Искаш по-висок тарифен план? Огледай се за такса!

ВАС потвърди забранени от КЗП нелоялни практики на телекоми
18
Искаш по-висок тарифен план? Огледай се за такса!
Снимка: архив, Ройтерс

Предоставянето на частична информация за условията, при които даден мобилен телефон може да издържи на потапяне във вода или на удар, е нелоялна търговска практика, категорична е Комисията за защита на потребителите (КЗП). Издадената от контролния орган заповед за забрана на тази практика е потвърдена от Върховния административен съд, съобщиха от комисията.

Проверка на КЗП е установила, че телекомуникационна компания не е информирала при продажба клиентите си своевременно за това, че представяният като водоустойчив и удароустойчив апарат остава невредим при потапяне на дълбочина до един метър за не повече от тридесет минути и издържа на удар при изпускане от височина до един метър и двадесет сантиметра.

Тази съществени характеристики на са били посочени върху етикета на телефона, в същото време обаче могат да бъдат от значение при решението на потребителя за покупка, посочват от комисията. Освен това по такъв начин се създават предпоставки впоследствие търговецът да откаже рекламация в случай на проблем с мобилното устройство, възникнал при обстоятелства, които гаранцията не покрива, без потребителят предварително да е бил наясно с условията.
 
Друга наскоро потвърдена от ВАС заповед на КЗП е за забрана на нелоялна практика на телеком, който не е съобщавал предварително на клиентите си за съществуването на такса при извършването на пожелана от абоната смяна на тарифния план за предоставяне на мобилни услуги.
 
При преминаване към по-висок тарифен план, без да е информирал предварително, търговецът изисква заплащане на такса от 19,90 лв., е установила извършената по повод постъпила жалба на гражданин проверка на контролния орган.

Заблудата следва от това, че в договора се предвижда възможността абонатът да преминава към друг тарифен план само с по-висока или равна месечна абонаментна такса и никъде не се посочва, че потребителят дължи пари за тази промяна.

Таксата за въпросната услуга е обявена единствено на интернет страницата на оператора. Също така, всички съществени клаузи на договора следва да бъдат изрично и изчерпателно уредени преди сключването му, гласи още становището на експертите, потвърдено от магистратите.

От КЗП съветват потребителите преди покупка на мобилно устройство с анонсирани предимства или специфични характеристики, да проверят детайлно всички условия. Поинтересувайте се допълнително, ако нещо не Ви е ясно.

При подписването на договор за телекомуникационни услуги проверете за евентуални такси в случай промяна на параметрите по ваше желание. При сключен в условията на нелоялна търговска практика договор потребителят има право да претендира за неговото разтрогване и за обезщетение по общия ред, напомнят от КЗП.


18
Още по темата: КЗПтелекомуникации
Още от
Напиши коментар Коментари
16
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Като поискаш разваляне на договора услужливо ти отказват и еи така споменават, че могат да ти изключат номера, а след това дори и да ги съдиш няма да ти го възстановят! КЗП трябва да премахне клаузата, че при изтекъл договор трябва да пускаш едномесечно предизвестие или плащаш неустойка! Значи трансфер на номер е 7 дни, а им се дава срок от един месец да ти спрат номера ако нежелаеш да си им клиент! Това си е рекет!
15
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Които поръчва музиката тои и избира и плаща а без телефон и тв не може и докато тия не се научат че сме потребители и плащаме от жоба си сме с права щото може на тия да им покажем тънката материя и да идат запас а няма да им е приятно нали
14
0
 
5
 
! Отговори
42 преди 8 месеца
Най- добре си е без gsm. Най- добре си е без тях. Само за семейството.
13
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Ми то лесно ма надали знае за гогле да влезе и да почете малко сиромаха
12
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Ми като не разбира грам човечеца някои трябва да блее някъде къде ли
11
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Ба бадева се някои е намерил из подръжката нелоялен има и такива
10
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Че миро м уфтата цял живот пари не дава тои бедняка и за кафе няма ми се гледа кои да го почерпи пък ти за нет и тв някои да му плаща да не са му изгонили авера тои нее служебно лице на виваком бивша охрана какво разбира от това
9
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Брат ми резни го на некои прокурор да видим отде иде това та ще казва и определя определя клиента и като потребител имаш пълното право и да ги осъдиш щото 35 лева са им малко
8
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Или сигорно тв минала към муфтата миро аиде селяци
7
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Ще питам тогава слави и миро съм на висок тарифен план абре като плащм сумати кинти бтв хд що сече а славчо мамин булсатски
6
0
 
16
 
! Отговори
dp преди 8 месеца
Тия неща от статията малко на прекалено взиране ми се виждат ама нейсе, не са неверни все пак.
Неотдавна от мтел/близу ми се обади някакъв с предложение за нов договор щото старият ми изтича; ОК, щял да го прати по куриер.
Дойде куриерът и очакваше да го подпиша и да му го дам ей така, на вратата.... без да имам шанса да прочета деребния шрифт.
Не знам това наглост ли беше или опит за "ало" измама някакъв, така и не видях какво се надяваха да подпиша.
5
1
 
32
 
! Отговори
пепе преди 8 месеца
бacи, Сега отворих от любопитство тарифните планове на мобилните оператори...не се наядоха.
Въпреки че поевтиняха разговори, роуминг, мобилни данни няма тарифен план под 10лв
Всичко започва от 18 и стига до 50+лв
Мpъсни гaдoвe
4
13
 
20
 
! Отговори
Чиновник преди 8 месеца
В тая държава всички правите, каквото си искате и не е редно да хленчите, когато някой по-голям тарикат от вас, отбелязва точка и взима преднина в играта.
3
1
 
49
 
! Отговори
xaxaxax преди 8 месеца
Кой каквото и да пише и да констатира моб.оператори, доставчици на ток, горива и други си правят каквото си искат ,защото им е ясно ,че ще излъжат един куп хора и накрая ,ако глобата не отпадне с решение на съда , ще е 5-10000лв.,а приходите им от това дране на клиентите им са милиони лв.
Така ,че нека да се констатира пък дейността си продължава !
2
4
 
23
 
! Отговори
вагиноустойчив преди 8 месеца
КЗП да не се мешат в моята сделка с операторите. Хвърлил съм око на последния Айфон и преговарям директно с Мин на Здравеопазването, че ще си давам бъбрека, за да го имам Айфоня.
1
1
 
48
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Този с таксата от 20 лева е Мобилтел! Благодаря им за което, само след 2 месеца ще дойде и моят отговор с отказването на всичките им услуги!