Фабричен №5912: Локомотивчето, обслужвало Царя

Машината, возила царските особи до "Врана", е в Стара Загора
1 сеп 2018 13:15, Петя Славова
8
Фабричен №5912: Локомотивчето, обслужвало Царя
Снимка: "Монитор"

Първият локомотив, използван за нуждите на теснолинейната линия, свързваща царския парк Врана с жп гара София през първото десетилетие на миналия ХХ в., се съхранява в Стара Загора и само преди седмица е бил пребоядисан, съобщи началникът на локомотивното депо в Града на липите Жельо Илиев, предава "Монитор".

По думите му, произведената през далечната 1905 г- в берлинската фабрика A.BORSIG с фабричен номер 5912 машина е докарана в Стара Загора в началото на 60-те години и оттогава е заведена в книгата на вътрешноведомствената музейна експозиция.

Локомотивчето е обслужвало царската линия Искър до към началото на Първата световна война, когато е присъединено към останалите от този тип машини и е използвано за направата на военновременни съоръжения.

След  войната е предадено на БДЖ, получило е  №202 , а през 1938 е прехвърлено на територията на държавната военна фабрика –Казанлък /сега частното "Арсенал" ЕАД/.

Използвано е за превоз на спецпродукцията от цеховете на заводите до местната гара.След закриването на ведомствената теснолинейка и препратено към пристанището в Бургас, откъдето след години „акостира“ в Града на липите.

„На работа съм в депото от средата на 80-те години, още тогава локомотивчето си беше на „стоянка“ в парка, винаги сме се грижели за него, дори имаше пълното му описание в нашето музейче. Уви , след време музейната сбирка беше разпиляна и документацията едва ли може да бъде намерена или възстановена.

Заедно с него в парка съхраняваме и една от 4-те, произведени при нас през 1982-а уникални електрически  машини от серията 70-100. Те са били сглобени от бракувани еллокомотивчета, ползвани за нуждите на  някогашния металургичен комбинат Кремиковци. Серията е била направена по повод честваната тогава 80-та годишнина от създаването на депото в Стара Загора и 100-годишнината от рождението на Георги Димитров…“, разказа още Жельо Илиев.

По спомени на специалисти ветерани от депото на няколко пъти имало опити "царското" локомотивче да бъде отнето и прехвърлено под благовиден  претекст към София, но местната общественост успявала да го оварди. За разлика от царския вагон, който преди година и половина бе отнет за нуждите на софийската община и след ремонт трябваше да бъде включен в атракционна композиция. До момента обаче жепейците не знаят този ремонт да е започнал.


8
Още по темата: локомотивСтара Загора
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
0
 
2
 
! Отговори
101 преди 2 месеца
Тук не става въпрос дали царят се е возил или не. Става въпрос за опазване и съхранение на историческо наследство. Преди години подобно локомотивче беше откраднато от Рилския манастир без никакви последици. Нарязани за скрап бяха и локомотиви, които европейски музеи биха купили за доста пари. То цялата държава е нарязана....
5
3
 
5
 
! Отговори
. преди 2 месеца
До Анонимен 2:

Избори за цар не са правени никога. Такива не се правят. Ти няма как да си спомняш. Мога, обаче да ти кажа, кога е правен референдум за република. Това се случва през 1946г, когато БКП (наброява около 5000 човека през 1941-1943) под натиска на Червената окупационна армия провежда 'референдум', който наскоро се доказа, че е бил фалшифициран и не отразява реалния вот на народа от 1946-та. Така, че може да се окаже, че през последните около 72 години България все още си е монархия!
4
1
 
2
 
! Отговори
джордано бруно преди 2 месеца
Цар-яд,е ГОЛ
3
2
 
4
 
! Отговори
Рамирес преди 2 месеца
То остана и това да приватизира,Робин худ.Няма ли да поиска планетата,като негова собственост.Затвора му е малко,цар на приказките
2
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Кога са били последните избори за "цар" че нямам спомен ? Tия царе да не би да са ползвали тоя влак незаконно и да дължат наем за него.
1
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Симеончо как не си го е реституирал?