Синдикат: Ученици ни не учат по-малко сравнено с европейските

В много държави учебната година започва в средата на септември
14 мар 2022 20:47, Анисия Иванова
32
Синдикат: Ученици ни не учат по-малко сравнено с европейските
Снимка: Димитър Кьосемарлиев

В повечето страни учебната година започва в началото на месец септември. Въпреки някои различия, държавите в Европа показват и много прилики в структурата на учебната година – в 10 страни/региони тя започва през август, като в Дания и Финландия учебните занятия започват по-рано. В Германия, въпреки че 1 септември е началната дата на учебната година, в различните федерални провинции тя започва в широкия диапазон от 2 август до 14 септември.

В 13 европейски страни учебната година започва на 1 септември. В някои страни обаче, тя започва в средата на месец септември - Южна Европа Гърция, Испания, Италия, Кипър, Португалия, Албания, Турция, Люксембург, Румъния и, разбира се, в България. В Малта учебната година започва в края на септември.

Още по темата

В Германия, Испания, Италия, Нидерландия, Австрия и Швейцария началото на учебната година варира и е в съзвучие със спецификата и характерните особености на съответния регион.

Приветстваме началото на дебат за учебното време, ваканциите, натовареността на българските ученици и учители, учебното съдържание, учебните програми, учебниците, съобщават от Синдикат „Образование".

Налага се изводът, че България далеч не е страна, закъсняла за началото на учебната година, дори напротив. Мнозинството от държавите в южния географски и климатичен пояс, както и някои по-северни страни, практикуват начало на учебните занятия, което напълно съвпада с нашия 15-ти септември. Това основно зависи от географските, климатични, икономическите особености и физическата среда на образователните институции на региона или държавата.

Друг важен лайтмотив в тази образователна симфония е размерът на учебните дни на държавите в Европа /включени са и държави извън ЕС/.

В повечето от изследваните държави броят на учебните дни е между 170 и 190. В Албания и Малта са 165, а в Дания и Италия – 200. В половината от страните са 170-180. В 13 държави са в диапазона 181 – 190 учебни дни. Като цяло броят на учебните дни е еднакъв за  всички степени на образованието, но има и изключения – във Франция и Сърбия горният курс е с повече дни, а в Литва и Румъния броят е по-висок в начална и средна степен.
С по-малко учебни дни в горен курс са Гърция, Ирландия и Босна и Херцеговина.
В страните, където броят варира според степента и класа, често последният клас има най-малко учебни дни. Такъв е случаят и с България – в 12 кл. има 31 учебни седмици, с пет по-малко от останалите.
В България броят на учебните дни за всички степени (без начален етап) е в горната част на скалата близо до максимума от 190-200 учебни дни, а именно – 180.

Последният лайтмотив е продължителността на ваканциите през учебната година. Този показател варира, с изключение на Коледната и Новогодишна ваканция. Освен лятната ваканция, има още 4 основни вида на училищни ваканции и почивни дни – есенна, Коледна и новогодишна, зимна и пролетна или Великденска.

С изключение на Коледната ваканция всички останали варират и се различават по продължителност. Някои ваканции зависят от нефиксирани, регионални празници и прояви като национални и местни карнавали и Великден. Всички държави осигуряват и почивни дни за обществени прояви и религиозни празници. Есенно време в 16 страни има есенни ваканции за седмица или до няколко дни. За Коледа почти всички осигуряват минимум 2 седмици, а в Швеция и Сърбия – 3. Великденската ваканция е една или 2 седмици в почти всички държави, освен Турция.

В Германия, Испания, Австрия, Италия и Швейцария, местните и регионални власти имат право да определят свои периоди на ваканции, съобразно местната специфика, но общият брой учебни дни е определен централно. Като цяло, схемата на ваканциите в различните страни е еднаква за различните образователни степени. България не прави изключение от общата картина, дори някои ваканции у нас са по-кратки - Коледната и Великденската, сравняват синдикалистите.

В Европа продължителността на лятната ваканция е между 11 и 15 седмици. Учебното време като цяло приключва в края на май или средата на юни, когато в повечето държави започва лятната ваканция. Продължителността на лятната ваканция варира в широки граници в отделните държави – от 6 седмици в някои германски федерални провинции, Нидерландия и Лихтенщайн, до 13 седмици в Латвия, между 11 и 14 седмици в Италия и Португалия, а дори и 15 седмици в Албания за начален етап. В редица държави на Балканите началните степени излизат в лятна ваканция преди по-горните степени. България със своите 13 седмици лятна ваканция и по този показател не прави изключение, а се намира в позицията на други държави с подобно географско положение.

Като цяло, сравнителният анализ, който ползва „Доклад на европейската агенция за образование към Европейската комисия за системата на начално и средно образование“ показва, че у нас в никакъв случай „не се учи по-малко“ в сравнение с повечето държави в Европа, дори може да се спори дали училищните занимания и престоят в училище на ученици и учители за учебни часове и други дейности не е и по-продължителен.

Трябва да се отбележи, че огромна част от българските ученици са в целодневна организация на учебното време, което не всички образователни системи в Европа могат да предложат. Но това също и прибавя часове в учебното време, нещо, което не влиза в статистиката на МОН.

Синдикат „Образование“ от десетки години предлага, когато смятаме ваканциите на българските ученици, да не прибавяме почивните дни и официалните празници, защото тези дни и без това са „ваканция“. Българските учители далеч нямат най-ниското работно време в сравнение със своите европейски колеги. Нека припомним, че работното време на педагогическия специалист  далеч не се изчерпва само с годишния и седмичен норматив.

Българският учител, в рамките на работното си време, има задължения, които му „гарантират“ поне още толкова време в училището и детската градина. Много от тези несвойствени и административни задължения са определени като бумащина, с която социалните партньори в МОН се борим от много години, за съжаление без особен успех.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Качеството гледайте, а не - количеството. Една частна платформа показа как може да се използват новите технологии в образованието. И как да се направи ученето интересно. МОН са закостенели.
27
0
 
6
 
! Отговори
боню преди 2 години
Побъркахте децата. Всеки нов некадърник на чело на министерството измисля все по големи тъпотии, от ***..ана..ри та по големи ***..ана..ри. Оставете децата на мира, стига сте издевателствали над тях.....
26
0
 
12
 
! Отговори
НОМЕР2 преди 2 години
15 септември да бъде начало на учебната година! Да се премахне излишният 12-ти клас! Да се махнат матурите, особено в 10-ти и 4-ти клас!
25
6
 
2
 
! Отговори
Корониииии преди 2 години
Учениците ни толкова затъпяха с това електронно обучение, че дори липса на ваканция няма да ги изостри.
24
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 25 "Учат даже много повече, само че глупости.". За съжаление не мога да ви сложа десет плюса, иначе щях. Точно така е - страшно натоварена и вредна за децата програма, несъобразена с огромната нужда от двиижение и общуване за възрастта им. И учат (по-точно зазубрят механично) много гл.упости.
23
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Учат даже много повече, само че глупости.
22
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И едно време нямаше такива профили като сегашните - природоматематически паралелки, хуманитарни и т. н. всички предмети изучавахме с еднакъв хорарирум. Ама не ти върви математиката, няма такова нещо, имаш си 5 часа седмично математика и тъй.
21
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Поредната дезинформация от страна на МОНьо - от 30 държави в Европа само 9 имат повече от учебните дни в България, и то разликите са в рамките на 4-5 дни. Испанските ученици почиват над 100 дни, българските 60 и няколко. Да не споменавам академичните знания, които МОНьо изисква от нашите деца, глупости, които са спестени на учениците, живеещи в нормални евр. държави.
20
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ние пък учихме едно време и в съботите....само в неделя почивахме. И имахме всеки ден по 7 часа + 8-ми и 9-ти за кръжоци. Преди 89-та учебната седмица беше 6-дневна, а не както сега 5-дневна + по-малко часове.
19
8
 
3
 
! Отговори
ТРЯБВА преди 2 години
Всички коментари по долу са плод на Образованието НИ .Някои даже са подробно запознати с някаква система за образование за *американски* деца - не знаят къде е Европа .Забелязахте ли че Новината е написана от Синдикат ?Предстои Реформа в Образованието и съкращаване на Пенсионери ?Този Синдикат на Учителите е само деен когато се вдигат заплати и когато са заплашени че идват млади хора .Нямат нищо общо с Образованието на Децата НИ - Нивото е като в Сирия в момента .
18
5
 
14
 
! Отговори
До 5 преди 2 години
Вярваш ли си , като ги пишеш тия работи? Щото много учат и знаят нашите, че затова се налага да ходят на допълнителни курсове по предмети като физика, химия и математика, за да кандидатстват в университети на запад- щото много знаят разбираш ли. Далеч назад са нашите, когато става въпрос за влизане в университет! Ей това трябва да се навакса максимално бързо. Да се махнат всякакви тъпотии от програмите, безумни проекти, губи-време предмети и да се преподава задълбочено природни и точни науки.
17
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Замислете се първо имат ли мотивация за учене децата, след като виждат как едни почти неграмотни хора държат хотели, складове на едро и са милионери! Вижте образованите хора какво коли карат, какви длъжности заемат! Много от моите съученици, които буквално не можеха да си напишат името-в момента имат по 600 човека работници и по 20 имота.Бабите едно време казваха:"Учи, баба,за да не работиш!".Хората имаха мотивация за учене.В момента учените са най-ниски платените в Б-я.Тарикати ни управляват.
16
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Няма ли кой да напише заглавието правилно?
15
1
 
11
 
! Отговори
Joko преди 2 години
Цялата ни образователна система е кръгла "0". Имах възможността да преподавам 5 магистърска програма в топ БГ университет. Придобитите до моента знания на студентите колняха към "0".Жалко но факт ......
14
1
 
6
 
! Отговори
До 13 преди 2 години
Работя в системата на образованието от 1990г. Много добре знам какво се случва в училищата и в детските градини в България и в Европа.
13
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Нито децата ни учат по-малко, нито ние работим по-малко от крадливите западни мързели, но по директива трябва да ни се втълпява, че за всичко ние сме си виновни. А истината е, че от 30 години се стремят да ни смачкат - и, уви, успяват.
12
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Децата в детските градини в България учат в реални условия и се подготвят за бъдещата си роля на ученици от първа група в ДГ. Проверете издателствата! Проверете тематичните разписания на седмичните програми за деца от предучилищна възраст! Децата в Европа не учат в ДГ. Там предимно играят. Детските градини в България са в пъти по- добре обзаведени за учебен процес.В повечето големи градове през последните години се инсталираха във всяка група интерактивни дисплеи и децата работят с лекота с тях.
11
8
 
5
 
! Отговори
МНЕНИЕ преди 2 години
Всички в България знаем Нивото на Образование в България .Имаме Неграмотни Хора . Вчера Министъра на Образованите каза че Българското Образование преподава 40 до 80% по - малко от Европа . Проблема е в Учителите , въпреки че се вдигнаха заплатите нивото спада всяка година . Системата на Образование е като МВР - роднина , учител , полицаи .
10
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Какво гледате колко седмици учат? Вижте в други части на света по колко учебни часа имат на ден! Вижте какво учат! Децата в Америка не познават картата на света. Попитайте ги къде е Европа! Попитайте ги за столиците на различни държави и ще видите, че за тях света се върти около тях самите. Те не познават дори историята. Като подценявате децата и им внушавате, че малко учат- няма да ги направите по- ученолюбиви. Вменявате им вина и ги демотивирате. Децата трябва да се насърчават.
9
0
 
14
 
! Отговори
Доктор преди 2 години
Важното е какво учат. В това ли се състои реформата на академика: да намали ваканцията и да обедини университетите? Това и неакадемик би го направил, но какъв ще е ефекта? Ефекта "харвард" ли се цели? Да имаш диплома и да не знаеш нещата от живота. Куролация един вид.