Годината е 1867-ма, а жп гарата е Шейтанджик. Сега е 2016-а, Хитрино

Първият жп инцидент у нас е бил именно в Хитрино
12 дек 2016 09:14, Петя Славова
167

Илюстрация: Информационна агенция "Черно море"

Първата жп катастрофа на територията днешна България е била преди 149 години именно в село Хитрино, където в събота дерайлира влак с цистерни и последва ужасяваща експлозия, която взе 7 жертви, а десетки хора бяха ранени.

Първият жп инцидент у нас е от май 1867 година. Тогава гарата се е наричала Шейтанджик, която е част от жп линията Русе - Варна, която е построена от английска компания с главни акционери братята Хенри и Тревор Бъркли. От товарен влак се откачва последният вагон и се блъска в пътнически, който тъкмо е потеглил. За щастие няма пострадали хора, но са нанесени материални щети.

Английското дружество, което е собственик на железницата (в него участва и Уйлям Гладстон), налага солидни парични глоби на служителите, обвинени за допускане на произшествието, става ясно от материал, публикуван в Информационна агенция "Черно море".

Според историята, в един от първите броеве на вестник "Черно море", който стартира на 9 юни 1891 г., е публикувана любопитна обява, която рекламира "Увеселителен трен" по направлението Варна – Провадия - Каспичан. Ето каква е историята на тази реклама.

През тази година се навършиха 150 години от откриването, на 26 октомври 1866 г., на първата железопътна линия в България. Линията Русе – Варна е открита на 7 ноември 1866 г. Тогава тя е била с дължина 224 км, а разстоянието между двата града се е изминавало за почти 8 часа. За случая са доставени 10 локомотива и 50 пътнически вагона. Общо за обслужване на линията са били поръчани 500 вагона и 30 парни локомотива от Манчестър, който тогава е не само прочут индустриален център, но и авангард в локомотивното строителство.

Първите вагони са с три класи, дълги са по осем метра и разполагат с четири купета. Всяка класа е имала по две отделения – мъжко и женско. На пътниците е било забранено да преминават от едно отделение в друго. И нещо естествено за онова време – вагоните са се осветявали с газени лампи.

За султан Абдул Азис е изработен специален триосен вагон, луксозно и комфортно обзаведен, който по-късно използват княз Александър Батенберг, а след него и цар Фердинанд. Царският влак днес може да се види отлично запазен в открития през 60-те години в дунавската ни столица първи и единствен у нас Национален музей на транспорта.

Освен двете крайни гари по нея е имало спирки и в селищата Образцов чифлик, Червена вода, Вятово, Разград, Ясен, Каменяк, Каспичан, Провадия и Белослав, като в Русе, Каспичан и Варна са били открити и локомотивни депа.

Първоначалните намерения са били линията да бъде международна и да стане част от пътя Лондон - Цариград, но некачественото строителство и честите дерайлирания на влаковете попречват за осъществяването на тази идея. Едва по-късно линията е включена в международното трасе Париж –Страсбург – Мюнхен – Виена –Будапеща – Букурещ – Гюргево – Русе –Варна - Цариград.

Между Гюргево и Русе пътниците са прехвърляни с парен кораб, а от Варна до Цариград - с кораб на австрийската компания "Лойд". Между 1883 и 1885 г. от тук минава и прочутият "Ориент експрес", който се движи през Русе и сега.

Мостовете по трасето са били дървени, а и семафорите най-напред също са били от дърво. Връзката между гарите се осъществява с телеграфни апарати. В изграждането на линията участвали (на ангария) около 15 000 българи.

Скандалното в този строеж е употребата, при построяването на гарите, на трошен камък, добиван при разрушаването на старите български столици Плиска и Велики Преслав. По това време те са били запазени, макар и в руини, с каменните крепости и градовете в тях.

През 1873 г. поради политическата нестабилност в империята и неспособността си да се справи със стопанисването на линията Високата порта прехвърля собствеността й на компанията "Източни железници" на австриеца барон Хирш.

Въпреки че първоначално пътуването било безплатно, хората приемали влака като нещо твърде опасно и избягвали да го използват. Налагало се кондукторите да слизат на гарите и да убеждават резервираните потенциални пътници, че "тренът" е безопасен, което, разбира се, съвсем не било вярно, защото некачественото строителство довело до първата влакова катастрофа у нас само няколко месеца след откриването на железницата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


167
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
106
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
А бре в демократична Англия, дивеча все още се води собственност на кралицата ...
105
0
 
1
 
! Отговори
варан преди 7 години
А какво става в Алепо наясно ли си бе?
104
3
 
2
 
! Отговори
Шоп преди 7 години
Рузкия *** отново е загубил Палмира, оставяйки в ръцете на ИДИЛ двайсетина преносими зенитно-ракетни комплекса (ПЗРК).
103
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
годината е 1867 в русия още са били крепостни селяни на практика равни с добитака
102
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Че имало робия по времето на осмн.империя спор няма.Както и разлика в тегобите на християните през 500годишния период на османимперия .Но в повечето империи е било горе- долу същото,Италианските републики владеещи Кипър ,Крит и др.острови са се отнасали много жестоко към гърците.Голяма робия е имало в Шотландия и Ирландия ,там англичаните въобще не са такива хуманисти като днес.
101
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Шо не съдиш тогава Английското дружество, което е собственик на железницата (в него участва и Уйлям Гладстон) или компанията "Източни железници" на австриеца барон Хирш в Страсбург , а викаш че сил чел или вие сте чели , чел си ама от горе от горе , а ако Англия беше ударила Русия ,аре бегай бе аспарухов ром-ковач на тебе ли ша обеснявам аз
100
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Четете Ботев и Вазов. -----Съмнявам се изобщо да си чел Вазов и Ботев, особено публициста Ботев, а не поета.
99
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Четете Ботев и Вазов. Да ти пръснат черепа на бебето с пирон какво е ? Да ти вземат жената от вкъщи и пред очите ти да се гаврят сексуално с нея какво е ? Ами кръвния данък ? Да ти вземат детето от вкъщи какво е...Къде ги четете тези ужасии бре?Кога история се учи от писатели и поети?Ето Вазов започва романа си с идиличната вечеря на един български "роб" с многолюдната му челяд в робското му имение.
98
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Българите са били роби в османската империя нито повече нито по-малко отколкото сега са роби в ЕС. "Робството" е вменено в българина само за да подхранва нечии интереси. Същите тези интереси искат да ни изкарат и сега от ЕС и дажни "освободят" отново. Знаем до какво доведоха предишните"освобождение". Само до национални катастрофи.
97
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Някой от вас знае ли защо точно Английска компания строи жп линия по това време в България , ами защото Англия имала готовност да нападне Русия по време на Руско-турската война , тоест на страната на Османска империя са били , жалко че не са нападнали Русия тогава ви глвдам аз сеира тука в тоа форум
96
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Теа снимки обаче не само доказват много неща за нащо минало но и могат да преобърнат цялата ни История на България на 180 градуса , тост Истината излезе наяве , ако само Тодор Живков беше жив чеше да получе инфаркт той си знае най добре
95
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Турците не са избили българите само от мързел. Защото лесно се коли и убива, те това много добре го умеят. Но после нали трябва да се бачка и да се обработва земята ? Нали султанът иска данъци ? Кой ще я храни миризливата им империя ?
94
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Казах Ви отидете в Копривщица и погледнете в какви къщи са живяли българите, после ги сравнете с панелките на бай Тошо
93
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Робство е точно сега в Сирия а при нас такова не е имало никога просто Дезинформатори като руснаците няма на тоя Свят , има Док.фим на немски как изработват Дезинформационни уеб сайтове за разпространяване на фалшива информация , не са се променили и след 100 години
92
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До АнонименТипично по турски. Защо мислите че не да ни избили докато са можели толкова години, но тогава кой е щял да върши всичката черна работа?
91
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ясно е снимките какво е било , а такива хопнотизирани като тебе мнооооооооогооооооо бате
90
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До АнонименНе ти прави чест да се гавриш с паметта на загиналите заради вярата и народността си хора. Редно е да се засрамиш.
89
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Султана е мечтал в Османската империя да построи първата си фабрика, но е нямало кадърни и можещи за целта турци. Затова когато се разчува, за Добри Желязков от Сливен прави дрехи с машини, султана го вика, дава му пари да построи първата фабрика в империята и казва"Такива лица, намиращи се в империята ми, като него, са заслужили моето императорско благоволение най-първо той е освободен от данък и други подобни тегоби в държавата ми... следователно внимавайте, обаче след построяването го гони
88
2
 
1
 
! Отговори
до:128 преди 7 години
Да точно теа снимки и със тях в Страсбур да се докаже кой лъже , но определено снимките не лъжат
87
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
И по повод така нареченото Баташко клане, то е извършено от башибузушки групи, а не от редовна армия, и в тоя башибузук турци почти не е имало