Левски - неразгадан и 180 г. след рождението му

Какви послания оставят неговите възгледи, коментира историк
18 юли 2017 07:57, Петя Славова
106
Левски - неразгадан и 180 г. след рождението му
Снимка: БТА

Левски остава неразгадан 180 години след рождението си,казва историкът проф. Пламен Павлов пред БТА.

Преподавателят във Великотърновския университет, посочи, че годишнината е повод да се потърсят отговори на важни въпроси, свързани с личността на Апостола на свободата, с посланията и убежденията му - голяма част от които остават неразтълкувани. Проф. Пламен Павлов, автор на книгата "Левски: Другото име на свободата", едно от последните изследвания, посветени на Васил Левски.

Според проф. Павлов Левски и неговите възгледи ще бъдат непоклатима истина в общественото съзнание на българите. Прогнозата му е, че който и да се опита да разклати тази увереност ще претърпи неуспех. Причината, според историка е, че Левски, със своите тези и действия е визионер. Той очертава перспективите пред едно угнетено, но жадно за свобода общество и дава "ключовете" това да бъде реализирано. Изписаните страници за него са хиляди, но и в днешно време той все още не е разгадан и разтълкуван, както не е бил разбран дори от своите най-близки съратници и съвременници, отбеляза проф. Павлов.

Историкът припомни, че характеристиките на Левски като човек са изведени на преден план от големи изследователи като Димитър Страшимиров, Иван Унджиев, Николай Генчев, Мерсия Макдермот, покойният вече професор Иван Стоянов от Великотърновския университет, ловешкият историк Иван Лалев, Пламен Митев, Цветана Павловска, Дойно Дойнов и много други историци. Въпреки изписаните страници има неоткроени аспекти, които могат да обяснят защо Левски остава безспорна фигура в българската история, посочи проф. Павлов. Според него Левски е лидер на българската средна класа и на най-перспективните слоеве от обществото през Възраждането.

За тогавашната българска средна класа е било важно образованието, както светско, така и религиозно. Васил Левски е получил своето образование от най-големите учители в първата половина на 19 век. Неговият вуйчо Васил е бил таксидиот. По определението на академик Иван Радев таксидиотите са били културни апостоли, които странстват не само, за да събират помощи за манастирите, но и разнасят книги и култура, припомни проф. Павлов. Хилендарските таксидиоти, какъвто е бил вуйчо му, са имали най-големи заслуги за възстановяването на българската култура. Такива "апостоли на културата и паметта" са били Паисий Хилендарски, Иларион Макариополски, Неофит Бозвели и много други.

Левски започва своето образование в класното училище в Карлово. По-късно, когато вуйчо му е бил преместен в Стара Загора, Васил Левски започва да учи в Светиниколското училище, което било на много добро ниво, с много изявени за времето си учители. Сред тях са Атанас Илиев и Тодор Шишков, които дават първите сериозни уроци на бъдещия апостол, отбеляза проф. Павлов. Той смята, че идеята за републиката като форма на управление на една бъдеща освободена държава, той "попива" от младия търновски учител Тодор Шишков.
В Стара Загора Левски се обучава и за свещеник. Бил е частен ученик на Райно Попович, знаменит учител, образовал Георги Раковски и братята Евлоги и Христо Георгиеви, припомни историкът и отбеляза, че когато Левски се замонашва 80-годишният Попович не крие недоволството си от този факт, прогнозирайки, че младият Васил има по-големи перспективи.
При такива учители със сигурност Левски е знаел за принципите на Атинската демокрация, за прогресивните европейски идеи, защото тогавашното образование е давало не само обща подготовка, но и е насочвало будните деца към актуалните идеи в тогавашния европейски свят, тезата на Левски "да бъдем равни с другите европейски народи" идва от образованието му през този период, каза проф. Павлов.

През 1863 година, когато се връща от Първата българска легия, Левски за около шест месеца изкарва учителски стаж при големия учител Йоаким Груев в Пловдив, след което отива като учител във Войнягово, каза историкът. Всички тези факти водят до извода, че Апостолът на българската свобода е имал много добро образование за тогавашното време, но е останала нереализирана мечтата му да го доразвие в чужбина. Проф. Пламен Павлов подчерта, че е важно да не се подценява ролята на българското учителство от този период, защото Левски е пример за добро образование, получено при добри учители, формирали лицето на българското Възраждане.
Левски е силно вярващ човек и остава такъв до края на живота си, посочи историкът. Според него решението на Апостола да служи на бога е еквивалент на службата му за свободата на България. За него това решение е със силата на мисия, дошла като религиозно просветление, смята изследвачът. Като монах Левски се е възприемал като самотен воин. За него монашеството не е път за спасяване на себе си, а за спасяване на ближните, така както правят големите християнски апостоли, смята историкът. Той уточни, че Левски много често използва библейски изрази и се влияе от стилистиката на апостол Павел, примерно изразът: "Ние сме във времето и времето е в нас".

Левски е воин. Той самият се самоопределя като такъв в опита си за стихотворна автобиография. "Юнак от българска майка аз роден съм", посочи проф. Павлов. За участието си в Първата легия той се е готвил много старателно, бил е великолепен стрелец. Във Втората легия, замислена като Българска военна академия - 1867-68 година, той е трябвало да бъде един от офицерите за бъдещото въстание. Запазените записки са доказателство за старанието му при подготовката.

Изумителна е визията на Васил Левски за бъдещата революция, посочи историкът. Той е твърдял, че въстанието трябва да се състои през зимата, а не през пролетта и е водил сериозна полемика с Филип Тотю и Панайот Хитов, защитавайки тезата си. Идеята му е била въстанието да бъде в градовете, не в Балкана, по подобие на Френската революция. В това отношение е бил силно повлиян от тогавашната съвременна военна наука. Предвиждал е барикади, укрепени пунктове, лагери в планините.

Зимата според него е по-подходящият сезон, защото турската армия ще се предвижва много по-трудно и снабдяването й ще е по-трудно. Другата причина е, че през зимата са се завръщали мъжете от гурбет и броят на тези, които са били в освободени държави и знаят за какво става дума е много по-голям, обобщава данните от различни източници историкът.

Левски е смятал, че е нужна дълга планомерна подготовка в цялата етническа територия на тогавашна България. Същественият момент е изграждането на комитетска мрежа, която не е съществувала до момента. Димитър Общи в следствената комисия в София свидетелства за тази стратегия. Апостолът на свободата е настоявал, след приключване на въоръжаването, да се организират две събрания - едното в Букурещ, другото в България.

Според проф. Павлов събранията трябвало да формират състав на делегацията в Цариград. Нейната цел е да настоява пред султана на българите да бъдат дадени правата, които се полагат по Гюлханския хатишериф, подобно на гърци и сърби. Всъщност те е трябвало да настояват за автономия. При отказ - вдигане на въстание, което вече е подготвено. На практика Априлското въстание е повторение на замисъла на Левски, отбеляза специалистът.

Апостолът е настоявал за пълен суверенитет. В свидетелствата на Иванчо Хаджипенчович се посочва, че когато започва разглеждането на писма и документи, след залавянето на Левски, "следователите с ужас установяват", че става дума за "вътрешна българска работа", срещу която Русия била против, каза историкът. Това опровергава теорията, че Русия провокира българите да въстанат чрез Сърбия, отбеляза проф. Павлов. Според него думите на Граф Игнатиев, че всичко е "завършило благоприятно" е заради изхода от процеса, който не въвлича и не набеждава Русия за участие в революцията.

Когато говорим за Левски, винаги се появява въпросът "кой предаде Левски", посочи историкът. Неговият прочит на историята е, че Левски не е бил предаден. Левски е жертва на шпионажа в Турската империя. Имперската хазна не е жалила пари за армията и разузнаването. Тайните служби на Османската империя са били изградени по германски образец. Ръководител е германецът Шнайдер ефенди, припомни проф. Павлов.

Той цитира ловешкия историк Иван Лалев, който със своите изследвания доказва, че турската администрация на Дунавския вилает е имала специален план как да залови Левски. Планът е включвал професионални шпиони по следите му и устройване на различни капани. Левски е знаел за това и се е измъквал изключително ловко. При залавянето му в Къкринското ханче вече е имало страшно много събрана информация и случилото се е било неизбежно, смята историкът. Проф. Павлов твърди, че при тази ситуация не може да се говори за предателство, а за факта, че цялата държавна машина е хвърлена срещу Апостола Левски.

Другият голям въпрос е "защо не е бил освободен от своите съратници". Отговорът на историка е, че когато е бил заловен Левски, революционерите не са знаели кой от апостолите е пленен. В Търново са мислили, че става дума за отец Матей Преображенски. При влизането на талигата, в която е бил окован в града, са го охранявали 150 въоръжени конници от турската войска.

В Арабаконашкия проход го охраняват 250 души, а преходът е бил през нощта, което е доказателство за организацията и изключителните мерки за сигурност при операцията на турските служби, посочи изследвачът. Той подчерта, че при залавянето и целия период на ареста Васил Левски е бил третиран като политически водач. Властта е била наясно за изключителното му влияние и не е била сигурна в изхода на процеса.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


106
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
52
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аз съм за Хайдук ,Левски няма място в Европа.
51
3
 
7
 
! Отговори
В преди 6 години
Пантев опреди години казваше,че Левски не бил направил нищо!
50
1
 
8
 
! Отговори
PD преди 6 години
Левски, няма аналог, в нито едно движение или идеология, дори и в Европа. Причината е уникалната съдба на България, в която, никога не се е установявала трайно имперско господарския ментал, дребната буржоазия, и феодално благороднически, аристократичен модел. Всички интелектуалци, енто поколение аристократи, не могат да обработят импулса, истина правда и свобода, така щото е дадено само за тези, които пазят завета. Останалото е плод само на ума. А УМА, БЕЗ ВОЛЯ И ЖАР, ялов е, плод здрав не дава.
49
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До ДаТОВА Е ОПРАВДАНИЕТО НА НАГЛИТЕ НИ ПОЛИТИЦИ И КРАДЦИ НА НАШЕТО ВРЕМЕ.....КАТО ЧЕ ЧУВАМ ПРАВОСЪДИЕТО В БЪЛГАРИЕ Е ПО-ДОБРО ОТ ТОВА В РУМЪНИЯ ! КОГАТО НЕ МОЖЕШ ДЕ СТИГНЕШ ГРОЗДЕТО КАЗВАШ ЧЕ Е КИСЕЛО ! ЖАЛКО ЗА ТАКИВА РАЗСЪЖДЕНИЯ ! ПРИЗНАЙТЕ СИ ,ЧЕ НЯМАМЕ В МОМЕНТА НИТО ЕДИН ПОЛИТИК ,КОЙТО ДА СЕ ПРИБЛИЖАВА МАКАР И МАЛКО КЪМ ТОЗИ ЛЕВСКИ ,КОЙТО МАКАР И ДА ЗНАЕШЕ ,ЧЕ НЕ ВСИЧКИ БЪЛГАРИ ЗАСЛУЖАВАМЕ НЕГОВАТА ЖЕРТВА ТОЙ СЕ Е ЖЕРТВАЛ ЗА ДА Я ИМА БЪЛГАРИЯ !
48
2
 
2
 
! Отговори
Мислител преди 6 години
Левски 1914,една мафия.НА апостола е кръстена една мафия.
47
10
 
4
 
! Отговори
Да преди 6 години
Левски щеше да ни пороби в диктатура, а народа щеше да го мрази като Стамболов.
46
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Толкова ни трябва днес Левски ! Защото се превърнахме в една бездушна,неграмотна,опримирена,отчаяна маса от хора, даже няма да кажа българи натикани в ъгъла ,които забравиха що е чест ,що е родолюбие. днес е точно толкова отчяйващо положението на българина колкото и преди.Днес е на власт АЛЧНОСТТА И ДЕБЕЛОЧИЕТО ,ЕДНА НЕНАСИТНА БЪЛГАРСКА КАСТА ОТ ПОЛИТИЦИ ,КОИТО НЕ СА В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ ПО-ДОБРИ ОТ ТОГАВАШНИТЕ ТУСКИ ИЗЗЕДНИЦИ !ДА ЖЕВЕЕ БЪЛГАРИЯ !
45
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Идеологията на ЛЕвски е якобинска диктатура.КОмунизма как правилно го пишеше за свой.
44
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Идеологията на Левски е якобинец диктарура.
43
0
 
6
 
! Отговори
До 24 и 25 преди 6 години
Вие не сте българи.
42
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Лесно е да не си корумпиран,когато те издържат богаташи.
41
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не знам дали е неразгадан,но е недостижим.Кой от днешните политици си води записки в тевтерчето за всяка похарчена народна пара?Кой мисли повече за народа си и по-малко за себе си?Кой е готов да се жертва в името на този народ?А заслужаваше ли си жертвата на Левски за ТОЗИ! народ?
40
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не знам дали е неразгадан,но е недостижим.Кой от днешните политици си води записки в тевтерчето за всяка похарчена народна пара?Кой мисли повече за народа си и по-малко за себе си?Кой е готов да се жертва в името на този народ?А заслужаваше ли си жертвата на Левски за ТОЗИ! народ?
39
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен40- 25% е е добър вариант, но има и по-лош - гласуват за парламент 30%, и от тези 30%, 50%+1 избират правителство, т.е. вече имаме управление на 15%+2 срещу 85%!!
38
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 33Масоните имат своите корени в Тамплиерите...на т.н. братя, корените са им още от вавилон и египет
37
1
 
3
 
! Отговори
Важно преди 6 години
Да се прави разлика между масони строящи катедрали и тяхното копие през 19 век борещи се срещу християнството.
36
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 34Демокрацията, и то с причина - 50%+1 налагат "волята" си над другата половина от популацията - това е есенцията на демокрацичта - ВОТ НА МНОЗИНСТВОТО...аз имам друг прочит на "демокрацията" - форма на управление на малцинството над мнозинството! гласуват 50%+1 и хоп - имаме парлама, пърдон - парламент!от тия 50%+1, влезли в парламента, избират правителство 50%+1, т.е. държавата се управлява с 25%+2 ! хитро, а, и най-вече - "законно" и "честно"! 75% се подчиняват на 25% ?!
35
0
 
1
 
! Отговори
Да преди 6 години
Масоните през средните векове насам вярващи.ПРез 19 век те са атести борещи се срещу християните.ФАкт. По
34
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Всеки народ има нужда от национални герои. Българските историци и политици, основно по времето на комунизма са избрали Левски за такъв. Каквото не е достигало и съчинено и написано. Иначе не вярвам да се е различавал кой знае колко от останалите ни сънародници по това време.
33
1
 
1
 
! Отговори
До 34 преди 6 години
Тоест по логиката ти апостола е искал диктатура.Щото само в диктатура 100са съгласни с всичко щото има репресия.