Дунав мост 2 - история на повече от век

Официално откриват днес съоръжението при Видин-Калафат
14 юни 2013 07:12,
97
Дунав мост 2  - история на повече от век
Снимка: БТА

Мостът на река Дунав при Видин-Калафат ще бъде официално открит днес. Оказва се обаче, че съоръжението има повече от едновековна история.

В далечната 1909 година видинското гражданство приема на голям митинг резолюция с настояване за проектиране и строителството на Дунав мост над реката при Видин-Калафат. Петицията е изпратена чрез седемте депутати от Видинско до дотогавашния министър председател Александър Малинов и до Народното събрание, сочат документи, съхранявани и днес във Видинския държавен архив. С идеята още тогава - преди повече от 100 години, се съгласява и Румъния, но десетилетия наред инициативата си остава само мечта.

През 1992 г. южноафриканска фирма "Кослар" предлага инвестиции и строеж на съоръжението, дори представители на фирмата идват във Видин и се срещат с тогавашния първи демократично избран кмет Дени Каменов. Правителството обаче отказва предложението и започва да търси начин да финансира проекта с пари от ЕС. Следват дълги години дебати с Румъния за мястото на бъдещия втори мост над река Дунав. Обсъждат се няколко варианта, но изборът е мостът да е при Видин-Калафат.

Още по темата
В проектирането и изграждането на Дунав мост 2 участваха всички български правителства от 1992 година до днес. Проектът е част от трансевропейския транспортен коридор номер 4, който е основен компонент на Трансевропейската транспортна мрежа. Главната му цел е отварянето на транспортната мрежа на България и интегрирането й с европейските транспортни мрежи, както и повишаване качеството на транспортното обслужване и повишаване конкурентността на българската икономика.

Новата постоянна връзка по Коридор номер 4 ще бъде единственият нов мост над река Дунав по протежение на
430-километровата обща граница между България и Румъния. Съоръжението ще благоприятства нарастването на международния и регионалния трафик, както и търговията между Югоизточна и Централна Европа.

В навечерието на официалната церемония по откриването на Дунав мост 2 дойде новината за намерението да се строи и трети мост над река Дунав, който да свърже Силистра и румънския град Кълъраш, припомня БТА.
 

Дунав мост 2 в цифри

Дължината на целия Дунав мост 2 е 3 598 м, а над реката - 1 791 метра. В основите на моста и инфраструктурата са сложени 30 млн. кг желязо. Само на мостовото съоръжение има около 23 млн. кг желязо, основно при фугирането. Мостът има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар и велосипедна алея, едно аварийно платно. Дунав мост 2 ще даде възможност на над 100 000 превозни средства да прекосяват разстоянието Видин - Калафат.

Таксата за преминаване по моста е договорена в размер на 6 евро, колкото е и тази на моста Русе-Гюргево и ще се разпределя в зависимост от приноса на страните в изграждането на моста - 83 процента за българската страна и 17 на сто за румънската.

Дунав мост 2 ще се управлява от смесено българо-румънското дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД със седалище във Видин. Съвместната компания ще има отговорност за управлението, експлоатацията и поддръжката на комбинирания граничен мост над река Дунав при Видин, както и за събирането на таксите за преминаване от пътните превозни средства. Капиталът на дружеството е в размер на 300 000 лева, разпределен по равно между акционерите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
53
1
 
6
 
! Отговори
... преди 10 години
нека благодарим на цар Фердинанд за това прекрасно съоражение!!! Самозванци като комунисти, социалисти, демократи и гербери които се опитват да си присвоят неговите заслуги реално не са направили нищо!
52
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Нека да ни е честито това съоражение! Майната им на всички политически приказки около него!
51
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
До Анонимен 63:В интерес на истината, ако не беше Борисов, скоро нямаше да има такъв мост. Като махнем единия век, от 1992-ра всички правителства не са го направили реалност, в това число и тези които сега ни управляват. А ти явно не си даваш сметка какво точно е този мост.
50
4
 
17
 
! Отговори
Честито българи преди 10 години
Не се карайте другари ...Олигарски го построи , за 2 седмици , след ще две седмици ще дострои магистрала Тракия , а скоро очаквайте да пререже лентичките и на ромските гета , защото официално ще ги узаконят със СерГей , така че строителите на съвременна България са ясни Сега като спрем с майтапите , трябва да признаем , че Борисов има най големи заслуги за Дунав мост 2 , довършването на Тракия и интензивното строителство по магистралите Струма, Марица и Хемус .
49
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
До Do 49;Лично аз съм минавал по този мост общо 4-ри пъти и е 80км.ограничението и дължината му е 10 пъти по дълъг,и моста се ползва от 1982г. по памет цитирам минавал съм и под него с кораб.
48
14
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Предлагам да кръстим моста- Буда мост!
47
1
 
1
 
! Отговори
Do 49 преди 10 години
Priateliu toku sto namerih dokazatelstvo 4e na Oresund bridge,toest mosta koito svarzva dania i shvecia e 90 ili 110. Qvno ogranicheniqta sa razlichni za vsichki strani.
46
8
 
15
 
! Отговори
ИСТИНАТА до 52 преди 10 години
До Анонимен;*** червен *** Бойко осигури финансирането и денонощния контрол също и едни го почнаха и сгрешиха,после бойко докара нова испанска фирма и започна полагането на бетонните колони по реката и изграждането,тъй че млъкни червен лъжецо.Истината блести и всички цяла България видя кой строй а кой не яде асфалт,а днес търчи ленти да реже и реве че и той имал участие,на вас *** ви са събратя и затова мислите и говорите като тях...
45
12
 
13
 
! Отговори
Десен преди 10 години
Сега елементарната култура изисква да поканят и Борисов на откриването, но *** едва ли ще го направят
44
13
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Дайте и на Бочко да резне от лентичката та да миряса, щото иначе страшно!
43
0
 
7
 
! Отговори
Ама сте прости преди 10 години
за да звучи гигантско написали 30 милиона килограма...
42
16
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
До 34-тиТвоят Боко само довърши мост, който беше с готов проект, извършено отчуждаване, договори с изпълнител и надзорник, осигурено финансиране, изграден от двата бряга (което е 50% от съоръжението) и в процес на изграждане на частта над реката. С Боко или без Боко мостът си се изграждаше и щеше да бъде завършен по план. Но нахалството Борисово да си приписва чужди заслуги беше и е безгранично.
41
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
До Анонименок :)
40
1
 
1
 
! Отговори
SS преди 10 години
До От Австралия(Сидни)Слушаи сега разбирач. Съоражението е ново от което следва , че и асфалта е нов. А там където има нов асфал се налага временно ограничение на скороста до достигане проектните стоности на сцепление м/у гумите и асфалта.
39
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
До От Австралия(Сидни);На тоя мост има и Велоалея бе селчо и налуната да се качиш си оставаш със селски манталитет.В Дания и Швеция е пълно с мостове Германия и навсякъде даже и в тинелите вече се кара със 60км.,ела да караш по Европа и да видиш фишовете как ще ти пристигат нон стоп
38
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
44-ти, пише се "асФалт", не асВалт. :))))))))))
37
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
До Анонимен 40Същият този материал пише "метростанциЙ" вместо "метростанции". :)))))
36
0
 
9
 
! Отговори
доЪвстралиецЪ преди 10 години
Само дето си карам по Харбър бриджа, тоя до Операта с 70 най-малко. А моста е строен преди десетилетия. Ами Анзак Бридж? Ами Дарлинг Бридж? Ами Праде бридж?..................................................Аз пък си карам по мостовете на Витиня със 149 км , защото до толкова ми е разрешено и няма глоби.140 км ограничение и до 10 км толеранс.Айде със здраве ...
35
0
 
7
 
! Отговори
Браво за моста преди 10 години
Браво за моста. Недостатъка който виждам е, че кръщават мостовете с цифри. А слушам следват номер 3 и 4. Няма да е зле, някой да им измисли безцифрени имена на мостовете. Ще звучи много по-добре.
34
8
 
17
 
! Отговори
????????? преди 10 години
*** казваха на пенсионерите че асвалт не се яде!!А сега Олигарски ,серГея, бея и злодея ленти режат!!?? Народе докога ще вярваш на тези *** червени????