Какви са били последните думи на майор Терзиев?

Според бившия пилот Величко Дерузов, вината за инцидента не е на пилота
15 юли 2021 20:35, Нели Христова
119
Какви са били последните думи на майор Терзиев?
Снимка: БГНЕС

Между три и четири седмици ще отнеме разчитането на черната кутия на катастрофиралия МиГ-29, съобщи БНТ. Кутията все още не е изпратена в Русия, където трябва да бъдат свалени данните, казаха от Министерството на отбраната. Въпреки че докладът на Звеното за разследване на авиокатастрофи към Военна полиция обяви като най-вероятна причина за инцидента "загуба на пространствена ориентация у пилота", 100% яснота за причините за инцидента ще даде именно черната кутия, категорични са експерти.

Фаталният полет в нощта срещу 9 юни продължава 29 минути. Подп. Валентин Терзиев излита от авиобазата в Граф Игнатиево 11 минути след полунощ.

34 минути след полунощ МиГ-29 на Терзиев минава под ръководството на Ръководител полети "Бойно управление" 15 км. преди Добрич.

"Намалявам скоростта, 720, курс 94, 7000 метра", казва подп. Валентин Терзиев.

В 00:38 ч. пилотът получава указания да намали височината до 3000 м. и отговаря:

- Разбрано, наблюдавам целта, 3600 в момента.

Минута по-късно ръководител полети указва:

"Дистанция 18, плавно снижение до 2000".

"Снижавам", отговаря подп. Валентин Терзиев.

Самолетът снишава под 2000 м. височина. Става ясно, че мишената пада по-бързо.

Терзиев увеличава скоростта. Продължава да получава указания от ръководител полети.

Достигайки 1433 м. височина и скорост от 948 км. в час, подп. Терзиев изстрелва ракетата. Три секунди по-късно докладва:

"Ракетата сходи, излизам надясно".

Самолетът е на 1310 м. височина и се движи със скорост 948 км. в час. Секунди по-късно подп. Терзиев получава указания:

"Излизай надясно с 270 и изключи "Главен".

Седем секунди след пуска на ракетата целта е поразена, а последната реплика на подп. Терзиев е: "Главен...".

Което вероятно е начало на стандартния доклад за изключване на главния включвател на системата за управление на въоръжението. След това връзката с екипажа е изгубена, самолетът изчезва от радарите и среща водната повърхност в 40 минути и 29 секунди след полунощ.

Според експерти е допусната фатална грешка самолетът да бъде воден, така че да сниши под 2000 м. височина, което предизвиква аварийна ситуация.

"Аварийна, защото според мен прекалено е снижен. Последният му доклад е на 1310 м. При скорост 948 км. в час, това са 280 метра в секунда. Самолетът се носи при липса на всякаква ориентировка", казва ген. Съби Събев, председател на клуб "Атлантик".

Според някои експерти стрелбата по вертикално падаща цел е трябвало да бъде прекратена при достигане височина от 2000 м.

"Би трябвало този, който е ръководил непосредствено изпълнението на приближаване, захват и т.н., насочването на пилота... да се намеси и да каже: "Забранявам по-нататъшно изпълнение на задачата", каза ген. Спас Спасов, председател на фондация "Български ВВС".

Според други обаче при поставянето на конкретната задача преди полета се определя и височината, под която да не се пада.

"Възможно е и на тази височина да се проведе и тя атаката е проведена, поразяването на целта е осъществено, не е осъществено излизането от тази атака, не е осъществено добре, не е осъществено правилно и там именно, както и в доклада се казва, там се крие причината за катастрофата, отхвърляйки другите", допълва ген. Спас Спасов.

Според доклада "най-вероятно пилотът не е проконтролирал положението на самолета спрямо хоризонта преди започване на този маньовър именно поради създадената у него зрителна илюзия и той е извършил стрелбата от положение на хоризонтален полет, а в действителност е бил в сравнително плоско пикиране".

"По всяка вероятност, след като той докладва, че се оттегля, сигурно е поел курс, различен от бойния надясно. Но ако е в снижение, разстоянието е 1300 м. При 280 м. в секунда, макар и в снижение, това някъде ти гарантира, че за 10-12 секунди си се забил в морето", казва ген. Съби Събев.

Разчитането на данните от черната кутия на самолета, която все още не е изпратена на производителя - Руската самолетостроителна корпорация, ще отнеме между 3 и 4 седмици.

Според бившия пилот Величко Дерузов, вината за инцидента не е на пилота.

"Нарушение на мерките за безопасност на ръководството - от командира на базата - до всички нагоре. Командир на ВВС, ръководителят на бойните стрелби", заяви Величко Дерузов.

Какво точно е станало 100% ще се разбере от разчитането на черната кутия, която е силно увредена от удара.

Разчитането на данните от черната кутия на самолета, която все още не е изпратена на производителя - Руската самолетостроителна корпорация, ще отнеме между 3 и 4 седмици.

Българският инцидент не е първият поради "загуба на пространствена ориентация". През 2019 г. японски Ф-35 се разби именно по същата причина. Разчитането на черната кутия тогава отнема 4 месеца.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


119
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
91
1
 
0
 
! Отговори
до 101 преди 2 години
По време на учението Щит 82 участваха руски и наши войски .Началника на една от нашите радиостанции беше старшина завършил техникум по радио и телевизия.След работа поправяше телевизори.Началника на руската станция обаче беше радиолюбител.В края на занятието старшинатакато богат човек бе прежалил 80 лева за пиене-нашите напили руският екипаж и "купили" руската антена която била по добра от нашата.Старшинатас гордост я показваше като трофей в поделението!Та учение без пиене няма!
90
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Като чета коментарите - много от тях са от казармата.Най шокиращият ми спомен от онова време беше как еди от войниците ни бе заспал на пост.Издебнал го дежурният офицер,но не могъл да му вземе автомата,а взел пълнителя с 30 патрона.Но изминал само няколко крачки и чул как войника заредил автомата!Понеже наскоро бе валяло,войника го накарал да се въргаля в няколко локви,а си взел обратно и пълнителя!След случая и двамата запазиха мълчание.Войника разказа случая след уволнението.
89
2
 
0
 
! Отговори
редник преди 2 години
През 2-та година от службата ми в казармата един ден старшина пред пенсия ми каза,че ме викат в щаба на поделението.И какво се оказа-седят 4-*** офицери,разбрали са какви ще са задачите на синът на единия от тях,но 3 часа не са успели да ги решат.Задачите бяха за 8 клас.Офицерите ни имаха гражданска специалност-инженер!Реших им задачите за 20 минути и получих 1 ден градски отпуск.Нека сам всеки си прави изводите,аз говоря само с факти.
88
0
 
4
 
! Отговори
IQ 2.28 преди 2 години
До Анонимен101 Не бъркай учение на армиите на нато с пиянска вечеринка на ловната дружинка, при която на фона на "появи се дуга" всички мелят с бренекетата . проблема е бил в машината, но новите активни борци са си толкова омещали лобитата, че ако се окаже, че е платено за ремонти, които не са направени, ще трябва да има секир башка от президентството през външно министерство, до генералния щаб. тва е , да ви е честито четвърто поколение "добронадеждни"
87
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Черната кутия намериха .... Самолета не го намериха :))))
86
9
 
9
 
! Отговори
Авиатор преди 2 години
Няма как да падне от 1300м за 3 сек. Взривен е във въздуха.
85
11
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тъжно е че изкараха човека некомпетентен, а всъщност причината е важеска ракета.
84
5
 
3
 
! Отговори
IQ 2.28 преди 2 години
от тая гледна точка, ако шефа на пирогов го отстраниха за около милион, кой ще изчегърта хората, които пратиха миговете в русия за тунинг, при положение, че от нато им казаха да ги правят на лъжици?
83
5
 
1
 
! Отговори
IQ 2.28 преди 2 години
тая точно версия е съшита с бели конци, щом не се чува спокоен женски глас "вдигни се" . освен, ако експортните версии на миг 29 го нямат тоя "фийчър". или машината е била толкова олепена с изолирбанд и вързана с тел, че е била по натовските стандарти с позивна FUBAR
82
10
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
последните думи на майор Терзиев - Глей ся тоз самальот ко прай на втора .......
81
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 91 - Като дойдат новите самолети Фъ-16 вече ше имат фарове :)))
80
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Крилатите ракети се движат на 10 - 15 метра над водата .Как наще военни ще ни опазят от такава като 1300 метра са им малко ???????? И що кара без фаровиии ??? :) Авее всеки гледа да взема една заплата и на 50 години с 20 заплати .Тва ни е армията .По дъриха на турция устието на река Велека даже без бой .Ако трябва да воюват за нас ще се изпокрият .
79
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Оня с мишената нали го е снимал - Къдя е видеото ?
78
3
 
9
 
! Отговори
Болярин преди 2 години
Ам като е паднал във водата, за..*** пилотът, защо не намериха самолетът а? Някой го е взривил, ама истината няма да излезе скоро
77
14
 
7
 
! Отговори
Протестиращ преди 2 години
Те така Радев в момента е поел снижение ама на Държавата !
76
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
glavnokomandvastiat bg armia rradev e bil pod krevatia silno opianen....oooo, gorkata bg armia, gorkoto vevese...zagubili orientir...silno piani...kam delfin...
75
3
 
15
 
! Отговори
Обективно преди 2 години
Защо излиза доклад в публичното пространство ПРЕДИ да е завършило разследването и ПРЕДИ ДА Е РАЗЧЕТЕНА ЧЕРНАТА КУТИЯ???? ТОВА Е ДИЛЕТАНТСТВО НА НАЙ- ВИСОКО НИВО И ОПИТ ЗА МАНИПУЛАЦИЯ НА ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ.
74
3
 
10
 
! Отговори
Бонго Бонго преди 2 години
Ударен е от ракета.
73
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Свален е с ракета.Спрете да се вайкате и да дирите грешки!
72
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Глупости. Ако беше паднал в морето щяхте да намерите самолета и кутията много по-бързо. Щяхте да намерите тяло, а не биологичен материал. Самолетът се е взривил във въздуха. Кажете причината.Опитен пилот не губи дезориентация толкова лесно. Дори и в тъмното.