До края на мандата "Борисов" 3 – за 3 часа с влака София - Бургас

БДЖ купува за 420 млн. лв. нови влакове с климатик и Wi-Fi
Обновена: 11 апр 2018 14:12 | 10 апр 2018 20:00, Камелия Цветанова
171
До края на мандата "Борисов" 3 –  за 3 часа с влака София - Бургас
Снимка: Булфото, архив

Мотрисните влакове, които БДЖ възнамерява да купува, ще могат да вземат разстоянието от София до Бургас за 3 часа, а до Варна - за 4-5 часа.

За новите влакове ще бъде обявена обществена поръчка в края на април. Това каза пред "24 часа" шефът на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров.

Още по темата
Новите 41 мотрисни влака ще могат да развиват скорост от 200 км в час.

По българските релси, дори и модернизираните, скоростите ще са до 160 км.

Те ще се движат по обновените жп линии на юг - от София до Пловдив и Бургас и до турската граница. Ще пътуват и от София до Варна, тъй като се предвижда Национална компания "Железопътна инфраструктура" да вдигне скоростите по тази линия до 110 км в час, каза Владимиров.

Така най-после ще може да се опровергае твърдението на един китаец, който наскоро казал, че България сигурно е по-голяма от Китай, щом от единия до другия ѝ край трябва да се пътува 9 часа.

Търгът ще бъде с прогнозна стойност 420 млн. лв. Ако няма съдебни обжалвания, производител може да бъде избран до декември.

Оттам нормалното време за производство на един влак е 24 месеца, каза Владимиров, който допълни, че до края на мандата на това правителство първите влакове ще бъдат пуснати в движение.

Електромотрисните влакове ще са 36, а 5 ще са дизелови, тъй като у нас все още има участъци, които не са електрифицирани. В доклада на работната група, в който участваха учени от 3 университета, е записано, че на БДЖ им трябват 86 нови влака. Първият етап от обновяването на държавния железопътен превозвач е тази поръчки за 41 мотриси. Вторият етап е за 44 влака, но остава за следващ кабинет.

Сред първите влакове, които БДЖ ще искат да бъдат изработени от фирмата, която ще спечели, са шест електромотриси за пътуване на дълги разстояния, до Бургас и Свиленград, тъй като до няколко години модернизацията на релсите там ще приключи. Тези мотриси ще бъдат с шест секции, или 6 вагона като някогашните експреси.

Едната секция ще бъде първа класа.

Сред условията за доставка на новите мотриси ще е и гаранция от 5 години и следгаранционна поддръжка. Сегашните локомотиви на БДЖ са на над 30 години и поддръжката им е скъпа и трудна.

Луксозен ресторант, с обслужване и с меню за ястия и напитки. Такива вагони в превозвача в момента няма. Ще е комфортно, но и по-скъпо.

Ще има влакове за регионални превози, които ще бъдат с 4 секции, както и за крайградско пътуване.

Другата новост е, че електронен дисплей ще показва дали мястото е резервирано. Ако пътник е с билет от София до Пловдив, значи мястото ще се освободи в Пловдив и това ще бъде ясно на пътниците. Все още се обмисля дали това да е за всички вагони, или само за местата в първа класа.

Това намерение води автоматично към резервационната система на БДЖ, по която се работи от години и все още не е готова.

Пешаров казва, че са свързани 74% от гарите. Окончателното ѝ завършване ще позволи и онлайн купуване на билети, както и яснота във всеки момент колко пътници има във всеки влак. В тези нови мотриси, естествено, ще има климатици и Wi-Fi.

Другата услуга, която ще се предлага на пътниците, е да могат да се логнат за сайт на БДЖ с филми и музика, които да изтеглят на таблет или на телефон и да ги гледат и слушат от собственото си устройство.

Ще има възможност да се превозват и велосипеди.

Шефът на пътническите превози на БДЖ Пламен Пешаров казва, че новите влакове поетапно ще бъдат доставяни за срок от 2-3 години.

Търговете са съобразени и със сроковете за изграждането на скоростната железопътна инфраструктура.

Има голям интерес към предстоящата процедура както от големите европейски производители, така и от фирми извън ЕС.

Сред тях е и "Хитачи", каза Пешаров. Възможно е и китайски компании да се включат в консорциуми, които ще кандидатстват.

По време на служебния кабинет през март 2017 г. се появи оферта на държавния китайски концерн China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) да се рефинансират 130 млн. лв. задължения на "Холдинг БДЖ", да се финансира доставката на нови електрически и дизелови мотрисни за 170 млн. евро.

Третото предложение беше да се инвестира в нов завод за асемблиране на електрически и дизелови мотрисни влакове в България, което вече не е актуално.

Новите влакове ще бъдат с пет години гаранция.

Освен това се обмисля дали да не се включи и извънгаранционно обслужване и поддръжка, за да не се повтори ситуацията с мотрисите на “Сименс” “Дезиро”, които нямаха опция за поддържане. Произведени през 2005 г., те вече са амортизирани, казва шефът на пътническите превози.

Изискването за поддръжка на тези влакове е още едно условие, което ще привлече производители. Мотрисите са с живот 30 години и за това време ще им трябва поддържане, производство на резервни части.

Първа копка на модернизацията на жп линията София - Елин Пелин ще бъде направена във вторник. Тя е на стойност 68 млн. евро, от които 58 млн. евро (85%) са осигурени от механизма за свързана Европа. Проектът включва модернизация на 23-километровата железопътна линия, на системите за сигнализация и телекомуникации и контактната мрежа, както и изграждане на нови надлези на жп гарите Верила и Казичене за безопасно пресичане на две нива със съществуващата пътна мрежа.

Тази отсечка е част от модернизацията на жп направлението София - Пловдив - турска граница. На 1 февруари ЕК одобри финансирането на проекта за модернизация на жп линията Елин Пелин - Костенец за над 1 млрд. лева.

Това е най-мащабният железопътен проект в ОП “Транспорт и транспортна инфраструктура”, тъй като трасето преминава през сложен планински терен. За да бъдат постигнати проектните скорости от 160 км в час за товарните влакове и 120 км в час за пътническите, ще бъдат изградени над 20 км тунели, най-дългият от които е 6 км. Предвидено е още строителството на над 23 мостове и виадукти с обща дължина приблизително 3 км.

Участъкът е част от железопътния коридор Ориент/Източно-Средиземноморски, който преминава през страната.

Изграждането на трасето е разделено на 3 участъка: Елин Пелин - Вакарел, Вакарел - Ихтиман и Ихтиман - Костенец. Крайният срок е 2023 г. Така че най-трудните участъци по този коридор през настоящия програмен период ще бъдат завършени.

Подвижният състав на БДЖ е изключително остарял и амортизиран. За последно нови вагони са купувани през 1987-1988 г., а в периода 2005- 2008 г. бяха купени мотрисите “Дезиро”. Така в момента средната възраст на пътническите вагони е между 25 и 30 години, а на локомотивите - 31-32 години.

Предстои обявяване на обществена поръчка за капитални ремонти на 30 локомотива - нещо, което не е правено повече от 15 години.

До седмица ще бъде стартирана поръчка за ремонт на 227 вагона - среден и капитален.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


171
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
141
0
 
15
 
! Отговори
П.Петров преди 6 години
"Татко обеща да ми купи колело ... ама друг път"Без подмяна на линиите, изправяне на трасето и намаляване на гарите(превключванията на линиите, а не само спиранията) скоростта не може да се вдигне!Следователно иде реч само за "усвояването" на едни пари с високопарни обещания!
140
0
 
16
 
! Отговори
сиайна преди 6 години
БРАВОООО! А ВЛАКА СОФИЯ- ПЕРНИК който пътува 20 километра за 80 минути?
139
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Добре са 6 вагона. Влаковете трябва да са по-чести. Може второкласните вагони да са двуетажни. Така за същия обем на 6 вагонна мотриса ще се равняват на 10 вагонна.
138
1
 
4
 
! Отговори
ПАЗАРДЖИК преди 6 години
малко са вагоните 6 вагона .една 1 класа 1 ресторант остават 4 вагона от софия -пловдив -бургас.вагоните няма дс стигнат поне още 2 вагона ще е нормално.това които го измислил 4 вагона сигурен съм че той не пътува с влак
137
1
 
17
 
! Отговори
Бръчков преди 6 години
Това ако стане ще е добре , да не се друсаме по скапаната неравна магистрала , само че ще е факт около 10 тият мандат на Тиквеника ...
136
0
 
14
 
! Отговори
Пътешественик преди 6 години
Обичам да пътувам с влак, но в страна ни не го правя от години, по обясними причини. Ще е чудесно да стане факт това чудо, но някак не вярвам, докато не го видя. БДЖ толкова е задлъжняла като компания през годините, че оправия няма. Дано да се намери решение за този толкова романтичен, приятен, удобен (разходки, барче, тоалетни), евтин (по принцип) и изпълнен с приятни гледки транспорт! :)
135
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А влакът София- Варна кога?
134
0
 
12
 
! Отговори
ha преди 6 години
До БългаринНяма да стане пич, чакам вече 20 години. То може и 300 км/ч да може да вдига влака, но жп линията като не става... Пак едни пари да се приберат. Засега лесния вариант да не се мъчиш е самолета софия-варна/бургас.
133
1
 
11
 
! Отговори
То края идва преди 6 години
За 3-4 месеца и немците не могат да го построят :) А и кака Гина купи ЧЕЗ, не се знае дали ще има ток да пътува тоз трен!
132
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Проблемът не е във влаковете. Комисионните ще се усвоят това е ясно.Необходимо е цялостна подмяна на остарелия железен път.
131
8
 
4
 
! Отговори
Отговор преди 6 години
До Анонимен 230 Бъди спокоен. Пак ще го изберем.
130
15
 
7
 
! Отговори
позитано 20 преди 6 години
Борисов си е Борисов. Любимец на народа. И Корделка е влюбена в него.И си казва : Ех да можех като него..., държавник.
129
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Може ... ако не се запали...
128
1
 
23
 
! Отговори
Българин преди 6 години
Ставам редовен клиент на БДЖ, ако ми осигурят линия до Бургас за 3 часа и до Варна за 5 часа. Шофирането по нашите пътища ме натоварва, а във Варна пристигам все едно съм копал цял ден. Зарязвам колата в София и взимам такава под наем в Бургас/Варна.Колкото по-бързо стане, толкова по-добре!
127
1
 
25
 
! Отговори
dedi преди 6 години
Чета и не вярвам на очите си.Това го писаха през 90- те години, когато купиха супер изгодно нови/на старо/ вагони и локомотиви. После се оказа че не пасвали на нашите релси, та трасетата се ремонтираха.Сега пак ще има супер изгодна покупка / само с 5 г. гаранция за влак/.Да се смееш ли или да плачеш - това е въпроса.От Европа летим за 2 часа до София, а от там 7 часа до морето.Дано, когато новите плановете се реализират да са останали живи хората, които помнят обещаното.
126
1
 
14
 
! Отговори
Алекс преди 6 години
Това го слушаме от първият мандат. Китайци, Дубайци. Всички искат да инвестират в БДЖ, но не го правели защото не знаели за собственият си интерес. Трагедия
125
0
 
11
 
! Отговори
Тиква 3 преди 6 години
Кат ви цъфнат налъмите ,ще стане !
124
1
 
10
 
! Отговори
дъртий преди 6 години
ха-ха това днешния виц ли е?
123
3
 
17
 
! Отговори
Доц. д-р Чоко Боков преди 6 години
Мутрата проста, неграмотна, тлъста и нагла, прочела една *** книга, и то, до средата, продължава да се гаври с материала, най-малоумния и търпелив скот в галактиката. Това дава отговор на всички въпроси, свързани с територията. Гласувайте за "*** човек 4", има още за грабене и онождане. Приятен ден.
122
1
 
7
 
! Отговори
Жоро преди 6 години
абсурд! от некадърници и крадци няма какво да очакваме освен калпави релси и кражби :-)