Опасни пътища: 30% от мантинелите са остарели, но подмяната им е скъпа

3,5 милиарда лева са нужни за ремонта им
1 окт 2020 09:15, Нели Христова
75
Опасни пътища: 30% от мантинелите са остарели, но подмяната им е скъпа
Снимка: БГНЕС

3,5 милиарда лева ще са нужни за подновяване на маркировката и обезопасяването с мантинели на първокласните пътища в България. Това сочи доклад на Пътната агенция, поискан от Европейския център за транспортни политики, и цитиран от bTV.

Около 25-30% от обезопасителните мантинели у нас са морално остарели и покрити с ръжда. Те се нуждаят от спешна подмяна, но парите не достигат.

Ако обезопасителните съоръжения са изрядни, инциденти като този от 12 юли могат да бъдат избегнати. Тогава камион скъса мантинелата на 160-ия километър на магистрала "Тракия" и се вряза в насрещното движение. Ударът бе фатален за петима души.

Въпреки че не мантинелата е причината за катастрофата, последващите огледи на пътни експерти показват, че тя не е била в изправност.

"Наши проучвания показаха, че това се получава поради твърде остарели обезопасителни системи. На места заварваме съоръжения на повече от 30 години", коментира Диана Русинова, експерт от Европейския център за транспортни политики.

Тя изисква и справка от АПИ какви са заложените бюджети за обезопасяване на пътищата. "Отговорът беше направо потресаващ за нас. Всъщност бюджет за пътна безопасност няма нито една държавна институция в момента в България, а ние очакваме да има пътна безопасност. Няма как да се случи", уточни Русинова.

От Пътната агенция компенсират липсата на средства за обезопасяване от парите за ремонти.

"92 милиона са разходите през последните три години, като те поетапно се увеличават. За съжаление ограничението ни от гледна точка на бюджет не ни позволява в пълен размер да го правим", обясни инж. Иван Досев, член на УС на АПИ.

Пълният размер на необходимите средства в действителност е 38 пъти повече. Парите са не само за мантинели, въпреки че този елемент е най-скъп. Разходите за маркировката, знаците, ограничителните системи за пътища и косенето на храсти и дървета също трябва да бъдат покрити.

Пътните експерти от Европейския център за транспортни политики ще настояват и за среща с премиера Бойко Борисов, за да може да бъда отпуснати поне част от средствата и от нужните 3,5 млрд. лева.
 


75
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
73
0
 
1
 
! Отговори
Dinosaurus преди 11 месеца
До КойПрочети данните в коментара под твоя; "мантинели" се поставят НА ВСИЧКИ пътища, даже н на т.н. туристически, стига да са в насип над 3.0 м или да има някакво мостче. При това от двете страни така че цитираните дължини са двойни. И оградите не са от мнения, а от стомана, която корозира и старее, а освен това части от шината и стълбчета се подменят след всеки по-лек удар, който ги деформира.Това не е като да ти плащат да мяташ яйца по обществени сгради и да ревеш и се търкаляш по паветата
72
0
 
3
 
! Отговори
Чудя се... преди 11 месеца
Каква е била тази икономика, която ги е правила нещата от нула, които сега не можем и да поддържаме.
71
0
 
0
 
! Отговори
BHU преди 11 месеца
Набързо намериха място на заема от 5 милиарда.И всичко се прави за благото на народа.
70
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Аз се хващам на бас, че ще са по скъпи от километър автомагистрала!
69
1
 
1
 
! Отговори
Идеалист преди 11 месеца
За мантинели няма пари, за военни самолети има даже на заем! Долни проклетници! Защо ги избирате?
68
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Трябва да се усвоят едни пари. Обществена поръчка дадена на наши хора. Мантинелите са скъпи, ама само на документи.
67
1
 
2
 
! Отговори
Dinosaurus преди 11 месеца
Този евроцентър за дрън-дрън е ресор на Елена Йончева, ако някой не се сеща как пък така ни подложиха на мониторинг изневиделица. И тресат пълни глупости. Те магистралите и виадуктите не са ремонтирани 40 год, да не говорим за "мантинели". Поддържането на пътища (както и строителство на нови) е скъпо та в цял свят, а ние сме най-бедните в ЕС, ама с големи претенции. Искаме безплатно - както в комунизъма; и асфалт не се яде... ура за бдителната Йончева и БСП
66
1
 
1
 
! Отговори
А преди 11 месеца
Къде отиват парите от данъците на колите и винетките ?
65
0
 
1
 
! Отговори
шиши преди 11 месеца
да си направя фирма и да сложа 20-тина км мантинели ...? да избутам пандемията, не друго
64
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
ами, ще внимавате като карате, в крайна сметка, ааааааама-ха!
63
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До Койпо тези цифри излиза 200лв на метър и това ако навсякъде има мантинели...
62
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
"...но подмяната им е скъпа"А човешкият живот евтин ли е? Или тези, които строят пътища и магистрали с лошо качество и после даже и не ги поддържат, човешкия живот го нямат за нищо!
61
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Как веднъж в тая пропаднала държава не помислиха да направят нещо , това са толкова години крадене за какво са им тези пари , кво ще ги правят Тея пари как нямат малко съвест тези хора да се поставят на мястото на обикновените работливи хора .Тея мутри дебели и грозни ,пълни помий. Как ги търпят хората незнам не им ли писна на народа , аз не живея в България от 15 години обаче като се прибера виждам за кво става на въпрос няма един ден кадето да не ги псувам . Трепането им е малко.Има Господ.
60
1
 
6
 
! Отговори
Издислав преди 11 месеца
3,5 милиарда??? 3 500 000 000 лв? Много златни тея мантинели, бе
59
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
В България никога не можеш да чуеш че за нещо има пари, по подразбиране те винаги не достигат!
58
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До АнонименКато всичко останало на ГЕРБ e тол система - полувенчата работа, некадърно изпълнение и няма достатъчно приходи.
57
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
НЕМА ТАКИВА КРАДЦИ! ИЗОБЩО В СВЕТА!!!!4 МЛДР ЗААМНТИНЕЛИ В МАЛКА БЪЛГАРИЯ!И ДАВАТ НА ЕК ЧАСТ ОТ ПАРСАТА, РАЗБИРА СЕ- НЕ СЕ СЪМНЯВАЙТЕ!ТЕ ЗА ТВА МЪЛЧАТ!
56
1
 
9
 
! Отговори
ГЕРБ = МАФИЯ преди 11 месеца
Е, то не може мутрите да крадат като за последно и парите да стигнат и за поддръжка на пътищата, вкл. и на мантинелите.
55
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Как 3.5 млрд? За тия пари не мантинели и маркировка, а нов асфалт и подложка ще направят на всички първокласни пътища.
54
0
 
15
 
! Отговори
Кой преди 11 месеца
И като разделим 3.5 млрд лева на 2975км пътища първи клас, излиза 1'176'470.59лв.!!!!!! на километър, ако на няма пропуск дори и един метър без мантинела!!!! Или всеки метър мантинела ще струва 1176.47 лв!!!!! Бах, тия мантилели от титан или от карбон ще ги правим!!!!