Спри се, огледай се, прекръсти се и тръгни…

Променят закони, за да е напълно ясно, че пешеходецът е с предимство
Обновена: 4 окт 2016 16:42 | 4 окт 2016 15:14, Камелия Цветанова
105

 

Снимка: Dnes.bg

Пешеходна пътека – място, където 50 човека на час пресичат улицата в работен ден. Макар че това е най-сигурният начин да минете от единия тротоар на другия, се оказва, че според Висшия адвокатски съвет "пешеходецът няма абсолютно право при пресичане на пешеходна пътека".

Пешеходецът, независимо на каква възраст е, в какво емоционално и умствено състояние е, трябва да прецени скоростта на идващия автомобил. Именно пешеходецът трябва да подаде знак на шофьора, че възнамерява да пресече, независимо дали човекът има двигателни, зрителни или психически затруднения, смятат във Висшия адвокатски съвет.

Така че се стига до парадокса – пешеходецът да носи вина за това, че е бил ранен на пешеходна пътека или може би дори убит.

Становището на адвокатите беше поискано от правосъдния министър и от главния прокурор заради случая, при който мотоциклетистът Диян Станчев, прегази на пешеходна пътека 20-годишната Лора през 2011 г. Той се отърва с ефективна присъда от две години, макар че не е пропуснал преминаващото момиче, нарушил е правилата за движение и е превишил разрешената скорост. Според съдиите обаче и убитото момиче е виновно, защото не е преценило скоростта, с която лети към нея мотористът.

Заради такива случаи България води черната класация по убити на пътя – 95 на един милион жители. Жертви на катастрофи са 700 – 800 човека всяка година.

От 2000 г. до 2015 г. над 13 хиляди души са убити по пътищата ни, над 145 хиляди души са останали инвалиди, цитира статистически данни Ева Попова от "Безопасни улици за Валя".

Тя беше сред организаторите на инициативата да се демонстрира "правомерно заемане на позиция за законно пресичане на пешеходна пътека тип "зебра". Наложи й се да размахва ръце, да си помага със стоп палка, за са пресече една от ключовите пешеходни пътеки в столицата – на бул. "Васил Левски" до СУ "Св. Климент Охридски".

Попова обаче обясни, че макар да е чела много пъти становището на адвокатите, така и не е успяла да разбера как точно трябва да се пресича.

"Там е посочено, че с горни крайници трябва да сигнализираме, че преминаваме, но пък не е отбелязано с лява или дясна ръка, какво точно да е движението, което дава широка предпоставка за тълкувателно решение на съда при инциденти", коментира тя.

Според Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи в момента в законодателството ни има сериозно противоречие.

Пресичането на пешеходна пътека се регламентира от две разпоредби като една казва, че пешеходецът трябва да се съобразява със скоростта на автомобила, а в другата пише, че шофьорът трябва да спре, стъпвайки на пешеходна пътека.

"Това са два противоречащи си члена от закона. От една страна пешеходецът трябва да е радар, да преценява спирачния път, с каква скорост колата лети към него, а другият го защитава напълно", посочи Тодоров.

Шефът на парламентарната комисия по транспорт Нестимир Ананиев /РБ/ изненадващо се присъедини към инициативата и обясни, че е дошъл в подкрепа на идеята, че няма как пешеходците да носят отговорност за пресичането на "зебра".

Той съобщи, че заедно с Нели Петрова от ГЕРБ, майка на убитата Лора във Варна, ще внесат законови поправки, за да се изчистят празнотите и да се уеднаквят разпоредбите.

"Сега има различни тълкувания заради начина, по който е написано в закона и искаме да е ясно какви са правата на пешеходци и шофьори", каза той.

Според него щом има пешеходна пътека трябва много ясно да се напише, че приоритетно е правото на пешеходците да пресекат пътното платно.

Ананиев е убеден, че не може да се очаква от всеки да е в състояние да прецени скоростта на движещия се автомобил.

"Тук дори не става въпрос само за 7, 8 или 10-годишните деца, ами и за възрастните", мотивира се той.

Ананиев припомни, че вече в сила е влязла и нова наредба, според която да пешеходните пътеки ще има табели, където със стрелки ще е указано дали трябва да се огледаме вляво или вдясно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


105
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
46
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Излиза, че от пешеходците се изисква освен да преценят скоростта и растоянието до колите преди да започват да пресичат, ами също така да преценят дали водача е сложил зимни гуми и дали е с ABS.
45
1
 
4
 
! Отговори
бесен на Фандъкова преди 7 години
И да продължа: писнало ми де да слушам колко сме били невъзпитани и какви ли не още българите!Ами това е ДОЛНА ЛЪЖА. Ела в Париж да видиш как летят Франсетата и арабите и после ще говорим! Да ама там така е регулирано движението,че и да искаш трудно ще направиш ПТП. И НЯМА нито една пеш.п. (без светофар) на нито една по-голяма улица.И ако някой не вярва: гооглето мапс и ако намери поне една - да се обади!А за скоростите - смЕх: ако караш с под 80 по булевард ще те освиркат.
44
2
 
6
 
! Отговори
аман от НАТО и ЕС преди 7 години
Само ядове и смърт , по всички направления .Оцеляват само богатите.
43
0
 
4
 
! Отговори
до 44 преди 7 години
Поледицата е много опасно нещо.Движа се бавничко и отляво от странична уличка по леко нанадолнище се спуска кола.Виждам, че въобще не ме поглежда и неминуемо ще се озове пред мен. В следния миг се молих дано не погледне, щото знам какво ще стане. Е, погледна, стъпи на спирачките и започна да се върти. Добре, че бордюра бе нисък, бях си вече на втора и отидох в райграса.
42
0
 
2
 
! Отговори
до 44 преди 7 години
АБСОЛЮТНО СЪМ СЪГЛАСНА С ВАС.
41
2
 
6
 
! Отговори
КОИ ... преди 7 години
А кои не спират на пешеходни пътеки ?---НЕДОСЕГАЕМИТЕ,..... ПОЛИТИЦИ, УПРАВНИЦИ , ДЪРЖАВНИ ЧАНТАДЖИИ , ДЕЦАТА НА ИЗБРОЕНИТЕ .ТЕ отново ще си извоюват ПРИВИЛЕГИИ , УЗАКОНЯВАНЕ НА ПОРЕДНОТО ПРЕСТЪПЛЕНИЕ..., ВРАТИЧКА В ЗАКОНА.
40
2
 
4
 
! Отговори
Един от селото преди 7 години
Когато съм с автомобила,псувам всички пешеходци,а когато съм пешеходец псувам всички автомобили.И за сега съм много добре.
39
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Нонсенс:"Тук дори не става въпрос само за 7, 8 или 10-годишните деца, ами и за възрастните", Вместо да се коригират противоречивите членове и алинеи в ЗДП се добавят допълнителни още по-объркващи казуси. Ето пример:Пресича пешеходец изненадващо, МПС се движи с 80км/ч и е на 20м от зебрата. Фатален изход на инцидента. И след това присъдата ще бъде предмед на тълкуване, ако пешеходеца е на 10 години, ще има по-тежко наказание, а ако пешеходеца е на 18 години, може да се размине с глоба
38
0
 
7
 
! Отговори
''ако' преди 7 години
Ако носиш багаж в двете ръце , багажът ще бъде пренасян на два пъти през пешеходна пътека.ДруК е въпросът ,дали АКО се върнеш , ще си намериш багажа , особено в Бе-ГЕТОТО .
37
2
 
6
 
! Отговори
Безен на Фандъкова преди 7 години
До лондончаниана: Някой ме изпревари с отговора, но живял съм в Париж а и съм бил в много от големите градове в Европата(Лондон така и не посетих) ами на всякъде улиците са за Колите. Ако трябва да пресичаш - светофар или подлез/надлез (има ги МНОГО) А ТАКОВА ЧУДО нерегулирана пеш.п. без светофар: еми нЕма.Ако има то ще е временна при ремонт и ще има мигащи знаци или просто ще е на малка квартална уличка, където колите пъплят с 5км/ч.А у нас Фандъка-купи 100 цистерни с боя и АРЕ на пътеките!!!
36
1
 
5
 
! Отговори
Зайо Байо преди 7 години
И едните и другите трябва да си имаме едно на ум и като наближи ПП да се уверим ,че сме наясно кой спира и кои пресича .Напоследък обаче има и много велосипедисти, които възползвайки се от абсолютното" право на зебрата изведнъж минават пред наближаващата кола !
35
3
 
3
 
! Отговори
С една дума: преди 7 години
Американска ''демокрация''.
34
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Внезапен скок на пътя е престапление срещу националното богатство! Точка!
33
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
По същия начин някой претендира за отнето предимство, а се движи със 130 при разрешени 50. Пристига като осколка. Карам си, казва по магестралата с 250 и ти ме засичаш! Даваха го по телевизията. И рейсаджията се чуди какво да прави и не знае оня настигнал ли го е или падна от космоса.
32
1
 
12
 
! Отговори
Димо преди 7 години
Без да се огледат ,майна скачат на пешеходната пътека.Ами я си представи че може спирачките на шофьора да не са в изправност или в същия момент да се е заблял някъде я в телеф.си я търси нещо из джабката или прави мохабет с пътниците или много често дамите(шофьорки) си слагат и червило в движение и тогава какво правим..Става язък си за пешеходеца та затова уважаеми пешеходци имайте повишено внимание при пресичане.Недейте да скачате пред колите ! Молим ви!
31
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Случай от моята практика. През зимата, на пешеходната пътека, пешеходецът тръгва да пресича. Аз го виждам, той мен също, натискам спирачката и очаквам колата да спре, но тя се хлъзна като шейна. Добре, че пешеходеца не беше кон с капаци (както 90% от пресичащите), иначе така щях да го отнеса. Та... пазете се, защото след подобна трагедия голям праз кой с предимство, кой не и какво там пишело в закона...
30
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Интересно ми е как пешеходеца пресичащ пешеходна пътека ще установи визуален контакт с напомпаните индивиди без вратове които се движат в коли с тъмни стъкла
29
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Всички и на първо място пешеходеца е длъжен заради собствената си безопасност когато наближи минното поле да намали скоростта.
28
1
 
16
 
! Отговори
Цеци преди 7 години
Не виждам какво му е трудното да се огледаш преди да пресече? Да, пешеходецът е с предимство, но си е главно негово задължение да внимава. От къде да го знам тоя на волана? Луд, невнимателен, заспал? Аз ако не се пазя, не мога да разчитам на друг.Някой спира, друг не.Не е вярно, че като застане на пътеката се спира.Като карам, често някой е застанал на пешеходна пътека и маха я за такси, я за маршрутка.
27
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Що за мислене е това, че пешеходецът е с предимство? Или пък мотористът, автомобила, или не знам още кой? Има си ясен и точен правилник, абсолютно чудесен и важещ за всички участници в движението. Разбира се, за по-бедна и неуредена държава като нашата, не може да се изисква да бъде спазен на 100%/има много места, където човек се налага да нарушава принудително правилника/, но за едно обикновено кръстовище, натоварена улица и подобно, нещата са от ясно по-ясно разписани.