Два етапа на конкурс до поста държавен служител

Ограничат и назначенията на чиновници без конкурс
21 фев 2016 10:30, Петя Славова
39
Два етапа на конкурс до поста държавен служител
Снимка: flickr
Кандидатите за държавни служители ще минават през два етапа на конкурс. Със законопроект за промяна на Закона за държавния служител се предлага да се въведат два етапа на конкурса за заемане на длъжност в държавната администрация - централизиран и децентрализиран. Законопроектът е публикуван на страницата на Портала за обществени консултации, съобщава БТА.
 
Централизираният етап ще се прави по заявка на администрациите, в които са конкурсните длъжности и в него ще участват само кандидати, които са допуснати до конкурса от конкурсната комисия.
 
Първият етап ще се организира и осигурява логистично от Института по публична администрация и ще се провежда чрез прилагането на професионално разработени инструменти - тестове за оценка на общите компетентности, както и тестове за установяване на основни общи познания, необходими за заемането на държавна служба, пише в мотивите на законопроекта.
 
Резултатите от успешно издържаните тестове ще са валидни за срок от три години от датата на обявяването им, като по този начин ще се създаде база данни от кандидати с доказано ниво на общи компетентности и познания за работа в държавната администрация. Кандидатите не могат да се явяват на тестовете повече от два пъти в рамките на една година.
 
За осигуряване на прозрачност при централизирания етап на конкурса ще бъде разработена специализирана онлайн платформа, която ще позволява по-лесен достъп на кандидатите. Тестовете ще се разработят от външни експерти като ще бъде осигурен широк набор от варианти за всеки тип въпроси, от които на случаен принцип ще се генерират въпросите за всеки конкретен тест, съгласно установените принципи и критерии.
 
Вторият /децентрализираният етап/ цели да се определи нивото на специфичните компетентности и професионалните и деловите качества на кандидатите, необходими за заемане на конкретната длъжност и се прави от конкурсната комисия, определена от органа по назначаването. До участие в децентрализирания етап на конкурса ще се допускат само кандидати, които са издържали успешно централизирания етап или са с признати за валидни резултати.
 
Запазва се възможността за централизирани конкурси не само за младши експерти, но и за други длъжности, за които няма изисквания за професионален опит и ранг (инспектор, юрисконсулт, счетоводител и др.), както и за длъжности, предвидени за заемане от хора с трайни увреждания. Това ще ускори и облекчи съответните конкурсни процедури и ще осигури по-голяма оперативност на администрациите при заемането на такива длъжности, пише в мотивите.
 
Предложени са и промени, насочени към по-голяма прозрачност: публикуване на обявлението за конкурса на електронната страница на съответната администрация и обявяване на класирането на кандидатите от първо до трето място на електронната страница на администрацията.
 
Със законопроекта се предлага първото преназначаване или преминаване на ръководна длъжност, да се извършва след успешно преминаване на тест, организиран от Института по публична администрация, за определяне нивото на общите компетентности и познания, необходими за заемането на ръководни длъжности. Целта е да се осигури равнопоставеност с кандидатите, които заемат ръководна длъжност чрез конкурс.
 
Предлагат се и законодателни промени, които ще ограничат назначенията без конкурс - по заместване.
В мотивите се отбелязва, че в административната практика с годините е наложен модел, при който се злоупотребява със съществуващите в Закона за държавния служител възможности за назначаване без конкурс.
 
Тези възможности са създадени за особени случаи, но постепенно са се превърнали в преимуществен подход за назначаване. По данни от Доклада за състоянието на администрацията през 2014 година от общо 10 181 назначения и преназначения на държавни служители по смисъла на Закона за държавния служител, след конкурсна процедура са назначени 1 887 служители. Почти толкова са назначени и без конкурс - 1255 по заместване на непълно работно време .
 
Със законопроекта се регламентира задължителното изискване заместникът на отсъстващ държавен служител да е преминал централизирания етап на конкурса, с което ще докаже, че притежава общите компетентности и основните познания, необходими за заемането на държавна служба.
 
Възможността за преназначаване на заместника на друга длъжност в същата администрация не се отнема, но се въвежда изискване за изтекъл едногодишен срок за изпитване и наличие на годишна оценка от последното оценяване в същата администрация, напълно отговаряща или надвишаваща изискванията за изпълнение на длъжността.
 
Забранява се назначаването на служители на ръководни длъжности на непълно работно време, тъй като функциите на ръководство се осъществяват по отношение на подчинени служители, които са назначени на пълно работно време.
 
Законодателните предложения предвиждат да се въведе използването на информационен портал за мобилност, в който ще се обявяват всички длъжности, определени за заемане по този ред. Чрез налагането на единния портал за мобилност ще се осигури пълна прозрачност и ще се улесни кандидатстването.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
0
 
1
 
! Отговори
Кон преди 8 години
Интересно, че депутатите, които измислят такива конкурси, правят изключение от правилото за себе си. Редно е по същото правило кандидат-депутатите да минават два етапа на конкурс, и след това, избраните да отиват на избори. Защо не е така?
31
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Не бих се явявала повече на конкурси, само нерви, учене и статисти го играем. Абсурдни въпроси от типа, колко е щатния състав на Министерство на... сякаш това е най-важното. Всъщност дано повече никога не ми се налага да търся работа в БГ, вече съм в чужбина и се радвам на простички, но спокойни работни места и достойно заплащане.
30
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Doverie - nulevo.
29
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До 10.11.1989Няколко теста в различни дни и пред различни комисии и за по-висока заплата, по-трудни тестове и после на трудов договор, а не за 4-5 години не може да бъде уволнена като прокурорите даже за 7 години са несменяеми.
28
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Кметове, депутати, министри и др. висши длъжности задължително с писмени конкурсни изпити тестове, защото ако имат двойки, няма как да бъдат допуснати до избори, защото са неграмотни.
27
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Много правилно но процеса трябва да почне от сегашните депутати, президенти, министри, съдии, прокурори, МВР, професори, лекари и т.н. за да се види колко са квалифицирани и ако не издържат изпитите, ще трябва да бъдат уволнени докато не се явят на поправителни, а не на избори.
26
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ха ха
25
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Всеки знае ,че местните партиини дерибеи не допускат случайности ,това с конкурсите е ала бала.
24
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Работил съм известно време в една фирма където оправителя беше мой човек и каза да си пусна документите по обявата а той ще избере мен !
23
0
 
4
 
! Отговори
до 13 преди 8 години
Не е нужно да се измислят кандидати пускаш обява накоято отговарят няколко стотин кандидата нашия човек също е пратил сивито като другите ние си избираме десетима един от които е нашия човек и ето той печели на конкурс!
22
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Помня как кандидатствах за шофьор в Министерство на финансите 300 лв. заплата и не ме извикаха дори на интервю !
21
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ходила съм на такъв конкурс-по голяма порнография няма просто. Имат си човек и всичко е проформа.ако си намяш работа ходиси търси правата после.
20
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Заплатите в държавната администрация са масово по 600-650 лв. бруто. За толкова пари и веднъж няма да се явя на конкурс.
19
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Как се ставаше служител преди- ако нямаш човек от ГЕРБ не можеш да станеш служител. Сега-за да станеш служител, трябва да имаш човек от ГЕРБ. Както виждате разликата е огромна и прогреса и демократичността на избора са налице.
18
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Във ДФ "Земеделие" след 2010 г., няма човека който да е назначен с конкурс ! ! !
17
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Явяваш се на конкурс а тия кои решават са запознати с твоите възможности човек си на този от които зависят.
16
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
На конкурса да не би журито да не е от наши хора !
15
1
 
10
 
! Отговори
ей преди 8 години
Държавен служител се става само ако си доказан гербераст, а за младите само ако са от комсомола на герб. Образованието не играе. Гледат се партийна принадлежност и връзки. Така беше и при предишният тоталитаризъм до 1989г. Ония с метлата ще измете през терминал-2 и малкото останали и можещи да работят.
14
0
 
2
 
! Отговори
е да де преди 8 години
Чудя се такива като вас как ви назначават вижте си подзаглавието.
13
1
 
3
 
! Отговори
repko преди 8 години
В ДАМТН г-н Цанков от 2014 си назначава хора без конкурс и неразбиращи нищо назначават се и хора със средно образование Много безобразия са извършени в тази структура от Цанков и Чиликов