Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли

Спадът е около 60%, изчислиха от бранша
Обновена: 22 апр 2019 09:36 | 22 апр 2019 07:11, Веселина Йорданова
265
Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли
Снимка: архив, БулФото

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години, пише "24 часа".

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем. Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна Владимир Доросиев, зам.-изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно са вдигнали разходите при първоначалното купуване на автомобил от ЕС на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например хората можели да си позволят максимум до 5000 лева за кола.

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда.

 


265
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
215
4
 
44
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Време е бизнеса със продажби на стари коли, които са били предназначени за рециклиране да се прекрати.
214
3
 
36
 
! Отговори
Питам се преди 2 месеца
Питам се дали една година и половина се бърка в личния си джоб? И дали дава заплати без да е на печалба? Досега не съм виждал такива патриоти. Зная как се вкарват стари кошници за без пари, как се лустросват с части от морги и се продават с 300 - 400 % печалба. От колите в автосалоните една малка част са читави. После защо не купуват?
213
7
 
12
 
! Отговори
Бакшиш преди 2 месеца
Зациклил, друг път. Само шкоди карам. Дъртата ми е на 450 000 + км като такси на метан. Никакъв проблем. Сменен съединител и скоростна кутия + проблеми с климатика. Имам си и нова Октавия от магазина за семейна кола /36 000 лева с отстъпката/. Ми на новата ми, вие виждали ли сте биалетката ? Наполовина на кутрето ми е. А съм я пуснал като такси, а е изкарала седмица, ама не е сигурно. Търсете нещо дърто ама след обстоен преглед!
212
3
 
13
 
! Отговори
34654567 преди 2 месеца
По принцип е така...сметките са, че нов автомобил е добре, ако го ползваш 40-50К километра на година. Ама това са сметки и ги правим, защото сме късички с парите. Както казах си купих върнат от лизинг 5 годишен автомобил...ама ако нямаше нужда да си правя сметката дали щях да го направя е отделен въпрос. Който има възможност - да си купува нов и да не прави сметки. Нов автомобил - по-голяма сигуност и по-малък риск.
211
4
 
12
 
! Отговори
Петко преди 2 месеца
Изправните автомобили да имат облекчения в данъка, независимо от възрастта им, може и нова да е, и да е таралясник, на 3 години са на 300000 км., а може и на 20 години да е и да са и по малко навъртяните километри
210
0
 
0
 
! Отговори
Друго програмистче преди 2 месеца
До 210

натисни f12 и ще получиш сорс кода на фронтенда
209
1
 
1
 
! Отговори
baikobaev преди 2 месеца
Нямам код за днес.Бг
208
4
 
8
 
! Отговори
РУМЕО се завръща преди 2 месеца
Еко такса от 308 лв. убива купувача на МПС втора употреба...Една регистрация на автомобил в КАТ е вече близо 650лв. това е все едно митническа такса отпреди 3007г.
207
5
 
18
 
! Отговори
Айше преди 2 месеца
Вие искате кола на цената на айфон,да е на малко години,запазена,без драскотини, на малко километри, да харчи малко,обслужена,с нови гуми,втори комплект гуми с джанти. ..

Но,няма!
Пък и защо ви е?
Старите били по-здрави и по-хубави!
Вие не сте балъци да карате нова кола,айде де!
Ще ви цакат те с нова кола!
206
10
 
10
 
! Отговори
сминдух енд чесън преди 2 месеца
БСП ще внесат стари возила без пробег ,там са царе.
205
6
 
56
 
! Отговори
Сметките преди 2 месеца
Сметките са елементарни. Ако изминавате до 10 000 км годишно, придвижване в града и някакви почивки през лятото е абсурдно да затваряте пари в нов автомобил! Няма никаква икономическа логика. Нов автомобил ви се налага ЕДИНСТВЕНО И САМО ако е част от бизнеса ви /носи ви пари/ и изминава над 40 ... 50 000 км годишно! Тия сметки съм ги правил над 20 години.
204
4
 
24
 
! Отговори
Bad Company преди 2 месеца
Драги граждани от селски произход, безплатно е само сиренето в капана за мишки.
203
3
 
20
 
! Отговори
Кубрат СуШев преди 2 месеца
Нямало кой да им купува колите, нарича се пазарна икономика. И аз 90те на магурата отиквах фалшиви долари, сега нема на кой. Ако караш 10 000км на година, втора ръка; ако караш 50 000км, нова
202
24
 
7
 
! Отговори
Друго програмистче преди 2 месеца
До 169

Ми карам нова кола (една от причните да ми налитат жени). И познай кво - много от тях са женени .Точно за тарикатчета дето си мислят ,че само с тарикатлък ще успят.
И точно зубрачи програмисти им слагат рога
201
0
 
31
 
! Отговори
Автосервиз до 196 преди 2 месеца
Сега ще ти обясня грешката. Най вероятно си купил през 2009-та кола, която е произведена преди 2000-та година. Според сумата - 1995, 1996. Тогава Мондеото на Форд беше във възход. Пипал си единствено ходова част - биалетки, тампони и вероятно пружините в ботушите /слаби им бяха/. След 2000-ната година, нещата се промениха рязко! Имам усещането, че още на инженерен етап, автомобила се смята да живее 5 години. Сега, дали ще е 5 или 15 е въпрос на съдба. Но нещата са зловещи.
200
3
 
33
 
! Отговори
Жоро преди 2 месеца
ако не вземаш поне 4 000лв. чисти пари на месец няма никакъв смисъл да си вземаш нова кола...и тук говорим за среден клас автомобил до макс 50 000лв., не за А6-ци :)
199
1
 
38
 
! Отговори
go преди 2 месеца
Ами автокъщите прекалиха с цените. Гледам кола на 9 години и искат 10000лв и била на 120000км през 2012, а сега само на 150000км :). Същата кола при вносителя на 70000км и на 3години я взех за 14000лв. Я да си оправят автоджамбазите цените.
198
3
 
20
 
! Отговори
Прав е 195 преди 2 месеца
Дачия за 23000лв. ти излиза по 500лева на месец. !!! Кое му е поносимото. ТО по гаранция за 400лева? Смяна на накладки на 15000км по "гаранция", което ти плащаш?
197
1
 
18
 
! Отговори
Внимание! преди 2 месеца
Днес.бг провежда хакерски атаки тип Cross-Site като извлича личните ви данни дори след като сте се прикрили зад прокси сървър или друга подобна защита. Личните данни се извличат от бисквитките на Фейсбук.
196
2
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Карам 11 години кола от магазина , навъртяни 240 000 километра
Гледам състоянието на моята кола , гледам на някоя от автокъща на 140 000километра и с ръка на сърцето казвам , че моята изглежда в пъти по- добре
Изводите ги оставям на вас
Ако можех да кача снимки на моята кола щях да ви докажа