Лекуват ни по телефона, докато дойде линейката

Диспечерите казват какво да правим с болно бебе, при раждане, престрелка...
30 авг 2015 07:45,
46
Лекуват ни по телефона, докато дойде линейката
Снимка: Архив Булфото

Специални карти с препоръки какво да се прави при различни видове травми и болести ще имат диспечерите на Бърза помощ. Те ще им служат за първоначално съветване на близките на пациента и самия него, докато пристигне линейка с екип. Това е предвидено в проекта за стандарт на спешната помощ, публикуван от здравното министерство.

Още по темата

На база на телефонно интервю диспечерите ще определят спешността на повикването и доколко е застрашено здравето на пациента. Класифицирането ще е с цветови кодове - червено, жълто и зелено. На база на това интервю ще дават и първите съвети как да бъде поставен пострадалият, какво трябва да му се осигури и какво не трябва да се прави с него. В картата за спешно раждане например е записано да не се позволява на бременната да ходи до тоалетна, отбелязва "24 часа".

При престрелка или нападание от животни е включен съветът да се осигури безопасността на пострадалия. За доста ситуации има и препоръка да се подготвят лекарствата, които пациентът пие, за да ги покажат на идващия лекар.

Телефонната консултация може да продължи и след пристигането на линейката. В стандарта тя е наречена “медицински контрол”, но тук съвети вече ще получават екипи, в които няма лекар. За тези случаи също са разработени карти със съвети как се работи примерно с дефибрилатор, как се поставя инжекция, как се спира кръвотечение и пр.

Причината да се въведе медицински контрол е, че не във всички линейки вече ще е задължително присъствието на лекар. В някои от колите ще има само парамедици, същото ще е положението и при спешните екипи на мотоциклет.

В стандарта тези карти са наречени диагностично терапевтични протоколи и алгоритми. В тях са включени дори съвети как да се разпознае дали бебе изпитва болка по мимиките му.

Стандартът указва линейките в зависимост от кода на пациента да пристигат до 8 минути - за най-спешните, и до 120 минути за най-леките случаи. Документът съдържа и правила за действия на екипите на място. Например при нужда да се постави на пациента абокат за вливане на медикамент екипът може да направи до 2 опита на място, а след това да започне транспортирането и опитите да продължат.

До 10 минути пристигналият екип трябва да започне транспортирането до болница на най-спешните пациенти. Ако времето за придвижване до болница е над 30 минути, може да бъде извикан медицински хеликоптер.

Стандартът предвижда и времеви ограничения за извършване на преглед и лечение в спешното отделение. Например “червени” пациенти трябва да бъдат вкарани в шокова зала до минута от пристигането им в спешното отделение. За класифицираните като “зелени” случаи чакането за преглед пред лекарския кабинет не може да продължи над 2 часа. Правилото важи, независимо дали пациентът е докаран с линейка, или е дошъл сам. “Зелените” пациенти трябва да бъдат предупреждавани от лекарите, че тяхното идване в болницата може да се окаже неоснователно, още преди да е започнал прегледът. Те ще минават през специална зона, наречена бърза писта за допълнителна преценка дали да бъдат лекувани по този ред.

Общо престоят на пациент в спешното отделение, преди да бъде изписан или пратен за лекуване в друго отделение на болницата, не може да надхвърля 4 часа.

В чакалните на спешните отделения трябва да има тоалетни за пациенти и посетители. За всеки 700 пациенти, минаващи на година през отделението, трябва да има един стол в чакалнята. Стандартът предвижда да има и телевизор, допълва изданието.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


46
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
30
1
 
2
 
! Отговори
???? преди 8 години
OfпостКак се отговаря на глупав въпрос????
29
2
 
0
 
! Отговори
41 преди 8 години
До Бих искалА, кой да му даде аспирина, ако е на улицата? Изобщо ти 'онанимния' и 'void'-а си пишете тук, колкото да не заспите...
28
2
 
2
 
! Отговори
Бих искал преди 8 години
Мааалко поне да се помисли преди да се тръснат глупости в кибер пространството :Има ясно уточнение "До идването на линейката!!!" При инфаркт за 8 мин един спокоен глас може да помогне твърде много ------1. запазете покой - физичен и психичен и 2 Вземете аспирин ,Примерно .3 след минути линейката пристига!А може би и още ценни съвеит от картата!Кое му е лошото?!?!
27
1
 
3
 
! Отговори
Онанимен преди 8 години
Бих искал демонстрация как лекуват по телефона инфаркт или инсулт, човек, който си е глътнал езика или трябва да му се направи отвор в гръкляна, за да може да диша. Как се спира кръвотечение по телефона, дишане уста в уста...
26
2
 
2
 
! Отговори
категоричен!!! преди 8 години
Void!!Подкрепям те на 102%!!!А Пишещите коментари показват само неоправдан негативизам и невъзможност да схванат замисъла на статията ,камо ли нещо по- сложно!!!Нее работа на "обикновения човек" да спасява ,но може да помогне !!!
25
1
 
2
 
! Отговори
Е, пиша коментар! преди 8 години
До voidЗа алергичната реакция питам!Всеки гражданин може би със себе си трябва да носи инжекция урбазон, която да използва при нужда...??? А, дали е урбазон - не съм лекар?Хората са безралични и не им пука и дори не знаят, че да се обадиш на спешният телефон е безплатно!А, вие очаквате да оказват първа помощ с инструкции по телефона!!! Хахаха! Смях в залата!Междувпрочем, да спорим тук е безсмислено. Аз не съм хейтър и каквито и още глупости да изпишете тук, няма да има отговор от мен!
24
2
 
2
 
! Отговори
Е, пиша коментар! преди 8 години
До voidМило хейтърче, седящо си и дращещо на PCто си. Няколко пъти ми се е налагало, като обикновен гражданин да звъня за хора в безмощно състояние и вярвай ми(ако искаш), но никога не е било за насрано бебе :) Вярно е, че от 112 винаги всичко се е случвало много бързо, но и аз знам какво да кажа, без да съм медицинско лице. Просто съм обучена от старият режим да оказвам първа помощ. :)Питам, за онзи обикновеният човек, който няма знания и се страхува - той как да реагира!
23
4
 
2
 
! Отговори
void преди 8 години
Това което предлагаш: да бяха осигурили повече линейки и лекари с адекватно заплащане. Например: уплашена млада майка звъни на 112 защото бебето и плаче и прави странни движения. Пристигналият след 8 минути спешен екип и високоплатен лекар установяват че бебето се е наакало и памперсът е под налягане, което притиска коремчето му. Опитният лекар успява да се справи със ситуацията и докато избърсва изпръсканото си с кафяво чело дава указания на майката, които можше да получи и от 112. Не е решение
22
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До ВЕЩИЦАТА Ама като майстора плочкаджия за банята и ти каже : За 2 дни ще я направя-2000 лв за работа,материалите отделно,го намираш за нормално и не пишеш в нета.
21
1
 
2
 
! Отговори
void преди 8 години
До Е, пиша коментар!Ако беше инвестирал половината време за писане на възмутен коментар във внимателно четене на новината (или препрочитане - явно в твоя случай се налага), щеше да откриеш отговора на своя въпрос. А именно - ти, обикновенният човек, ако не искаш човека да умре пред очите ти, като звъннеш на 112 ще отговориш на няколко прости въпроса, от които ще зависи каква помощ е необходима на пострадалия. И докато чакаш екипа ще получиш и указания как да му помогнеш и какво да не правиш.
20
2
 
2
 
! Отговори
Е, пиша коментар! преди 8 години
Не ми стигнаха "символите" да си задам въпроса!Вместо да се вкарват някакви измислени кодове, да се бяха осигурили повече линейки и лекари с адекватно заплащане, от онези *** наречени "политици", които с дебелите си *** търкат и смърдят в удобните кресла в народното събрание, президентство и министерски съвет и единствената им цел е да се обогатяват на гърба на хората!В началото на въпроса ми става въпрос за първите няколко живото-спасяващи минути!!!Срам ме е, че живея в тази държава!
19
2
 
3
 
! Отговори
Е, пиша коментар! преди 8 години
Искам да знам, аз като един обикновен човек, който си ходи по улицата ... и пред мен някой получава инфаркт...ражда...или получава алергична реакция от нещо си... Искам да знам, аз обикновеният човек, като звънна на 112 и докато там определят цвета на кода на повикването и докато дойде линейката, аз как да помогна, ако не искам човека да умре пред очите ми?ПИТАМ И ИСКАМ ДА ЗНАМ!Вместо да се вкарват някакви измислени кодове, да бяха осигурили повече линейки и лекари с адекватно заплащане...
18
2
 
3
 
! Отговори
до 26 преди 8 години
Въпрос на гледна точка : лично на мен ми се вижда правилно спешността да бъде категоризирана.На всякъде по света е така.Твърде много компетенетни хора са ангажирани в изграждането на правила за оценка .На мен ми вдъхва доверие.....
17
1
 
1
 
! Отговори
До 26 преди 8 години
"На база на телефонно интервю диспечерите ще определят спешността на повикването и доколко е застрашено здравето на пациента. Класифицирането ще е с цветови кодове - червено, жълто и зелено."На мен това ми прилича на поставяне на диагноза ... не знам.
16
1
 
3
 
! Отговори
до 24 Вряно преди 8 години
Но да видяхте някъде ......... че ще се поставят диагнози?!? Аз не вядях......."че се дават съвети въз основа на алгоритъм.Има много долекарски съвети ,които са само полезни.Между другото това се прави от десетилетия .......диспечерите бяха добре обучени фелдшери ,които почти на 100% се ориентираха правилно .....Сега не откриваме топлата вода,но просто си има хора отричащи и изопачаващи всичко полезно.
15
1
 
3
 
! Отговори
До 23 преди 8 години
Идеята би била добра ако има екип от лекари, които да организират и преглеждат всяко обаждане. Хора с опит и години обучение. Такъв човек може да определи кода на спешност и да реагира адекватно. Да не говорим колко успокоително би подействало присъствието на квалифицирано лице. Идеята някой да си играе на лекар лично мен ме ужасява.
14
1
 
3
 
! Отговори
До 21 преди 8 години
Ще има невежи изморени диспечери, без медицинско образование, които ще се опитват да сглобят нещо от "наученото" от тези карти. Резултата ще е подобен на call центровете на мобилните оператори, където всеки въпрос е посрещнат с "амиии...". И кой луд ще иска да работи това ? Отговорността да поставяш диагнози по телефона е огромна!
13
1
 
1
 
! Отговори
разбира те ли??? преди 8 години
Намерението е да бъде контролирана ситуацията до идването на екип. Кое е лошото в това??? Не го ли правите сами като прибягвате до съвета на самоминтелни съседи??? или в аптеките само по симптоми и ..... объркващо .самолечение ?!?!Бъдете справедливи и коректни към самите себе си и не саботирайте всяка полезна инициатива!! За това сме на този хал!!!
12
0
 
3
 
! Отговори
Помислете!!! преди 8 години
Ще има указания следващи алгоритъм!!! Това е много полезно - съобразено с оплакванията на пациента да му се дадат първите указания ,това е до лекарска информация ,защото най- големите грешки стават точно в тези моменти:Пример: Дете в гърч /да не дава господ/...знаете ли какво правят близките ?!?! Напъват се да му вкарат пръст или нещо подобно в устат или го тръскат!!С което гарантирано задълбочават гърча........правилното е да се разбхалят нежно дрехите , да се постави в странично положение и
11
1
 
2
 
! Отговори
ДА ДА преди 8 години
ПРЕГЛЕД ОТ РАЗСТОЯНИЕ Е НАПЪЛНО ВЪЗМОЖНО НО ЗНАЕТЕ ЛИ КОЛКО КВАЛИФИЦИРАНИ ТРЯБВА ДА СА ТЕЗИ КОИТО ПИТАТ ЗА ПАЦИЕНТА КАКВО МУ Е, ЧЕ ДА ОПРЕДЕЛЯТ ТОЧНА ДИАГНОЗА ПО-ТЕЛЕФОНА И ДА ДАДАТ ПРАВИЛНО ЛЕЧЕНИЕ!!!-------ЕДИН ГО БОЛЕШЕ СТОМАХА И НЕ ХОДЕШЕ ПО-ГОЛЯМА НУЖДА КАТО ЛЕКО МУ ПОМОГНА РИЦИНОВО МАСЛО ЗА ПИЕНЕ НЯКОЛКО ЛЪЖИЦИ НО СЕ ОКАЗА ПОСЛЕ, ЧЕ ИМА ПЛЕВРИТ!-----------ТОВА ПО ТЕЛЕФОНА КАК ЩЕ СЕ ОПРЕДЕЛИ ДАЛИ ИМА СЪРДЕЧЕН УДАР ИЛИ ИНСУЛТ ;)------А ТЕЗИ ОТ ТЕЛЕФОНА ЩЕ СА СПЕЦОВЕ ПО ВСИЧКО :D