Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли

Спадът е около 60%, изчислиха от бранша
Обновена: 22 апр 2019 09:36 | 22 апр 2019 07:11, Веселина Йорданова
265
Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли
Снимка: архив, БулФото

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години, пише "24 часа".

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем. Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна Владимир Доросиев, зам.-изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно са вдигнали разходите при първоначалното купуване на автомобил от ЕС на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например хората можели да си позволят максимум до 5000 лева за кола.

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда.

 


265
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
6
 
55
 
! Отговори
до 9 ВВ преди 2 месеца
Наистина повечето хора нямат пари за нов автомобил.
Но съгласи се че кола за 1500лв на борсата в Дупница, не е кола? Това е смърдящ ***, който може да те убие. Тези таралясници трябва да изчезнат от пътищата. А вносителите на подобни коли трябва да фалират.
Успоредно с това има семейства по кварталите с 4 такива коли паркирани по градинките. Това е недостижим лукс за един западноевропеец.
14
7
 
41
 
! Отговори
Елемаг преди 2 месеца
Заглавието е доста подвеждащо.Целта му е ясна.А иначе вътре 1/10 верни неща,другото художествена измислица.Истините са две: 1- кризата в България е ужасна в момента и се задълбочава(не дай си боже пак да вдигнат битовите консумативи) и другото,е че при тия удобства е излишно да храниш търговец,като гледаш "Мобилето" и отиваш и си я докарваш сам.Пускаш за месеца един роуминг нет и переш с картата.Нашите стигат по 2 бона ,че и от горе за докарване.А така ти излиза грубо само 500 лв оскъпяване.
13
15
 
31
 
! Отговори
SHEFA преди 2 месеца
-ВЗИМАШ ПОСЛЕДЕН МОДЕЛ НА ИЗПЛАЩАНЕ
-И ВСЯКА ГОДИНА ГО ПОДНОВЯВАШ С НОВИЯ МОДЕЛ-КАТО ПЛАЩАШ НЕКАКВА СИ МИНИМАЛНА ВНОСКА НА МЕСЕЦ.
-АБЕ ЧУДА ИМ СЕ-КУПЯТ АВТОМОБИЛ ЗА 5-6-БОНА-И ДАДЪТ ОЩЕ ТОЛКО ЗА РЕМОНТ-
-ПА ПО ДОБРЕ НОВ-5 ГОДИНИ ИМА ГАРАЦИЯИЛИ 100 000 ХИЛ.КИЛОМЕТРА.
12
15
 
34
 
! Отговори
БокоОко преди 2 месеца
до охобохо
От къде черпиш информация, че скандинавците са спели да ИЗУЧАВАТ двигатели с вътрешно горене?С днешна дата, както и в близките 20-30 години, няма технология която да замени ДВГ в товарните автомобили, както и при средноголемите кораби.
А, даваш ли си сметка, какво се отделя при производство на акумулаторни клетки и какво се отделя когато се произвежда ел-енергия? А колко ще се зацапа докато се строят зарядни станции?Сега зареждаш за 3 мин и караш 600км. КАк ще зареждаш батерията?
11
1
 
84
 
! Отговори
Сашо преди 2 месеца
Вече не сме 2001 г., хората натрупаха познания.Нормално като е пълно с разбити стари коли на 600 000 км(реални) за 15 000лв и никой да не ги купува....Има и изключения, но голяма рядкост...В КАТ друго се вижда на опашките...Тук малко като хотелиерите е работата.Всяка година "едва изкарват сезона" и хотелите все пълни...
10
1
 
97
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Не ми е жал. Научихте се да превъртате километражите на колите, продавахте автомобили със скрити проблеми, като цяло мамехте клиенти само и само да им вземете паричките и да пробутате някоя таратайка. А сега ревете, ако си купувам кола, ще си я внеса сам.
9
8
 
30
 
! Отговори
BB преди 2 месеца
До хубава новина
Ти може и да имаш пари за нов автомобил но 90% нямат а и това е бизнес от както ги има автомобилите
8
38
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Който замърсява въздуха няма право да си кара таратайките по пътищата, никъде не пише, че сме длъжни да търпим мръсотията на старите коли!
7
2
 
100
 
! Отговори
aaa преди 2 месеца
В кой момент трябва да се разплача? Защо не ревахте през годините ,през които продавахте скрап, а го наричахте автомобили?Или измряха бабите дето са си карали автомобилите само за пазар?
6
8
 
63
 
! Отговори
Да, богаташите искат преди 2 месеца
да си карат спокойни по Боковите магистрали!? Отдавна се напъват да прогонят бедняците от пътя им. Измислят разни ограничения, екотакси, това-онова, и накрая решиха проблема по Сталински-няма коли-няма проблем. Кой може да си купи скъпа кола?
5
42
 
32
 
! Отговори
Охобохо преди 2 месеца
Скандинавците вече не учат двигатели с вътрешно горене,учи се само електро.Ще се минава към екологичен транспорт,сегашните таралясници отиват в музея.Кой се вози на влак с парен локомотив?Времената се менят,хората искат чист въздух.
4
26
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Едно време не фалираше Мототехника защото беше държавно и нямаше пренасищане на пазара. Хората си караха нови Лади и Москвичи и дори се чакаше за да се купи кола. И нямаше задръствания
3
3
 
106
 
! Отговори
хубава новина преди 2 месеца
Дигнете още таксите за регистрация и екология.
И това наричате бизнес?! Да купиш боклука на Европа и да го довлечеш тук.
Да фалират търгашите. И без това са безполезни за света.
2
24
 
76
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Така е при генерал Борисов наричан още способния. Просперитет, устойчиво развитие, благоденствие, стабилност, нови автомобили и тонове суджук.
1
2
 
89
 
! Отговори
ДртПрч преди 2 месеца
Горките автоджамбази!