Заради вируса: Свиваме разхода за всекидневни нужди, не за лаптопи и храна онлайн

Броят на покупките намаля, средната стойност на касовите бележки по-голяма
Обновена: 15 апр 2020 08:22 | 15 апр 2020 08:18, Елка Василева
68
Заради вируса: Свиваме разхода за всекидневни нужди, не за лаптопи и храна онлайн
Снимка: архив, БГНЕС

Рязка смяна на потребителските навици и свиване на разходите дори на стоки от първа необходимост. Това констатират всички браншови организации на фирми, произвеждащи потребителски продукти, както и данни на търговците, пише “24 часа”.

След първите дни на 13 март, когато бе обявено извънредното положение и се купуваха основно боб, леща и тоалетна хартия, българите са свили с почти 30% разходите за всекидневни нужди.

Затова пък обаче три пъти са се увеличили продажбите на лаптопи и с 89% са скочили трансакциите при покупка на храна онлайн.

“В първите дни всички се втурнаха да купуват тоалетна хартия, леща и боб, но още на другата седмица се оказа, че хората свиват потреблението. Сред нашите членове вече се разменя информация, че продажбите на мляко и млечни продукти са намалени с 20-30% през последните седмици в сравнение със същия период на миналата година”, каза председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров.

Още по темата

Част от намалението безспорно идва от това, че заведенията за хранене в по-голямата си част не работят, като изключим тези, които доставят храна. Има и доста логистични трудности по придвижването във вътрешността на страната - КПП-та около областните центрове, затруднен внос на суровини и т.н.

“Но безспорно има и свиване на консумацията в търговската мрежа. А млякото и производните му все пак са жизнено необходими храни, представям си какво изпитват останалите производители. Аз си го обяснявам с това, че хората повече седят вкъщи, не се движат, следователно и нямат нужда от същата храна като преди. А и безработицата скочи, много хора са с намалени заплати и сигурно гледат да ограничават потреблението си колкото могат”, добави Зоров.

Не липсват обаче и изключения от правилото. Преди дни един от производителите на млечни продукти, работещ за продуктова линия на една от големите вериги, се похвали, че за първите 3 месеца на 2020 г. има 40% ръст на оборота в сравнение с първото тримесечие на 2019-а.

Месопреработвателните предприятия, които работят за вътрешния пазар, също усещат на гърба си последиците от намалението на поръчките.

“В началото имаше голямо въодушевление и продажбите ни през първите две седмици след въвеждането на извънредното положение изведнъж скочиха с 30, а на някои продукти и с 40%”, разказа председателят на Асоциацията на месопреработвателите Атанас Урджанов. Обяснението му е с масовата психоза по презапасяване.

Със затварянето на заведенията нещата постепенно се нормализирали, а през последните две седмици колегите му все по-често се оплакват от намалели продажби. “Не мога да бъда съвсем точен с цифрите, защото нещата са много динамични, но при повечето колеги има трийсетина процента спад в продажбите за последните две седмици”, каза той. Това важи за целия период от началото на годината до средата на април, като се сравни със същия период на 2019 г.

При производителите на плодове и зеленчуци трудно може да се проследи какво е положението, тъй като те са дребни и са обединени в различни браншови организации. Във всеки случай затварянето на пазарите им се е отразило много зле, тъй като тяхната продукция трудно се съхранява и вероятно големи количества са похабени.

При консумацията на хляб и хлебни изделия няма видими промени.

Според данни на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите от началото на кризата с коронавируса са затворили известен брой пекарни и предприятия, но не много. Консумацията обаче не е паднала драстично, вероятно онези, които нямат затруднения и работят, успяват да снабдяват търговците и никой не се е оплакал от спад в продажбите и поръчките. Твърде вероятно е и това да се дължи на Великден, който предполага засилена консумация на козунаци и други тестени изделия.

Наблюденията на веригите до голяма степен са сходни с тези на производителите - след първоначалното разграбване на магазините българите постепенно свиват разходите си и пазаруват само най-нужното.

Спаднала е силно консумацията на нехранителни стоки и на стоки, които са в по-високия ценови сегмент, от чиято продажба по принцип веригите печелят повече. Някои от веригите са предприели замразяване на цените на определени основни стоки и вземат активни мерки да преодолеят трудностите в снабдяването.

Промяната на потребителските навици се проследява много добре и по безконтактните разплащания. Една от българските компании с голям дял в безконтактните плащания с мобилен телефон е установила, че от началото на извънредното положение плащанията на нейни клиенти в аптеките са се вдигнали с 37% в сравнение със същия период на миналата година. Другата особеност е, че посещенията в магазините на големи търговски вериги са намалели като абсолютна бройка, но средната стойност на 1 покупка е с 33% по-висока, отколкото преди кризата.

При компаниите за доставка на храна по домовете, които приемат такива разплащания, има взривно увеличение на трансакциите - с 89%. В същото време разплащанията в заведенията са паднали със 77%. Очевидно голяма част от онези, които сами доставят по домове и офиси, предпочитат разплащанията в брой.

Сред силно засегнатите търговци са онези, които продават облекла и спортни стоки - броят на трансакциите при тях е паднал с 80%. Обяснението вероятно трябва да се търси и в това, че голяма част от оборотите на тези стоки са в обекти, разположени в търговските центрове, а те напълно затвориха.

Любопитна е ситуацията с продажбата на техника, която в голяма степен мина онлайн, защото веригите за продажба на тези стоки имат доста обекти в моловете и те физически не работят.

Най-общото е, че се наблюдава сериозен спад на продажбите на пособия за свободното време и за прекарване навън, но за сметка на това се увеличават продажбите на лаптопи и на кухненски уреди.

За храна на българина отиват 29,5% от разходите

През 2019 г. делът на разходите за храна на българина са паднали до 29,5% от всички, показват данни на НСИ. Това е най-ниският процент от години насам, като през 2010 г. е бил 37,2%.

Разходите, свързани с жилището, са били 1067 лв. на човек през 2019 г., което е с 4,9% повече, отколкото през предишната година. В сравнение с 9 г. по-рано увеличението е над 83%. Като дял от общите разходи са 17,2%.

За здравеопазване нарастват най-много. През 2019 г. те са били 386 лв. – с 23,3% повече за година и два пъти повече в сравнение с 2010 г. Разходите за лекари, болници и лекарства са вече 6,2% от всички. Нарастват и разходите за данъци и осигуровки – общо 820 лв. на човек, което е 13,2% от всички.

Покупателната способност на българина се е увеличила през 2019 г. за почти всички основни хранителни продукти с изключение на белия хляб и картофите.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


68
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
50
0
 
1
 
! Отговори
Криза преди 4 години
Катастрофа !!!! Кризата е тук !!!!!
49
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 48Стига с този айти сектор, то вие ако нямате компютри кой да има? А другите 95 процента от населението? Аз работя в адвокатска кантора - има 4 лаптопа за 10 души. Айтито инсталира служебна поща и програма за достъп до сървъра на личния и това е.
48
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не е лошо всеки да казва какво работи, за да няма недоразумения за служебните лаптопи. При нас дори няма стационарни компютри- всичко е лаптопи с интелски vPro процесори (запознатите знаят какво и що) и минаването през разни VPN-и през лични машини е забранено, защото крие огромни рискове да изтекат конфиденциални данни. Демек, в IT сектора само някакви изключително бедни фирми, които дават заплати 3-4000лв. макс (мизерни за сектора) нямат лаптопи за всички.
47
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А на нас пък никой никога не и давал служебни лаптопи.Въпреки, че сега си работим точно къщите. И децата ни учат ДО също вкъщи. Така че по отделни примери неправете общи изводи за всички, уважаеми дами и господа.Случаи има разни.
46
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 37По-големите компании,може да дават на всички, но при нас има служебни лаптопи само за половината персонал. Тоест половината хора ги пускаш хоум офис, а другата да продължават да ходя ли? Не, пускат те на личен през vpn
45
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Готвенето вкъщи все още никой не е забранил, и слава Богу!Вчера се отчетох. Днес - пак.
44
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 20Ама като ти се яде яхния яж бе :) аз примерно искам нещо друго, което не мога или просто нямам време да направя вкъщи и за това си поръчвам онлайн :) Не мога да разбера какъв точно ти е проблема :)
43
0
 
5
 
! Отговори
39, преди 4 години
Нищо странно няма и редовна практика. Ще ти кажа.Съдия съм и пиша и в момента решения у нас, освен когато не съм на дежурство в съда. Вкъщи е зарито с папки в момента. Когато отивам на дежурство, занасям изписаното. На моя приятелка синът й работи по принцип от дома си към фирма, която продава онлайн.Друг мой познат работи от къщи към фирма за залози.Роднина прави сайтове от дома си.Учителки обучават от домовете си по цял ден.И т.н., и т.н.Неудобно е, но в момента няма как иначе.
42
0
 
3
 
! Отговори
до 39 преди 4 години
Масово с remote desktop до работните станции, други с VPN до базите... И все на лични компютри ;)
41
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Купуват се лаптопи точно защото всички имат по един компютър вкъщи и няма служебни. Я кажете аз как точно да работя докато детето седи на онлайн класове?
40
0
 
4
 
! Отговори
37, преди 4 години
Така е.Но сложи и учениците, които също се обучават на компютри от вкъщи. Ако са и двама - обучението е цял ден, постоянно идва по нещо, като изключим тази седмица ваканцията. Всяко дете трябва да си работи отделно. Като седна и аз да пиша - три компютъра си трябват. Никой не ни е осигурил домашен такъв.
39
6
 
4
 
! Отговори
до 37 преди 4 години
Ми не, аз не знам как ще работиш от личен лаптоп. Във всички компании, в които съм работил, това е забранено. Я разкажи как те пускат да работиш от вас без лаптоп, че такова нещо за първи път в живота си чувам. И такъв човек не познавам съответно. Или може би за друго взимат лаптопите? За децата да си учат оналйн уроците- дооста по-различно, не мислиш ли? И с цел забавление- да си цъкат из интернет, защото са много "бедни" и "заети".
38
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ние работим директно с производител на салати, мляко и кашкавал. От млякото сами си правим сирене и кисело мляко. Така си набавяме месо и колбаси също. Човекът идва до врата.
37
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пак се пишат глупости. Хората не купуват макбуци за хиляди левове, а най-евтиното, което могат да намерят, за да могат да работят от вкъщи. Ако случайно не знаете в моемнта повечето работодатели пускат служителите си хоум офис без да предоставят служебни лаптопи на служителите си, а домакинствата в България масово са с по 1 компютър. Затова сега хората си харчат последните спестявания не за храна, а за лаптопти, така че спрете да обяснявате как всички били пълни с пари, но плачели, че нямат
36
0
 
4
 
! Отговори
до 33 преди 4 години
Хаха- спомням си как те хейтеха разни всезнайковци. И още тогава аз ти казах, че от самите ти коментари лъха позитивизъм и съвети кое как да се направи и, че си личи, че интелигентно управляваш този бизнес и да не им даваш съвети и да не им се впечатляваш. Май беше програмист по спомен?
35
1
 
3
 
! Отговори
до 34 преди 4 години
Храна онлайн си поръчвам откакто се помня. Месо и млечни продукти от Бредас, например. Има и много, много други места с качествени продукти. Разбира се, пазарувам и от магазините. Бях от първите клиенти на ebag на времето, в момента имам специални слотове за доставка, отворени лично за мен, като клиент от години с много поръчки.
34
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Храна онлайн не е само доставка на пица вкъщи! Същите боб, леща, олио, сирене се пазаруват онлайн и понякога още същия ден ти ги доставят. Много малки и независими производители доставят по-евтина и качествена храна от големите вериги. Март месец марулите ми ги носиха на вратата пресни за 50 стотинки, срещу над 2 лева по хипермаркетите. Дори и да мине извънредното положение, ще забравя за Била, Кауфланд, Лидл и т.н. бълвоч... Хайде, плюйте сега храната онлайн...
33
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Преди няколко седмици написах как моите заведения имат завишено търсене на онлайн поръчки по време на кризата и вложихме в маркетинг кампании и подобряване на сайтовете им- наплюха ме. Ето го и нагледно в статия. Има промяна на навиците, ама на великите собственици на заведения, които нямат 2 стотинки в акъла, не им изнася тази информация- лъжел съм, щял съм да фалирам. Сега истината излиза наяве. Опитах се даим дам съвет и да кажа колко огромен обем поръчки имаме- не било вярно. Еми, тъжно.
32
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До seiraКакво бе?*** се оплачи на Костя Копейкин
31
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
ТОВА НЕ Е ВЯРНО, ПРОСТО ПАЗАРУВАТ ПО-РЯДКО И ПО ПОВЕЧЕ.