Автошколите дават книжка без нито един час на магистрала

При какви случаи онлайн система анулира часа?
3 мар 2021 11:39, Ния Христова
41
Автошколите дават книжка без нито един час на магистрала
Снимка: БГНЕС
Млади шофьори успяват да вземат книжка без нито час шофиране по магистрала или главен път, пише "Телеграф".
 
Според настоящите правила обучаващите се по кормуване трябва да придобият опит и хна извънградски трасета, без да се уточнява от каква категория или какво натоварване. Заради липсата на обективен контрол обаче тези часове често се съкращават или въобще не се изпълняват. Това се случва, въпреки че според статистиката на Пътна полиция тежките пътнотранспортни произшествия със загинали и тежко ранени у нас стават предимно на извънградски трасета заради по-високите ограничения на скоростта. 
 
"В момента имаме ситуация, в която огромна част от обучаващите се покриват основно шофиране в градски условия. След това същите тези пресни водачи се качват в автомобил и подкарват със 140 км/ч по магистралата, по която досега никога не са карали", коментира Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
 
Специалистите смятат, че пресните водачи у нас излизат на пътя без базови познания по каране извън града, изпреварване на път с едно двупосочно платно, спускане със завой, изкачване със завой, както и въобще управление на висока скорост до 140 км/ч, колкото е най-високото ограничение на скоростта у нас в момента. Във връзка с това със заповед на министъра на образованието Красимир Вълчев общите часове за кормуване бяха увеличени от 31 на 42, като се въведоха и задължителни 6 ч. извън населено място. От тях минимум 3 ч. трябва да са проведени на магистрала, а останалите 3 на скоростен път с интензивен автомобилен трафик. Бе въведен и задължителен минимален хорариум от 2 учебни часа за управление през тъмната част от денонощието, както и в условията на намалена и ограничена видимост.
 
Заповедта обаче все още не е влязла в сила, тъй като съгласно закона за движението по пътищата този тип промени се правят съгласувано с министъра на транспорта. За да се въведат промените в хорариума, подписани от него трябва да бъдат промените в наредбата за шофьорските курсове, която мина на обществено обсъждане още през есента на 2020 г.
 
С промените в наредбата се въвежда обективен дигитален контрол върху провеждането на шофьорския курс, чрез който се елиминира човешкия фактор в лицето на служителя на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (б.р. по-популярна с бившето си название ДАИ). С това се стесняват възможностите за корупция и "затварянето на очите“ на контролиращия орган в случай, че по време на обучение не се спазва задължителната учебна програма както като вид подготовка, така и като брой часове. "Просто идва проверка от ДАИ, преглеждат едни хартиени картони. В тях съответно е записано, че всичко е било преподадено. И толкова, всичко е наред", обяснява Георгиев. С промените в наредбата тази система ще се дигитализира, а контролиращият орган няма да има пряка намеса над данните.
 
Идеята на информационната система е тя да генерира твърди доказателства, че съответният учебен час наистина се е провел. Това ще се случва чрез следене и записване на местоположението на учебния автомобил във всеки един момент по време на обучение, както и неговата скорост на движение. Системата, чиито конкретни специфики още не са уточнени, ще дава информация кога и за колко време инструкторът и курсистът са били във физическа близост характерна за обитаването на един и същ автомобил. Това ще се случва чрез четене на код от смартфона на курсиста на смартфона на инструктора. Така системата ще анулира учебния час във всеки случай, когато двамата са разделени един от друг за повече от 5 минути. Така инструкторите няма да имат друг избор освен наистина да проведат часа с продължителността по норматив. Системата също така ще верифицира учебен час за магистрала, само ако открие, че геолокацията на автомобила е съвпадала в продължение на 1 час с магистрално трасе. Няма да бъде възможно и електронното приключване на курса без всичките 42 ч. да са завършени.
 
Няма яснота обаче кога и дали промените ще бъдат приети. Причината е, че от транспортното министерство искат браншът да се обедини зад текстовете. "Предложените промени в наредбата не се приемат еднозначно от браншовите организации. На проведените многобройни срещи, както и в хода на общественото обсъждане бяха изразяват противоречиви становища", заявиха от министерството. При последната среща на министър Росе Желязков с браншовите организации на 18 февруари 2021 г. противниците на наредбата са били приканени да дадат своите бележки и предложения. Крайният срок за това е изтекъл миналия петък, а експерти на ведомството тепърва ще разглеждат постъпилите становища.
 
Съгласно промените в наредбата за шофьорските курсове вече всички инструктори задължително ще трябва да са на трудов договор към лицензирана автошкола. Целта е да се ограничи нелоялната конкуренция, при която автошколи пестят средства от данъци и осигуровки, а държавата пропуска значителни приходи за бюджета. Въвежда се и изискване за квалификация на инструкторите, което преди се заобикаляше и по тази причина в бранша попадаха хора без методически и обучителни умения.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


41
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
0
 
0
 
! Отговори
Чочо преди 2 месеца
Автоинструктурите се возят на дясната седалка, като куфари и от време на време рязко натискат спирачката за да стресират учениците. Изобщо не обясняват правилника за движение по пътищата по време на практическите уроци, а си говорят по телефоните с жените си, колегите си, слушат новините по радиото, четат вестника или ядат.
33
0
 
2
 
! Отговори
Щирлиц преди 3 години
Научете ги поне да паркират,че и това не могат.Пък после да прелитат ниско над магистралите.
32
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Как учебна кола на магистрала?Тия лyди ли са?
31
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
измислените пътища у нас се наричат "магистрали"-140 са многа за тяхДа за десет годишен таралясник са си бая. Ама я подкараха някоя нова кола, дето не е еко версия на ЛГБТ-? Не се усеща - плавно и грациозно до 200. Даже не визирам определена марка - почти всички са си окей.
30
1
 
5
 
! Отговори
ДА преди 3 години
До 52г-продТака е,полигона дава много!Гредам ги от балкона-и жени и мъже,цирк за едно паркиране.Ама то не се учи на курсвете,а трябва!Скоростна отсечка и зиг-заг-напред и назад,добива се някакво умение и усет.Ама къде ти,капат с 40 км. няколко седмици из града и посре-юруш по магистралите и по тъмно!Така не става.Изпита трябва да е пред КАТ!!!
29
1
 
3
 
! Отговори
??? преди 3 години
Преди години, когато аз бях на шофьорски курс имаше ограничение да не шофирам с повече от 40 км/час. Сега има ли го и ако го има чии ще го дирят на магистралата с до 40 км/час?
28
1
 
7
 
! Отговори
мишо бирочето преди 3 години
моята книжка ми я дадоха в бургас, трасето беше едно и също всеки ден. разкарвах инструктора да организира клубчета на ГЕРБ. извънградско само първия път на един забравен от Бога селски път. добре че съм умен и внимателен и почнах сравнително късно да карам. Към курса да има и разглеждане на снимки от катастрофи поради невнимание и пиянстване и четене на материали от хора загубили близки или отнели живот.
27
0
 
8
 
! Отговори
И още преди 3 години
Те нямат и час полигон, извънградско, нощно, колонно кормуване и теглене ! А дори и кормуване в пресечена местност. Имаше го за кат. С .Да не говорим какви бяха изпитите . Един милиционер седи до теб и те кара да обикаляш половин София преди да те отреже за след месец !
26
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Къде па намериха магистрала!
25
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Статитята е вярна- трябва да се учат да карат по магистрала , но Ви питам - старите шофьори къде се научиха - Никъде защото ги нямаше и нямаше и мощни коли ... иска се преди всичко да ги учат на Умения да бъдат внимателни на пътя към всички участници в движението ,ще кара вдясно с 90-100 и лека - полека ще се научи ,Е, ще пречи на "летящите батки " ама нали всички трябва да сме толерантни ,освен това никой не е виновен ,че измислените пътища у нас се наричат "магистрали"-140 са многа за тях
24
1
 
8
 
! Отговори
52г-прод преди 3 години
Сега сме във Варна. Когато дъщерята взе книжка за 1 месец се зачудих малко и се почна... да се научи да паркира, магистрала, тръгване нагоре, назад,...абе цял курс направихме 2-3 месеца кара с мен докато доби смелост. Миналата година същото със сина. И масово е така! Т.е. трябва изцяло нов подход към децата и не трябва парата да е най-важното. Не е само до броя часове, а нямат условия къде да се учат. Във Варна няма НИТО един истински полигон. Ходят по паркинги и под моста в една кал! Трябват
23
0
 
5
 
! Отговори
52г преди 3 години
Аз съм обучаван преди да има мобилни телефони в СБА(86-87г). Курсовете бяха бетер училище на Ладички, теория, междуградско, полигон, сняг, лед,..до м.Май или към 6мес. След всяко каране имаше разбор с цялата група, кой какво бърка, как е правилно и за домашно какво да прави. Тогава имаше свободен полигон малко извън града(Разград) и можеше да те закара някой с книжка и да караш до припадък. Имаше едни анкети кой какви грешки вижда у другите. ВСИЧКИ станаха много добри шофьори, дамите също
22
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
то магистрали нямаме, те курсове ше правят?с тия дупки като кратери по пътищата курсът с луноход ли ще бъде?
21
1
 
7
 
! Отговори
ОТ ОПИТ преди 3 години
ОНЯ ДЕН СИ КАРАМ 30. НА 200 МЕТРА ПРЕД МЕН МИНАВА ХОДЕЩ ПЕШ, ПРЕЗ ПЪТНОТО ПЛАТНО. ЗАБАВЯМ , ХОДЕЩИЯ ПЕШ МЕ ГЛЕДА Т..О ЗАБАВЯ И ПОЧВА ДА СЕ МОТАЕ ПО ПЛАТНОТО..НАСТЪПИХ ГАЗТА И ТОЯ СЕ РАЗТИЧА
20
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
автошколи пестят средства от данъци и осигуровки, а държавата пропуска значителни приходи за бюджетаЯ ДА ХОДИШ ДА СЕ ПРЕГЛЕДАШ. ДЪРЖАВАТА *** И КРАДЕ КАТО ЗА СВЕТОВНО И НИКОЙ НЕ ЗНАЕ КВО СТАВА С ПАРИТЕ.ДАНЪЦИ ПЛАЩАТ ВСИЧКИ А ПЪТЯ Е ГОЛА ВОДА С МАЛКИ ИЗКЛЮЧЕНИЯ
19
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
статистиката на Пътна полиция тежките пътнотранспортни произшествия УНИКАЛНИ УМЕНИЯ ДА ИЗКРИВИМ РЕЗУЛТАТА ОТ ЕДНА СТАТИСТИКА В НЕЧИЯ ПОЛЗАПРИ КАТАСТРОФА С ВИСОКА СКОРОСТ , ПТП-ТО ВИНАГИ Е ТЕЖКО: ПОСТРАДАЛИ И ЗАГИНАЛИ Е ЛОГИЧНО ДА ИМА.....В ТИКВИНЛЕНД УСЛОВИЯТА ПРИ КОИТО ШОФИРАТЕ СА КАТО В СИРИЙСКА ВОЕННА ЗОНА И АВТОШКОЛИТЕ НЯМА С КАКВО ДА ВИ ПОМОГНАТ ОСВЕН С УВЕЛИЧЕНИ ЧАСОВЕ КОРМУВАНЕ В СОФЙИСКИ УСЛОВИЯ: ПОБЪРКАНИ ПЕШЕХОДЦИ, ЗАЕТА ДЯСНА ЛЕНТА , НЕОСВЕТЕН ПЪТ И ПЪТ ТИП "РАЗОРАН АСФАЛТОВ"
18
0
 
4
 
! Отговори
House M.D. преди 3 години
Ами ако нямам смартфон?
17
0
 
8
 
! Отговори
Док преди 3 години
Иначе е добра идея да ги учат да карат по-сериозно извънградско. Примерно хващат от Търново през Хаинбоаз с тировете и ако стигнат до Гурково живи, значи ще стават за шофьори.
16
0
 
7
 
! Отговори
Док преди 3 години
Задължително на магистрала, казвате? Видин, Русе, Силистра, Търново и други около тях нямат магистрала на повече от 150 км около тях. В тия градове или по-точно половин Северна България колко още ще оскъпи курса?
15
0
 
10
 
! Отговори
Н преди 3 години
Да ги учат , че на магистрала не се кара само в лява лента. И ако пред теб има кола , която изпреварва със 140 например , не се залепяш и не присметваш като див селянин идвайки със 160.