Снимка: архив, БулФото
|
Българите си остават най-големият клиент на туристическата ни индустрия. 41% казват, че в започващата година ще посетят български морски курорт, 31% твърдят, че ще идат на български планински курорт. 15% се надяват да отидат, дори и за кратък отдих, на море в чужбина, а 3% - на планина в чужбина.
Данните са от нов експресен сондаж от традиционната изследователска програма на “Галъп интернешънъл“ по потребителски теми. Сондажът е осъществен съвместно с Националния борд по туризъм и със Съюз "Произведено в България". Той е проведен между 31 януари и 01 февруари сред 801 пълнолетни българи.
46% от българите над 18 години казват, че в последните пет години са почивали, макар и за малко, на български морски курорт. 35% пък твърдят същото за планински курорти у нас. 20% са посетили чуждестранен морски курорт, а 2% - чуждестранен планински курорт.
Мнозинството от анкетираните са крайно категорични за въвеждане на повече правила и ред в курортните места. Например всякакви мерки за въвеждане на ред по плажовете се одобряват. 92% приемат идеята за по-ясни правила къде могат да се разполагат каравани и палатки. 84% пък одобряват тавани на цените на чадъри и шезлонги. 63% принципно одобряват идеята за категоризиране на плажовете. 39% одобряват работата на туристическото министерство, 35% не я одобряват, а останалите се колебаят.
55% одобряват преместваемите обекти по морето да добият стандартизирана визия, 36% не одобряват, а останалите се затрудняват да отговорят. Мнозинство от 67% обаче не е съгласно подобни търговски обекти около плажовете да бъдат напълно премахнати и продажбата на храни и напитки да се премести изцяло към първата линия с хотели. Очевидно подобна мярка едновременно би затруднила и родните туристи, и оскъпила покупките им поради надценките в хотелите.
Явно всякакви мерки за повече ред в туристическите райони се възприемат, но и крайностите се отхвърлят, обобщават социолозите. 62% например смятат, че проверките по курортните места трябва да се правят незабелязано и през цялото време – за да има постоянен контрол. 36% избират становището, че проверките по курортните места трябва да се правят заедно с медии и в присъствието на туристите – за да има повече гласност. Останалите се колебаят.
79% предпочитат концесионирането и стопанисването на плажове – за да се поддържа ред и чистота, а 17% предпочитат природния им вид. Дилемата е трудна, защото стопанисването и поддържането не противоречи на максимално природния вид на плажовете.
Тези 17% се равняват на почти милион българи. Това значи, че за милион наши сънародници отдалечаването на туристическите места от природата и спокойствието е толкова тежко, че биха предпочели дори липса на стопанска грижа.
Когато става дума за зимния туризъм мнозинство от 67% смятат, че той като цяло се нуждае от нови лифтове и съоръжения, а 19% са на обратното мнение. Очевидно, развитието на зимния туризъм и ски спорта се подкрепя, новите лифтове и съоръжения не се възприемат като проблем. Проблем се вижда по-скоро в опасността от презастрояване, посочват от "Галъп".
Данните са от експресен сондаж от традиционната изследователска програма на “Галъп интернешънъл“ по потребителски теми. Сондажът е осъществен съвместно с Националния борд по туризъм и със Съюз "Произведено в България". Той е проведен между 31 януари и 01 февруари сред 801 пълнолетни българи.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase