С магистрали към прогрес: Решение ли са за Северна България?

Северна България е значително по-бедна, но как да се промени това?
8 юли 2017 19:50,
116
С магистрали към прогрес: Решение ли са за Северна България?
Снимка: архив Bulphoto

Наскоро на среща на депутати, областни управители и кметове във Велико Търново бе широко дискутирана ролята на проекта за довършване на магистрала "Хемус" като ключов фактор за просперитета на силно изоставащите  в развитието си области на север от Стара планина. Реалистична ли е обаче повтаряната и от управляващи, и от опозиция мантра, че  "Хемус" щяла да спре потъването на Северна България?

Защо Северът пропада?

Въпреки че обхващат близо половината от територията на България, разположените между Дунав и Стара планина 14 от общо 28-те области на страната са обитавани от едва една трета от нейното население. Инвестициите в региона са десетки пъти по-малко в сравнение с области като София и Пловдив. Безработицата на север от Стара планина продължава да е значително по-висока от средната за страната. Местната икономика е в стагнация от десетилетия. Понастоящем приносът й към износа на произвеждани в България стоки и услуги е едва 13%. Северозападният и Северният централен райони на планиране са най-бедните региони в Европейския съюз. Българският северозапад държи още един черен рекорд в общността – една трета от местните млади хора на възраст до 35 години нито работят, нито учат, нито някъде стажуват.

Икономистът Красен Станчев има обяснение за неблагополучията на българския Север: "От няколко години се говори, че разликата между Северна и Южна България се състояла в липсата или наличието на инфраструктура, която била най-важният фактор за развитието на икономиката. Появата на новия мост между Видин и Калафат доказа несъстоятелността на подобни твърдения. Защото скъпият градеж се оказа мраморен портал на бедняшка селска къща – за да се стигне до него, и в България, и в Румъния се пътува по разбити селски пътища. Румънският Юг в по-голямата си част не отстъпва по бедност на българския Север. Членството в Европейския съюз не промени много правилото, че търговията между двама бедни съседа не води до забогатяване", твърди Станчев пред "Дойче Веле"

Северозападният регион на България е сред най-изостаналите в Европейския съюз

Икономистът е правил още през 1983 г. изследване върху причините за икономическата безперспективност на Северна и на Северозападна България. Оттогава тя непрекъснато е нараствала.
"Разликата с онези времена е, че тогава с огромни държавни субсидии бяха спонсорирани губещи и опасни  производства като "Химко" край Враца или "Видахим" край Видин. Още при комунизма най-големите гробища в България бяха именно в този край", си спомня Станчев.

Според него, не липсата на магистрали, а липсата на инвестиции в човешкия фактор е основната причина за пропадането на българския Север. Доказателство за това твърдение е пресен пример от Ботевград, където международна компания е открила 2300 работни места в завод за автомобилна електроника. Инвеститорите обаче предпочитат да разширят дейността си с изграждането на нов завод с 3000 работни места в Ниш, въпреки, че терените в българския Северозапад са много по-евтини, а нищонеправещите младежи са в изобилие.

Кому е нужна възхвалата на магистралите?

Главният икономист в Института за пазарна икономика Десислава Николова не отрича ролята на добрата пътна инфраструктура за ускоряването на стопанския растеж. "Няма как инвестициите да потекат към места, в които няма хора, пътища и комуникации. Преди 2 години "Ауди" сериозно е обмисляла голяма инвестиция в района на Видин за сглобяване на коли. Липсата на годни за обучение млади хора в региона обаче е обезсмислила това много сериозно инвестиционно намерение. Оказало се е, че за осъществяването му ще е необходим внос на работна ръка от Румъния", изтъква Николова.

Тя обяснява вторачването на властимащите в магистралите по следния начин: "Това е най-лесното за властимащите, а и се знае, че хиперболизацията на изграждането на инфраструктурата като спасение за регионите носи огромни възможности и за облагодетелстване, и за трупане на политически дивиденти".

Николова се мотивира, че е много по-трудно да се инвестира в образованието, а и там резултатите ще са налице след 10 или 20 години.  "Много по-лесно и ефектно за печелене на електорат е да изградиш път или магистрална отсечка в рамките на един управленски мандат. Другото наблюдавано в България залитане е превръщането на европейските фондове за страната от средство в цел – вместо дългосрочно планиране се следва логиката бързо да се намерят начини за изразходване на европейските средства "докато ги има"", твърди Николова. 

Публикуваната от софийското бюро на германската либерална фондация "Науман" Черна книга за  правителственото разхищение в България през 2016-та изобилства с факти за апетитите и далаверите на близките до властта и вечно печелещи търговете консорциуми за изграждането именно на лотове от магистрала "Хемус". 

Горчивите поуки

Политологът от Софийския университет Даниел Смилов е категоричен, че България трябва да инвестира в съвременна инфраструктура. Но заедно с това тази част от модернизацията на страната не трябва да се фетишизира. „Освен магистралите има много други сфери на управлението, чието развитие предполага дългосрочни ефекти за просперитета на българската нация. Това, което все още ни дърпа много назад в международните класации по конкурентоспособност, е лошото качество във всички нива на образованието. Българската икономика страда и от нелицеприятната репутация, изградена върху възприятията на предприемачите за широко разпространение на корупцията и липса на противодействие от страна на нереформираната съдебна система“, изтъква Смилов. Според него, властимащите в София трябва много внимателно да се вглеждат не само в успехите, но и в горчивите поуки от използването на европейските фондове в останалите държави-членки.

„Така например кризата през 2008-2012 г. накара Португалия да преосмисли политиката си като страна-членка на Евросъюза от 1986 г. да влага прекалено много в развитието на инфраструктурата за сметка на инвестициите в качеството на човешкия капитал. Подобна едностранчивост е довела до възникването на сериозни проблеми, свързани с конкурентоспособността на португалската икономика“, посочва Смилов. И добавя, че в това отношение България има един допълнителен проблем - интеграцията на малцинствата и особено приобщаването на ромите. „При това малцинство продължава наслагване на проблемите – неграмотност, бедност, социално изключване, маргинализация и гетоизация“, изтъква политологът. Резултатите от подобно неглижиране са повече от очевидни – освен нарастването на етническите конфликти налице е замразяване на значителен трудов ресурс в една крехка икономика, която отдавна страда от остър дефицит на млада работна ръка и квалифицирани кадри. „Колкото и важно да е изграждането на магистрали, тези проблеми няма как да бъдат решени с инфраструктурни подобрения. На България е необходима преди всичко промяна в подхода на управляващите към предизвикателствата пред страната“, заключава политологът Даниел Смилов.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


116
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
2
 
34
 
! Отговори
Румен преди 6 години
Направо прогониха 2 милиона работоспособни,млади българи в чужбина, а сега се сещат че матряла не струва. Няма и особен стимул за развитие. Дали си на помощи или на минимална заплата качеството на живота е отврат.
21
9
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 12АЕЦ КОЗЛОДУЙ И БЕЗ ТОВА НЕ ДАВА ТОК НА БЪЛГАРИЯ. ВРАЧАНСКИТЕ ПУЩИНЯЦИ РАБОТАТ В АЕЦ а НА ИШЛЕМЕ/ С МАТЕРИАЛ НА КЛИЕНТА/ ОТ РУСИЯ.ТОКА СЕ ИЗПРАЩА КЪДЕТО КАЖЕ МОСКВА И ЗА КОЛКОТО КАЖЕ. ПУЩИНЯЦИТЕ СИ ТЪРПАТ ОТ РАКИИКАТА И ТРУПАТ СТАЖ ЗА ПЕНСИЯ.БДЖ Е ОТОДАВНА В РАЗПАТ . ОТ СОЦА. НИКОЙ НЕ МОЖЕШЕ ДА КАЖЕ КОЛКО ВАГОНА СА В СССР И КОЛКО ЩЕ СЕ ВЪРНАТ ПА МАКЪР И ПРАЗНИ.ТАЗИ СТАТИСТИКА СЕ ВОДЕШЕ ОТ МОСКВА. РОБИТЕ В БЪЛГАРИЯ НЕ ТРЯБВА ДА ЗНАЯТ.БЕЛЕНЕ.БЕЛЕНЕ Е СЪЩО КАТО АЕЦ. САМО , ЧЕ ПО МАЩАБНА
20
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Шопе, сърбите пътуват безвизово по света, още от времето на Тито.
19
3
 
14
 
! Отговори
Причина преди 6 години
Най-важната причина е наличието на оскотяло, циганизирано и застаряващо населиние. Това е проблем, който не може да бъде решен в близките години и е излишно да се правят огромни инвестиции, които нямат шанс да се изплатят. Съживяването на СЗ БГ може да стане не в кратки срокове чрез изсипване на много пари, а след планиране в рамките на десетилетие или две. В момента там не се произвежда почти нищо и този район се издържа от останалата част на държавата - социални помощи, заплати на служители.
18
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 17 НА ТОВА МУ СЕ КАЗВА - ДА СИ НАПРАВИШ АВТОГОЛ.МЛАДИТЕ ЗАТОВА ДРАПАТ НА ЗАПАД.
17
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Никакви магистрали! Така ще се увеличи трафика и катастрофите. Най-добре разрушете сегашните и забранете автомобилите, и дано мирясате.
16
15
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
SAMO ROMITE MOGAT DA VAZRODYAT BALGARIA.
15
23
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Първо трябва да се избият русофилите и да се прекъснат всякакви връзки с ***, след това да се забрани чалгата и шоуто на Дългия маймуняк.
14
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Нямат пари за бензин и магистралите стават само за жрците.
13
6
 
19
 
! Отговори
Шоп преди 6 години
В Ниш работниците не са по-качествени.Там просто младите няма къде да избягат, защото още не са в ЕС.И съответно ще работят за по-ниски заплати.
12
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Магистралите концентрират хората в 5-6 големи града и всичко наоколо вехне..
11
4
 
19
 
! Отговори
анонимен преди 6 години
Некачествен материал за съжаление! Инвеститорите не могат да си осигурят качествени работници , затова отиват в Ниш !
10
5
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Възхлава на магистралите " ...От кога магистралата е възхлава? Това е широк път с цел по-бързо и лесно движение на МПС !? Нещо което има всяка съвременна държава. .някой тук така пишат се едно ще строим Космодрум. ...Това е само магистрала , която улеснява бизнеса и хората. Всяка стока която купувате се доставя с камиони ...колкото по лесно , толкова по евтино.
9
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Може да се отдели от Румелия
8
8
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
АЕЦ Козлодуй е пред закриване, а АЕЦ Белене беше спряна от ГЕРБ. Армията беше закрита, БДЖ беше закрито и т.н. и т.н се върви към ликвидация.
7
7
 
30
 
! Отговори
анонимен преди 6 години
А къде беше тоя икономист,когато се строяха магистралите в южна България?Защо тогава не алармира общественоста,колко безполезна е тази инфраструктура?След свалянето на Т.Живков се започна едно целенасочено унищожаване на заводи и фабрики в северна България.А сега викате чужди инвеститори да строят тук.Това е пълна простотия!
6
2
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ТРЯБВА ДА ПОГЛЕДНЕ ЧОВЕК КАК ПО РЕКА ДУНАВ ГЪМЖИ ОТ КОРАБИ В УНГАРИЯ, АВСТРИЯ, ГЕРМАНИЯ ШВЕЙЦАРИЯ. И ЩЕ МУ СТАНЕ ЯСНО ЗАЩО ТАМ ИМА ,А ТУК ПРИ ДВА ПЪТИ ПО ШИРОКО КОРИТО. БЕДНОТИЯ ТА ДРЪНКА.
5
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 1И с какво точно ще заслужиш 3000 лева заплата? Интересна ми е квалификацията ти.
4
8
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Бойко на балканеца не му трябват магистрали за него е важно да падне от някъде нещо, да намаже, да му се даде ако може без да прави нищо. За какво са му магистрали? Той може да си кара 30 годишния голф и по къра.
3
5
 
10
 
! Отговори
до 1 преди 6 години
И кой точно пазар ще строи магистрали? Хахаха, аман от неграмотници.