Тол таксата вдига цените: Най-малко поскъпва месото, най-много - водата

Ще се увеличат и билетите за автобус според разстоянието
Обновена: 1 апр 2019 19:00 | 1 апр 2019 19:00, Веселина Йорданова
107
Тол таксата вдига цените: Най-малко поскъпва месото, най-много - водата
Снимка: архив, БулФото

Хранителните стоки ще поскъпнат средно с 2% след въвеждането на толтаксите от 16 август. Най-малко е увеличението при цените на месото - с 0,22%, а най-голямо при безалкохолните и минералната вода - 3,89%, показват изчисленията на МРРБ.

Това стана ясно по време на пресконференция на регионалния министър Петя Аврамова след среща с превозвачите, предаде "24 часа".

Билетите за автобус пък ще се увеличат в зависимост от разстоянието от 1,6 до 8,7%. Единственото намаление е от София до Перник - с 1,6 на сто. От София до Бургас, например, където движението по платен път е 90%, поскъпването е 4,4%. Зам.-министърът Николай Нанков заяви, че между цените на автобусните превозвачи има и до 7 лв. разлика, а поскъпването заради толтаксата от Бургас за София за автобус с 25 пътници ще е 1 лв.

От 20 000 км републиканска мрежа, платени ще бъдат 10 800 км, те са магистрали, първи клас пътища и някои добри второкласни и третокласни шосета. Първоначалният вариант е бил да се плаща за 16 800 км. 

Таксуваните за изминато разстояние камиони и автобуси са разделени на камиони от 3,5 до 12 т, те са най-вече за вътрешни превози на стоки, втората категория са камиони над 12 т с 2-3 оси и третата са големите тирове над 12 т и с 3 оси. Втори път те са разделени по екологичен признак: в първата група са тези, които са Евро 1 и 2, втората са Евро 3 и 4, Третата са Евро 5 и четвъртата са Евро 6.

Таксуването е и в зависимост от това дали те се движат по магистрала и първокласен път или по второкласни и третокласни шосета.

Най-евтино за платени пътища броят пари автобусите, таксите са едни и същи и за магистрала и за трети клас шосе. Ако са най-чистите - Евро 6, таксата им е 0,049 лв. за километър, ако са стари и цапащи - Евро 1 и Евро 2, то таксата е двойна - 0,098 лв.

Малките камиони, които возят стоки в страната, са таксувани също най-евтино, платеното им преминаване е най-ниското в ЕС, каза министър Аврамова.  И при тях е изравнено плащането за магистрала и за втори и трети клас път. Ако са стари (Евро 1 и Евро 2) ще платят 0,156 лв. на километър и 0,078 лв., или два пъти по-малко, ако са Евро 6, тоест най-чистите.

Тировете над 12 т, но с 2-3 оси, ще броят по 0,456 лв., ако са Евро 1 или 2 и пътуват по магистрала или първокласен път, 0,233 лв. е толтаксата им, ако са Евро 6. Малко по-ниски са цените, ако ползват втори и трети клас шосета.

Големите камиони над 12 т и над 3 оси са с най-скъпо преминаване. То започва от 0,424 лв. на км за Евро 6 за втори и трети клас път и стига до 0,943 за Евро 1 и 2 по магистрала. 

Срещата на екипа на министерството с превозвачите, на която е бил представен проектът за тарифа, е минала по-скоро емоционално, каза Аврамова. Превозвачи са заявили, че 34 пъти е най-голямото поскъпване за Евро 1 и 2 на магистрала.

Министърът заяви, че ще се прави ново обсъждане с превозвачите, на което може да се правят корекции между отделните групи превозни средства. Сметките показват, че за година от толтакси се очакват да постъпят 1,160 млрд. лв., по сметки на Световната банка за поддържане на толсистемата, включително и за операторите, отиват 15% от събраните суми.

От 500 000 камиона, транзитно преминаващите са 47% от трафика, като половината са турски, заяви и.д. шефът на Националното тол управление Олег Асенов.

"Представете си между две села или малки населени места да се плаща по 70 стотинки на километър. Ние сме свидетели на поредното безумно предложение, което се прави към автомобилния бизнес", коментира пред БНР Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.

Според Арабаджиев приемането на тези такси ще окаже влияние върху инфлационните процеси и ще доведе до поскъпването на стоките за крайния потребител.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


107
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
98
0
 
1
 
! Отговори
firebg преди 5 години
;-((((((
97
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 97, А, не гласувай за БСП, и тогава ще видиш за какво става въпрос, режим на тока, купони, 1 долар - 3000лв., фалити на банки, безработица, и още и още, но някой хора имат къса памет......
96
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Пак ще гласувам за ГЕРБ, разбра ли!
95
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ТОЛ таксата как ли влия на водата?
94
0
 
16
 
! Отговори
62774 преди 5 години
пътната такса ще я махнат ли от цената на бензина и нафтата или за една нещо ще плащаме 3 пъти - в горивото, винетката и тола!!!
93
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
15% от 1,160 млрд. лв не са ли малко множко?
92
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Г-н Арабаджиев ЕС ви го слага намазан с плюмка за пакет мобилност а българското правителство даже и плюмка няма, транспортните фирми ще плащат и за пътищата и на шофьорите прилични заплати няма само да прибирате в джоба.
91
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Яки тол такси за всички камиони над 3,5 тона. Масово карат претоварени. на 4 курса в България пести един. Основно за сметка на пътя. Да сте видели мобилни платформи на ДАИ, на които се качва целия камион и се тегли? Подобни екзотики тук няма, докато в Европа са нещо нормално.Автомобилите изобщо не трябва да плащат винетка, защото те не рушат по никакъв начин инфраструктурата.
90
1
 
18
 
! Отговори
Лондон преди 5 години
Като видя или чуя ТОЛ ТАКСА и разбирам, че имам работа с малограмотен! TOLL е такса, данък за използване на път. Затова и не върви употребата на ПЪТНА ТАКСА ТАКСА.
89
0
 
18
 
! Отговори
Иванов преди 5 години
Хора,милярдите взети на заем трябва да се връщат.Секса за нас предстои честито.И деца ще ви направим.
88
2
 
21
 
! Отговори
есен 2019 преди 5 години
БойкOUT
87
0
 
36
 
! Отговори
Кратун преди 5 години
Това го писах още когато разни коментиращи изразяваха телешки възторг колко много пари щели да влязат в бюджета. Откъде ще дойдат тези милиони? От въздуха? От нашия джоб разбира се! Обаче оФците блеят ли блеят. Мисъл никаква.
86
1
 
37
 
! Отговори
Бай Герган преди 5 години
Аз имам камион 7,5 тона за нуждите на предприятието. Категория Евро 5. За 2019 г. годишни винетки за камиони няма, щото се чака Тол- системата, която ще стартира средата на август. Демек всеки месец трябва да купувам месечни винетки, или 8 месеца по 80 лв = 640 лв. само до август. А след август тол- такси, неизвестно колко. И под всяка сянка увиснали КАТ, ДАИ, АПИ, БГ Тол , Гранична полиция, НАП, военното окръжие и незнам си кой... Ами как да падат цените?!!
85
0
 
26
 
! Отговори
Малкият Мук преди 5 години
До сега не се е чуло нещо да поевтинее, ....единствено само човешкият труд.При висок стандарт,няма как да печелиш/заработваш доволно,и да харчиш малко.Навсякъде където монетарната система командва парада,има инфлация.Де факто нищо не поскъпва, а напротив, поевтинява.Поевтинява човешкият труд чрез инфлация. Попитайте някой наперен икономист ,,Какво е основното свойство на парите ?'' ,и ще ви наговори куп празни приказки.Основното свойство на парите е ДА СЕ ОБЕЗЦЕНЯВАТ ВЪВ ВРЕМЕТО.НЕПИСАН ЗАКОН
84
0
 
18
 
! Отговори
Решение преди 5 години
На българските номера да няма такси
83
3
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ДАНО СТИГНАТ ЗА ОСМИЯ АПАРТАМЕНТ НА ЦВЪКИ
82
1
 
10
 
! Отговори
КАРУЦАР преди 5 години
До Анонимен 81 - защо обиждаш "зидаро-мазачите" с тези ***
81
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Българските превозвачи стават само за зидаромазачи
80
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Е,като почне да става скъпо месото,има влакове,велосипеди и др.! Може ли с такива глупави статии да се търсят балами!
79
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
То месото стои с години по фризерите, затова гледат да го пробутат по-евтино.