Тол таксата вдига цените: Най-малко поскъпва месото, най-много - водата

Ще се увеличат и билетите за автобус според разстоянието
Обновена: 1 апр 2019 19:00 | 1 апр 2019 19:00, Веселина Йорданова
107
Тол таксата вдига цените: Най-малко поскъпва месото, най-много - водата
Снимка: архив, БулФото

Хранителните стоки ще поскъпнат средно с 2% след въвеждането на толтаксите от 16 август. Най-малко е увеличението при цените на месото - с 0,22%, а най-голямо при безалкохолните и минералната вода - 3,89%, показват изчисленията на МРРБ.

Това стана ясно по време на пресконференция на регионалния министър Петя Аврамова след среща с превозвачите, предаде "24 часа".

Билетите за автобус пък ще се увеличат в зависимост от разстоянието от 1,6 до 8,7%. Единственото намаление е от София до Перник - с 1,6 на сто. От София до Бургас, например, където движението по платен път е 90%, поскъпването е 4,4%. Зам.-министърът Николай Нанков заяви, че между цените на автобусните превозвачи има и до 7 лв. разлика, а поскъпването заради толтаксата от Бургас за София за автобус с 25 пътници ще е 1 лв.

От 20 000 км републиканска мрежа, платени ще бъдат 10 800 км, те са магистрали, първи клас пътища и някои добри второкласни и третокласни шосета. Първоначалният вариант е бил да се плаща за 16 800 км. 

Таксуваните за изминато разстояние камиони и автобуси са разделени на камиони от 3,5 до 12 т, те са най-вече за вътрешни превози на стоки, втората категория са камиони над 12 т с 2-3 оси и третата са големите тирове над 12 т и с 3 оси. Втори път те са разделени по екологичен признак: в първата група са тези, които са Евро 1 и 2, втората са Евро 3 и 4, Третата са Евро 5 и четвъртата са Евро 6.

Таксуването е и в зависимост от това дали те се движат по магистрала и първокласен път или по второкласни и третокласни шосета.

Най-евтино за платени пътища броят пари автобусите, таксите са едни и същи и за магистрала и за трети клас шосе. Ако са най-чистите - Евро 6, таксата им е 0,049 лв. за километър, ако са стари и цапащи - Евро 1 и Евро 2, то таксата е двойна - 0,098 лв.

Малките камиони, които возят стоки в страната, са таксувани също най-евтино, платеното им преминаване е най-ниското в ЕС, каза министър Аврамова.  И при тях е изравнено плащането за магистрала и за втори и трети клас път. Ако са стари (Евро 1 и Евро 2) ще платят 0,156 лв. на километър и 0,078 лв., или два пъти по-малко, ако са Евро 6, тоест най-чистите.

Тировете над 12 т, но с 2-3 оси, ще броят по 0,456 лв., ако са Евро 1 или 2 и пътуват по магистрала или първокласен път, 0,233 лв. е толтаксата им, ако са Евро 6. Малко по-ниски са цените, ако ползват втори и трети клас шосета.

Големите камиони над 12 т и над 3 оси са с най-скъпо преминаване. То започва от 0,424 лв. на км за Евро 6 за втори и трети клас път и стига до 0,943 за Евро 1 и 2 по магистрала. 

Срещата на екипа на министерството с превозвачите, на която е бил представен проектът за тарифа, е минала по-скоро емоционално, каза Аврамова. Превозвачи са заявили, че 34 пъти е най-голямото поскъпване за Евро 1 и 2 на магистрала.

Министърът заяви, че ще се прави ново обсъждане с превозвачите, на което може да се правят корекции между отделните групи превозни средства. Сметките показват, че за година от толтакси се очакват да постъпят 1,160 млрд. лв., по сметки на Световната банка за поддържане на толсистемата, включително и за операторите, отиват 15% от събраните суми.

От 500 000 камиона, транзитно преминаващите са 47% от трафика, като половината са турски, заяви и.д. шефът на Националното тол управление Олег Асенов.

"Представете си между две села или малки населени места да се плаща по 70 стотинки на километър. Ние сме свидетели на поредното безумно предложение, което се прави към автомобилния бизнес", коментира пред БНР Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.

Според Арабаджиев приемането на тези такси ще окаже влияние върху инфлационните процеси и ще доведе до поскъпването на стоките за крайния потребител.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


107
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
78
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
75,на лек автомобил 75 коня, който беше 170 ГО, вече щях да дължа някъде към 280. Не помня цифрата точно, защото, като ми я казаха, веднага го продадох. Увеличението беше стряскащо.
77
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
трябва всички да спрем да плащаме данъци , не е тайна че до няколко години няма никой да получава пенсии , тогава защо плащаме осигуровки , това е законен рекет
76
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
82% от месото е вода,биологичен факт.Свинско и телешко се усвояват от човешкият организъм 3% - 8%. Най скъпото месо е агнешкото,и океанската риба.Всичко останало е мижи-да те лъжа.Дори ние сме изградени почти само от вода.Тепърва учените ще установяват свойствата на водата,и нейното поведение в организма спрямо чувствата и емоциите които изпитваме.Водата се оказа повече от това,за което я смятахме до сега.
75
1
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
днес с учудване разбрах че данъка ми на буса който е до 3,5 тона който беше 25лв сега дължа 198 лв , това е около 900 процента надценка , това възможно ли е , вярно че това е България но такива абсурди няма даже и в танзания
74
1
 
16
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Разбрахме колко ще получи никому неизвестна банка.Разбрахме колко ще получи концесионерът.Не стана ясно колко ще получи държавният бюджет.
73
1
 
19
 
! Отговори
българоубийци преди 5 години
да живее ГЕРБ и техните покровители от Брюксел
72
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен Тол система не е нужна! Парите за нейното обслужване като съоръжения и администрация дали са оправдани? За въпросните камиони има начин. какъв е проблемът да плащат такси при влизане на границата. Основните плащачи обаче ще сме ние българите. А алтернативните пътища, които трябва да бъдат в добро състояние, са задължителни! Има ли такива?
71
0
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Интересното е, че през Чехия и Унгария минават в пъти повече камиони. Там е неспирен поток. Който е минавал по старото околовръстно на Будапеща, знае за какво иде реч. Но пътищата им не се разпадат и политиците им не се жалват, като БокУ, че било трудно да имаш четири сезона. Имат нормални паркинги, с тоалетни, маси за ядене, видеонаблюдение, всичко. Тук на нашите герберухи им стигна акъла за едни бетонни пръстени за събиране на *** и дотам.
70
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Спрете да КРАДЕТЕ и пари ще има за всичко. ГЕРБ са шайка КРАДЦИ! Най- долната издънка на БКП!
69
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
мнават бадеваКак бадева бе, Лилянке, нали плащат винетки бе.
68
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
БОЙКОт!
67
11
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аз съм ЗА , тол таксите ! Държавата има нужда от пари ! Стига лобизъм за частни транспортни фирми !!!Като има нужда от пари, да си стегне служителите и да не крадат. Ще видиш, че изведнъж за всичко ще се намерят пари.
66
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И всичко това, за да си натъпчат едни хора джобовете и да има за апартаменти, вили в Барселона и т.н. След 5-6 години ще ни обяснят, че освен тол-таксата, ще има примерно още една, екотол-такса, примерно и пак ще ни обяснят, как ще е за последно и ако я въведат, ще караме по супер пътища.
65
24
 
2
 
! Отговори
Работещ българин преди 5 години
Аз съм ЗА , тол таксите ! Държавата има нужда от пари ! Стига лобизъм за частни транспортни фирми !!!
64
12
 
1
 
! Отговори
Дядо от село преди 5 години
В цяла Европа има тол такси ! Стига вече ! Искам добра пенсия ! Не може все да казват ,че няма пари ,и то , тези пътища ,ние сме ги строили с народни пари ! Част от таксата , да е за пенсии!!!
63
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тировете рушали повече...Абе, народе прoст... Във всяка държава, без България и Румъния, даже винетките не са задължителни навсякъде. Ако искаш магистрала - винетка. Ако не искаш - алтернативен път, който няма винетка. На всичко отгоре тук не само винетки имаме, ами и толове. 2 в 1. И накрая тировете виновни, че магистралите на Асфалт паша ги отмива пролетта.
62
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А ГЕРБ защо крадат, а не дават на българите, на народа да краде, а?То народът винаги си избира да го управляват такива, които приличат на него самия :)Утре българинът, дето сега ги плюе, първи ще си тъпче джобовете, ако е на тяхно място.
61
17
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ГЕРБ ще управлява още поне 20 години.
60
20
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ако беше останал Орешарски сега нямаше да има България. Щяхме да сме под руско робство. Само генерал Борисов ни спаси от тази зла участ. Направи ни пътища. Докара инвеститори. Кво повече искате? За това САМО ГРЕБ!
59
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ББ иска цялата власт!