Плосък, прогресивен... Нужда от реформа има!

Трябва ли човек да плаща пропорционално спрямо доходите си?
30 май 2018 10:15, Боряна Павлова
87

2739 гледания   |  Още видео

Учени от Българската академия на науките настояват за цялостна реформа на данъчната политика, която според нов доклад за икономическо развитие и политики не работи ефективно. Има ли реални аргументи за отпадане на плоския данък и въвеждането на по-високи данъци за богатите?
 
"Ние настояваме за академичен и обществен дебат, който да прерасне в решение. Дебатът трябва да обхване икономическите среди, профсъюзите, работодателите и държавата. Никакви сериозни промени в данъчната система не трябва да се вършат прибързано. Пропорционалното облагане не означава ниско облагане", поясни икономистът доц. Виктор Йоцов от Икономическия институт при БАН.

Още по темата

В студиото на "България сутрин" финансистът Мика Зайкова отбеляза, че и малкото пари, които събира данъчната ни система, не могат да бъдат оползотворени.

"Говорим за цялостна реформа в данъчната система. Диференцираното ДДС дава много добри резултати. Няма пряка връзка между данъчната система и инвестициите в страната. Бизнесът смята, че в чужбина е по-добре да се развива, заради ширещата се корупция в страната ни", посочи Зайкова. 

Икономистът Владимир Каролев също се съгласи, че е по-важна съдебната система в една държава от данъчната.

"Докладът на БАН беше приятна изненада. Съгласен съм, че трябва да се направи структурна реформа, пенсионна реформа и да се разбие монополът на НЗОК. Но нямаше анализ на данъчната система в този доклад. Фокусът е, че облагането на различните строеве е нечестно", обобщи той.

"Човек трябва да плаща пропорционално на това, което изкарва. Когато данъкът е висок, то той се разпределя от държавата. Ако държавата можеше да управлява по-добре парите ни, то още щяхме да сме Народна Република България. Човек работи повече, като гледа съседа си и вижда, че той изкарва повече пари, защото работи повече", подчерта още Каролев.

По думите на доц. Йоцов да се бори неравнопоставеността в доходите с данъчната система е глупост.

"Ако съчетаем прогресивната данъчна система с диференциация на ДДС и необлагаем минимален данък ще отбележим прогрес", завърши доц. Виктор Йоцов пред Bulgaria ON AIR.


87
Още от Страната
Застрояват и Рупите с къщи за гости... на 300 метра от изворите
Напиши коментар Коментари
78
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До 77
Щом не можеш да посочиш нито една фирма от сивата икономика, на какво основание твърдиш, че има такава?!
77
1
 
4
 
! Отговори
До 76 дай имена ... преди 3 седмици
Прав си - щом не са ти изброили всички фирми в България, които дават пари на ръка и сумите, които дават човека по човек, дата по дата и час по час, придружени със снимки със съгласието на сниманите, значи сива икономика в България няма ....
76
5
 
1
 
! Отговори
дай имена на фирми! преди 3 седмици
До Сивата икономика

Посочи, моля, поименно фирмите, които плащат под масата! Пишеш неясно и обобщено, публикуваш твърдения без факти и редиш еднотипни постове един след друг.
ИМЕНА на ФИРМИ, даващи пари под масата, МОЛЯ!
75
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До До 58

Как да не знам като ти го написах в прав текст!?!?
74
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
ГЕРБ и останалите демократи на власт, яко крадат от бюджета, но с тази идея за връщане на прогресивно подоходната скала, май ще имат по-малко за крадене.
73
2
 
2
 
! Отговори
До 58 преди 3 седмици
Като не знаеш, защо се обаждаш?
Максимален осигурителен доход
2600 лева - 2015-2018 години (доста години - 4 години, а не от 1 година, както пишеш)
2400 лева - 2014 година (а не няколко години, както пишеш)
2200 лева - 2013 година (а не няколко години, както пишеш)
2000 лева - 2008-2012 (доста години - 5)
72
2
 
1
 
! Отговори
гербав е диагноза преди 3 седмици
Идвойно да увеличат данъците, докато ГЕРП и останалите комуняги крадат от бюджета, пари няма да има. ГЕРП с цщлата си наглост реши да закърби дупките от кражбите в бюджета за сметка на данъкоплатците.
71
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Не достигат пари за НОИ МВР и армията и държавата е във фалит и взема от други данъци от 20 % дДС от бедните за храната,
70
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
"Аз си мислех, че щом е беден, няма какво да му се краде."

И от най-бедния можеш да откраднеш, да измамиш, ощетиш.
69
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Тук цензурата и триенето на коментари са по-прогресивни и от най-прогресивния данък.
68
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До До 63

Те и сега не плащат данъци и не искат да плащат по-високи данъци заради подкупни депутати в парламента.
67
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Анонимен 63

А би ли уточнил какво точно богатия е откраднал от бедния? Аз си мислех, че щом е беден, няма какво да му се краде.
66
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Всичко вече е реформирано. Целта им е нови експерименти, при които да се отворят вратички за кражби, докато обществото се усети. Здравната система е солидарна, затова НЗОК трябва да е една. Който иска, да си плаща допълнителни застраховки за платено лечение. Плоският данък е средновековен данък, известният десятък. Обществото на Запад и на Изток се е развило оттогава. Този комик телевизионен не трябва да се кани в сериозни предавания. Може да го поканят в Комиците или в Шоуто на Слаи.
65
4
 
8
 
! Отговори
До 63 преди 3 седмици
Работя в IT компания и си плащам съвестно данъците. От кой по точно съм откраднал? Този налог ще засегне единствено честно плащащите, но не и крадците и измамниците. Не тези, който реално укриват доход. Но като следствие от това знаеш ли какво ще стане всички чуждестранни компании плащащи заслужено по високи заплати ще започнат или да плащат под масата или ще напуснат държавата ни. Крайният фискален ефект ще е мн по лош за държавата. Ама така е, като в държавата материала е лош има популисти.
64
2
 
12
 
! Отговори
AZ123 преди 3 седмици
Не случайно образованите хора постоянно напускат тая държава. Постоянно се намират такива умове като тия, които предлагат всевъзможни данъци за работещите образовани. Факт е че данъка в момента не е плосък, тъй като както написа коментар "59", 10% от по-висока база е и съответно и по висок данък в парично изражение. Но няма проблем вдигайте налога и да закриваме тая държава. И малкото образовани и умни хора ще се чупат от тук и тогава.....
63
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До 59
Богатия НАИСТИНА ПЛАЩА по-високи данъци, защото 10% от 1 000 000 лв = 100 000 лв, което е МНОГО ПОВЕЧЕ от 10% от 600 лв = 60 лв
..

Процентно не плаща, а това е идея.

той тоя "богатия", е такъв по една простичка причина - краднал е от "бедният" и именно поради тази причина, тази кражба е редно да бъде отчасти нивелирана с доста по-голям данък!

Прочети още на: https://***/obshtestvo/2018/05/30/plosyk-progresiven-nujda-ot-reforma-ima.377868
62
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Анонимен

НАП губи още 899000 лева и НОИ и болниците са във фалит.
61
8
 
4
 
! Отговори
БГ милионер преди 3 седмици
Аз предлагам да въведем регресивен данък. Колкото повече печелиш/крадеш, толкова по-малко данъци плащаш. За най-голмите крадци, държавата да им плаща субсидии, че данъка им ще е на минус.
60
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Максимален доход за осигуровки към НОИ (да не се бърка с ДОД към НАП):

1. 2008 до 2012 г = 2000 лв
2. 2013 до 2014 г = 2200 лв
3. 2014 до 2015 г = 2400 лв
4. 2015 до сега = 2600 лв

А за ДОД към НАП няма (и няма как да има) горна граница. Който взима 1 000 000 лв доход, плаща 100 000 лв ДОД.
59
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Богатия НАИСТИНА ПЛАЩА по-високи данъци, защото 10% от 1 000 000 лв = 100 000 лв, което е МНОГО ПОВЕЧЕ от 10% от 600 лв = 60 лв.