По-ниски резултати по математика, седмокласниците трудно определят и времената

София, Варна и Смолян са с най-високи резултат от матурите при 7 клас
Обновена: 24 юни 2022 18:22 | 24 юни 2022 18:00, Анисия Иванова
58
По-ниски резултати по математика, седмокласниците трудно определят и времената
Снимка: Димитър Кьосемарлиев

Близо 70% от седмокласниците разбират това, което четат. Почти 60% от тях разчитат също внушенията на цитат от изучавана литературна творба. Около половината обаче се затрудняват да извличат информация от схематично представени данни – в таблица или диаграма, а не в свързан текст.

Такива са част от изводите от националното външно оценяване по български език и литература и по математика в VII клас. Резултатите от изпитите бяха публикувани днес.

Средният успех по български език и литература е съизмерим с този през миналата година – 53,63 точки от максимум 100 през 2022 г. спрямо 53,83 през 2021 г.

Очаквано, седмокласниците се справят по-добре със задачите с избираем отговор. Над 80% от учениците нямат проблем с откриването на синоним на дадена дума и разпознават вида на местоимение. Повече от 70% от тях обаче не успяват да определят дадено изречение по състав.

При задачите със свободен отговор най-трудни за децата са глаголните времена и преобразуването на обособена част в подчинено изречение. Всеки четвърти ученик е получил максималния и около максималния брой точки на задачата, свързвана с поправяне на грешки в текст.

Около две трети от учениците се ориентират в изучавани творби по отношение на жанр, мотив, герои, образи. Малко над 40% не успяват да свържат герой от изучена творба със съответната му характеристика.

Преразказът на разказа „Талисманът“ като цяло не е затруднил седмокласниците. Те показват умения за изграждат текст, макар че невинаги предават съдържанието подробно. Все още има ученици, които се затрудняват при прилагането на правилата на книжовния език. Наблюдават се проблеми и с графичното оформяне на текста.

Тазгодишните резултати по математика бележат спад за първи път от 2019 г. насам. Средният резултат е 35,32 точки при максимум 100, спрямо 37,94 точки през миналата година.

Вероятно една от причините за това е фактът, че този випуск ученици беше обучаван най-дълго в електронна среда от разстояние – през втория срок на V клас, целия VI клас и частично в VII клас. Това личи ясно от по-слабия резултат при задачите, свързани с математически умения, които се очаква да се придобият в VI клас – например задачата за намиране на страна на триъгълник, като се използва Питагоровата тройка числа. На изпита по български език и литература такъв дефицит се наблюдава при определянето на времето на глаголна форма.

Седмокласниците успешно се справят със задачи за пресмятане на числов рационален израз, тъждествено преобразуване на изрази, решаване на линейно уравнение. Близо две трети от учениците могат да пресмятат класическа вероятност, а повече от половината не срещат затруднения да извличат информация от текст и да моделират с израз. Близо 40% от децата обаче са се затруднили да извлекат информация от диаграма и да намерят ъгли чрез използване на линейно уравнение.

Задачите със свободен отговор, изискващи разчитане и преработка на информация от диаграма и записване в числов вид или прилагане на основни формули и теореми, свързани със свойствата и характеристиките на триъгълници са били предизвикателство за всеки двама от трима ученици. Задачите с разширен свободен отговор са затруднили по-голямата част от седмокласниците.

Сред регионите с най-висок среден брой точки и по двата предмета отново са София-град, Варна и Смолян. Най-нисък е средният резултат в Сливен, Видин и Силистра, като през тази година към тях се присъединява и Монтана.

Максималният брой от 100 точки и по двата предмета са постигнали трима ученици - толкова, колкото и през предходната учебна година. В сравнение с 2020-2021 г. обаче е намалял броят на учениците, които имат 0 точки и по двата предмета. Сега те са 33 ученици, а преди година са били 44.

Седмокласниците с максимален брой точки по български език и литература са 9, а по математика – 284. Нито една точка не са успели да получат 214 ученици по български език и литература и 240 - по математика. /БГНЕС

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


58
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
56
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
На матурата в 7 кл. масово се преписва под надзора на квесторите, правят се схеми за преписване особено в София, богатите родители и учителите с частните уроци уреждат как всичко. В тоалетните се поствят решенията на матурите и е достатъчно ученикът да отиде до тоялатната, учениците които трябва да препишат се разпределят в стая за оличници с възможност да препишат и т. н. Тормозът за високи резултати е такъв че много от учениците се налага да посещават психиатър ..
55
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Дайте още пари на учителите,нищо ,че 2 години не ходят на работа?!С безброй ваканции и други подобни ,по цял ден са по кафета и молове! Така лумпелите ще станат по умни!
54
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Абе честно казано като гледам Кирчо и Кокорчо явно проблемът с образователната с-*** е глобален. Щом в Харвард минават такива недоразумения значи работата е зле!
53
1
 
10
 
! Отговори
Black Metal преди 1 година
Като ги слушам как нечленоразделно мучат т.нар "подрастващи", ми е нещо чудно, че не можели да определят времената - та, те едва на български говорят, вие за времена сте се хванали! И това са бъдещето на България... ПлАшим се! Като отидат в парламента обаче, бързо ще се научат да определят - и как да живеете и паричните потоци в какви посоки да текат...
52
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тест по математика - това е оксиморон. А задачите от движение са физични, не математически. Само да припомня - по времето на другаря Вълчев като министър от Тройната коалиция и неговата калинка Миленето Дамянова свалиха материала по математика от горните класове в по долните - от 7-ми в 5-ти и т.н. В 12 клас пък учат математика, която се учи в университета. И после какви били резултатите. Иначе най-големият проблем на образованието според МОН са 2-та месеца лятна ваканция - трябва да я резнат.
51
4
 
5
 
! Отговори
Lan преди 1 година
51, Виж ти - пък аз знам доста неща от там - може би защото го наричах "училище", учех и уважавах учителите си.
50
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Вучилище се научава само да четеш и пишеш, малко математика, едва ли ще научиш нещо, освен ако не си в частно училище, където наблягат на определена специалност и забравят за другите всеобщи нещица :)) Всеки който е изкарал даскало, почти нищо не помни какво е учил там :)))
49
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз времената в българския никога не съм ги знаел.
48
5
 
3
 
! Отговори
Lan преди 1 година
Това е, *** разбира се - учителите са виновните, че кой да е друг! :) Да не би учениците да си лягат в 9, да стоят по час-два седмично пред екрани, да ядат здравословно, да спортуват, и (не дай Боже!) да учат, домашни - това е *** дума, пренатоварва се детето! :) Абе важното е купонът да е на макс! Те не всички трябва да са математици, биолози, физици, художници...тези неща са отживелица!
47
1
 
7
 
! Отговори
Lan преди 1 година
30, знаеш ли, даже си оптимист. Защото масово е много под 50%, а този процент постигат много малкото, но умни деца, които имат много висок резултат. Т.е. масовото са двойки. Няма да видим никога табличка с резултатите реално, примерно колко процента са от 0-10т.; 10-20т. и така...щото нали трудно разчитаме таблички! :)
46
6
 
11
 
! Отговори
Това е преди 1 година
Колкото повече увиличават заплатите на учителите толкова повече неграмотни излизат от там.Наливат се пари в отдавна не работеща система....
45
1
 
4
 
! Отговори
Lan преди 1 година
40, то и учителката им една :). Сравняваме с нашето образование преди 25г. нещо като да сравняваш слон и муха - хич не е трудно, дори и за хора неспециалисти, даже и за хора - двойкаджии от онова време. Очеизвадно е!
44
1
 
12
 
! Отговори
Ужас преди 1 година
Като се има предвид какъв бардак е в училищата и ако родителите само знаеха какво става там?!
43
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Вместо 7 класнитси ако влязат политиците какви биха могли да са резултатите
42
2
 
5
 
! Отговори
За Германия преди 1 година
Питам преди един месец в час по английски в гимназията германче (отличничка) кой е най-известният английски автор. А тя: Леонардо да Винчи.
41
1
 
17
 
! Отговори
Набор 85 преди 1 година
Преди, когато все още имахме държава и образователна система, когато учителите не бяха тройкаджии, изпитът след 7 клас по литература беше анализ на литературно произведение, а изпитът по математика се състоеше само от 4 задачи, които обаче показваха съвсем ясно кой може да мисли и кой - не. Сега е важно да се създават консуматори-материалисти без обща култура.
40
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
По чуж език почнах от 0 в 5 курс на ВУЗ.
39
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нямате база за сравнение, затова преценявате тези резултати като лоши. 80% разпознават в 7-ми клас вида местоимение??? Имам в Германия осмокласници, които тепърва учат какво е съществително име. Не знаят, че изречението започва с главна буква. Не разбират нищо прочетено и не знаят как да намерят информация в обикновена статия, да не говорим за литературен текст. Такива почти не се изучават. Класици - само в горните класове на гимназията.
38
1
 
8
 
! Отговори
та така преди 1 година
ако има изпити по чалгария и фейсбуковщина 99% ше са с оценка 6 !
37
2
 
6
 
! Отговори
Роден през 80-те преди 1 година
Калпазани! Елементарна матура! ЕЛЕМЕНТАРНА. Реших задачите им със затворени очи. Когато бях 7-ми клас, нашите задачи бяха в пъти по-трудни от тези.