Кога електромобилите ще станат по-достъпни у нас?

Законът трябва да насърчава използването, а не покупката им
8 апр 2022 21:22, Анисия Иванова
86
Кога електромобилите ще станат по-достъпни у нас?
Снимка: БГНЕС

Все още липсва системен подход за по-голямото въвеждане на електромобилите в България в Плана за възстановяване, като се работи "на парче" без цялостен поглед към транспортната система в страната. Трябва да има стимули за използването на електромобили, а не толкова за закупуването им. Това коментира Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили" - ИКЕМ, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водеща Живка Попатанасова.

"Говорейки само за електромобили и инфраструктура, пропускаме системния подход за транспортната система в България, нейната зависимост от изкопаемите горива, от това че е аналогова, а не цифрова. Търсейки вариант за излизане от този миналовековен проблем, е добре да се тръгне със стимулиране на сериозна платформа, която може да управлява зарядната инфраструктура, публичния транспорт."

На България й трябва закон за насърчаване на електрическата мобилност, каза Левков и даде за пример съседните Румъния и Гърция, които с подобни законодателни мерки са наваксали изоставането си в сферата през последните години и вече задминават България. Според Левков в подобен закон трябва да не се залага строга дефиниция какъв точно автомобил ще е обект на замяна и да не се настоява толкова за покупка, като може да се помисли за стимулиране на лизинг на електромобили или съвместно ползване.

"Тогава системата ще заработи, защото ще влязат и лизингови компании, и финансиращи институции, банки.", смята той.

Това са начините електромобилите да станат достъпни за българите и да се избегнат притеснения за високата цена или живота на батериите, а обслужването им да бъде поето от специално обучените експерти, с които повечето вносители разполагат, смята Левков и добави, че Индустриален клъстер "Електромобили" работи усилено за създаването на такива кадри, което е и предимство за България.

Заложеното в Плана за възстановяване увеличение на зарядните станции за електромобили от сегашните 700 до 10 000, Левков определи като "оптимистично, но недостатъчно". Разполагането на тези зарядни станции по междуградската пътна мрежа и в центровете на 50 града трябва да започне с "изключителното улесняване" на процедурата, каза той.

"Ако решите да изградите една бързозарядна станция на магистрала, паркинг, или друг участък от републиканската пътна инфраструктура, ви е необходим режим като за МОЛ... Някои от общините дори не са променили наредбите за преместваемите обекти, защото зарядната станция в ЗУТ е преместваем обект."

От ИКЕМ са направили предложение този процес да се намали до един месец.

В момента въпреки проведените търгове и доставки на места, няма реална възможност за използването на електрически превозни средства в градския транспорт, като голяма проблем е липсата на подготвени кадри за тяхната безопасна употреба.

"Ако автомобилите и градският транспорт станат електрически, ние ще бъдем умно електроенергийно независими", каза Левков, позовавайки се на големите възможности за производство на електроенергия в страната.

В коментар за влиянието на войната върху сектора, Левков прогнозира, че в краткосрочен план ефектите могат "да съсипят доста автомобилни компании". В момента доставките на електромобили са между шест и дванадесет месеца, като се очакват още по-големи забавяния.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


86
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
64
0
 
0
 
! Отговори
Batman преди 2 години
В България се очаква смъртоносна криза не виждана до сега.. олио 9лв.. гориво 3лв ток и вода ужас.. а те говорят за скъпи коли и на ток че ще плаща повече ток.. Аман от тия новини.. хората едва свързват двата края те за лукса си говорят..
63
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ще станат само ако имаш собствен гараж. Помислете какъв процент от хората имат. Това е отговорът на въпроса.
62
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Този от новината не е в час.
61
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 74 - Ем супер, ама C класата ми от 2019 гори 5 градско и по 4.3-4.5 градско, ако не карам като ***. Работата е, че еквивалента кола, която да е електрическа, струва 2 пъти повече. Има и по-евтини, ама не съм на 19, че да карам рено zoe.
60
5
 
7
 
! Отговори
ЩЕ има РЕЖИМ на Тока преди 2 години
Тези хора ЛУУДИИ ЛИ СА? Закриват електроцентрали цените скачат ЩЕ има Икономическа и Енерегийна криза. Тока / Електричеството ще е лукс както и топлофикацията. Явно Евро-либерастите ще накарат хората да ходят пеша или с велосипеди, тротинетки, кънки, скейт бордове.
59
3
 
6
 
! Отговори
Веско преди 2 години
Ще са само за богатите. Или накратко за 5% от населението. Другите ще са в най-добрия случай с коне и магарета. И малкото ток които ще бъде ще е само за богатите.
58
4
 
7
 
! Отговори
Хайде, хайде преди 2 години
Електро ама само и единствено градско. Ако имаш гараж да го зареждаш на евтиния ток. И само пролет и есен. Забрави за климатик или отопление.
57
3
 
11
 
! Отговори
Сметалото преди 2 години
Какво означава "по-достъпни"? На практика пропана ми излиза по евтино гориво на км/пробег пред електричеството. И то преди електричеството да постъпне драстично от юни. И то без да вкарвам в сметките климатик или отопление. И то без да смятам смяна на батериите на две години. Електричките на този етап са едни доста скъпи за експлоатация прищевки.
56
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Това не ме интересува. Нямам причини да си купя електромобил към този момент - нито е удобно, нито защитава околната среда /производството му замърсява неимоверно, особено на батериите/, нито има къде да зареждам редовно. За сега това е просто една глезотия за хора, които не си изкарват парите с работа.
55
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Аз за момента и от хибрида съм си доволен. И то не плъг-ин. Разход градско около 4-4,5 л/100 км.
54
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Преминаването от автомобил с ДВГ към електромобил е все едно да преминеш от алкохол към твърди наркотици.Добива на електроенергията не е екологичен ппоцес.Тя може да се добива по много разрушаващи околната среда начини.Един измамен и много по токсичен процес.Само батериите които са десетки под седалките изхвърлят коктейл от токсични газове за намиращите се в кабината и наоколо.А да не говорим за добива на слънчевите панели на силно токсичния селенид.А батериите къде ще се загробват.Не е ясно.
53
3
 
9
 
! Отговори
Глух Пор преди 2 години
Ако направят така че електроавтомобилите да се зареждат от слъчева енергия и вятърни генератори за 20мин за поне 300км пробег и през зимата- ще повярвам че са екологични и че са бъдещето. Така няма и да се вдигне с 20 пъти цената на електричеството ако всички минат на тях. И да има недостиг на елекртичество. Само се притеснявам - откъде токова батерии?
52
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кога цъфнат налъмите, те тогава.
51
7
 
12
 
! Отговори
Ротшилд преди 2 години
Нищо екологично няма в тези електрокари, затова се опитват да заобиколят пазара. Само свободната конкуренция води до истински напредък, а не разни измислени ,,стратегии" и ,,зелени сделки". Един приятел още навремето, когато се появиха ,,зелените", ги описа много точно и цветисто: били като дините -- отвън зелени, а като ги разрежеш -- червени... То затова по тениските на Тунбергите цъфти ликът на другаря Че. Неомаоисти, последователи на Маркузе и пр. полезни ***!
50
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кога електромобилите ще станат по-достъпни? На кукуво лято.
49
3
 
6
 
! Отговори
. преди 2 години
В шестък...
48
4
 
13
 
! Отговори
... преди 2 години
Животът е кръговрат. От кон на кола, а идва време от кола на кон. Аз се замислям. Тревата няма да я спират
47
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
който оживее след 2030-2035 може да навлязат електричките в България. ама тогава пък няма да имаме ток.
46
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ако тока продължава да поскъпва никога няма да стане в бг. Без бензин или газ тока ще скочи, АЕЦ гориво и газ се държи от Русия, а и петрола свършва и скача на 600 $. Нямаш ли петрол остава само тока, но бг ще остане и без ток.
45
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Е как кога?Винаги в България първо идва старото и след доста време моооже и от новото.Така беше с телефоните навремето.Вече имаше GSM технология,но тук се продаваше старата технология Мобифон-радиостанция.Ето за самолетите за армията вече има Ф-35,но пак поръчваме от старите модели.Така ще е и с електическите коли.Първо ще ни дадат от старите модели,после от новите.