11 000 от общо 90 000 учители са до 35-годишни

С увеличаването на заплатите се връща и желанието за работа в училищата
12 сеп 2019 01:00, Нели Христова
31
11 000 от общо 90 000 учители са до 35-годишни
Снимка: Pixabay

В системата на предучилищното и училищното образование работят близо 90 000 педагогически специалисти, като трудностите за обезпечаване на системата с учители са свързани с два фактора. Първият от тях е заради понижената склонност в последните десетилетия за включване в педагогическо образование и в педагогическа професия, а вторият, много по-проблемен фактор е свързан с възрастовата структура на учителите. След увеличенията на възнагражденията на учителите се увеличава и желанието за връщане в педагогическата професия, а и стимулираме учениците да учат в педагогически специалности в университетите, каза в отговор на актуални въпроси министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на заседанието на парламентарната образователна комисия.

Той съобщи, че в последните години в пенсионна възраст навлизат между 4000-4500 учители, а при нормална възрастова структура би трябвало да се пенсионират около 2000 учители годишно. 3,5 процента са учителите, които са навлезли в пенсионна възраст, а младите учители до 35 години са 14 процента - или са 11 000, каза министър Вълчев. Той отбеляза, че при нормална възрастова структура в образованието младите учители би трябвало да са 25 процента. Най-висока беше средната възраст при учителите преди четири години - 52,5 години, но сега тя "падна", тъй в образованието започнаха да навлизат и млади учители, каза министърът.

От 5000 ученици с високи резултати на изхода на гимназиалното образование 115 от тях са се включили в педагогическо образование в университетите, информира министър Красимир Вълчев. Той подчерта, че затова за студентите в педагогическите специалности за догодина са предвидени и допълнителни стипендии, както и за студентите в инженерните специалности.

Има 1100 училища в страната с концентрация на ученици от уязвимите групи и в тези училища учителите имат ежедневна допълнителна работа с децата, каза министър Вълчев. Той каза, че на тези 1100 училища допълнително са предоставени общо 30 милиона лева - за допълнителни възнаграждения на учителите и за дейността на 200 медиатори в тях.

Средната посещаемост в някои училища в страната е 50 процента, като възможното решение е всички заедно - различните институции, да мотивираме децата да посещават училище, каза образователният министър. Той отбеляза, че почти във всяка област има по няколко професионални гимназии, които са най-проблемните училища, другите най-проблемни училища са тези в обособените квартали. "Има много професионални гимназии, които се изкушават да симулират усилия, да прикриват отсъствия, а в някои случаи откровено да привличат ученици с това, че няма да ходят на училище и там трябва да бъдем абсолютно безкомпромисни", коментира министър Красимир Вълчев.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


31
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Въвеждането на РАДИКАЛНА реформа с цел стриктна дисциплина и адекватна бърза наказуемост се първите стъпки към градивност в образованието.Без дисциплина в училищата никога няма да се стигне до: 1.чувство за отговорност в обществото - необходимост от образование, работа, спазване на законите; 2. повдигане на авторитета на професията "учител", уважение към институцията "училище" и оттам - институциите като цяло; 3. никакви заплати няма да привлекат млади кадри в ялова и опасна за здравето среда.
30
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В паниката си за липса на кадри, МОН приема с привилегии и назначава с предимство завършилите "Педагогика" за 3 години, които - след като се сблъскат с мазохистичната липса на права на учителя, абсолютна безнаказаност на подрастващи ид..ти ("проактивни" , според псевдо-неолибералите), делегираните бюджети и прочие свирепата действителност в училищата - напускат преди края на първата си година и заминават с любимия си да мият гъ..ве и паници в Германия.Защо плащаме образованието им?
29
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Продължение на 28"Предимства на детската литература с илюстрации пред тази без илюстрации".Да сте чували за нещо по-***? Мога да изброя безброй примери защо тъкмо "педагогиката" е не само чиста загуба на време, енергия и средства, но и най-вече защо придава изкуствено самочувствие на индивиди, които са "специалисти" по всичко и същевременно - по нищо, включително на умението да се работи с подрастващи.
28
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Нивото на завършения университет и съответната специалност говорят сами по себе си за качествата на кандидата и всякакви изпити за работа обикновено са корумпирани, следователно - излишни.Кифла, завършила "Начална и предучилищна педагогика" - 3 годишен бакалавриат, е назначена вместо кандидат, завършил магистратура по "Билогия", но без педагогическа "специалност".Преподаваната "педагогика" е лешуна от съдържание, НИЩО! Куха фразеология,- пример за защита на дипломна работа: "Предимствата на...
27
1
 
2
 
! Отговори
изпити и за учители преди 4 години
При над 40 кандидати за 1 място за учител няма как да се постигне обективност без конкурсен изпит. Няма как да се назначат всички кандидати-виждаме,че са повече, отколокото обявените места(защото е лъжа,че нямало кандидати за учители), и е справедливо да се провежда изпит по специалността. То и за да станеш чиновник ходиш на изпит, въпреки,че "цакваш" диплом, вероятно и с отлични оценки. Не е достатъчно. При много лица с мераци да са чиновници се провежда изпит. Конкурсът е под формата на изпит
26
1
 
0
 
! Отговори
до 25 преди 4 години
Не е достатъчна дипломата. Казах ти-влез в сайта на Министерството на правосъдието, да видиш как се провежда конкурс под формата на изпит-в случая за съдии по вписванията.Цитат "Одобрен е регламентът за изпитите от конкурса за съдии по вписванията".Виждаме-и конкурс, и то под формата на изпит, по конспект, по същия начин, както са изпитвани студенти. Говорим за изпитване на хора с добро образование и престижна диплома и дълъг стаж.И учителите трябва да бъдсат конкурсно изпитвани, по същия начи
25
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До до 21Да не се отклоняваме. Квалификацията на учителя се доказва от дипломата. Акредитираните университети носят отговорност за съответствие на получените знания и умения с квалификационната характеристика. Не е работа на училищните власти или на министерството да оспорват или проверяват университетска диплома. Има други механизми за контрол на този процес. Затова изпитът за учител е излишен.
24
0
 
0
 
! Отговори
изпити и за учители преди 4 години
В МВнР конкурсите за дипломати са писмент тест, разработване на тема. За да станеш войник-изпитът е общообразователна подготовка и физическа подготовка. за да станеш чиновник по новите правила-първо -общ изпит, и второ писмен изпит за конкретна длъжност, и устно събеседване(което може да е общ разговор, или изпит). В момента има конкурс за съдии по вписванията(вж в сайта на МП)-конкурсът е изпит по конспект-писмен и устен-за 40 работни места 700 кандидати. Виждаме изпитите при назначаване
23
2
 
0
 
! Отговори
до 21 преди 4 години
Слабост в закона, е че за асистент няма изискване за задължителен конкурс. За Главен асистен конкурсът е задължителен. Асистент може да бъде назначен с молбичка, непрозрачно, но в СУ от години асистентите се назначават конкурсно-има на видно място обяви и изисквани документи и линкове за конспекти за изпита. Да не се отклоняваме-темата е за учители-сегашното назначаване с подаване на молба и субективна преценка на директора следва да отпадне, и да има конкурсен изпит по специалността.
22
3
 
2
 
! Отговори
допълнение преди 4 години
А конкурс събеседване е безсмислен. Да те питат какво си работил, и какво си учил-това го пише в документите. Има смисъл от конкурсите под формата на изпит. Полицаите ходят на изпит-общообразователна подготовка, ходят на изпит по физическа подготовка, а и се явяват и на разговор пред психолог(точно там отпадат най-много кандидати). И при учителите трябва да има събеседване със психолог, освен изпит-те работят с деца. А изпит по специалността е неизбежен, както е в цялата бюджетна сфера.
21
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До до 16Конкурсите за асистент са по Кодекса на труда, понеже договорът е срочен. По-често срещаният сега случай е да изкараш докторантура и да кандидатстваш направо за главен асистент, на безсрочен договор. Там няма изпит, както и за доцент и професор. И конкурсите са регламентирани по закона за академичния състав. А кое от всичките тези неща са "слабост", и кои не е друга приказка. Но в момента законодателството на РБ е такова, и това не зависи нито от преподавателите, нито от учителите.
20
2
 
1
 
! Отговори
до 16 преди 4 години
Конкурсът може да не означава изпит, но може и да означава.Конкурси-събеседване-питат те къде си работил, какво си учил и тн . Но конкурси под формата на изпит има за-дипломати, съдии, прокурори, чиновници в държавна и общинска администрация, военни, полицаи, преподаватели в университети. Ако не знаеш конкурсът за съдии е точно изпит-изпитват кандидатите , все едно са на семестриален изпит в университет-писмвен тест, писмен казус, устен изпит по конспект. И за чиновниците е така-даже има два и
19
1
 
0
 
! Отговори
до 16 преди 4 години
За да почнеш работа като асистент дали ще се обяви конкурс или не е решение на дадената институция(това е слабост в закона). Но все пак-повечето работни места в СУ за асистенти са конкурсни-и са отчно под формата на изпит. На видимо място в сайта на СУ са процедурате за академични длъжност, и назначаването е точно с конкурс-например сега има действащ конкурс за асистент по турски език-и конкурсът е точно изпит(обява от 14 август). В СУ и чиновниците в администрацията се назначават с конкурс вече
18
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
С увеличаването на заплатите се връща и желанието за работа в училищата. Не е само това има директори на училищата, които са превърнали училището в бащиния , колят и бесят . Обградили са се с *** и топачи. Няма добър психо климат.Кой нормален учител ще остане в подобно училище за дълго.Защо нема мандатност на директорите? Има вечни директори с по 10 - 15 и повече години.
17
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До а реформи когаАко изпитваш учителите всяка година, съвсем ще ги откажеш от професията. Именно с такива "управленски" решения се е скапала системата. И въобще, какво е това отношение - да се изхожда от презумпцията, че всички са некадърни? Ами хайде тогава и шофьорите всяка година да минават шофьорски изпит. Или шофьорите са хора, а учителите - безправен обслужващ персонал, който до безкрайност може да бъде тъпкан и унижаван от необразовани индивиди, които се причисляват към висшата класа?
16
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До до 13Пак говориш неща, които не отговарят на истината, което лесно може да бъде проверено. Образователната система спада към бюджетната сфера, но конкурсът не означава изпит. И в университетите и БАН е същото. Ако не вярваш, виж в закона за развитието на академичния състав на РБ. "Конкурсната комисия" там се нарича "жури". Журито провежда конкурса по документи, за главните асистенти има и събеседване. Никъде няма изпит. Дори и да има някакъв резон в това, което пишеш, изопачаваш фактите.
15
5
 
7
 
! Отговори
а реформи кога преди 4 години
Последната нереформирана сфера е гимназиалното образование. Грешка е изсипването на допълнителни пари без реформи. Какви са те-1. въвеждане за задължителен конкурс при назначаване 2. въвеждане на ежегодни атестационни изпити за учители.3 премахване на излишния 12-ти клас-перверзия е пълнолетни лица да бъдат държани като ученици в гимназията ,да им се краде година от живота, вместо да са завършили и или да работят, или учат в университет. Прави се с цел изкуствена заетост на учителите.
14
4
 
0
 
! Отговори
до 13 преди 4 години
Освен,че излъга, говориш и нелепости. В цялата бюджетна сфера има конкурс, под формата на изпит. Изпитът се прповежда от конкурсна комисия. За да станеш дипломат-ходиш на изпит, за да станеш магистрат-ходиш на изпит, за да станеш чиновник ходиш вече дори на два изпита, за да станеш военнен, полицай-ходиш на изпит. Комисия те изпитва, а ръководителят подписва назначенията, и е задълженн от решението на комисията. А за тъпия ти въпрос-математик ще го изпитва комисия от математици. Това е очев
13
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До до 4Напротив, ти лъжеш. Между другото, по-възпитано е да кажеш "говориш неистини". Аз ти говоря за нето, не за бруто. А за изпит по специалността при кандидатстването може да говори само човек, който не е наясно със системата. Конкурсът не означава изпит. Кой ще ти го изпитва кандидат -учителя по математика - директорът, който е по физическо, например? Или специална хвърковата комисия от министерството?
12
0
 
2
 
! Отговори
Наблюдател преди 4 години
Пак добре, не очаквах да са толкова много.