Търговските вериги с по-евтини храни от малките обекти

10-те най-големи търговски вериги дават работа на над 23 000 души
Обновена: 23 апр 2014 08:37 | 23 апр 2014 08:37,
57
Търговските вериги с по-евтини храни от малките обекти
Снимка: архив, Reuters

Търговските вериги предлагат основни хранителни продукти на по-ниски цени спрямо другите магазини, а асортиментът в тези вериги е много по-голям, пише в "Анализ на ефектите от навлизането на модерната търговия на пазара на храни и напитки в България", изготвен от Института за пазарна икономика /ИПИ/.

Докато малките магазини предлагат средно 500 вида стоки, средният брой артикули в супермаркетите е 12 000, а в хипермаркетите стига до 35 000, отчитат експертите на ИПИ.

Според проучвания, цитирани в анализа, качеството на продуктите в големите вериги е по-високо от това в традиционните магазини. Модерната търговия обикновено налага свои стандарти, които често надхвърлят държавните такива в съответните държави. Търговските вериги имат постоянни разходи, които захранват други дейности в сектора на услугите. Веригите формират 3,6 на сто от рекламния пазар, 2 на сто от пазара на частни охранителни услуги в страната, създават пазар на недвижими имоти за над 10 млн. лв. на година, а други между 4 и 5 млн. лв. на година - за почистващи услуги. Към тези числа могат да се прибавят по средно 4,2 млн. лв. на година за телекомуникационни услуги, 3 млн. лв. за поддръжка на софтуер и хардуер, 2,4 млн. лв. за счетоводни и данъчни услуги, 2,2 млн. лв. за банкови услуги, 1,6 млн. лв. за счетоводни услуги и др.

Според анализа на ИПИ обемът на стоките в търговските вериги, доставени от български производители или дистрибутори, се движи около 72 на сто в периода 2007-2013 година. В някои продуктови групи българското производство е абсолютен монополист или държи значителен пазарен дял - такива са например охладеното и замразено пилешко месо, бяло саламурено сирене, кашкавал, лютеница и други.

Според експертите в Института предизвикателството към малките производители в момента е сдружаването - общото предлагане, пласиране и инвестиции са възможност да стъпят в големите вериги. В Чехия например организации на производителите на плодове и зеленчуци спомагат за преодоляването на проблемите с недостатъчния обем на продукцията и липсата на инвестиционен капитал за малките производители. Участниците в подобни организации се ползват от обща инфраструктура за съхранение, сортиране и пакетиране, както и от нарасналата пазарна сила в преговорите с веригите.

Заключението от проучването на ИПИ е, че ефектът от развитието на търговските вериги върху традиционната търговия у нас е двустранен - от една страна, част от малките обекти не издържат на конкуренцията, но от друга - се отварят нови възможности за специализирани магазини и като цяло нетният ефект върху пазара на труда не е негативен, а в най-лошия случай - неутрален по отношение на броя на заетите в търговията на дребно с храни, напитки и тютюневи изделия.

Местните производители и доставчиците са поставени пред необходимостта да се съобразяват с нови условия и да полагат повече усилия да бъдат конкурентоспособни и иновативни. От всички тези промени в сектора най-големият победител са потребителите, пише в анализа.

Ефектът от навлизането на търговските вериги за изсветляване на търговията на дребно се оценява на 5 млрд. лв. за периода 2004-2013 г., а данъчният ефект по линия на допълнително събрания ДДС - на 1 млрд. лв., пише още в анализа. Като цяло в държавния бюджет за периода 2007-2013 г. са влезли над 1,9 млрд. лева.

Десетте най-големи търговски вериги дават работа на над 23 000 души към края на 2013 г. Това е около 6 процента от всички заети в сектора на търговията. Наетите в тези вериги получават средно с 38 на сто по-големи брутни възнаграждения спрямо останалите в сектора или средно 1048 лв. месечно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


57
Още по темата: хранитъргоски вериги
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
27
1
 
5
 
! Отговори
булгарише МАНГО преди 9 години
Трайте, бе!
26
4
 
22
 
! Отговори
ОБИЧАМ ВЕРИГИТЕ преди 9 години
В ЕВРОПА ВЪВ ВЕРИГИТЕ КУПУВАТ САМО СОЦИАЛНО СЛАБИ А У НАС МОЖЕ ДА ВИДИШ ХОРА С КОЛИ ЗА 1/2 МИЛИОН ДА ПАРКИРАТ ПРЕД ЕВТИНИ МАГАЗИНИ ЗА ДА КУПУВАТ ТОКСИЧНА ХРАНА ЗА ДЕЦАТА СИ НАСИТЕНА С КОНСЕРВАНТИ ,ГЕН RIN , ВСИЧКИ Е-ДОБАВКИ , СОЕЕВИ САЛАМИ С РОГА И КОПИТА И "МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ" ПО ВЪРХОВИ ТЕХНОЛОГИИ ОТ ТЕРМИЧНА СУБЛИМАЦИЯ МЛЯКО ИЛИ СИРЕНЕ ОТ ГМО РАСТЕНИЯ !
25
3
 
20
 
! Отговори
Федор преди 9 години
Не се заблуждавайте, че ако собствеността върху големите вериги беше на българи, аз и вие щяхме да сме по-богати! Любо Пъпката, Николай Банев и пр. и пр. "Герои на нашето време" какво правят със заграбеното - пазаруват къщи в Сен Тропе, Майбах-и, заграждат си частни плажове върху народната плажна ивица и т.н.Истината е, че големите вериги малко или много бачкат по западен образец и налагат качество, с което малкият магазин, УПРАВЛЯВАН ОТ БАЛКАНСКИ МАНТАЛИТЕТ, не може да се съревновава и издиша
24
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
всеки има право на избор, като чета коментарите си мисля, че си пазарувате от кварталния клакшоп на двойна цена и нулево качество, ама гледам там опашки няма, имам чувството, че това са писания на същите хора, които хвалят руските коли, а карат немски на по 20 г
23
3
 
15
 
! Отговори
ОБИЧАМ ВЕРИГИТЕ преди 9 години
Обичам веригите защото носят бедност ,рак и психични отклонения ! Не плащат данъци и нагло колонизираха вътрешния ни пазар ! Обичам ги защото по закона за "насърчаване на инвестициите" с на мама данъците им изградиха безплатно инфраструктури.Обичам ги защото увеличиха безработицата а също така са ми и особено мили техните мили служители избирани с конкурс!
22
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Г-жа Стоянова .колко ти платиха?
21
4
 
20
 
! Отговори
Бошнаков преди 9 години
Поръчкова статия! Оправдание за съсипания малък и среден бизнес!23 000 души могат ли да се сравнят с над 300 000 съсипани фирми по времето на ГЕРБ! Сметнете колко хора са останали на улицата за сметка на тези 23 000 , макар че тези 23 000 нямаше да се повлияят ако малките и средните фирми не бяха унищожени!!!
20
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Платена статийка!
19
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
А някой да се замисли така, колко пари изтичат през тия големи вериги в чужбина от опосканата ни държава
18
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До Анонимен 18Нали видяхте какво стана с прословутия стандарт "Стара планиана", вече почти го няма по магазините, защо мислите е така. Трудно се променя съзнание, особено на цели поколения и тук е ролята на държавата. Едно добро начало беше разделянето на отделни щандове на Био и останали, сега могат и да махнат, тези, които не са със свежи продукти или са със заместители.
17
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ето това проучване е чудесен пример как се плаща на едни хора за да ни манипулират. Проблемът при големите магазини е че унищожават малките без никакви сантименти и като манополисти ни клатят както си искат.
16
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До ДимитърСамо дето, голямата част от хората нямат навик да четат, следователно при 10 кисели млека ще вземат най-евтиното, а не истинското. По тоя начин се стимулира евтината и некачествена продукция, което като цяло правят големите вериги. Да, те си гледат своята печалба и това е нормално, но да не слагат поне близко мляко за 15 ст. и останалите.
15
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Хората трябва да си променят мисленето...по-добре човек да си купи 200 грама качествен колбас, вместо 1 кг смлени рога и копита!
14
3
 
18
 
! Отговори
Димитър преди 9 години
Аз не мога да разбера какво сте се разревали, че в големите вериги продавали ***. Ами разбира се, че продават както и много качествени продукти. Просто ценовите категории са различни. Някой кара ли ви да си купувате ***? Не.
13
8
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Крайно време е тарикатите, които 25 години печелят на гърба на хората без да инвестират и един лев в нормални хигиенни условия на търговските обекти тип "гараж", да хлопнат кепенци! Не може хранителни продукти да се съхраняват сред *** и мишки, каквито има в мазето на всеки жилищен блок!
12
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Магазините трябва да са големи, но да са собственост на българи! В малкия магазин няма нищо - един вид хляб, един вид кайма, един вид вафли...21 век сме, не може хранителни продукти да се продават в гаражи!
11
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Не знам на колко хора дават работа, не знам колко са по-евтини, но знам, че не спазват законите! Опитайте се да им видите на търговските вериги ГФО-тата в ТР, е, няма да можете!Това им е имсленето, ние можем да си правим каквото искаме, за това и могат да ви говорят всякакви лъжи!
10
2
 
9
 
! Отговори
кольо преди 9 години
човек ако иска да е здрав трябва да спре да си купува храна от там, а не да се оправдава че нямало кво друго да се яде
9
5
 
17
 
! Отговори
човек преди 9 години
Тези 25 000 души , могат да излезнат в частния сектор и да изкарват 3-4 пъти повече пари , ако си направят собствен бизнес в малки и средни такива БЪЛГАРСКИ магазини или вериги.Защо си мислите, че можеете да ни промивате мозъците с подобна статия.
8
3
 
16
 
! Отговори
Лисан преди 9 години
Всички вериги трябва да бъдат изгонени от България, тъй като те съсипват дребния и средния бизнес и след по-малко от 10 години няма да има откъде да се вземат пари за пенсии. Ако продължаваме така, скоро в България няма да има нито пенсионери, нито бюджетни служители, а гладни бунтове и гражданска война.