По-ниски резултати по математика, седмокласниците трудно определят и времената

София, Варна и Смолян са с най-високи резултат от матурите при 7 клас
Обновена: 24 юни 2022 18:22 | 24 юни 2022 18:00, Анисия Иванова
58
По-ниски резултати по математика, седмокласниците трудно определят и времената
Снимка: Димитър Кьосемарлиев

Близо 70% от седмокласниците разбират това, което четат. Почти 60% от тях разчитат също внушенията на цитат от изучавана литературна творба. Около половината обаче се затрудняват да извличат информация от схематично представени данни – в таблица или диаграма, а не в свързан текст.

Такива са част от изводите от националното външно оценяване по български език и литература и по математика в VII клас. Резултатите от изпитите бяха публикувани днес.

Средният успех по български език и литература е съизмерим с този през миналата година – 53,63 точки от максимум 100 през 2022 г. спрямо 53,83 през 2021 г.

Очаквано, седмокласниците се справят по-добре със задачите с избираем отговор. Над 80% от учениците нямат проблем с откриването на синоним на дадена дума и разпознават вида на местоимение. Повече от 70% от тях обаче не успяват да определят дадено изречение по състав.

При задачите със свободен отговор най-трудни за децата са глаголните времена и преобразуването на обособена част в подчинено изречение. Всеки четвърти ученик е получил максималния и около максималния брой точки на задачата, свързвана с поправяне на грешки в текст.

Около две трети от учениците се ориентират в изучавани творби по отношение на жанр, мотив, герои, образи. Малко над 40% не успяват да свържат герой от изучена творба със съответната му характеристика.

Преразказът на разказа „Талисманът“ като цяло не е затруднил седмокласниците. Те показват умения за изграждат текст, макар че невинаги предават съдържанието подробно. Все още има ученици, които се затрудняват при прилагането на правилата на книжовния език. Наблюдават се проблеми и с графичното оформяне на текста.

Тазгодишните резултати по математика бележат спад за първи път от 2019 г. насам. Средният резултат е 35,32 точки при максимум 100, спрямо 37,94 точки през миналата година.

Вероятно една от причините за това е фактът, че този випуск ученици беше обучаван най-дълго в електронна среда от разстояние – през втория срок на V клас, целия VI клас и частично в VII клас. Това личи ясно от по-слабия резултат при задачите, свързани с математически умения, които се очаква да се придобият в VI клас – например задачата за намиране на страна на триъгълник, като се използва Питагоровата тройка числа. На изпита по български език и литература такъв дефицит се наблюдава при определянето на времето на глаголна форма.

Седмокласниците успешно се справят със задачи за пресмятане на числов рационален израз, тъждествено преобразуване на изрази, решаване на линейно уравнение. Близо две трети от учениците могат да пресмятат класическа вероятност, а повече от половината не срещат затруднения да извличат информация от текст и да моделират с израз. Близо 40% от децата обаче са се затруднили да извлекат информация от диаграма и да намерят ъгли чрез използване на линейно уравнение.

Задачите със свободен отговор, изискващи разчитане и преработка на информация от диаграма и записване в числов вид или прилагане на основни формули и теореми, свързани със свойствата и характеристиките на триъгълници са били предизвикателство за всеки двама от трима ученици. Задачите с разширен свободен отговор са затруднили по-голямата част от седмокласниците.

Сред регионите с най-висок среден брой точки и по двата предмета отново са София-град, Варна и Смолян. Най-нисък е средният резултат в Сливен, Видин и Силистра, като през тази година към тях се присъединява и Монтана.

Максималният брой от 100 точки и по двата предмета са постигнали трима ученици - толкова, колкото и през предходната учебна година. В сравнение с 2020-2021 г. обаче е намалял броят на учениците, които имат 0 точки и по двата предмета. Сега те са 33 ученици, а преди година са били 44.

Седмокласниците с максимален брой точки по български език и литература са 9, а по математика – 284. Нито една точка не са успели да получат 214 ученици по български език и литература и 240 - по математика. /БГНЕС

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


58
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ако прилагаха тестове като на Запад, щеше да им е по лесно, но предполагам системата е още от соца, тоест учиш по всичко и нищо не ти влиза в тиквата :)))
35
4
 
11
 
! Отговори
Исторически парк преди 1 година
бойковското поколение.. видими резултати!
34
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Резултатите са между 3 ка и 4 ка.Тоест днес това си е чиста двойка, като знаем нивото на днешните ученици.И очакваме да я има България???Сериозно ли?
33
0
 
9
 
! Отговори
Времето преди 1 година
Пълна маргиналнализация.
32
2
 
16
 
! Отговори
Гост преди 1 година
Каквито родителите, такива и децата. За бъдещето на България проблемът не е цената на газта, а качеството на човешкия материал. Читав народ от пустинята може да направи оазис, а други могат от райска земя да направят тоалетна.
31
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Гост В САЩ е 60-70 т. за тройка, а 95-100 т. отличен. Под 60 т. повтаряш.
30
1
 
8
 
! Отговори
Що ли? преди 1 година
За сметка на това училищата въвеждат иновация след иновация.... Когато мотивирате един *** получавате "мотивиран ***". Това става с образованието и до няколко години заради ентусиазирани патки-новаторки изобщо няма да могат нито да смятат, нито да четат. После защо бягат чуждестранните инвеститори. С неграмотни и необразовани не могат да работят, просто не става
29
2
 
8
 
! Отговори
Гост преди 1 година
Не би трябвало ли 50% да е среден 3? Тоест при средно 53 точки от 100 излиза, че средно децата са тройкари. Разбира се, човек винаги може да дефинира, че 20 от 100 точки са мн.добър 5, но това не прави децата по-грамотни, а е просто самозалъгване.
28
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Това са някакви русофилчета платени от Путин, нарочно се правят на *** да изкарат европейското ни образование като лошо.
27
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Седмокласниците са доста по-грамотни от пълнолетните, ако за сравнение разгледаме за какви партии масово се гласува.
26
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
обучаван най-дълго в електронна среда от разстояние Опитайте да сметнете квадратурата на кръга. Ще ви отнеме векове. Докато в електронна среда секунди.
25
7
 
11
 
! Отговори
Лллл преди 1 година
А пък и учителите са отворили усти за пари , не им пука за учениците . Долно и нахално , ненаситно учителско племе
24
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 5. Ако тия с под 50 точки ги късат, то по математика бая над половината ще са така, а по български също. Не че не е нормално при тестове да се приема за минал(3) резултат и под над 70%. Ясно е, че с налучкване 20-30 от 100 точки все ще събереш и нищо да не знаеш. Някое пишат, че било до роми. 50% от децата ли са такива или и българчетата някак си са зле? Пълна трагедия.След време тези деца ще завършат висше(как без основа?), ще трябва да работят и ще се чудят защо ги взимат само хамали на МРЗ
23
8
 
13
 
! Отговори
Лллл преди 1 година
Бъдещето на България : тъпички и простички , но европейци !
22
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ако учиш 10 г. математика после си беработна. Ако не учиш имаш повече работа на нивата, за овчари а и бизнеса търси заварчици и прислужници. Кой в МОН измисли тая математика и езици в училищата та обърка пазара.
21
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Отдавна съм ги оценил младежите и не плащам данъци и работя без трудов договор само с пари на ръка. Те майките си няма да могат да изхранват, пък аз ще разчитам на пенсия от тях. Покрай родителите си са израснали с АйКю на кълвач и е опасно да се разхождат без каишка.
20
8
 
8
 
! Отговори
Германец преди 1 година
"тва е запада", "С това дистанционно обучение,толкова" -- Гaнюгaтa, ако не си намери някой друг да му е виновен, все едно не е живял въпросния ден.
19
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Системата ни е куха, нямаме държава , няма визия за производства, нямаме и ценности, само с виртуални професии ще умрм от глад, от там идва инфлацията, дай на *** та телефон и й гледай сеира сама ще падне от дървото, тва е запада, опиумните войни им се върнаха, да можеше да се погледнем отстрани без филтър..
18
5
 
8
 
! Отговори
Пфффф преди 1 година
С това дистанционно обучение,толкова.Като се сетя,какъв цирк беше.Нета прекъсва,програмата забива,даскалската със спрян звук на лаптопа.Окипазиха децата умните министърчета.
17
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"При задачите със свободен отговор най-трудни за децата са глаголните времена" - с родители циклещи по 14 часа на компютър и телефон е нормално децата да са аутисти. До преди 15 години поне стояха пред блока и общуваха, а сега въртят една и съща карта в дотата, лигата и фифата в продължение на 15 години. Строим детски градини и училища за умственоизостанали... По-добре е родителите да им дадат по 1 телефон и да не ги пускат навън за да не ги нападне някой гълъб.