Удоволствие от ученето ли? Не!

Образованието девалвира, младите без ценности, твърди психолог
2 юни 2015 08:10,
32
Удоволствие от ученето ли? Не!
Снимка: архив, Булфото

Девалвацията на образованието и загубата на ценности, които характеризират цялото ни общество, поставят младите хора в ситуация да нямат вътрешна мотивация и да не изпитват удоволствие от ученето.

Това заяви за БТА психологът от БАН доц. Маргарита Бакрачева, помолена за коментар какъв психологически портрет или психологическа характеристика би направила на поколението на сегашните около 58 000 зрелостници, сред които имаше такива, които преписваха или купуваха матурата си, вместо да учат за нея.

През тази година за първи път имаше видеокамери във всички изпитни зали в училищата по време на държавните зрелостни изпити в 12-и клас. И вероятно за това за първи път бяха хванати да преписват толкова много зрелостници и изпитните им работи бяха анулирани.

Още по темата
24 май 2015 21:20
190

В същото време стана ясно, че в училища в страната директори са карали учители да решават матурите на учениците, за да е сигурно, че те ще ги вземат и така ще завършат средното си образование.

"На първо място бих искала да преместя фокуса от портрет на зрелостниците към портрет на образователната система в страната", отбеляза Бакрачева. Според нея учениците, които учат, мотивирани или не, в представите си за ученето като цяло, в перспективите след завършване на средното училище, се водят от очаквания, които имат те за живота си и за възможностите за реализация, предоставящи им се от социалната и икономическа среда чрез пазара на труда.

Образованието е сред най-предлаганите продукти на пазара в световен мащаб

В момента не само в България, а и навсякъде по света образованието е продукт и то един от най-често предлаганите на пазара, коментира психологът. По думите на Бакрачева недостатък на българското образование е твърде високата му академичност, а антиподът му в САЩ, а напоследък и в Европа, се изразява в изцяло практическа насоченост без фундаментални знания. Това са двата полюса, в които децата се губят, обобщи психологът.

В момента мога да заключа, че няма нито една държава, в която да не се отчитат недостатъците в образованието, коментира Бакрачева.

Икономическият фактор - държавното финансиране за брой ученици или студенти, опорочава нещата заедно с непрекъснатите недоволства от ниското заплащане на преподавателите, което мотивира тях като фактор, чиято основна цел е да създаде любов към знанието. Тази цялостна картина е причината да наблюдаваме това, което е засечено на матурите заради наличието на камери, и не е новост, заяви психологът.

Зрелостниците се ориентират все повече принудително да търсят реализация в една-две специалности и масово да продължават да опитват късмета си навън, отбеляза Маргарита Бакрачева.

По думите й, до момента, в който не се направят нормалните квоти в университетите, не се покаже какъв е смисълът от продължаване на образованието и не се промени мотивацията на самите учители /повече, от които са над 45 години, което също оказва влияние/, нещата няма как да се променят.

Бакрачева отбеляза също, че това е един много продължителен процес, който обаче още повече се отлага, тъй като не е започнал.

"Всяко предложение в образователната сфера до момента е като всичко в държавата - на парче, без цялостна визия и стратегии с изключение на копирани красиви, но за съжаление, лишени от смисъл думи", коментира Маргарита Бакрачева.

Неглижира се психологическата експертиза в образованието

Надявам се, че абсолютното неглижиране на психологическата експертиза от образователната сфера в един момент ще бъде осъзнато, заяви специалистът. Промените в психосоциалния модел на развитие на учениците, липсата на осъвременяване на методите за преподаване и въвеждането на интерактивни форми на мястото на фронталното обучение са един закъснял отговор, който е крайно време да бъде даден, отбеляза Бакрачева.

Тя е на мнение, че психолозите могат да бъдат много полезни и поне множеството изследвания, които правят да намерят място и да бъдат чути и приети в образователната система.

Днес, в красивата рамка на "общество, основано на знанието", България не се вписва изобщо, коментира Маргарита Бакрачева. Тя отбеляза, че пасивността, ескалирането на нагласата "полага ми се", хедонизмът като възрастово и не само обусловена ценност, наред с редица други фактори, описващи съвременните младежи, са въпроси, които изискват внимателно очертаване на стратегия и рамка. Целта е да могат нещата да се канализират в една по-правилна посока, която наистина да доведе до устойчиви резултати в оптимистичната ми прогноза след 7-10 години, обясни експертът.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
0
 
1
 
! Отговори
P преди 8 години
До Анонименнай-вероятно ще е горд собственик на яхта и наколко съмнителни офшорки...
23
0
 
5
 
! Отговори
Образование преди 8 години
На образованието се гледа като на вредно образУвание, вредящо на хората. Учителите са смятани за долна ръка хора, от които нища не става. Децата командват, директорите на училища се преструват, че то там, нали разбирате, те учителите са си виномни. Най-важно е децата да станат ХОРА, тогава ще живеят добре.
22
0
 
0
 
! Отговори
училищно-девалвиран преди 8 години
До Дали е такаПредпредикойе ???
21
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Някой ще ми каже ли кой е тоя на снимката? Много съм любопитна какъв ще е животът му след 10 години. Или ще е трайно безработен и по цял ден ще виси в някоя квартална кръчма и ще псува държавата, или ще е станал дребен престъпник, но със сигурност няма да е нормален човек. Та любопитно ми дали ще позная.
20
2
 
6
 
! Отговори
Дали е така преди 8 години
Образованието може да се коментира със всякакви предикати и чрез всякаква предпредикатна логика.Лошото е друго .Това са само коментари в които истината е малко , дори много малко.Образованието не е секс за да е удоволствие , нито е девалвирало и обезценено.Ако това е така за България , в света е точно обратното.Но тогава изводът е друг , че девалвацията и обезценяването е процес характерен за тази страна , а не за образованието.Учат тези които знаят каква ценност е и бягат от България , което е показател , че много добре знаят каква ценност е образованието.
19
2
 
5
 
! Отговори
Сп???нс преди 8 години
образование му се вика - да се образоваш , да знаеш ,че живота е нещо повече от петък до неделя . Аз съм от многото завършили университет без да са работили и един ден по специалността си , но не смятав 4-те години за загубено време . Учението е друго , можеш да седнеш да учиш каквото и когато искаш .
18
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Всички говорим за ценности, а откъде идват ценностите? Върху какъв фундамент трябва да стъпим? Естествено на първо място върху християнските ценности. Как да стане това като 90 % от българите са пълни атеисти. С вярата се почва, другото се надгражда над нея.
17
5
 
6
 
! Отговори
Чичо Пенчо преди 8 години
Българинът го мързи да мисли. И второ с 400 лева може да се оцелее при условие, че се разпределят рационално.
16
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Аз пък си мисля, че подобни твърдения се търкалят в различни варианти от няколко хиляди години - че младите за нищо не стават, че нямат никакво възпитание и пр. дрън-дрън. Конфликт на поколенията ще има винаги. Ама чалгари били, прости били, няма такова нещо. Кой както си е възпитал чедото, такова е станало. Не може тати през ден да се подрусва на чалга в пиянски делириум, мама да хълца пред индийски и турски сериали, а отроците да обожават Моцарт и Шекспир, не ли?
15
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
На снимката- бъдещ бакшиш. Е, на такъв като него образование не му трябва. И без него пак ще лъже чужденците и ще ги вози на 2 и 3-на цена. И изобщо за какво му е на обслужващият персонал висше образование като и 8 клас му стига?
14
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Няма такава мутра. Муаахахахахахахахаххааха..откъде я изкопахте тази снимка, бре? Муахахахаахахххаха...
13
2
 
7
 
! Отговори
60463 преди 8 години
потърсете в гугл за 'mouse utopia experiment', да видите как точно ще свърши нашето общество. Този социален експеримент с мишки се оказва, че е приложим 1:1 и за нас, хората... правени са няколко експеримента, всички свърват с гибел на цялата социална структура... чалгопитека на картинката само затвърждава резултатите от експеримента...
12
7
 
17
 
! Отговори
икономист преди 8 години
Учиш и после 400 лв. заплата на МЕСЕЦ или 13 лв. на ден . Това се две кафета = 4лв. три прости сандвича= 9лв и няма повече дори за лимонада . Ами дрехи , обувки , ток , вода и т.н. Е при такъв стандарт какво точно да направиш . И хоп почват кражбите и далаверите .
11
9
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Философията на образователната система (не само в България) е изначално сбъркана. Учат децата на наука, на изкуство, което е хубаво, но не ги учат на най-важното - как да са щастливи, как да живеят, как да постигнат вътрешна свобода. Учат ги на досадни правила и псевдоморал и ги вкарват в някаква рамка според разбиранията на някой ***, който трябва да оправдае поста си на гърба данъкоплатците (родителите), а в същото време децата така и не се научавата да намират себе си, призванието си.
10
0
 
12
 
! Отговори
. преди 8 години
Учебните програми са некадърно направени. БЕЛ занимава децата с ненужно езикознание и литературна терминология, вместо да залягат на разбиране на чужд текст и изграждане на собствен. След четвърти клас по математика няма упражнения, а постоянно се взима нов материал, който е поднесен разхвърляно и без връзки с останалите части и предмети. Разказвателните предмети продължават да се зубрят, а това не е знание.НВО се изготвят под абсурдната форма на затворени тестове основно. Не оценява знания.
9
0
 
8
 
! Отговори
Kolqak преди 8 години
Тая тема я дъвчат постоянно и какво?
8
5
 
7
 
! Отговори
sssssss...... преди 8 години
12-ti klas e absoliytno nenyjen! Jeniat se,rabotiat,ne idvat na ychilishte redovno,rajdat...ta tova sa veche 19 godishni mladi hora!!!
7
8
 
3
 
! Отговори
макето преди 8 години
който се учи той ще сполучи хи хи хиего я учих за инженерин а станах овчар и кръкач ама не се оплаквам
6
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Докато в една държава съдебната система не си върши работата, толерира мутри и създава усещане за безнаказаност, ценности не може да има. Особено пък в бедна държава като нашата.
5
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Завърших преди 11г техникум. Отличниците бачкат за по 5-600 лв., слабите ученици прокопсаха повече, кои станаха дилари, на кой баща му беше бизнесмен и ги вкара в бизнеса.