Готов ли е светът за инвазията на електрическите скутери?

Въпреки всички закони и правила по пътя цари хаос
4 сеп 2019 19:31, Нели Христова
48
Готов ли е светът за инвазията на електрическите скутери?
Снимки: Reuters

През последните 18 месеца една епидемия завладя света – електронните скутери. Те са навсякъде. По улиците, по тротоарите, в парковете, по велоалеите. Някъде, навярно не в България, са по-евтини от това, да си хванеш такси, по-бързи от градския транспорт и изискват по-малко усилие от карането на колело.

Електрическите скутери бързо превземат европейските градове, но безопасни ли са?

В Дания, гражданите сякаш са се сраснали с електрическите скутери и се возят с тях по всякакви начини – по двойки, с токчета, хванали чантите си между коленете.

"Виждал съм мъж, който използва куфара си като столче за скутер, казва Джаспър Хемингсен, изследовател от Датския съвет за пътна безопасност. - Виждал съм родители, които карат децата си на училище с тях. Това е най-лесният и бърз начин, но не е най-безопасният. Виждал съм как родители наемат скутери на децата си, за да има какво да правят. Хората ги третират като играчки. Но всъщност никой няма никаква защита“, обяснява Хемингсен.

Фирмите за споделени скутери вече са навлезли на пазарите в около 100 града -  американските Lime и Bird, както и европейските Voi, Circ, Flash и Tier променят градския пейзаж навсякъде, където стъпят. Най-често с факта, че гражданите свикват да виждат изоставени скутери навсякъде около себе си.

Но именно изоставените край пътя тротинетки, зачестилите инциденти и дори смъртта на няколко човека, доведе до недоволството от електрическите скутери в някои градове.

Страхът от опасността от тях се потвърди, когато телевизионната водеща и YouTube звезда Емили Хартрид загина на скутера си след сблъсък с камион. Миналият месец в Париж, където има близо 20 хил. тротинетки по улиците, млад мъж също загина след сблъсък с бус.

Нужни ли са електрическите скутери на новия модерен и екологичен свят или са просто поредната прищявка на технологичните гиганти, които се опитват да променят света?

Копенхаген може да даде отговор на тези въпроси. Там тротинетките бяха представени преди около шест месеца, а вече по улиците има около 7000 споделени скутера.

Пешеходците се оплакват от тротинетките по тротоарите, тъй като те представляват опасност за хората в инвалидни колички и незрящите. Но за разлика от Лондон, Копенхаген е град, който е доста по-добре организиран за транспорта на две колела.

"Копенхаген е вторият град на света след Амстердам, в който хората изминават толкова много разстояние на колела. Ние изминаваме около 1,4 милиона километра на ден“, обяснява  Хемингсен. Само 3% от хората там не карат колела.

Градът е равен, пътищата са широки и имат добре обособени велоалеи. На колелата и скутерите не им се налага дори да се доближат до камион. Но местната власт се притеснява, тъй като ранените след инциденти с тротинетки се увеличават. Полицията също е на крак, защото много хора решават, че могат да се качат на скутерите си пили.

Органите на реда признават, че често през лятото броят на употребилите алкохол скача, но никога не им се е случвало да хванат четирима пияни един след друг. Това обаче се случва на една от най-натоварените велоалеи в Копенхаген късно вечер. Водачите на четири скутера един след друг са спрени заради това, че са "на градус".

Също така хората на пътя са свикнали с колелата, но не и със скутерите.

"Когато видиш някой изправен човек, ти си мислиш, че и той е пешеходец като теб. Първоначално не осъзнаваш, че той се движи към теб с 20 км/ч", казва  Хемингсен.

За парижаните не само водачите на скутери са в опасност, но и пешеходците.

Изабел ван Барбант е ударена от скутер в парка през май. Чупи китката си на две места. За пианист в операта това не е само лична, но и професионална катастрофа. В продължение на една година тя не може да свири на пиано. А то е нейният живот. Когато Изабел е в болницата, лекарите й казват, че всеки ден поне 10 човека идват за лечение след подобен инцидент.

За това в Париж гражданите създават петиция, с която искат да накарат правителството да принуди водачите на велосипеди да си правят застраховка, която да може да изплаща щетите, ако някой пострада като Изабел. Кметът на града, който първоначално бе фен на скутерите като зелена алтернатива на колите, обяви, че това се е превърнало в анархия. За това от този месец лошото паркиране, надвишаване на лимита на скоростта и карането по тротоарите ще се глобява. Глобите вече са 1000. Изкараните от движение скутери – 600.

Във Великобритания карането на електрическа тротинетка си остава нелегално, както на пътя, така и на тротоара. И все пак магазините са пълни с нови и нови модели, а в детската секция могат да се намерят такива на "Междузвездни войни“ и "Джурасик парк“. Правителството е притиснато да измисли вариант, в който скутерите са легални и контролирани, за да няма повече трагедии, като тази с Хартрид.

Всъщност, дори в България няма обособени закони относно електрическите скутери, които навлязоха на нашия пазар преди седмица. И тъй като няма правила за тях, според шефа на КАТ София те са незаконни, а полицаите трябва да ги санкционират. Той е лаконичен и относно въпроса дали е позволено машините, които вдигат 20 км/ч, да се движат по тротоара:  "Тротоарът път ли е?“

Но хората са разделени

"Някои мислят, че това е най-якото нещо на света. Други ги мразят. Виждал съм хора, които ги хвърлят в кошчетата за боклук. А когато чистиха пристанището, откриха 12 тротинетки на дъното му през март, а имаме скутери едва от януари“, разказва Хемингсен за обстановката в Копенхаген. Животът на скутерите е кратък. Заради вандали, някои трябва да бъдат подменяни само след месец на улиците. Други – след дни.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


48
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
0
 
0
 
! Отговори
!?!?!? преди 4 години
Щом тротоарите не са пътища, защо карат коли по тях? Че ми и свиркат да се Разкарам
32
0
 
1
 
! Отговори
хи, хи, хи... преди 4 години
Когато пуснали първият локомотивввввв .....майчице мила. Какъв вой и какви псувни по този ,,кон"....Че и днес....същото...
31
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Те виждат лесен начин за придвижване. Аз виждам дърти мъже и жени на тротинетки. Може би нямам право да гледам така на тях, ама просто не мога по друг начин да ги гледам. Големи хора със слушалки големи като каски се качили на тротинетки и толкова ги ползват, че чак в градския транспорт, даже в метрото, се качват с тях... е за чии рук са ви ако само ще заемате място като за трима в градския с тях?
30
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 27Добър въпрос, и отговорът е, че си зле. Това са няколкото основни фирми като Юбър (техните тротинетки са в София в момента), а не държавни фирми.
29
4
 
7
 
! Отговори
Цецо преди 4 години
Тенденцията към обездвижване, което води след себе си редица проблеми, нараства с всяка измината година, не само у нас, но и по целия свят! Тритонетките са нещо, което сериозно ще я подкрепи, мисля! Затова не съм им фен, предпочитам да ходя пеша, а ако е по-далечко, с колело или автомобил! А за това, че са опасни... то и без тритонетки много хора са като зомбита, крачат си без изобщо да гледат къде вървят и къде стъпват, изобщо не им минава през акъла, че не са сами на тротоара или пък на пътя..
28
6
 
8
 
! Отговори
Дивергент преди 4 години
Нека не забравяме, че една електрическа триколка се блъсна странично в колата на бащата на президента. Тогава полицая написал глобата на тротинетката беше уволнен. Как сега станаха незаконни, а тогава беше редовен участник в движението, въпреки липсата на преглед, платен данък и шофьорска книжка?
27
8
 
5
 
! Отговори
NN преди 4 години
Незаконни са защото неплащат акциз и ДДС върху електроенергията която ползват. Когато платят ще се узаконят!
26
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 28Не е много просто. Колите изпълняват и други функции освен забавление, затова са се наложили по пътищата. Тротинетките имат ниско КПД за енергията, която ползват - служат за предвижване на един индивид, най-много с раничка на гърба. В условията на недостиг на електроенергия и проблеми с околната среда тротинетките просто нямат бъдеще.
25
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Много любопитно е кой лобира за тази видима тъпотия и какво стои зад невъзвръщаемата инвестиция.
24
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Както каруците и конете нямат място в градовете, така и тротинетките. В дадения случай и двете крайности са вредни.
23
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тортинетката е супер. Карам я вече от половин година. Обаче наистина е опасно с нея. Нестабилна е. Карам от 25 години велосипед в София (и автомобил от 17), но тротинетката е по-опасна от велосипеда. Лесно се губи равновесие и стабилност дори от малки неравности. По платното по-става като велосипед да се кара, обаче една шахта да не видиш и с тези малки гуми си по очи. По тротоара шашкам пешеходците и пак е кофти. Като цяло няма добро решение. В Германия са плъзнали навсякъде между другото.
22
15
 
15
 
! Отговори
Край преди 4 години
средната скорост с кола в София е 14-16км. в час.. Фандъкова задръсти града с коли. Позволи да се паркират навсякъде и няма НИКАКВИ прегледи. Със 500 лв. си купуваш дръгел и си се возиш из града по-евтино от градския транспорт.Резулатата е задръстен град и ужасен въздух.Бъдещето е на градски транспорт и малки ел. колички скутери и тротинетки.Q7 GL X7 нямат място в града. Данъка трябва да им е такъв че дивия *** да не си ги и мечтае.
21
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ама защо се занимавате с половинчати недовършени технологии? Направо преминете на електрически ролери.
20
12
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тази смешка никога не може да измести моторите като бързи превозни средства в трафика. Това не е никакъв скутер, ами елекрическа тротинетка. Моя скутер е четири тактов с водно охлаждане и *** бензинче, 250 кубика и ходя на работа за 10/15 минути на 20/25 км. разстояние.
19
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До до 15"Не знам защо смяташ, че тези скутери пречат някому"От личен опит. Не всички ги карат само по велоалеите. Най-големият проблем е, че не се забелязват отдалече и че променят посоката си по-рязко от велосипедите. Но и като пешеходец ми се е налагало да давам път на някои твои колеги. Представям се, каква мъка ще е, ако станат повече.
18
7
 
17
 
! Отговори
до 15 преди 4 години
Както казах, карам по вело алеите. По улиците не се движа. Неудобство никога на никого не съм си позволявал да причинявам. Не съм безпарична батка отЛюлин с BMW E60 да се мисля за Господ. Аз съм принципен човек. Не знам защо смяташ, че тези скутери пречат някому. В LA масово хората ходят на работа така (от там го прихванах този навик, въпреки че имам служебна кола там). Да не говорим за Европа- масово. Факт е, че Lime са много скъпи и Spark излиза къде, къде по-евтино. Но аз имам собствен.
17
6
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това че е кеф е страничен ефект. Ходя на работа с такова от година. Изключително бързо и удобно. Офисът ми е на 7 км от дома. Да ги забраняват пак ще се качвам на колата.
16
10
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Решението е пазарната икономика всеки сам си решава какво да използва, но без разни измислени регулации и данъци към едните и другите.
15
21
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Скутерът е превозно средство, и като такова, следва да се третира, като мотоциклет, или автомобил. Да караш превозно средство по тротоарите, е лудост. В същото време, ако е на пътя, създава огромен риск и за себе си, и за нормалните шофьори. Следователно, трябва или административно тотално да се забрани, освен на специализирани площадки, или застраховката за скутер да е задължителна и да е мин. 100,000 евра годишно, за да отказва де.билите. Същото важи и за велосипедите.
14
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Борисов за речта на президента: Маса глупости.