Математиката е най-сложният предмет за учениците, смятат ли я за полезна?

За по-малките трудни са и история и география, за по-големите - физика и химия
171
Математиката е най-сложният предмет за учениците, смятат ли я за полезна?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Математиката е най-трудният предмет за учениците от 5. до 10. клас. По-малките определят като сложни също история и география, а по-големите – физика и химия. Това показват резултатите от електронната анкета сред учениците, организирана от Министерството на образованието и науката (МОН) във връзка с прегледа на учебните програми от I до X клас.

В проучването на доброволен принцип и анонимно участваха 5200 деца. Част от тях - 2184 ученици, бяха достигнати чрез директна кореспонденция с ученическите съвети в училищата. 3016 ученици се включиха благодарение на Националния съвет на децата към Държавната агенция за закрила на детето.

Учениците изразиха мнението си за отделните предмети по степента на трудност за научаване, необходимостта и смисъла от придобитото знание, практическата приложимост и метода на преподаване.

Като най-смислена петокласниците и шестокласниците възприемат дисциплината „Човекът и природата“. Независимо че определят за най-сложна математиката, те смятат, че тя развива мисленето. Въпреки това не са убедени, че ще им е полезна в живота.

Децата от V и VI клас трудно приемат прехода от „Човекът и обществото“ към двата отделни учебни предмета „География“ и „История“. Очевидна е необходимостта от засилване на синхрона в учебните програми между двете дисциплини в тези класове. Подобен проблем има и в VII клас при разделянето на „Човекът и природата“ на „Химия“ и „Физика“. Инвестициите в създаване на STEM кабинети, проектното обучение и работата в групи биха помогнали за преодоляване на тези трудности.

Гимназистите (VIII-X клас) масово не осъзнават практическата полза от знанията по математика, български език и литература и физика. Те намират за важни и полезни географията и чуждите езици. Учениците с успех под много добър 5.20 по-трудно разбират смисъла на изучаваното в училище.

Учениците от първи гимназиален етап най-често искат материалът да бъде разглеждан чрез практически примери и реални житейски ситуации, необходимо им е и повече време за упражнения, особено по математика.

Гимназистите признават опитите на своите учители да представят учебния материал по разнообразен начин, за да бъде възприет по-добре, включително чрез използване на образователни платформи. Едновременно с това, също като по-малките, те отчитат като сериозен дефицит липсата на работа в групи и недостатъчното време за разбиране и затвърждаване на новите знания. Учениците рядко са ангажирани в проектни дейности по предмети с голям брой часове като  български език и литература и математика.  Почти всички отчитат необходимостта от повече упражнения.

Работни групи към МОН преглеждат учебните програми по всички общообразователни предмети, изучавани от I до X клас. Част от този процес са проучванията на мненията на учители, ученици и родители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


171
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
133
2
 
2
 
! Отговори
естественно,че е преди 1 година
сложна!Във България растат ***,нагли деца без никаква култура.Това идва от родителите и възпитанието,което съответно го няма!расте едно тъпо поколение.аз като гледам коментарите и не мога да намеря нито едно изречение без куп граматически грешки.а да не горворя за "журналистите".пълен майтап.масово неграмотни.
132
1
 
1
 
! Отговори
ДжО1984 преди 1 година
Науки като математика, физика и химия са основата на развитието на човешката цивилизация, защото чрез тях се фантазира, мисли и твори бъдещето, което някой ден става реалност! Всичко в природата е математика или по точно математиката е логическият модел за разбиране на природата. Във Вселената привидно всичко е хаус, но чрез математически ред стигаме до големият взрив и след това правим история и география, език и изкуство и накрая се пръква политиката с разни тивки и харвардци!
131
5
 
3
 
! Отговори
Оффф преди 1 година
Има някаква логика. Кой от вас в бизнеса си е смятал синуси, косинуси, отварял е таблици, смятал е приближения и т.н. ? За чий са му тия неща? Ако ще се развиваш научно, смятай си диференциални урамнения, но за реалният бизнес се натоварнат децата с ненужна информация.
130
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В България математиката вече най-лесният предмеТ , половината на 1 000 вече не е 500 , за някои е 200 , за други е 900 , зависи от гледната точка на шефЪ !
129
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ами поколение което обича чалгата, няма как да обича Евклид.
128
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Естественият интелектуален подбор е ***: или проумяваш ползата и красотата на тази наука, или твърдиш, че за нищо не става и за нищо не ти е от полза, докато ползваш всичките блага на цивилизацията, пунктуално моделирани и създанени с нейна помощ.
127
7
 
13
 
! Отговори
дедо Ташунко преди 1 година
Математиката дава възможност за да се научи човек да мисли логично. Който е бил слаб по математика в училище, е слаб в главата за цял живот. Тя е трудна наука, но дава най-много на учениците, повече от всички останали предмети. Успех в овладяването на тази наука, драги ученици!
126
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Математическите дисциплини са за хора с аналитично мислене. Останалите ученици трябва да се насочват към другите дисциплини, където трябва повече да се чете и помни. Но за това е необходимо правилна преценка от преподавателите, кой ученик какво може . Иначе си е тормоз за всички.
125
8
 
12
 
! Отговори
Крал Трол I преди 1 година
Нищо изучавано по математика след 6-ти клас не ми е било нужно в живота. Дори в университета ми набутаха математика без никаква връзка с професията. Пълнеж, за да се правим на много умни.
124
3
 
10
 
! Отговори
Ангел преди 1 година
Братовчедът ползваше метод от висшата математика така че с минимален риск да има максимална вероятност за печалба в Еврофутбол,няколко пъти печели над 4000 лв.
123
6
 
12
 
! Отговори
Иво преди 1 година
Математиката е най-важната и най-необходимата наука и е критерий за умствено развитие.жалко за новите поколения
122
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нямат нужда от математика, за да берат ягоди в Англия и за да карат бусове в Германия, математика не трябва! Никакъв смисъл няма от висше образование в България, България няма никаква икономика!
121
1
 
10
 
! Отговори
Факт преди 1 година
Дали тази статия е писана 2022 г, 2002г, 1982г, или 1962 г, е без значение. Винаги е актуална. И няма нужда да се правят скъпи анализи, то се вижда от пръв поглед. Защо България е слаба държава?
120
5
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Да се учи математика, но да се намали двойно материалът, във всички класове от 3ти до 12ти. Да се премахнат сложни формули и фигури, от геометрията да се изучават само най-важните и нужни в живота задачи. Сега деца в 5 клас решават задачи за лихва, и не разбират значението на думата, първо трябва да знаят къде се използва, а това е работа на друга наука и по друго време , не в час по математика за малки деца.
119
1
 
25
 
! Отговори
до 152 преди 1 година
Образованието се скапва по много причини! Първата е семейството - вечно изнервени родители, които не обръщат внимание на децата си. После се започва - телефони, компютърни игри, телевизия.. На децата постоянно им се предлага нещо лесно, което да ги занимава и на тях не им се налага да са креативни. Нямат дори време да мислят.. Вие си мислите, че като му купите таблет, то ще учи. А вместо това играят *** игри на които само ще щрака или гледат идиотщини. После каква математика чакате..
118
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Образованието ни се скапва по 2 основни причини.1. Училищата получават пари за всеки ученик - стига да мине в следващия клас.2. Преориентация на шамарите - преди 15-20г. като изкара някой двойка шамареха него да учи, сега родители и директори "шамарят" учителя да пише по-висока оценка.
117
2
 
23
 
! Отговори
Ром'с преди 1 година
Математика е за тези които имат аналитически ум... за другите е тежка,ненужна.... В живота също се "решават" математически задачи и математика е нужна... . В днешно време учениците са консуматори, консуматорското общество не включва сивото вещество... то само "консумира" и информациите от ТВ, интернет..
116
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Едно време през 90те, никой не ни питаше харесва ли ни или не, а няма и за какво да се питат учениците. Направо ни пишеха двойките и това е. По-добър стимул от това за учене няма. А и беше срамно да си ***. За жалост сега чалга културата отдавна издигна простотията в култ и тя вече не е нещо срамно, а даже хората се гордеят с това. Именно и това е причината обществото и държавата да затъва.
115
0
 
24
 
! Отговори
Живял-видял преди 1 година
Всички усилия положени в математиката си струват. Не съм бил особено добър по този предмет, но упорствах да си заслужа 4 или 5. Най-важното е ,че после никога в живота си не сбърках със сметките, не влязох в никаккъв финансов капан или пирамида. Математиката помага да се научиш да правиш правилните стъпки, една по една, докато стигнеш до успешен финал на начинанието си. Полезна ми бе и физиката. Там любимо ми беше електричеството и никога в живота ми не съм търсил електротехник. Сам се справях.
114
7
 
10
 
! Отговори
Келепирджия преди 1 година
Математиката (училищната) просто е скучна,не е трудна. В училище бях пълен слабак по математика, но "в живота" се научих да ползвам висша математика с лекота. Няма нищо сложно, ако виждаш връзката с реалния свят. Това обаче не е зубърската математика от училище, и е по-трудно зубър да я овладее, отколкото "калпазанин", защото зубъра има заложени много вредни представи. Разликата е като между вдигане на щанги и качване на диван по стълбите.