Бързо, евтино, удобно – Facebook-ът пребори автобуса

Хиляди непознати се организират в мрежата и пътуват заедно
Обновена: 28 окт 2016 10:47 | 28 окт 2016 10:44,
43
Бързо, евтино, удобно – Facebook-ът пребори автобуса
Снимка: Булфото, архив

Само 2 пъти за 5 години съм се возил с автобус от Смолян до София. Тогава още не бях ориентиран в социалните мрежи, а и те не бяха това, което са днес. В рейсовете вземат скъпо и се движат бавно. Това разказва Георги, който е студент и изчислява, че поне 100 пъти си е намирал транспорт до родния град чрез групи за пътувания във Facebook и сайтове.

"През социалната мрежа се организираме, понякога съвсем спонтанно, като гледаме обявени свободни места в автомобили за след няколко часа или на следващия ден. Други пък търсят превоз сред приятелите си", обяснява пред "24 часа" младежът, който учи медицина.

Принципът е да си поделят разходите за гориво. В правилата на повечето групи е посочено, че тези, които предлагат превоз срещу заплащане, трябва да искат толкова пари, колкото да си поделят разходите, но не и да са на печалба. В двете посоки пътят обикновено му излиза по-малко от 20 лева. Цената на билета за автобус до София в едната посока е 25 лв., за студенти е с 2 лв. по-евтино.

На Георги му се е случвало да пътува със съвсем непознати и да се запознаят в колата, но никога не е имал проблем нито с надеждността на автомобила, нито със сигурността си. Стоянките за автобуси на автогарата в Смолян са все по-пусти.

"Създадох групата за пътуване във Facebook още когато бях студентка във II курс. Нямах кола, а 25 лв. за автобус ми се виждаше непосилно. Постепенно групата растеше и сега има 6707 участници", разказва Елена Бадева, която вече е завършила, но продължава да поддържа страницата си в интернет.

Тя не приема за нормални цените на транспортните фирми. Наскоро пътувала в Турция от Адана до Невшехир в областта Кападокия, разстояние, по-голямо от Смолян до София. Цената на билета в автобуса била 40 лири, но имало климатик, колани за пътниците, безплатна вода и дребни сладки.

"Нашите превозвачи се оплакват от цената на горивата, но в Турция са по-високи", казва Бадева. Досега тя не е получавала заплахи от транспортни фирми, но индиректно чрез нейни познати й казвали да не се занимава с подобна дейност.

Бадева държи създадената от нея група да е затворена и не приема хора без снимки и без никакви приятели. Поставя и условие да се пише на кирилица, без нецензурни думи и обидни изрази, както и за точност и коректност от страна на предлагащите и приемащите да пътуват.

В друга от групите за пътуване: Смолян - Пловдив - София, има 3532-ма участници. Тя се е определила като "Група за позитивни хора, търсещи евтин, удобен и бърз превоз в приятна компания". В нея на 2 часа някой обявява закъде ще пътува и колко места има. В Девин групата е с над 2000 участници, рудоземската е с 1056 души.

В Доспат пък групите са 3, а тези за пътуващи към и от Златоград са 5 с над 2000 участници. В социалната мрежа се откриват групи за пътуване до Мадан, Баните, Борино, Триград, Смилян, Старцево и още много села в Родопите.

"Автобусът спира на всяка спирка. Само до Пловдив се движи с 40 мин по-бавно. След това до София още се забавя и в крайна сметка стигаш с час и половина по-бавно. Времето е пари. А е и по-комфортно с лек автомобил", казва Ани Младенова от Смолян.

"Като няма социален транспорт, какъвто е железопътният, ние ще направим социален автомобилния", казва тя. Младенова си спомня, че дори майка й по соцвреме е получавала награда като многодетна да пътува безплатно с влак два пъти в годината, но си заминала от този свят, без да се е възползвала нито веднъж. Тя смята, че липсата на жп транспорт е вид дискриминация спрямо живеещите в Родопите, тъй като не ползват влак, а плащат солидарно с всички български граждани инвестициите в други райони и огромните загуби на БДЖ.

Хората в Родопите предпочитат предвижването с коли вместо с автобуси. Реално транспортните фирми имат просто нарисуван бизнес за регион като Смолянския - без конкуренцията на речен и жп достъп. На практика обаче не е така. Много студенти пътуват ежедневно със споделено пътуване.

Много са и пенсионерите, които избират по-евтиния вариант заради прегледи в по-големите болници в Пловдив и София. И кметове на села участват в споделените пътувания. Често служебните им коли возят възрастни хора при пътуванията си към по-големите градове. При тях проблемите са не само парите за транспорта, а и връзките, които трябва да направят. Не от всички села има обществен транспорт до общинския център или удобна връзка, за да се качат навреме в автобус за големия град и да могат да си спазят часовете за преглед, обясняват селски кметове.

"До няколко години общественият транспорт реално ще спре да съществува при сегашната ситуация. Освен договорките по Facebook има и много автомобили, които крадат пътници около автогарите и за нас няма работа. Многократно сме сезирали ДАИ и КАТ. Наскоро се принудих да продам 2 автобуса, тъй като няма закъде да пътуват В крайна сметка аз съм теглил кредити преди, за да закупя тия автобуси, но ситуацията се промени коренно", казва Иво Топчиев, собственик на транспортна фирма.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


43
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
0
 
5
 
! Отговори
Стефан преди 7 години
Миналата седмица си взех "златния талон". През седмица пътувам София-Пловдив и обратно и всеки път колата е пълна. Взимам 5 лева на човек, въпреки че разходите са ми повече. Защо?: По екологично е да не пътуваш сам, по-приятно е, правиш секано на монополистите..., парите идват на последно място. Толкова по-въпроса! Който е против споделяното, да си плаща 20 лева за билет и да си пътува в рейсовете от зората на демокрацията, но моля не ни давайте акъл!
36
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Аз сега шофьора на автобуса като не го познавам.нито някой от пътниците.да се качвам ли?
35
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Е то при автобусите е по-опасно, щото много често шофьорите са подпийнали, така за кураж.
34
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
В голяма част от автобусите всички са сбити на тясно и е голяма клаустрофобия. При споделеното пътуване е по-удобно. Има и много автобуси без тоалетни и ако поскаш да ти спрат на пътя за една вода ти отказват.
33
5
 
1
 
! Отговори
Кво пък преди 7 години
Все някога ще изчезне някоя млада девойка, ще оберат двама-трима и нещата ще се върнат по старому.
32
0
 
9
 
! Отговори
Лобист! преди 7 години
Защо не се спомене как заради лобисткия натиск на собствениците същите ИЗМЪЧЕНИ автобусни фирми бе РАЗГРОМЕНО БДЖ , Съдбата и пазара си знаят работата , сега им се връща тъпкано , пожелавам им мъчителни и дълги фалити .... За съжаление същия лобизъм върлува и в здравоопазване , образование дори бг пощи бяха съсипани за сметка на частни куриерски фирми ... но за всичко си има видов ден
31
9
 
1
 
! Отговори
Директен преди 7 години
Софиянец недей философства мн мн
30
2
 
13
 
! Отговори
Софиянец преди 7 години
Подкрепям споделеното пътуване изцяло. По-надолу прочетох коментар, който се опитва да ни убеди да не оставяме живота си в ръцете на непознати. А нима качвайки се на автобуса не правим същото ? Някой ще кажат, че шофьора е професионалист. Да ама не ! Няколко пъти съм виждал шофьори от фирма с инициали Ю.И. да си преглеждат ФБ и скайп, докато шофират и направо ми се е изправяла косата. Е питам аз при безбожни цени, ниско качество и продължителност какво очаквате господа собственици на фирми ?
29
0
 
13
 
! Отговори
Ямболия преди 7 години
Защо политиците и превозвачите не се замислят какво кара участниците в тези групи да се доверяват на непознати, които да ги откарат до родните им места вместо на лицензираните превозвачи? Пример: София-Ямбол е 20 лв (без транспорта до автогарата). Последния автобус тръгва в 17:00 от София. Т.е за да се прибереш в петък след работа до Ямбол трябва да си вземеш отпуск или да си тръгнеш по-рано от работа. Като пътуваш с групата цената е 12-13 лв и тръгваш в удобен час. Нека всеки сам сметне
28
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Брюксел - Париж 6 паунда, хубав автобус с тоалетна, Wi Fi - Megabus. София - Русе 23лв, раздрънкано... нещо - Union Ivkoni.
27
0
 
21
 
! Отговори
Плавник преди 7 години
До 13-ти коментар,заплатата на шофьора е 600-700 лева на месец. Поддръжката всички знаем, че не се прави редовно. Чака се да се строши нещо. Приходи се крият, за да не се плащат данъци. Аз ли смятам като *** или превозвача, който *** пътниците с калпавата си услуга и държавата с данъците, които й дължи? А ти *** ли си като подкрепяш мошеници?
26
0
 
14
 
! Отговори
Иванчо+Марийка преди 7 години
Ама преди години големите БДЖ шефове си направиха частни транспортни фирми. Държавата смачка БДЖ ( една държавна компания), тоест държавата взе от себе си за сметка на частните фирми, частните фирми, които смао лапат и нищо не дават.
25
18
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Това цинцарията е голяма работа. За едните левчета си оставяте живота в ръцете на непознати
24
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
ГЕРБ в пълният им демократичен блясък :)))
23
20
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Аз съм много дебел мъж - 130кг на 1.65 и веднъж при споделено пътуване шофьорът искаше да му платая в натура.Правете си сметката
22
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
при споделеното пътуване няма печалба, има единствено споделяне на разходите, като най-често това е само разхода за бензин. Разходите по придобиването на МПС, амортизация, данъци и такси са си изцяло за собственика на МПС-то. Това е разликата с транспортната услуга, която подлежи на лиценз и контрол и освен всичко изброено, начислява и печалба, която подлежи на облагане с данъци (т.е. заради което се издават касови бележки)
21
13
 
3
 
! Отговори
До 22 преди 7 години
До Цонко: Все пак аз бих се доверил на професионален шофер, който има хиляди курсове зад гърба си, а не на непознат.
20
11
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Без да защитавам никого от транспортния бранш, но споделените пътувания водят до фалит на малките и средни превозвачи, а не на големите "лоши" фирми.
19
0
 
24
 
! Отговори
Цонко преди 7 години
До Помислете малко!ами то и шофьора на автобуса може да е психопат или пиян. Всъщност повечето, на които съм попадал са били точно такива. Всички знаем, как се придобива правоспособност в България и каква отговорност носят фирмите превозвачи в случай на инцидент. Не е като да не са се случвали инциденти с пияни шофьори и счупени автобуси!
18
10
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Добре бе пичове, как така се организирате с непознати. Де да му знам акъла на шофера. Пияница ли е, наркоман ли е, пешлигар ли е, луд ли е? То гръм не удря всеки път.