Готви се: Лепенка с чип за електронна идентификация за всеки автомобил

Новият стикер ще бъде вместо талона за годишен технически преглед
Обновена: 15 апр 2019 09:07 | 15 апр 2019 07:00, Елка Василева
142
Готви се: Лепенка с чип за електронна идентификация за всеки автомобил
Снимка: архив, Булфото

Всеки автомобил, който е преминал годишен технически преглед, ще трябва да има лепенка с чип за електронна идентификация. Той ще е подобен на чиповете, които сега ветеринарите слагат на домашните кучета и при проверка може да се получи подробна информация за породата, възрастта, стопаните и адреса на четириногото.

Своеобразният електронен нашийник за превозните средства е описан в проект за промяна на Наредба на Министерството на транспорта, публикуван за обществено обсъждане, пише „Труд“.

Предвижда се чипът да е от типа UHF RFID (от англ. – Ултра висок радио честотен идентификатор), клас 1, поколение 2. Всъщност широката публика вече познава добре подобен тип чипове, с които може да се отключват врати, вдигат бариери, задействат асансьори или да се маркират скъпи стоки и дрехи в магазини и молове. В някои страни, между които и съседна Турция, те играят ролята на винетни стикери.

Цената не е висока, особено когато се произвеждат стотици хиляди или милиони бройки, какъвто е случаят с автомобилите. По-скъпи обаче са четящите устройства, които трябва да скенират информацията от чипа от по-далечно разстояние, включително и от движещи се обекти. Правени са опити, при които данните без проблем се виждат дори и от автомобил, движещ се с 220 км/ч. Но по принцип четящите камери би трябвало да се поставят в зони с ограничения на скоростта.

Ръчни устройства могат да се носят и при проверки от полицаи, граничари, митничари или инспектори от ДАИ. При установяване на нередности или изтекъл срок за явяване на ГТП колата ще бъде идентифицирана и собственикът нарушител ще получава глоба от 50 лв. по Закона за движение по пътищата или принудителна административна мярка “спиране от движение” в случай, че има техническа повреда или отклонения от еконормите за изгорели газове.

Стикерът с чип ще се лепи горе в средата на предното панорамно стъкло, веднага след като са приключили успешно тестовете на автомобила в пункта за ГТП. Новата лепенка ще замени старата, а на шофьорите няма да се дават досегашните талон 1 и талон 2, нито ще се налага той да ги показва при спиране на пътя.

Ново в лепенката ще бъде обозначението с номер за екокатегория. В случай, че последният технически преглед е бил направен в друга държава и колата няма стикер, собственикът ще може да мине на преглед по-рано от изтичането на периода, за да получи наш стикер с екокатегория.

Чипът и стикерът ще съдържат над 50 технически данни за автомобила, като само 5 от тях няма да бъдат кодирани, предвиждат промените в наредбата. На първите места това са регистрационният номер на колата, какъв вид е бил нейния годишен технически преглед на коя дата и в коя държава. Ако е лек автомобил или микробус до 8 места и до 3,5 тона – ще се вижда ясно и цифрата от 1 до 5, тоест – на коя от петте екологични категории отговаря.

Всички останали 54 позиция в чипа ще бъдат криптирани и ще излизат само в случай, че се четат със специално декодиращо устройство. Сред тях са номерът на рамата, датата на първа регистрация, масата, марката и моделът на колата, обемът на двигателя, измерените стойности на отделени газове, вида гориво, показания на километража и други.

Пет екологични групи ще бъдат въведени, но не за всички автомобили, а само за леките коли и микробуси с до 8 места и до 3,5 тона. Ограниченията се въвеждат съгласно Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024 г.) и са предложени като поправки в наредбата за годишните технически прегледи (ГТП).

Целта е всяка община да може в дни с извънредно мръсен въздух да обявява забрани за движение на колите от групи 1 до 4. Тяхната екокатегория ще бъде записана в стикера с чип на предното стъкло.

По условие в Пета екогрупа ще бъдат само колите, които имат само електродвигател или са задвижвани с водородна горивна клетка. Всеки автомобил от най-масовите категории М1 и N1 ще влезе в останалите четири групи по няколко критерия – с какъв ЕВРО стандарт е произведен, през коя е годината е излязъл от завода и какъв е резултатът от проверката на изгорелите му газове. На пунктовете за ГТП за бензиновите двигатели ще се мери с газомер отделeните количества въглероден окис (CO), а дизеловите ще се тестват за количествата отделен дим.

В най-долната Първа група ще попаднат всички двутактови коли като “Трабант” и “Вартбург”, както и тези, които изобщо нямат даже и ЕВРО 1. Колите с газови уредби на пропан-бутан или метан ще бъдат изпробвани за отделени газове и при работа на двигателя с оригиналния вид гориво. Някои от тях – тези, които са произведени и при тестове покриват нормите на екостандарти ЕВРО 5, междинния ЕЕV и ЕВРО 6, могат да влязат и в най-високата Пета екологична група.
 


142
Още от Общество
Иванчева поискала подкуп от 1917 минимални заплати, получила 268
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
126
3
 
16
 
! Отговори
Отвсякъде простотии преди 1 седмица
В коя европейска държава го има приложено. Пак ние сме на "умните". Преборихме мафията та стигнахме до чиповете. В Европа не го прилагат защото се посяга върху личната собственост и свобода на неприкосновеността, па макар и върху МПС .
Софтуерно регистрационният номер е достатъчен за цялостната информация.
Другото са пари на вятъра или в джоба на някой "умник".
А как ще си запазим населението …… пак с чипове ли????????
125
10
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Няма как без рестрикции, да дишаме чист въздух. Замислете се!
124
0
 
22
 
! Отговори
Ала_Бала преди 1 седмица
България е срината икономически. Првителството пълни касите само с глоби и такси!
123
1
 
19
 
! Отговори
Ала_Бала преди 1 седмица
Следващата крачка - чип в тила! Шести отдел изглежда като невинно сукалче!
122
0
 
21
 
! Отговори
Свободно падащ преди 1 седмица
Идеята е не само още пари за хазната но и контрол върху населението! Рекет пак ще има и пак ,,нашТе” няма да бъдат закачани а само неудобните! Всичко обаче ще е ден до пладне както с камерите по улиците както с камерите и микрофоните в полицейските коли и тол системата и т.н. Всичко това се поддържа с пари и грамотни хора.Но като няма пари всичко се сдухва прашасва и заминава на кино от шест до пет.Това е типично нашенската оправия !!! Нали всичко друго в тая държава цъфти и блести ...
121
14
 
1
 
! Отговори
Емигрант преди 1 седмица
Ще има пак рев и плач.Ха-ха-ха-ха-ха.Много се радвам за Вас.Заслужавате съдбата си
120
0
 
22
 
! Отговори
сминдух енд чесън преди 1 седмица
Този път ,колко ще ми струва?Много често напоследък задавам този простичък въпрос,не защото цените на имотите са се увеличили ,а желанията за още и още на управляващите.
119
13
 
5
 
! Отговори
Скептик преди 1 седмица
Когато намериш 20 годишна кола на газ ела ми се обади. Моята дизелка на 20 г не пуши и няма повече емисии от нов дизел
118
2
 
25
 
! Отговори
До посредствен 111 преди 1 седмица
Гарантирам ти,че добре поддържан над 20годишен автомобил на природен газ замърсява по-малко от "нов" 10годишен опушил се дизел.
117
0
 
24
 
! Отговори
Гневен преди 1 седмица
Защо, когато трябваше не намалиха данъка на колите с метан и газ?...а сега предизборно.Долни индианци.
116
3
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Това е незаконно следене.
115
6
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Анонимен 111
20 годишен "кошник" на газ е много вероятно да замърсява по малко от 10 годишен дизел с махнат катализатор!
114
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Анонимен 97
За мотоциклетите ще се прилага специална антена дълга само 70 сантиметра и закрепена на каската на моториста.
113
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Лудия. Надявам се да е предизборен фейк, иначе.....
112
1
 
50
 
! Отговори
Мехмет Ефенди преди 1 седмица
Защо просто не се използва вече съществуващата инфраструктура която проверява за валидност на електронна винетка чрез сканиране на номера на автомобила? Щом може да се проверява за валидност на електронна винетка значи може да се провери и за валидност на преминат ГТП!
111
14
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Пълни глупости! Чипа трябва да дава само цифров номер, а номера да дава информация от база данни от сървър. Дори и лепенка с QR код с номера на колата трябва да е достатъчен.
И що за глупости са тези екогрупи? Дадена кола е излязла от завода с определен евро стандарт! Или отговаря на него или не и подлежи на спиране! Какво ще открива топлата вода ли? 20 годишен кошник на газ ще го сравняват с нова кола ли?
110
2
 
34
 
! Отговори
Искате Бойчо, преди 1 седмица
Ей ви го- на! Бою гробов глобов в действие- демоникратично управление, просперитетно! Продължавайте да тънете в безхаберие. Добре ще е дошло за великия демоникрат, той няма нищо против!
109
3
 
59
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Тази идея е поредната идотия, за да може някой близък до властта, дал идеята, да се налапа.
Точно като оная гадост с касовите апарати, поради която половината фирми спряха да ползват касов апарат.
108
2
 
51
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Хахаха,въжето около врата на хората все повече се затяга,нема мърдане,живот под лупа.
107
2
 
51
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
ГЕРБ умора няма, само се поти!
Тези условно наши, а на практика чужди ръководители на държавата, няма да се кротнат, докато не ни сложат и по един водомер отпред, да им праща информация кога пускаме вода, та да ни сложат и на това данък.