Спри се, огледай се, прекръсти се и тръгни…

Променят закони, за да е напълно ясно, че пешеходецът е с предимство
Обновена: 4 окт 2016 16:42 | 4 окт 2016 15:14, Камелия Цветанова
105

 

Снимка: Dnes.bg

Пешеходна пътека – място, където 50 човека на час пресичат улицата в работен ден. Макар че това е най-сигурният начин да минете от единия тротоар на другия, се оказва, че според Висшия адвокатски съвет "пешеходецът няма абсолютно право при пресичане на пешеходна пътека".

Пешеходецът, независимо на каква възраст е, в какво емоционално и умствено състояние е, трябва да прецени скоростта на идващия автомобил. Именно пешеходецът трябва да подаде знак на шофьора, че възнамерява да пресече, независимо дали човекът има двигателни, зрителни или психически затруднения, смятат във Висшия адвокатски съвет.

Така че се стига до парадокса – пешеходецът да носи вина за това, че е бил ранен на пешеходна пътека или може би дори убит.

Становището на адвокатите беше поискано от правосъдния министър и от главния прокурор заради случая, при който мотоциклетистът Диян Станчев, прегази на пешеходна пътека 20-годишната Лора през 2011 г. Той се отърва с ефективна присъда от две години, макар че не е пропуснал преминаващото момиче, нарушил е правилата за движение и е превишил разрешената скорост. Според съдиите обаче и убитото момиче е виновно, защото не е преценило скоростта, с която лети към нея мотористът.

Заради такива случаи България води черната класация по убити на пътя – 95 на един милион жители. Жертви на катастрофи са 700 – 800 човека всяка година.

От 2000 г. до 2015 г. над 13 хиляди души са убити по пътищата ни, над 145 хиляди души са останали инвалиди, цитира статистически данни Ева Попова от "Безопасни улици за Валя".

Тя беше сред организаторите на инициативата да се демонстрира "правомерно заемане на позиция за законно пресичане на пешеходна пътека тип "зебра". Наложи й се да размахва ръце, да си помага със стоп палка, за са пресече една от ключовите пешеходни пътеки в столицата – на бул. "Васил Левски" до СУ "Св. Климент Охридски".

Попова обаче обясни, че макар да е чела много пъти становището на адвокатите, така и не е успяла да разбера как точно трябва да се пресича.

"Там е посочено, че с горни крайници трябва да сигнализираме, че преминаваме, но пък не е отбелязано с лява или дясна ръка, какво точно да е движението, което дава широка предпоставка за тълкувателно решение на съда при инциденти", коментира тя.

Според Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи в момента в законодателството ни има сериозно противоречие.

Пресичането на пешеходна пътека се регламентира от две разпоредби като една казва, че пешеходецът трябва да се съобразява със скоростта на автомобила, а в другата пише, че шофьорът трябва да спре, стъпвайки на пешеходна пътека.

"Това са два противоречащи си члена от закона. От една страна пешеходецът трябва да е радар, да преценява спирачния път, с каква скорост колата лети към него, а другият го защитава напълно", посочи Тодоров.

Шефът на парламентарната комисия по транспорт Нестимир Ананиев /РБ/ изненадващо се присъедини към инициативата и обясни, че е дошъл в подкрепа на идеята, че няма как пешеходците да носят отговорност за пресичането на "зебра".

Той съобщи, че заедно с Нели Петрова от ГЕРБ, майка на убитата Лора във Варна, ще внесат законови поправки, за да се изчистят празнотите и да се уеднаквят разпоредбите.

"Сега има различни тълкувания заради начина, по който е написано в закона и искаме да е ясно какви са правата на пешеходци и шофьори", каза той.

Според него щом има пешеходна пътека трябва много ясно да се напише, че приоритетно е правото на пешеходците да пресекат пътното платно.

Ананиев е убеден, че не може да се очаква от всеки да е в състояние да прецени скоростта на движещия се автомобил.

"Тук дори не става въпрос само за 7, 8 или 10-годишните деца, ами и за възрастните", мотивира се той.

Ананиев припомни, че вече в сила е влязла и нова наредба, според която да пешеходните пътеки ще има табели, където със стрелки ще е указано дали трябва да се огледаме вляво или вдясно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


105
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
86
0
 
0
 
! Отговори
Валентин преди 7 години
ВАС са смешници.По-скоро предполагам,че тълкованието им е резултат от нечий натиск,за да се намали присъдата на виновния моторист.Не съм забравил как се промениха Правилника за Движение по Пътищата заради случая "Ставийски",или поправката в някакъв закон-така наречената "Ванко-1 "
85
2
 
8
 
! Отговори
стерлиципопокрива преди 7 години
Дааа законът не е за бедни.Тия от голямото добрутро не вървят пеш.Те само газят.
84
0
 
7
 
! Отговори
Партиен член преди 7 години
В Пирогов в едно отделение са тия с предимство .в друго тия без предимство.Първо сме пешеходци после шофьори.Винаги се оглеждам на пешеходна пътека .Ако шофьора блее някъде и не спре това дали съм с предимство дали ще ме предпази.Повечето пресичат като овце въобще не поглеждат за коли.На други спреш те те кълнът.Не се ли пазиш сам и предимството няма да те опази.
83
1
 
1
 
! Отговори
Mimi преди 7 години
Te Po trotoara vi trepqt vie peshehodna XD
82
1
 
2
 
! Отговори
DE преди 7 години
Elate Tuk mojete da badete sigurno na 99% i bes da se krastite evala im na DE'ta za tova
81
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Махнете думата "прекръсти се"това е обида към бежанцитезащо сте ксенофоби?бъдете толерантни
80
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонименпредимство на хартия се дава точно както съм написал, на една хартия (в правилника) пише че пешеходеца е с предимство. в реалния живот обаче физиката на телата не е чувала за подобно нещо и ако пешеходеца не се пази а разчита на шофьора да го пази ще се стига винаги до инциденти.. както написах вече само на шофьорите не трябва (и не може) да се разчита защото винаги ще има проблемни и при тях
79
2
 
13
 
! Отговори
АПАШ КАМБИТОВ преди 7 години
ПОГЛЕДНЕТЕ КОЙ НИ Е ПРЕМИЕР,ТАКЪВ Е И ВИСШИЯ АДВОКАТСКИ БЛЯ,БЛЯ ,БЛЯ
78
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Хора,пазете се едни други,но най-вече пазете себе си.Наскоро колега дойде пребледнял в офиса,защото спирачките му бяха отказали на околовръстното и само по чудо никой не беше пострадал от тази ситуация.Всичко се случва.Шофирам и ходя пеша,и в двата случая много внимавам,и в двата случая имам както права,така и задължения.Ако всеки внимава и спазва и двете,за всички ни ще е малко по-безопастно.Спрете да ходите и шофирате все едно сте сами в града и готово.
77
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Как се дава предимство на хартия?Като ги учиш, че имат птедимство, но да не го използват ли?
76
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"предимство на пешеходец пред МПС" това физически се случва, не защото пешеходеца има предимство а защото предимство му е оттдавано от страна на МПС-то !!престанете да внушавате на пешеходците това че имали предимство, така ги превръщате в хора които напълно изключват инстинктите си за самосъхранение и приемат че "пътя е техен на пешеходни пътеки" - не пътя не е техен! винаги ще има водачи кой пиян, кой заблеян.. учете пешеходците на самосъхранение не им давайте предимство на хартия
75
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
В статията пише за становище на Висшия адвокатски съвет, но доколкото разбрах после Инспектората на Висшия съдебен съвет е направили тълкувание задължително за всеки съд, в което се казва, че пешеходеца винаги си е виновен, ако го блъснат на пешеходна пътека - не с тези думи, но в този смисъл. Точно това може да е причина за редактиране на закона, а не становището на адвокатите.
74
4
 
6
 
! Отговори
До 83 преди 7 години
Какво е "непрекъснат тротоар", на който пешеходеца нямал предимство?Няма такова нещо в Закона и Правилника за прилагането му. Откъде ги изкопавате тези неща??!!
73
1
 
16
 
! Отговори
РККА преди 7 години
В ЗДП има глава за движение на пешеходци,няколко реда са и спокойно може да се обръща внимание на тях в училищата,съгласете се все пак че 1000/1200 кг.автомобил не кове на място при натискане на спирачка,а и от органите не е зле да разчистват пешеходните пътеки от паркирали автомобили,и определено съм за забрана да се говори по мобилния доде се пресича пешеходна пътека ....
72
0
 
9
 
! Отговори
дивите територии преди 7 години
Скоро в тази територия всички спорове ще се решават с пистолети!
71
0
 
2
 
! Отговори
до 79 <до 75> преди 7 години
Член 113 и 114 - не е същото. Това е част от сега действащия закон. Ти какво беше цитирал? Законът важащ до преди повече от 20 години ли? Какъв е смисъла? Освен да объркаш хората, друго няма.
70
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Другарко Попова! Какво още не ви е ясно? Ако нямате ръце, да помахате на пешеходната пътека, може да помахате и с преден крак, все някой ще ви даде предимство...
69
1
 
1
 
! Отговори
до 75 преди 7 години
Е, чл. 113 и 114 е същото и подробно.
68
4
 
16
 
! Отговори
промяна. преди 7 години
Независимо с коя ръка пешеходеца е длъжен с добре опънат среден пръст да посочи на водача в коя посока и с каква скорост ще премине по пешеходната пътека.
67
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Първото, с което трябва да се започне е, да се направи един опреснителен курс за всички шофьори, какво е пешеходна пътека и какво е предимството на пешеходеца на пешеходна пътека. Дано схванат, че освен зебра има и други пешеходни пътеки, където пешеходеца си има предимството, че е на пешеходна пътека.