Българчетата с най-къса учебна година в ЕС, 25% по-малко от средната

Още се обсъжда дали да започва на 7 септември
Обновена: 22 май 2022 14:05 | 22 май 2022 12:21, Камелия Цветанова
181
Българчетата с най-къса учебна година в ЕС, 25% по-малко от средната
Снимка: БГНЕС

"Направихме преглед на програмите и на учебното съдържание. Вече са ясни заключенията къде са най-големите проблеми. Ще положим много усилия, за да ги променим, така че ученици и учители да имат по-комфортна среда, в която да учат. Оттук нататък въпросът е как да оправим програмите. Както са дефинирани проблемите, така трябва да търсим решенията. В математиката, примерно, част от материала може да бъде дори премахнат, без от това да загубят учениците в края на тяхното обучение. Друга част от материала трябва да се премести в по-горни класове".  

Това заяви пред БНР министърът на образованието акад. Николай Денков и подчерта, че образованието е сравнително консервативна система и затова са необходими поне 2-3 години, за да се видят реални резултати, което подсилва изискването промените да стартират изключително бързо.

Още по темата

"Освен промяната в съдържанието, трябва да променим много и начинът, по който се представят материалите", уточни просветният министър.

Той посочи, че цялата дейност по прегледа и промяната на програмите ще бъде водена от учители, а академичните среди трябва да следят да не се каже нещо, което не е вярно.

"Работа на учителите е да уцелят кое как може да се каже за децата в съответната възраст. Това е опит, който учителите имат, а академичните преподаватели нямат. Идеята е учителите да станат водещи", обясни той.
Доброто образование е това, което ни учи да мислим, категоричен беше акад. Денков.

"Навсякъде в материалите по физика, математика, химия, биология трябва да се търсят по-прагматични обяснения - с примери, с това, което децата могат да си представят. Абстрактното мислене трябва да се възпитава от тези предмети, но не със зазубряне на термини, а по-скоро чрез усвояване на концепции и представянето им по начин, който е разбираем", посочи той.

Активно се води дискусията за продължителността на учебната година, каза още министърът.

"Когато нашите деца учат по-малко, това е голям проблем. Нашата учебна година е най-късата в целия Европейски съюз и в съседните ни страни. Разликата е значителна - с 25% по-малко от средната продължителност, като задължителни астрономически часове, за обучение на децата.  Това означава, че нашите деца учат месеци по-малко от техните връстници и е много трудно да се навакса тази разлика", призна министърът.

По думите на министъра на образованието идеята е учебната година да започва седмица преди 15 септември, примерно на 7 септември.

"Да има ноемврийска ваканция, както има в много от държавите, да е по-дълга междусрочната ваканция, за да могат да си починат децата и учителите. Да има допълнително две седмици в края на 1 до 6 клас за  затвърдяване на материала, за проектно обучение, за излизане сред природата - да видят децата какво са екологични проблеми. Така от 1 до 3 клас да учат до 15 юни, а от 4 до 6 клас да са до 30 юни", каза той.

В предаването "Неделя 150" министър Николай Денков съобщи, че с Бюджета за следващата календарна година учителските заплати отново ще бъдат актуализирани, като те се поддържат на ниво 125% от средната работна заплата.

Украински бежанци са подали заявка децата им - малко над 1300 - да бъдат включени в българските училища, от тях 523 вече са влезли в образователната ни система, останалите имат проблеми заради непоставени задължителни ваксини, обясни министърът на образованието.

Като член на ръководството на "Продължаваме промяната" Николай Денков коментира, че има "очевадни външни опити за разклащане на правителството".

"Те няма да успеят, ако всички партии в коалицията осъзнаят своята отговорност, фокусират се върху основните проблеми, които са доходи, енергийни цени, развитие на важните социални системи, няма кой да свали правителството", коментира той.


181
Още по темата: училищеучебна година
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
163
0
 
0
 
! Отговори
Повече преди 1 месец
от ясно е защо е напънът децата да са повече в сградите на детските градини и училища...за да са по-далеч от Родителите и да са подложени по-дълго на обработката с "материали" спуснати от кукловодите....Както е в скандинавските държави и тези от ЕС...За възпитание в безполовост, без собствено мнение, орязана и манипулирана информация по всички предмети...Идеята е отчуждение от семейство, род и родина...
162
0
 
1
 
! Отговори
Shark преди 1 месец
Денков, престани да си правиш експерименти с образованието на всички нива. Вече започвам да се съмнявам в достоверността на титлите ти. Може ли да се публикават матералите, с които този е придобил всичките си научни степени и звания, та е стигнал до академик. Да видим дали покрива критериите за всяка една поотделно. Защото нали така е по закон сега!
161
0
 
4
 
! Отговори
Лъжа!!! преди 1 месец
Не е вярно. Напишете в гугъл "ваканциите в европейските страни" - ще ви излезе линк към PDF - файл.От 30 държави България е на 20-то място с 74 дни. Първи са испанците с 106 дни. До 12-то място са с над 80 дни ваканции. Каква е тая истерия от МОН - необяснимо е. България е с топъл климат и туристическа дестинация - що за иди_отска идея? Първо удължиха уч. година на I клас.После на VII.Сега искат да учим от 1 септ. За абсурдните уч. програми и тоталното разминаване м/у предметите дума не се казва
160
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Докато се изкарва масово с преписванията и не се отчита реално усвоеното, докато са ви такива *** програмите и 380 дни в годината да учат - все тая. Това не е работа на конвейр, че да ми смятате работни дни. Тук от значение е единствено качеството - напреподаване, на учебните програми, на контрола по усвояване на преподаденото... Теглят ми сега някои учители готови тестове от нета, тези, дето сядат поъглите преписват без изречение да знаят и това ми се отчита като положителен ефект!
159
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Количеството учебни часове няма значение. Програмите ви са скапани. Математика - всеки ден нов урок без никаква възможност за усвояване на материала след 5-ти клас самостоятелно от ученика. Без помощ е кауза пердута. С химията - същата работа. По БЕЛ се учи много баласт в частта "езикознание" - напълно безсмислено. Най-лошото е, че в училище се насърчава подсказване и преписване - да завършат всички. От там - завършват пълни неграмотници, а на учещите им се губи мотивацията с това приравняване.
158
0
 
1
 
! Отговори
DA преди 1 месец
Когато простолюдието много знае и разбира и политиците им се връзват на акъла в името на едната стабилност, това е резултата.
157
0
 
2
 
! Отговори
може и по-зле преди 1 месец
Безспорно най-лошата образователна система произвеждаща преписвачи и зубъри. Нито могат да разсъждават нито да мислят, проблем са мързеливите родители, които не държат на качеството, както и затлачената с глупости и излишен материал система. Трябва спешно да се случи тази реформа, иначе ще се превърнем (и вече сме) кол център на Европа, по-голямата част от учениците ни са затъпели от телевизори и екрани, четат текст и не вникват.
156
2
 
7
 
! Отговори
перко преди 1 месец
Стига експерименти с децата! Много добре знаем каква е обрзователната систма в другите държави! За пример харвардските мошеници които са в топ 30; Киро Тъпото и ***! Имахме прекрасна образвателна система която трябваше да се осъвръмени, но за жалост образоанието ни вече е само бизнес.
155
0
 
1
 
! Отговори
жу преди 1 месец
И най-неграмотните...
154
0
 
1
 
! Отговори
аз преди 1 месец
До НОМЕР 150 - Да с конкурс, колкото повече мразиш България и народа български толкова по-голям шанс имаш да влезнеш там
153
0
 
2
 
! Отговори
Бако преди 1 месец
Затова пък са най-тъпите в Европа
152
0
 
7
 
! Отговори
плащай преди 1 месец
и без това децата са стресирани до краен предел, защо не кажете това за българските деца - на първо място по болести и отклонения в европа. имайте късмет да увеличите годината. не ви ли стигат сегашните заплати
151
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Превод 2 - "В математиката, примерно, част от материала може да бъде дори премахнат", ама разбитра се даже напрвао премахнете математиката и да си останат с математика то 4-ти клас. Важното е да могат да използват сметало и да броят до 10.
150
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Превод - на запада не им трябват професори, трябват им роби и такива излизат от училищата на источна Европа като БГ, с най-късата учебна година и нищо не незнаещи. Деградацията е пълна.
149
2
 
5
 
! Отговори
НОМЕР2 преди 1 месец
А бе с конкурс ли ги избират в МОН? Най-големите oлиго***peни да стават министри?!
148
0
 
4
 
! Отговори
ел преди 1 месец
Идеите и предложенията са интересни,но не са подкрепени от никакви педагогически изследвания!Например за динамиката на работоспособност на учениците -годишна , месечна и седмична.Синдикатите и други също работят с мнения,отричайки ги.Така ли е в химията ,господин Денков?
147
1
 
6
 
! Отговори
Fauchi Ouchi преди 1 месец
Абе тоз *** на снимката ми мяза на Anthony Fauci.
146
2
 
3
 
! Отговори
Да преди 1 месец
Това, което научаваме в училище, ни остава за цял живот!Друг е въпросът, че то цял живот не ни е необходимо...
145
2
 
22
 
! Отговори
аоьяа преди 1 месец
А аз пък да кажа моята статистика - българчетата с най-некачественият министърв в СВЕТА!!! Чакам коментар *** ...
144
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Лъже. Освен това учат повече и по-сложни неща от учениците в другите държави. Така че няма място за сравнение.