С магистрали към прогрес: Решение ли са за Северна България?

Северна България е значително по-бедна, но как да се промени това?
8 юли 2017 19:50, Боряна Павлова
116
С магистрали към прогрес: Решение ли са за Северна България?
Снимка: архив Bulphoto

Наскоро на среща на депутати, областни управители и кметове във Велико Търново бе широко дискутирана ролята на проекта за довършване на магистрала "Хемус" като ключов фактор за просперитета на силно изоставащите  в развитието си области на север от Стара планина. Реалистична ли е обаче повтаряната и от управляващи, и от опозиция мантра, че  "Хемус" щяла да спре потъването на Северна България?

Защо Северът пропада?

Въпреки че обхващат близо половината от територията на България, разположените между Дунав и Стара планина 14 от общо 28-те области на страната са обитавани от едва една трета от нейното население. Инвестициите в региона са десетки пъти по-малко в сравнение с области като София и Пловдив. Безработицата на север от Стара планина продължава да е значително по-висока от средната за страната. Местната икономика е в стагнация от десетилетия. Понастоящем приносът й към износа на произвеждани в България стоки и услуги е едва 13%. Северозападният и Северният централен райони на планиране са най-бедните региони в Европейския съюз. Българският северозапад държи още един черен рекорд в общността – една трета от местните млади хора на възраст до 35 години нито работят, нито учат, нито някъде стажуват.

Икономистът Красен Станчев има обяснение за неблагополучията на българския Север: "От няколко години се говори, че разликата между Северна и Южна България се състояла в липсата или наличието на инфраструктура, която била най-важният фактор за развитието на икономиката. Появата на новия мост между Видин и Калафат доказа несъстоятелността на подобни твърдения. Защото скъпият градеж се оказа мраморен портал на бедняшка селска къща – за да се стигне до него, и в България, и в Румъния се пътува по разбити селски пътища. Румънският Юг в по-голямата си част не отстъпва по бедност на българския Север. Членството в Европейския съюз не промени много правилото, че търговията между двама бедни съседа не води до забогатяване", твърди Станчев пред "Дойче Веле"

Северозападният регион на България е сред най-изостаналите в Европейския съюз

Икономистът е правил още през 1983 г. изследване върху причините за икономическата безперспективност на Северна и на Северозападна България. Оттогава тя непрекъснато е нараствала.
"Разликата с онези времена е, че тогава с огромни държавни субсидии бяха спонсорирани губещи и опасни  производства като "Химко" край Враца или "Видахим" край Видин. Още при комунизма най-големите гробища в България бяха именно в този край", си спомня Станчев.

Според него, не липсата на магистрали, а липсата на инвестиции в човешкия фактор е основната причина за пропадането на българския Север. Доказателство за това твърдение е пресен пример от Ботевград, където международна компания е открила 2300 работни места в завод за автомобилна електроника. Инвеститорите обаче предпочитат да разширят дейността си с изграждането на нов завод с 3000 работни места в Ниш, въпреки, че терените в българския Северозапад са много по-евтини, а нищонеправещите младежи са в изобилие.

Кому е нужна възхвалата на магистралите?

Главният икономист в Института за пазарна икономика Десислава Николова не отрича ролята на добрата пътна инфраструктура за ускоряването на стопанския растеж. "Няма как инвестициите да потекат към места, в които няма хора, пътища и комуникации. Преди 2 години "Ауди" сериозно е обмисляла голяма инвестиция в района на Видин за сглобяване на коли. Липсата на годни за обучение млади хора в региона обаче е обезсмислила това много сериозно инвестиционно намерение. Оказало се е, че за осъществяването му ще е необходим внос на работна ръка от Румъния", изтъква Николова.

Тя обяснява вторачването на властимащите в магистралите по следния начин: "Това е най-лесното за властимащите, а и се знае, че хиперболизацията на изграждането на инфраструктурата като спасение за регионите носи огромни възможности и за облагодетелстване, и за трупане на политически дивиденти".

Николова се мотивира, че е много по-трудно да се инвестира в образованието, а и там резултатите ще са налице след 10 или 20 години.  "Много по-лесно и ефектно за печелене на електорат е да изградиш път или магистрална отсечка в рамките на един управленски мандат. Другото наблюдавано в България залитане е превръщането на европейските фондове за страната от средство в цел – вместо дългосрочно планиране се следва логиката бързо да се намерят начини за изразходване на европейските средства "докато ги има"", твърди Николова. 

Публикуваната от софийското бюро на германската либерална фондация "Науман" Черна книга за  правителственото разхищение в България през 2016-та изобилства с факти за апетитите и далаверите на близките до властта и вечно печелещи търговете консорциуми за изграждането именно на лотове от магистрала "Хемус". 

Горчивите поуки

Политологът от Софийския университет Даниел Смилов е категоричен, че България трябва да инвестира в съвременна инфраструктура. Но заедно с това тази част от модернизацията на страната не трябва да се фетишизира. „Освен магистралите има много други сфери на управлението, чието развитие предполага дългосрочни ефекти за просперитета на българската нация. Това, което все още ни дърпа много назад в международните класации по конкурентоспособност, е лошото качество във всички нива на образованието. Българската икономика страда и от нелицеприятната репутация, изградена върху възприятията на предприемачите за широко разпространение на корупцията и липса на противодействие от страна на нереформираната съдебна система“, изтъква Смилов. Според него, властимащите в София трябва много внимателно да се вглеждат не само в успехите, но и в горчивите поуки от използването на европейските фондове в останалите държави-членки.

„Така например кризата през 2008-2012 г. накара Португалия да преосмисли политиката си като страна-членка на Евросъюза от 1986 г. да влага прекалено много в развитието на инфраструктурата за сметка на инвестициите в качеството на човешкия капитал. Подобна едностранчивост е довела до възникването на сериозни проблеми, свързани с конкурентоспособността на португалската икономика“, посочва Смилов. И добавя, че в това отношение България има един допълнителен проблем - интеграцията на малцинствата и особено приобщаването на ромите. „При това малцинство продължава наслагване на проблемите – неграмотност, бедност, социално изключване, маргинализация и гетоизация“, изтъква политологът. Резултатите от подобно неглижиране са повече от очевидни – освен нарастването на етническите конфликти налице е замразяване на значителен трудов ресурс в една крехка икономика, която отдавна страда от остър дефицит на млада работна ръка и квалифицирани кадри. „Колкото и важно да е изграждането на магистрали, тези проблеми няма как да бъдат решени с инфраструктурни подобрения. На България е необходима преди всичко промяна в подхода на управляващите към предизвикателствата пред страната“, заключава политологът Даниел Смилов.
 


116
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
102
0
 
2
 
! Отговори
Mariec преди 1 година
Наистина инфраструктурата е от важно значение,но още по-важно е,че при усвояване на тези средства присвояването е много голямо.всеки район от българия е неделима част от нея и не е редно заради лаком задник да се затрива държавата.хан кубрат беше казал нещо за снопа от пръчки!!!!
101
1
 
6
 
! Отговори
GgBg преди 1 година
Разликата между севера и юга е в резултат на преференциалната политика на София. Политиците пет пари не дават за Северна България.Оправданията, че там живеели по малко хора или, че нямало достатъчно интерес да се инвестира са удобно извинение за пренасочване на държавните средства към Пловдив, Стара Загора, Бургас и "Македонскиот регион"!
100
0
 
1
 
! Отговори
Отговор преди 1 година
До варненец 100 Бойко не се казва Геноцида , Бойко Победителя.
99
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пътищата са артериите на икономиката. Ако не ядете асфалт както само ви спускат лозунгите да ги внушавате, може и да проядете асфалт като няма икономика.
Магистралите още Тато ги замисли и почна да ги прави. И Тракия и Хемус са много важни. Марица е много хубава магистрала. Трябва една към Калотина и към Видин. Тва е.
Другото е ходене по мъките и партийни лозунги за асфалта.
98
1
 
8
 
! Отговори
видинчанин преди 1 година
Може ли ако нашите управници нямат идеи за развитието на северозапада да ни продадат на Япония.Аз много харесвам японската техника и бих се радвал тук да има складове за износ в Европа от които да можем и ние да пазаруваме.На бас,че само след два месеца във Видин че има няколко завода и нито един безработен няма да има.След една година Видин би бил по голям от Пловдив,и с повече заводи отколкото цяла България.Обаче засега сме резерват с пустиняци(хора живеещи в пустиня).
97
0
 
11
 
! Отговори
Really преди 1 година
До акълиите, които ми слагат "минуси" на коментара- постът ми беше ироничен. Северозапъдът има уникални природни и културно- исторически дадености, които при добър маркетинг И подобрена инфраструктура, с малко инвестиции могат да привлекат туристи и да бъдат един от начините за подобряване на икономическата среда в региона.
96
1
 
12
 
! Отговори
варненец преди 1 година
Ми това е политиката на Боко Геноцида ! София и смешния бургас, севера да мре . Да не забравите ПАК ак да гласувате за него аахахахахах
95
2
 
4
 
! Отговори
Really преди 1 година
Риъли? Айде бе, верно ли нищо нЕма ценно в тоя Северозапад? Нек'ви камъни там, белогра'чишко нещо беше, и едни останки от камънаци, нек'ва баба към Видин, тук-там по некоя пещера, манастирчета, скиорски напъни на Ком, малко планина, минерални извори в един западнал Вършец...то па туристи нЕма, па и пътища, по които да ги докараме- нЕма...
94
0
 
21
 
! Отговори
Haha преди 1 година
Не, бе, не правете пътища в Северна, нали има за софиянци до морето, довършете им и тая до Гърция, важното е да се ходи по почивки, а индустрията и инфраструктурата в половин държава далеееч не е такъв приоритет...
93
4
 
16
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА ! преди 1 година
Магистрал ите ще съживят Севера толкова, колкото "Дунав мост - 2" съживи Видин ...
Кислород се подава на болен, но жив пациент. На покойника, колкото и изкуствено дишане да му правиш все тая.
Северна България е мъртва, с изключение на Варна.
В. Търново още мърда в предсмъртни конвулсии ...
Другите градове тук са покойници.
Само бели глави и роми по обезлюдените улици ...
С тях съживяване няма как да стане !
92
7
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Абе как може да привличат чужди инвестиции градовете из Южна България, пък нашите градоначалници в Северна да си бъркат в ушите? Ама в Южна България в администрациите натискат напредничавите млади хора и печелят проекти, облагородяват градската среда стъпка по стъпка, а в Северна по общините са се окопали по 20г. на 90% некадърници със соц мислене и висока степен на неадекватност и безинициативност.
91
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Има и градове като Севлиево в севера, които все още са живи и с индустрия! Проблем обаче е,че не не инвестира нищо в инфраструктура с години! Пътищата в околността и улиците са под всякаква критика...
90
2
 
14
 
! Отговори
Симо преди 1 година
Това, че в севера няма инфраструктура не било състоятелно, защото като отворили Дунав мост 2 нещата не се променили. Ми и аз ако направя публичен дом на сред планината без път до там няма да имам клиенти. Нищо, че съм подбрал все на Викториа сикретс моделите. Освен това, повечето кадърни хора от севера избягаха в чужбина или в юга. Сега и да има инвестиции няма кой да работи. Всеки трети под 35 не работи, ми сещайте се от кой "етнос" са тия ***.
89
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Остава да отговорят и на въпроса защо чуждите компании избягват нашата страна и изграждат производствени мощности в съседни Румъния и Сърбия (която дори не в в ЕС), но не и тук.
88
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До до 75:А в Ловеч кметът,като е от ГЕРБ какво???По-зле и от преди!!!Болницата пред фалит и на едно погребение се събират повече хора,отколкото денем по-главната улица?!?!?!Но поне кметицата добре се храни и наддава на килограми,а нас вълци ни яли?!?!?!
87
0
 
14
 
! Отговори
Сз преди 1 година
Как да има развитие- малка част от випуска ни, след завършване на висшето си образование, се опитахме да живеем в родния си град- върнахме се юристи, икономисти и други специалисти. Опитахме да живеем там, мъчихме се година, две, някои 3, нямаше компании, в които да се развием и да работим за нормално възнаграждение и се пръснахме отново в страната и чужбина. Поне опитахме. :(
86
17
 
4
 
! Отговори
Иван Костов преди 1 година
При комунистите да не живеехте по-добре !?
85
1
 
12
 
! Отговори
От Враца преди 1 година
Турите ни една ограда като резерват тамън по лесно ще стигнете германците
84
1
 
11
 
! Отговори
От Враца преди 1 година
Колко душа е северозапада има нема 140 000,и цела България се успокоява ,че има и по-зле колко процента са от цялото население,едва ли ние сме причината да сме в дъното на Европа
83
3
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Изходът за ромите е модел - Израел. Да се събере ООН и да им се дадат няколко острова в океана, земя в Сахара или в Хималаите. Нека там да си устроят държава всички роми от цял свят.
Иначе статията е абсолютно вярна. Управниците не мислят за бъдещето на България, гледат бързата печалба и търсят краткосрочния ефект. Така не става, това е живот ден за ден.