Сред новите задачи на НИМХ: Замърсителите на въздуха

Ще се определя дали транспорт или битово отопление замърсяват
3 яну 2019 08:30, Боряна Павлова
11
Сред новите задачи на НИМХ: Замърсителите на въздуха
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

След като Националният институт по метеорология и хидрология се раздели с Българската академия на науките от 1 януари днес образователният министър ще се срещне с ръководството на метеоролозите, които минават под шапката на МОН.

Още по темата

Сред първите задачи на НИМХ е взимане на проби и анализ на праха във въздуха над София.

“Подготвяме два проекта, като единият ще бъде финансиран от МОН. Той е насочен към това на базата на анализ на праха, който ще се взема чрез автоматични устройства, да видим каква част от замърсяването в София се дължи на транспорта и каква на битовото отопление. Сега няма никакво изследване, което да покаже какво е съотношението между тези два показателя. Ще можем да определим и много по-точно и какво идва отвън”, обясни пред “Труд” директорът на НИМХ проф. Христомир Брънзов.

Работили сме по подобен проект с Международната агенция за атомна енергия. Надяваме се догодина да знаем конкретните замърсители, съответно Столичната община да може да се насочи към основния от тях. Прогнозната стойност на проекта е около 300 000 лева.


11
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Вредните газове не са от коли а от ядящи боб възмутгав.и субекти и дупетати.
10
0
 
5
 
! Отговори
Истината преди 3 месеца
Фандъкова направи много и за увеличаване на замърсяването от ауспусите на колите, като увеличи много задръстванията с влошаването на организацията на движението и паркирането, вкл. и с велоалеите, които стесниха улиците и увеличиха много задръстванията. Разстояния, които през 2001-2004 година, можеше да минеш за 10 минути, сега се минават за 30-40 минути.
9
0
 
5
 
! Отговори
Истината преди 3 месеца
До преди 3-4 месеца в София, Фандъкова говореше само против колите, че колите замърсявали въздуха в София, като сега единсвеният резултат от това насъскване на обществото против колите е, че вдигнаха данъците на колите на над 10 годишна възраст (преди Евро 5), както и на половината от колите по Евро 5. Въздухът ставаше все по-мръсен заради отоплението и най-накрая заради глобите от ЕС, се призна, че замърсява отоплението, но често пак по навик се споменават и колите, както е при зеления билет.
8
0
 
4
 
! Отговори
Истината преди 3 месеца
Как "доказаха", че автомобилите замърсявали най-много. Първо, в доклада са средногодишни стойности, а наднорменото замърсяване е само през отделни дни на зимата. Второ, към замърсяването от ауспусите на автомобилите, добавиха и замърсяването от неизмитите улици - автомобила се движи, вдига ФПЧ във въздуха и замърсявал. Все пак в докалда си признаха, че 96% от замърсяването от автомобилите е от това движение, при което от земята се вдигат във въздуха ФПЧ и само 4% е от ауспусите на автомобилите.
7
0
 
4
 
! Отговори
Истината преди 3 месеца
Истината е, че такъв доклад вече има, правен от група учени от един ВУЗ по поръчка на Столична община. Този доклад трябваше да докаже, че автомобилите са най-големият замърсител на въздуха в София и по един доста смехотворен начин го "доказаха". Резултатът е, че сега България ще бъде глобявана от ЕС заради пълната липса на мерки против замърсяването с ФПЧ, което винаги си е било от отоплението с твърдо гориво.
6
1
 
2
 
! Отговори
Слугинажа преди 3 месеца
се утвърждава. След доклада на БАН да АЕЦ, за съжаление на правителството с доста варианти и в крайна сметка благодарение на известна морална устойчимост завоалирано изтъкващ несъстоятелността на прокта. Правителството пробва вариант да сложи учените на директно подчинение на политиците та да може да получава много по-недвусмислени доклади, и съответно да ни налага много по-обосновани данъци. Няма да се учудя ако в този голям град голяма част от СО2 се дължи на дишането ....
5
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Въздуха в София преди 30 години е бил в пъти по-мръсен, но пък за сметка на това сега си имаме НПО рекетьори и кухи лейки.
4
6
 
6
 
! Отговори
Гледач на боб преди 3 месеца
Добре, че БАН се отърва от колегите. Обаче МОН се сдоби с 1000 врачки и врачове. ха да са им честити, ще петнят МОН, а не БАН
3
0
 
6
 
! Отговори
Обективен преди 3 месеца
Много добре се знае кой колко замърсява въздуха, но ... според поставената задача фактите може да се представят по коренно различен начин.
Примерно, както често прави Фандъкова, използва средногодишни стойности при сезонно наднормено замърсяване с ФПЧ. Наднормено замърсяване с ФПЧ заради отоплението има само през зимата и то само в дните без вятър. Ако те са примерно 15-20 дни, средно за годината излиза, че не само няма наднормено замърсяване от отоплението, а и че то било много малко.
2
1
 
5
 
! Отговори
Изгърбич Задвратян преди 3 месеца
една от основ ните цели на т.нар НИ е усвояване на държавното субсидиране.
1
4
 
4
 
! Отговори
Ъъъ преди 3 месеца
Видя се ясно, че единствената цел на излизането на НИМХ от БАН е т.нар. "проф" Брънзов да остане директор - понеже вторият му мандат вече изтичаше и по правилата в БАН той нямаше право на трети.