Връщат ли се "златните" години за авиацията ни?

Конкуренцията в сектора е все по-жестока
Обновена: 12 мар 2016 19:34 | 12 мар 2016 19:25, Миглена Иванова
22
Връщат ли се "златните" години за авиацията ни?
Снимка: архив, Ройтерс

Повече превозени пътници, повече маршрути, ръст на карго превозите, развитие на санитарната авиация и на бизнес авиацията. Такава е картината на гражданската авиация в България за 2015 г., представена на пресконференция днес от Асоциацията на българските авиокомпании.

Извън оптимистичните тенденции по-тревожното е, че намалява делът на превозените пътници с български авиокомпании на фона на жестоката конкуренция в сектора, която се очаква да се засили със стъпването на Ryanair през тази година. Изпълнителният директор на националния превозвач Bulgaria Air кап. Янко Георгиев е категоричен обаче, че по-ниските цени на горивата дават необходимата гъвкавост по отношение цените на билетите при осигуряване на качествена услуга.

Все пак известна част от българските самолети оперират целогодишно заради дейността им в трети страни, с което гражданската ни авиация си запазва капацитета, коментира Светослав Станулов, председател на Управителния съвет на Асоциацията.

Гражданската авиация – отново към „златните“ години

Данните на организацията показват, че авиацията ни е на равнището на „златните“ си години отпреди прехода. Общият брой на заетите в индустрията достига около 8 300 души, а капацитетът на парка – 4 400 места, което е близо до това от 1989 г. При превозените пътници с международни полети от и до България през миналата година ръстът спрямо 1989 г. достига 16 на сто.

По-голям е обаче капацитетът за ремонт и техническо обслужване на самолети. В момента България разполага с 9 хангарни места спрямо 6 през 1989 г. Това според Станулов ни нарежда сред най-забележимите доставчици на тази услуга в Югоизточна Европа и представлява експортна възможност за цялата ни гражданска авиация.

По думите му за индустрията 2015 г. не се отличава особено от предишната година. Запазват се тенденциите за намаляване на чартърните полети и ръст на обслужените пътници с редовни международни полети. По-голямата част от трафика се генерира от столичното летище, а при черноморските има спад основно заради по-слабия туристичеси сезон и по-малкия брой на руските туристи през миналото лято, обясни Станулов. За тази година картината на туристическия бранш изглежда по-оптимистична, особено със заявката за повече туристи от Германия, което се очаква да се отрази положително и на авиацията и летищата.

Статистиката

За миналата година общият брой на превозените пътници от и до България достига 7,463 млн. души, като спрямо 2014 г. ръстът е 1,4%. В тези данни не се включва Летище Пловдив, което за 2015 г. е обслужило само малко над 100 хил. души.

Превозените през миналата година пътници по редовни линии са 4,87 млн. души, като делът им от всички е малко над 62%. Пътниците, превозени с чартъри, достигат малко под 2,6 млн. души – с 6,2% по-малко в сравнение с 2014 г., а делът им от всички е малко под 38%.

Българските авиокомпании са превозили през миналата година 2,030 млн. души, като спрямо 2014 г. е отчетен спад от 5,2%. Пазарният им дял е малко под 28%, отчита асоциацията на авиокомпаниите.

Същевременно броят на превозените пътници от международни авиокомпании се увеличава с 4,1% през миналата година до 5,433 млн. души. Пазарният дял на чуждестранните играчи достига приблизително 73%.

Летище София – шампион по трафик

Лъвският пай от пазара е за Летище София, което през миналата година е обслужило почти 4,1 млн. души като се отчетат и вътрешните полети. Ръстът на пътникопотока надвишава 7% за годината. Пътниците, превозени с български авиокомпании, са 951 хил. души, као намаляват с 3,7% за годината, а с чужди авиокомпании – близо 3 млн. души, като се увеличават с 8,2%.

По редовни международни линии през миналата година през Летище София са преминали почти 3,8 млн. души, което представлява почти 8 на сто годишен ръст. От тях превозените от български авиокомпании са 896 хил. души – с почти 3% по-малко за годината, а от международни превозвачи – малко над 2,9 млн. души – с над 9% повече на годишна база.

Продължението на материала четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


22
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
1
 
3
 
! Отговори
Патрик преди 8 години
Това е несериозно. Защо не се ползва летище Крумово като възможност за полети от ЮБълг. Сътрудничеството с Турция по отношение на гр.авиация би било доста печелившо, ама политическо интриганство и лични облаги.
11
1
 
6
 
! Отговори
Един българин преди 8 години
Да, да, така е, страната ни е във "възход". И една друга поръчкова статия обясняваше как народът налитал на все повече нови жилища и строителните компании процъфтявали.Ако авиацията ни беше като преди "прехода" или по точно като при комунизма, защо например летище Видин все още се използва като автомобилна писта за нелегални състезания?Мръсният номер тук е, че СССР снабдяваше България с горива на безценица срещу послушание, а сега Русия ни ги продава на цени над световните!
10
1
 
5
 
! Отговори
Марин преди 8 години
Когато ги караха да спонсорират обучението на пилоти всички се дърпаха и обясняваха как нямали нужда. Сега ще видим колко излиза да наемеш пилот от западна европа.
9
1
 
7
 
! Отговори
Миро преди 8 години
Живея в чужбина и през миналата година съм купил 7 полета до България с лоу кост компания.Два от билетите купих по 14 паунда единия.Не знам каква е изгодата за България от такава "крупна" сделка.На мен ми изглежда смешно.Терминал 1 в София вечер е като филм на ужасите.Там таксиджии чакат за плячка, а ти си в нищото.Пътя до свястната чакалня до терминал 2 е гаден и без указателни табели.Гадничко си е
8
3
 
21
 
! Отговори
1 преди 8 години
Билет Варна - Лондон - 260 лв.Билет Варна София - 199 лв .Правете си извода сами.
7
3
 
6
 
! Отговори
Bayazitz преди 8 години
Toaletnite na Terminal 1 da iz4istite e miri6e na........ Balkanci yovovciiiii
6
5
 
16
 
! Отговори
Калина преди 8 години
До 8Голям сравнявач :) си ти. Може би като правиш тази статистика, можеш да я съотнесеш и към площ и население на държавата? Може би.А по повод "златните години"... Балкан имаше златни години преди Костов да го шитне на Гад и да прибере парата.Сега това ще направят и с Летище София, ако го дадат на концесия." Лъвски пай', ама под масата за в нечии джоб.
5
5
 
21
 
! Отговори
анонимна. преди 8 години
Ще се върнат когато аз стана авиатор. Аз съм на 68 години.......
4
8
 
18
 
! Отговори
с преди 8 години
Златните години си заминаха след първите години на така наречената демокрация. Нормално де. Който е очаквал друго да си измие наклепаните с кафяво демократично вещество очи.
3
9
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Има ли ***,да вярват на демократските популизми,бълвани от "днес бг"?Дреме ми на дъртия фар,че ще ми "делнат" поста,аз и без това само минавам и отдалеч поглеждам тази демократска клоака!!!
2
18
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
PREZ VREMETO NA DR. TODOR GIVKOV BALGARIA PRODAVASHE SAMOLETI V NAD 90 DARGAVI--AMERIKANZITE IDVAHA V BALGAEIA DA PONAUCAT NESHTO--KAK SE STROYAT SAMOLETI.
1
26
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ТЮРКМЕНИТЕ В СИРИЯ ДНЕС СА СВАЛИЛИ ОЩЕ ЕДИН МИГ -21 :)БРАВО :)))ПАДАТ КАТО КРУШИ :)))