система, както и механизъм за измерване на компетентностите на база на уменията за преподаване по даден предмет, на дигиталните умения, мотивацията, авторитета, ефекта върху ученето на децата и др.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


70
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
53
1
 
0
 
! Отговори
бедния българин преди 2 години
видяхме че вдигането на заплатите не помага. Вече никой не гледа кой учил и кой не учил. Важното е че заплатите нон стоп се повишават, 2 месечни платени отпуски, премия след премия, малко работно време и вие ми пиши те някакви идиотизми в коментарите..
52
1
 
0
 
! Отговори
до опетков преди 2 години
Аз пък съм имал инженери от пощите, от военния завод-Разград, от Изотсервиз и сигурно изпускам някого. Педагогика имаха от някакво обучение, а не на завършили дипломирани педагози от Шумен или другаде. Това бяха работещи хора и сме имали свободни часове, като не могат да дойдат. Сбивали сме ги в други дни. Така, че не недей обобщава ей така! Говоря за техникум и научихме 100пъти повече от тях, отколкото от чистите теоретици.
51
1
 
5
 
! Отговори
Некъф преди 2 години
Не стига, че досега мизерстваха ами сега ги принуждават и да се ваксинират! Не ще се махат от училищата ами и от държавата!
50
1
 
6
 
! Отговори
Бай Пешо преди 2 години
Може да повишиха заплатите, но млади, можещи и знаещи хора немогат да припарят, защото старите оси от гнездото, ще ги унищожат. Вие си нямате на представа за какви кокошки, оси или незнам какво става въпрос. Мазнат се на родителите, а в същност тормозят децата колкото си могат и още толкова. Трябва независим психотест за всички учители всеки 6 месеца, както за шофьорите. Ако ли немогат, нека да се махнат и да освободят място за тези които наистина искат.
49
4
 
2
 
! Отговори
опетков преди 2 години
Много тъ*па и закъсняла статия. Защо ни заливате с остаряла информация, след като ситуацията е коренно различна след повишаването на заплатите им. Опитайте да си намерите работа като учители и тогава ще говорим. Особено в по-големите градове.
48
1
 
0
 
! Отговори
до световната банка преди 2 години
да имаш нещо общо, марда
47
3
 
1
 
! Отговори
опетков преди 2 години
До Анонимен Никога не е било инженерите да "преподават свободно в техникумите". Изискването за завършване на педагогика е още от времето на соца. Дори и във висшите училища ни го изискваха, макар и формално. Завършил съм техникум и твърдя, че не е имало нито един случай на хоноруван преподавател от "производството". Същото важи и за института. Преподаването и учителстването не е за всеки. Освен това за всяка гилдия си има понятието "мафия" и тем не се допуска всеки.
46
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Едно време учителите биеха децата, сега не могат. Кой ще се занимава с тва диво племе вече...
45
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не им се работи в зверилник. Разбираемо е. Въпросът е дали си спомнят те като ученици как са се държали с учителите си?
44
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Нормално, кой ще ти търпи директори и родители да ти крещят що си писал на някое ле-ке 4-ка или 5 отсъствия, кой си ти бе, некъв даскал там? Ето, такова е отношението към хора, които са учили за това да предават знания и да изискват. Ами, то е някаква вътрешна борба... и накрая нервите струват ли си?
43
2
 
9
 
! Отговори
над 50г преди 2 години
Според мен средното образование беше в пъти по-добро през 80те, когато имаше модел подобен на ГДР-ското, Чешкото и т.н., но с руски отенък и дисциплина. В техникумите преподаваха инженери от заводите, в езиковите-преводачи и работещи в туризма, в МГ имаше дори доценти от университети-всички на хонорар. Имаше и строителен техникум за изключените отвсякъде и поправителни училища за безнадеждните. За 5 отсъствия изключваха!! После видях как бяха децата, добре че ги занимавахме в къщи и по уроци.
42
5
 
4
 
! Отговори
До Зеленоок преди 2 години
От около година и половина "минималната им заплата" е 1500 лева. То затова данните за 2019-та са различни - за провинцията 1500 са си доста пари.
41
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ако не оправите дисциплината чрез повече права на учителите и по-малко на учениците, никакви заплати няма да помогнат
40
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Извън София на средно учителите от няколко години са най-високо платени така или иначе. Въпрос на мантилитет е и въпрос на правила. Никой нормалеч няма да иска да е учител, докато се очаква от него да е звероукротител.
39
2
 
9
 
! Отговори
dogan преди 2 години
Дават им се три средни заплати, безплатно жилище извън големите градове и никой няма да напуска системата. А за 700 лева, само някой, дето му е хоби ще го работи.
38
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Едно време можеше инженерите да преподават свободно в техникумите. Сега не може ...Трябва да имаш и педагогическа правоспособност и да ти пише "учител по..." А такива глупости са педагогическата им теория ....
37
1
 
22
 
! Отговори
Зеленоок преди 2 години
Проблема са парите бе калъфи.... как се живее с почти минимална заплата и тежък труд!? Който не е пробвал той не знае!
36
1
 
33
 
! Отговори
анонимен преди 2 години
Родителите трябва да влязат в ролята си на такива и да възпитават децата си,да им обясняват как трябва да се държат,как да общуват,как да контролират емоциите си.На всичките критици на училището и учителите бих им посъветвала да поработят само седмица с любимите им чада.Гарантирам,че 90% от тях не биха издържали и ден със свидните си рожби.Напълно подкрепям напускащите млади колеги.Да го правят докато е време,докато не са обръгнали и не са свикнали с безправното положение на българския учител.
35
1
 
23
 
! Отговори
Lan преди 2 години
25, поредният падащ от Марс. Кое точно е интересно на детето - ТикТок, Кпоп, клюки, джуки, чалга...да ги учим ли? Интересно може да стане ако имаш някаква база в една област, събуден е интересът. Ама мама като ти набива, че: "няма нужда да учиш за гладка мускулатура в училище, ти лекар няма да станеш", "няма нужда от тази тригонометрия - математик няма да станеш"...и детето няма база в нито една област, че да му стане интересно, щото е по-лесно да не учи! И на мамата и на детето.
34
1
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Как няма да бягат младите, като учениците имат права, а ние учителите имаме единственото такова да мълчим, да ни обиждат, да ни показват средни пръсти, да ни псуват, да ти казват, че си откачен и т.н. Пенсионирах се в тази система като учител по математика. Който мисли, че е лесно...моля, да заповяда. Само за една седмица ще си търси тапи за ушите. Учениците са със самочувствие на професори, не ти дават да си отвориш устата. Всеки опит за въдворяване на ред се таксува като насилие над мамините.