Детски градини отказват прием на дете с аутизъм

Казали на майката, че предпочитат умствено изостанало, но не и нейното
3 окт 2024 16:37, Стела Стоянова
44
Детски градини отказват прием на дете с аутизъм
Снимка БГНЕС, архив

Майка на дете с аутизъм ходи от градина на градина, за да се моли детето ѝ да бъде прието. По думите й обаче в момента, в който видят сина ѝ, педагозите или казват, че няма места при тях, или твърдят, че не могат да приемат точно такова дете. Най-скандалното, което е чувала, е, че те предпочитали дете с "умствена изостаналост" например, но не и такова като нейното.

За това разказа пред Нова телевзия Сибила Колева, майка на 5-годишно дете.

В повечето масови детски градини по принцип се осигуряват ресурсни учители, за да се грижат за децата със специални образователни потребности. Но има и други детски градини, в които има специални групи само за деца със специални потребности. Към такава се е насочила и Сибила. Детето ѝ е било прието в масова детска градина, но тя го е отписала.

"Моят син е на 5 години и е с аутизъм. Записах го в масова детска градина, за да се социализира с другите деца, но това не се случи. Два пъти седмично по 30 минути ресурсен учител посещаваше въпросната детска градина. Психологът почти винаги отсъстваше. Когато попитах учителите от масовата детска градина защо има обявени места за прием за деца със СОП, щом не знаят как да се справят с тях, те ми отговориха, че държавата ги принуждава да обявяват такива места. Затова потърсих в социалните мрежи в група за други детски градини", разказа тя.

"От 117 детска градина "Надежда" директорът сам се свърза с мен за прием на детето ми. Подадох документи с огромна надежда, че там ще се случат нещата. След месец отидохме на комисия от детската градина, за да видят сина ми, но получихме отказ под претекст, че няма места", споделя майката.

"Отидох в 59 детска градина "Елхица", отново отидохме на комисия. Накараха ме да попълня няколко формуляра, след края на разговора учителката на въпросната група за деца със СОП, че места има, но че има записани седем деца с аутизъм, но от детската градина търсят да запишат дете с детска церебрална парализа или умствена изостаналост. Това е абсолютна дискриминация. Моят син има право да бъде в тази детска градина, защото отговаря на всички изисквания", смята Сибила.

По нейни думи в район "Младост" има единствено две детски градини за деца със специални потребности. "Мисля да си търся правата, защото след моята публикация в социалните мрежи, много майки се свързаха с мен и ми споделиха, че не се посмели да се изправят пред цяла България и да говорят за този проблем. Не можем повече да търпим нашите деца да бъдат отхвърляни като някакви ненужни вещи. По закон трябва да водим децата си на детска градина и училище, но държавата не осигурява такива специализирани учебни заведения", казва тя.

Двете детски градини за специализирани нужди, в които Сибила Колева е искала да запише сина си, са запазили мълчание по темата.

Какъв е редът

Приемът на деца с по-сериозни проблеми може да става в специални групи към някои детски градини. Кандидатстването за тези места обаче е извън общите системи на общините за записване и това води до липса на прозрачност и недопустим подбор на децата. Родителите нямат информация за свободните места, налага се преговори с директорите. Доскоро нямаше и информация към кои градини има такива специални групи. Просветното министерство обаче осигури тази информация на сайта си, като представя данни за всички специални училища, центрове за спецална образователна подкрепа и специални групи към градините. Данните могат да бъдат видяни на сайта - https://www.mon.bg/maps.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


44
Още по темата: аутизъмдетски градини
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
0
 
1
 
! Отговори
Един Човек преди 3 седмици
Знаете ли колко деца са болни от аутизъм след ваксинация?!? Не, никой не знае и за такава статистика няма и да чуете от правителство и медии. После родителите виновни, че дежата им болни и няма място в детските градини. Геноцид е това, уважаеми.
41
2
 
0
 
! Отговори
Държавата преди 3 седмици
това сме всички ние. Все някой друг трябва да ни оправя. Защото сме неспособни да се справим сами.
40
2
 
0
 
! Отговори
Да се оправя преди 3 седмици
Когато майката пуши от 10 годишна, друса се от 12 и води безразборен полов живот от 13 - всичко е наред. А като роди болно дете после друг и е виновен. Е какво очаквате? Болните не са полезни за обществото. Колкото и грубо и грозно да звучи - проблема си е на майката. След като тя не полага достатъчно грижи да социализира детето не може да очаква, че то ще получи адекватни грижи (които тя не е положила) в детската градина.
39
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Държавата трябва да предприеме мерки и адекватни действия след години нехайство по отношение на децата дискриминирани заради своите медицински състояния и поставени диагнози. Ще си позволя да цитирам... С Конвенцията на ООН за правата на детето светът даде важно обещание - че ще направи всичко по силите и възможностите си, за да защити и утвърди правата на децата да живеят, да растат, да учат, да бъдат чути и да развиват пълния си потенциал. Децата ни са нашето бъдеще, бъдещето на България!
38
2
 
10
 
! Отговори
Ангелина преди 4 седмици
Ако бяхме нормална държава - тези деца с "аутизъм "и останалите СОП ,би следвало да се приемат на равни начала с всички останали .По- голямата част от тези деца ,са много по- интелигентни от останалите ,просто са хиперактивни и концентрацията им е по- различна За съжаление тези деца са отхвърлени от обществото,като цяло и децата на тяхната възраст са изключително жестоки към тях. С оглед на това ,че " учителите " действат по подобен начин ,е показателно ,че просто не са за тази професия .
37
1
 
4
 
! Отговори
До 24 преди 4 седмици
Ок, отношението на държавата е от съществено значение за аутистите и др.хора със СОП. Но много важна е семейната и образователна среда в която растат тези деца - дали получават нужното внимание, любов и емпатия от обществото или срещат враждебност. битовите условия също са важни. Ако на някой се натрапва непрекъснато, че е болен, той ще се влоши още. и обратното.
36
0
 
12
 
! Отговори
Гост с продължение преди 4 седмици
Споделям, че имах ученичка в първи клас, която три години беше повтаряла класа в масово училище и не знаеше азбуката. За Нова година написа писмо и картичка до родителите си. Никога няма да забравя радостните сълзи на майката, която дойде благодари. Думите й бяха, че всичко си имат- и хубав дом, хубава работа, добро заплащане, разбирателство в семейството, но са били лишени от радост заради състоянието на детето. Имаха вече щастие и голяма надежда. Детето порасна, намери своето място в живота.
35
0
 
12
 
! Отговори
Гост с продължение преди 4 седмици
Необходима е специфична и индивидуална работа с всяко дете при специфична организация на работата, със специални учебни програми и учебни помагала. Пълно безхаберие е да се поставят тези деца в обстановка, неподходяща за тях. А учителите, които са обучени да работят с тях ежедневно, целодневно, могат да постигнат успехи за развитието на детенцето. Учи се специална педагогика, специална методика на преподаване, запознати са с медицински и психични състояния на детето.
34
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
До Гост - Подкрепям Вашето мнение.
33
0
 
15
 
! Отговори
Гост преди 4 седмици
Аз съм човек с образование и опит за работа с деца със СОП. Проблемът е, че без никакъв анализ и без основание, наскоро след промените на политическата обстановка у нас, новите управници побързаха да закрият специализирани детски градини и училища за деца с увреждания, със специални потребности при обучението и възпитанието. Разтуриха или преобразуваха базата, пръснаха готовите учителски кадри. Работата с такива деца в масови детски и учебни заведения е трудна, невъзможна.
32
0
 
5
 
! Отговори
Етническият аспект преди 4 седмици
Като се има предвид от коя порода са близо 50% от първолаците през последните години, изобщо не се учудвам на цифрите, които посочва по-долу N27 - при 27 здрави деца в една паралелка да слагат и 3 със СОП. Излиза, че 10% от децата в началното училище са със СОП.
31
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
До Теза 29 Сигурен ли си, че е аутистче? Това, което описваш, прилича повече на uмбeцuл и не бива да бъде при здравите деца, но сега всичко е объркано и на пиедестал сапоставениинтересите на всякакви видове малцинства, включително и това на хората с нервно-психични заболявания.
30
1
 
2
 
! Отговори
До Анонимен 27 преди 4 седмици
При различните народи аутистчетата са от 0.2 до 0.5% на 10 000 деца. Това което пишеш ти - на всеки 30 деца 3 да са СОП-аджийчета, е страшно. Но бъди сигурен, че сред тях аутистчетата са пренебрежимо малко на брой и затова не е трудно да бъдат социализирани, ако държавата се заеме сериозно с този проблем. Въпросът е какво ще правим с останалите почти 10% от децата, толкова се оказват тези със СОП, ако е вярно това, което пишеш.
29
1
 
8
 
! Отговори
Теза преди 4 седмици
Аз имам ученик, който смятам, че е аутист. Детето от 8 до 12ч. крещи, реве,рови коша, обикаля на кръг,като излезе навън се тръшка ,че не иска вътре, не може да говори, през цялото време е раздразнителен, то страда,не може да играе с връстниците си, а те не могат да учат от този шум. В класната стая не се издържа. Директора не прави нищо по въпроса заради делигирания бюджет. Аз не мога да преподавам. Отивам на училище, за да го успокоявам. Нищо не помага.
28
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Е, набор 2019г! На 13.03.20 беше първия локдаун. И много любящи БГ *** набутаха телефоните в ръцете на децата си. Точно във времето, когато мозъкът се развива бурно! Сега да не се вайкат! Аз бях на Мента, глог и валериан, но детско и телефон НЕ пуснах.
27
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Ами имаше си специализирани ДГ и училища за СОП. А сега - всички в масовото и то по 3 броя на фона на още 27 здрави! Е, ми браво на директорите, които си падат и уважават работниците( учители и лели) ! Всички говорят за правата на СОП, а правата на здравите деца, къде са да играят и учат в спокойна обстановка?
26
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Има аутизъм и аутизъм. При някои аутизма е в толкова лека форма, че почти не се забелязва и тези деца си завършват нормално училище и т.н. Има по-тежки форми на аутизъм и много тежки форми на аутизъм, при които децата на стават за никакви детски градини или училища. В случая не е ясно за колко лека форма на аутизъм става въпрос.
25
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
проблемът е, че при 25 деца в група не може да му се осигури специално внимание, трябва специалист педагог и психолог, ако пък детето е и агресивно, щом като го видят и отказват, значи е тежък случай с проблеми в поведението
24
1
 
8
 
! Отговори
до факт преди 1 месец
Едновременно сте прав и не сте прав! Един от множеството Парадокси в живота! -))) Аутизма е психо-неврозно заболяване, има различни форми на аутизъм - от леки и пасивни до агресивни! Необходимо е, диагностициране, наблюдение и лечение от специалист. Държавата е тази, която трябва да съзаде механизми и институции за хората с отклонения, да им помогне, да подобри и облекчи живота им и да ги интегрира в обществото. Уви, да, в Бг сме свидетели на обратното!
23
15
 
3
 
! Отговори
Анонимна преди 1 месец
Тази пък, детските градини й виновни, че й е бъгава пу*тка та :)