МОН с нов подход при подбор на преподаватели

Нямало да има политическо обвързване на учителки и директорски длъжности
17 фев 2022 07:40, Петя Славова
64
МОН с нов подход при подбор на преподаватели
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Нов подход за подбор на учителите ще бъде основна тема в хода на обсъждането на предстоящите промени в закона за предучилищно и училищно образование и съответните образователни стандарти, обясни образователният министър акад. Николай Денков пред депутатите от ресорната комисия. С тях ще бъде елиминирана възможността за политическо обвързване на учителските и директорските длъжности, предава "Монитор".

„Текстовете за деполитизация трябва да бъдат допълнени с по-прецизен запис за критериите и процедурите, по които ще се осъществява подбора на учители и директори, така че да се осигури качество”, заяви министърът. Промените в закона за предучилищно и училищно образование, в които е заложена забрана за осъществяването на политическа и партийна дейност в системата на предучилищното и училищното образование, трябва да бъдат гледани на първо четене в зала в четвъртък. С подготвяните промени те ще бъдат надградени и разписани по-подробно.

Новости ще има и в наредбата, която регламентира начина, по който се подготвят учителите. "Дигиталните умения не са най-големия проблем. Има друг тип дейности, в които изпитват затруднения – когато срещат агресия от учениците, работа с родители, работата с деца, чийто майчин език не е български. Ще поискаме менторството да бъде по по-системен начин, за да може всеки един учител, като влезе в системата да получи повече подкрепа от по-опитен учител", заяви акад. Денков. По думите ми трябва да се потърси възможност и за по-разнообразни практики, за да могат бъдещите учители да минат и през практическа среда, която не е само в най-добрите училища в България.

Министърът обясни, че от около месец е създадена работна група, която да разгледа причините за слабостите в образователната система. В нея са включени социалните партньори, експерти от МОН. Основната идея е да се запази общата структура на образованието, както е замислена в закона от 2016-а, уточни акад. Денков.Той посочи, че там има добри примери като двустепенното образование в гимназиален етап и възможността за профилиране. В закона обаче министърът вижда и слабости в някои важни елементарни – възможността да се инспектират образователните институции, оценката на качеството, възможностите за политизация на част от позициите. Работната група ще разгледа и учебните програми по предмети и етапи, как се работи по тях, броят на учебниците. За целта от МОН подготвят и методиката, която да е съобразена с различните възрастови особеност, темпът, с който се задават новите понятия, времето за повторение, упражнение и усвояване на материала. „Ще предложим предложения за промени, които да „излекуват” тези проблеми в системата”, заяви министърът. Той уточни, че тази работна група ще работи най-активно през летните месеци.

Една от промените, които ще се обсъжда е по-ранното започване на учебната година. Министърът  вече е дал задача на социалните партньори да изпратят свои становища. На база на тях след това идеята ще бъде представена и пред обществото с конкретика кога да започва и приключва учебната година, кога да са ваканциите, за да може да се проведе дебат.

По време на дискусията депутатите повдигнаха въпроса за разделението между хуманитарните и природните науки в университетите и защо едните учени са по-добре финансово подкрепени. Министърът обаче бе категоричен, че няма пренебрежение към тези дисциплини.  Той обаче посочи, че учените в областта на социалните и хуманитарните науки публикуват по-малко в международни статии, въпреки че броят на спиранията в е по-голям спрямо този в другите направления. Затова по думите му не трябва финансирането да се нагажда спрямо тях, а те са търсят мястото си сред световните образни.

Костадин Костадинов от „Възраждане” запита министъра защо МОН има договори с фондация „Заедно в час”, след като акад. Денков е бил част от Управителния ѝ съвет. Министърът обаче обясни, че договорите са сключени още преди да стане министър и след като е встъпил в длъжност не е имало нови. Вече не и част от „Заедно в час”. „Ако знаех, че щях да стана министър, нямаше да вляза в Управителния съвет. Аз бях поканен като предишен министър, учен, преподавател във висше учебно заведение с идеята да им помогна как да си планират работата и да я реализират в ползва на училищата в България. Когато станах министър, си подадох заявката да изляза от УС, за да се избегнат такива въпроси”, заяви акад. Денков. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


64
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
53
0
 
2
 
! Отговори
раница преди 2 години
някой да повдигна въпроса за тежките раници с учебници и тетрадки стигащи до 10% от теглото на децата? пак ли сме последни в европа, даже и от албания.
52
1
 
14
 
! Отговори
Възмутен преди 2 години
Все ми е тая как ще ги подбират,най-важното е да са грамотни.Не може учител да пише четЕри,пАрзалка,неЙн и тн.
51
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ама вие какво искате като от години на матурите на 12 клас 22, 5 точки са за ТРОЙКА от възможни 100 точки? Пор.ногр.афия!
50
2
 
8
 
! Отговори
Ели преди 2 години
Каква подкрепа от по-опитен учител-подкрепа се дава от базов учител на държавна практика...По-опитните и греха не си дават,и т.н. За полит.зависимост съм съгласна
49
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Хъх, ако се оценяваше 50%+1 за 3, то тогава 80% от децата щяха да имат 2 по математика. Така, че и сега реално средната оценка за страната е 2, а не малко над 3 както обявиха... :)
48
1
 
13
 
! Отговори
Аз преди 2 години
Чудесно, че ще махнете партийните роби в образованието, а факта ,че в големите градове бъдещи учители им искат няколко хиляди за да започнат работа.
47
2
 
26
 
! Отговори
Немо преди 2 години
Като гледам "какво е положението" с домашния ми тийнейджър, въпреки, бих казал, адекватните усилия които полагаме с майка му, незнам какво би трябвало да ми предложат, за да се разправям с 30 като него.Не мисля, че бих си го причинил и парите със сигурност не биха били решаващ фактор.Да бъдеш учител е преди всичко призвание, а не просто професия, за която си получил правоспособност проспивайки няколко години в педагогическия факултет на "н-тия" университет.Може би някъде там е заровено кучето.
46
4
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Оставка на Харвардската банда мошеници! Между другото ако някой мисли, че има голяма разлика между Харвард и НБУ, например, е в дълбока заблуда. И на двете места гледат да ти вземат парите и после ти издават бележка, че си умен.
45
10
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Първата задача на МОН при прием на нови учители е да са ГРАМОТНИ - нека всеки кандидатстващ да си напише ръкописно пред комисия автобиографията, която да се провери за правописни греши и от там да се започне интервюто за работа !!!!!!!!!! Омръзна ми да поправям грешките на учителите, които "поправят" грешките на сина ми в съчиненията му - те с червено, аз със зелено върху тяхното
44
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Нищо няма да направят и тези. Оставка и нови избори!
43
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не съм съгласен да има изискване за политическа коректност, Това не е било и в най-мракобесните години. Или пак ще въвеждаме ЗЗД? С бързи стъпки вървим към диктатура!
42
5
 
31
 
! Отговори
бивш учител преди 2 години
Не е вярно, че няма учители! Кандидатсвали ли сте? Няма и да ви назначат. Назначават се само гербаджийски кадри и приближени на директора или направо спуснати от общината. Има търсене единствено по информатика и езици, и то в два големи града.
41
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 43, това е и разликата между Тео и останалите като теб. Плащат ти и на 20 час спираш, докато той ще работи 2000 часа. Интересно какви биха били успехи на учениците ти с тези 3000лв? Защото ако говорим според резултатите той трябваше да е милионер на стари години. Виждате ли колко са комплекси проблемите на образованието ни? :)
40
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Активно се работи за обезличаване на учителя. Докога ще търпим?
39
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тогава как ще им осигурят правото по Конституция да ходят на избори? Нали ги разпитваха миналото лято за кого ще гласуват? Рашков беше привикал много директори и учители и с часове ги разписвали за кого ще гласуват.
38
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Оставка!
37
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
От това министерство искат да унищожат всички будни и мислещи хора, останали да работят в училище. Трябват им послушни и безразлични. Протест!
36
5
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не стига, че никой не иска да е учител, ами все нови и нови изисквания измислят. България - държавата на високите изисквания, резултат - нулев! Аз лично имам учителска правоспособност, но не бих се захванал докато началната заплата не стане поне 3000 лв, нето.
35
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Учителското съсловие ще бъде превърнато в аморфна маса от съгласни с всичко хора. Оставка на министъра за такива идеи!
34
2
 
25
 
! Отговори
до 39 преди 2 години
И с парите от проектите правят далавери. Точат пари от проектите като отче наш ги имат. Нека видят какви пари получават директорите от проектите, които вадят учителите. Ако си отворят устата дават проекта на техен човек и получават проценти. Сега ще започнат още повече да крадат. Чакат големите пари от ЕС. Всичко е мафия при мошениците от ПъПъПъ. Където са пипнали, всичко са омазали с роднини.