Все повече инциденти с мотористи у нас. На какво се дължи?

Неправилни маневри, превишена скорост и невнимание са сред проблемите
Обновена: 30 юли 2019 10:48 | 29 юли 2019 15:15, Нели Христова
103
Все повече инциденти с мотористи у нас. На какво се дължи?
Снимка: Pixabay

Увеличава се броя на инциденти на пътя у нас, в които са участвали мотоциклетисти. Общо 140 тежки катастрофи с 14 жертви от началото на годината са се случили по вина на мотористи. 23-ма любители на машините на две колела са загинали при произшствия. А за цялата 2018 година смъртта си са намерили 41 любители на мотоциклетите.

На какво се дължи тази черна статистика? Според неврохирурга и любител на моторите д-р Асен Цеков, това се дължи на невнимание при шофьорите. "Шофьорите не са винаги подготвени за това, че се появяваме и не ни забелязват", каза той пред БНТ.

Подобна теория има и шофьорът на лек автомобил Лъчезар Панков, но за него вината е в мотористите: "Не ги очаквам. Винаги отдясно или отляво ми се появяват, между две редици коли. Има състезатели, които не може да се оправят, има и други, които по-внимателно карат", посочи той.

"Много младежи, управлявайки мотоциклети, губят живота си. Смъртта настъпва най-често във възрастовата група при мотоциклетистите над 25 години", коментира Мария Ботева от "Пътна полиция". Сред най-честите нарушения на мотористите са каране с несъобразена скорост и неправилни маневри.

"Едно от честите нарушения е навлизане в лентата за насрещно движение при маневра изпреварване и при други видове маневри - като например предприемане на завиване", допълни Ботева.

Според мотоциклетиста Георги Янчев обаче често неправилните маневри в града се дължат на опасни кръстовища.

"В градска среда друг проблем е съответно и самата инфраструктура. Камъните по пътя, пясъкът, локвите", допълни д-р Асен Цеков, който е преживял няколко катастрофи. Според него не лошото време, а самочувствието пречи на мотоциклетистите.

"В операционната адреналинът е по-скоро стресов, тогава даваш всичко от себе си, докато на мотора адреналинът по-скоро се свързва с приятно изживяване. Големият враг на мотористите е егото, може би. Тъй като самата машина те стимулира да караш по-бързо, все по-бързо и да развиваш своите възможности", каза още лекарят моторист.

Често, за да избегнат глоби, тези, които карат над ограниченията, крият регистрационните си номера или карат без такива, добавят обаче от МВР.

"Не редки са случаите, особено напоследък, да се установява при проверките на полицаите, че регистрационните табели са закрити по някакъв начин. Не бива да имат такива погрешни мисли. Камерите са с високи резолюции, с достатъчно добри качества, за да може да бъде установен нарушителят, независимо от скоростта, с която е преминал покрай техническото средство", изтънка инспектор Ботева.

Друго често нарушение, което отчитат от "Пътна полиция" е, че мотоциклетистите карат без задължителната защитна каска. "Законът за движение по пътищата задължава използването на защитна каска от водача на мотоциклета, както и от пътниците на мотоциклетите", подчерта тя.

"Когато возим някого на мотор, ние по закон носим изцяло отговорност за него. Поради тази причина нашият пътник трябва да е екипиран точно толкова, колкото водача", каза и д-р Цеков.

За допълнителна защита е препоръчително да използвате и протектори.

"Моят личен съвет е ръкавици да се слагат задължително, въпреки топлото време. Дори при едно ходене, когато се спънете и паднете, първото, което подпирате на земята, са ръцете ви. Допълнителни якета има, които са с протекция", съветва Георги Янчев.

Някои шофьори казват, че предпочитат да дават предимство на мотоциклетистите, когато ги видят в страничните огледала.

"Опитвам се да му дам път. Той е само на две колела, аз на 4. Винаги са ми били симпатични. Стряскат ме колоездачите, мотористите - не", коментира Елизабет Дамянова, която кара такси.

"Предпочитам наистина, ако видя моториста, да му дам път, нека мине. Това няма да забави моето пътуване с повече от няколко секунди", допълва друг шофьор - Даниел Михайлов.

"Автомобилистите все повече ни правят път по светофарите. Виждат, че ние се измъкваме бързо. Има разбиране, има толерантност. Всеки един от нас, който кара, си е направил преценка и е видял в пътя къде да мине и как да мине. Аз моите роднини лично съм ги посъветвал като ме питат какво да правят като видят моторист, отговорът ми е: "Нищо, той си е намерил пътя, откъде да мине". Така че няма нужда вие да предприемате маневри", потвърждава Янчев.

Той съветва преди да се качите на мотора и да тръгнете на път, задължително да проверите превозното средство.

"Всеки да си погледне налягането на гумите. Да си провери от мястото, откъдето е тръгнал, да провери спирачната система дали работи изрядно. Защото по време на престоя на мотоциклета може да е станал някакъв проблем", каза мотоциклетистът.

Когато тръгнете на път задължително спазвайте дистанция.

"Поне трябва да има 5-10 метра спирачен път, за да се реагира адекватно според ситуацията, ако автомобилът внезапно спре", допълва д-р Цеков.

Моторите не са чак толкова шумни. Ние допълнително, честно казано, ги ошумяваме, за да може да привлечем вниманието върху себе си. За да може дори да не ни видят хората да ни чуят и да реагират.

При инцидент някои пострадали разчитат на помощ от други мотористи в социалните мрежи.

"Когато има инцидент с мотор, в нашата Facebook група "Софийски мотористи" се пуска сигнал и всеки, който е свободен или е наблизо, се отзовава и помага на пострадалия с каквото може. Първа помощ, осведомяване на близките, грижим се за мотора, каквото е необходимо. Точно по темата, преди година-две се появи идеята за курса ни за първа помощ, който провеждаме съвместно с подкрепата на ВМА", посочи докторът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
82
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Кола, Мотор и Жена, колкото повече ги ръчкаш толкова и по добре им става.....
81
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Смърт, за убийците каращи винаги с превишена скорост!
80
1
 
10
 
! Отговори
Коце кмета преди 4 години
Пазете мотористите че сами не могат. На кръстовище мотора е по-трудно маневрен от кола, отделно в огледалата не се вижда много, а с каска нито чуваш, нито виждаш. Шумните мотори трябва да бъдат спирани от движение или конфискувани най-добре.
79
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Просто няма полиция - по селатата масово карат деца без книжки и са подадеш сигнал никой не обръща внимание. То верно е въпрос на народо психология - некадърни управници избрани от некадърен народ.
78
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Чакащ трансплантацияТака се размазват, че са негодни и за донори, нищо не става от тях.
77
5
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Масово ги карат бесни селяци. Шумотерористи. Да ***.
76
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Първо - на водачите, второ - на моторите,разбира се!И трето - защото са на 2 гуми!
75
3
 
10
 
! Отговори
Съвет преди 4 години
Нека да има и статистика колко от тези 41 мотористи загинали за 2018 г. са убити от шофьори, които засичат мотористите от страничен път или при ляв завой , в момент когато моториста изпреварва ?Виновни са и мотористи и шофьори. Моторист съм на 69 г. и четири пъти са ме засичали и съм бил на косъм. Спазвам правилата и карам нормално според знаците. И въпреки това мераклии да ме убият дал Господ.Спасението е голямо внимание и способност да предвиждаш какво може да стане. И без келешлъци.
74
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Всичките шумотерористи да се пребият най-добре.
73
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
На снимката Хонда СБ 900 Ф2 - често плаче за ангренажна верига и оптегачи на разпределителните валове! Когато емоцията наделее на акъла се стига до Пирогов или Орландовци! Затова давайте го по-спокойно и уравновесено!
72
3
 
13
 
! Отговори
Чакащ трансплантация преди 4 години
Аз обичам всички матористи. Да им се дава път и да не се глобяват. Нека с 200 да карат, макар и евтините си мотори...и да се мислят, че са нещо. Аз ги обичам....
71
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защото са с един фар. Крайно време е най-умния милюцюнерин да предложи всеки мотор да е с два фара за по икиндия.
70
2
 
8
 
! Отговори
х преди 4 години
Дължи се на това, че сигурно карат с 50 в града, 90 извън града и 130 по магистрала.
69
1
 
11
 
! Отговори
онзи преди 4 години
*** шофьори и мотористи комплексари - това са причините
68
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Щом е на две гуми не се качвам!Никой не пази моториста,а и самите те не се пазят.Е има и мотористи карат нормално с тихи мотори и не пречат.Такива обаче дето форсират и ми надуват ушите се изкушавам да им дръпна едно въже....:)))Шегувам се.Нека си карат трябват и донори все пак.
67
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Някога и аз карах. Сега поостарях и боли тук-там, та се въздържам. Искам само да кажа, че знам каква е тръпката да "навиеш масура" и вятърът да спита дишането ти, пт очите ти хвърчат сълзи а ушите ти да пющят като Балшой Театър завесите.Но, "Ама аз искам адреналин, бе! Днес ми се живее! Млад съм сега е моето време.", това не са оправдания за нарушения и риск. Е, поне за истинските мъже, такива оправдания няма. А за тия с оскубаните мигли обръснати крачета не знам.
66
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Заради нивото на изказа ти ...
65
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
начи... 4 години курсове ше трябват... бакалавърска книжка накрая
64
2
 
2
 
! Отговори
ТИР преди 4 години
До До 60 ТИРИмам 30 години ... като активен водач на МПС. А ти драги, защо питаш ?
63
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Този доктор е битер пациентите си :)