Закъсненията на БДЖ надхвърлиха общо 10 месеца за година

Средното закъснение е 2.2 минути на композиция за достигане в крайна гара
19 апр 2022 21:33, Йоана Цонева
23
Закъсненията на БДЖ надхвърлиха общо 10 месеца за година
Снимка: БГНЕС

Пътническите влакове в България навъртяха 10 месеца закъснение за една година. Това сочат данните, предоставени на „Телеграф“ от БДЖ.

Според данните общото време генерирани закъснения за всички влакове при пристигане в крайна гара през миналата година е било 440 126 минути, което се равнява на над 305 дни. При над 200 000 влака годишно у нас средното закъснение е 2.2 минути на композиция за достигане в крайна гара. Тенденция в закъсненията не може да се улови, тъй като през 2019 г. те са били значително повече - над 500 000 минути. През 2020 г. пък в годината на най-големи ограничения заради пандемията и намален брой на пътниците и намаляване на вагоните в композициите закъсненията са били много по-малко - 373 734 минути.

Скорост

Интересно явление се открива за закъсненията според вида на влака. Закъсненията на бързите влакове са много по-малко от тези на пътническите - 137 000 минути спрямо 288 000 минути. Това е обяснимо, защото бързите влакове у нас са много по-малко от пътническите (б.р. - пътническите влакове спират на всяка гара и спирка, а бързите само на ключовите), обясняват експерти. Впечатляващата разлика идва при средното закъснение. Оказва се, че бързите влакове у нас са по-бавните, тъй като в крайна гара пристигат средно с 4.6 минути по-късно от разписанието. В същото време средното закъснение при селските и работническите влакове е само 1.6 минути на композиция.

Причини

Според анализите на БДЖ влаковете закъсняват по три основни причини - заради повреди в локомотивите, заради проблеми с железопътната линия и по т.нар. външни причини. Закъсненията заради счупен локомотив се получават заради остарелия тягов подвижен състав на БДЖ, който въпреки частичното обновяване все пак остава в основната си част произведен през соца. Затова и повредите на локомотивите по време на движение остават чести. „Голяма част от подвижния състав, с който дружеството разполага, е много амортизиран, което от своя страна води до чести повреди и респективно до значително намаление на очакваната надеждност“, признават от дружеството.

Ремонти

Закъсненията заради жп линията са заради ремонти, заради които се въвеждат временни ограничения на скоростта в определени участъци. Тук влизат и всички извънредни обстоятелства като свличане на скални маси върху железния път, прекъсване на захранването в контактната мрежа, замръзвания, снегонавявания или извити заради лятната жега релси. Сред „външните“ причини пък са инциденти на жп прелезите с незаконно преминаващи МПС, както и опитите за самоубийство, заради които влаковете престояват на местопроизшествието, докато следствените органи работят.

Участъци

Закъснения през 2021 г. са били равномерно разпределени по всички линии в цялата железопътна мрежа. Открояват се закъсненията през летния период от годината, когато се въвеждат ограничения в скоростта на влаковете поради високите температури и нагряването на жп релсите, което води до опасност от дерайлиране.

Мерки

От БДЖ информират, че са предприели действия за ускоряване на ремонтите по локомотивите, както и че търсят допълнителен подвижен състав. Оттам признават, че договори за ремонт с външни изпълнители се бавят, заради което рязко намаляване на закъсненията не може да се очаква. Разглеждат се възможности за обявяване и на други процедури за ремонт на подвижния състав, с който дружеството разполага, с цел неговото обновяване и модернизация, обясняват още от единствения у нас пътнически жп превозвач.

Немските ханове намалили повредите с 10%

Пускането в експлоатация на нов тягов подвижен състав оказва значително влияние върху намаляването на закъсненията основно предизвикани от аварийни повреди на локомотиви, тъй като при обслужването на бързи влакове с нови локомотиви вероятността от възникване на някаква техническа неизправност е минимална, казват от БДЖ. Конкретно новите германските локомотиви „Сименс Смартрон“, които бяха кръстени на имената на български владетели, са намалили закъсненията поради повреда в тяговия състав с 10 % на годишна база след въвеждането си в експлоатация. През 2022 г. ефектът за намаляване на закъсненията се очаква да бъде още по-голям, тъй като за първите три месеца на годината графикът за движение на влаковете се изпълнява на 95,47%. За сравнение през цялата 2021 г. изпълнението е било на 91,72 %.

Връщат парите, ако чакаме над 30 мин. в първа гара

При пътуване с влак на територията на България пътникът има право да върне закупения билет при закъснение на влака над 30 минути от начална гара или по част от маршрута след очаквано закъснение на повече от 60 минути. В тези случаи на клиентите се възстановява цялата сума за закупения билет. При пътуване с международен влак изцяло на територията на страни членки на ЕС клиентът може да получи обезщетение в размер на 25 % от цената на билета за закъснение от 60 до 119 минути и 50 % от цената на билета за закъснение, равно на или превишаващо 120 минути. Минималната сума, която може да се изплати като обезщетение е равностойността на 4.00 евро. В тези случаи пътниците трябва да подадат писмено заявление за обезщетение и възстановяване на сума. Обезщетение или възстановяване на сума не се изплаща ако клиента е бил информиран за закъснението преди закупуване на билета или ако закъснението е по-малко от 60 минути.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


23
Още по темата: данниБДЖзакъснения
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
0
 
! Отговори
Анон преди 10 месеца
Еб*ло си е мамата... За какво ми е това обезщетение... Да ми върнат парите от билета. Това е безсмислено. Ако можех да ги осъдя за по-голяма сума щеше да е друго. Сега седиш като *** по гарите и даже не те информират .
16
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Държавата това сме ние, като събереш 40хил тюфлека дет до обяд още изтрезнявят - няма как да имаш работещо мвр. Същото е и с БДЖ-то-събрани куп озлобени некадърници дето само се оплакват от заплатата, обаче не мърдат защото знаят че ако отидат другаде ще са "аут" на втория ден
15
0
 
10
 
! Отговори
?!? преди 2 години
Да се напомни на министър Еконт, че е лесно да се говори. Друго е да можеше а трето фа го направиш. Иначе паричките в джоба знае как да слага.
14
1
 
10
 
! Отговори
Мяу преди 2 години
Няколко дни подреди пътувах и всеки ден влакът ми закъсняваше. Веднъж излязох извън нерви, когато в разстояние на 75км закъсня с 2 часа. Осмелих се да поискам обезщетение за това, че аз платих цялото разстояние, а не можах да си свърша работата ,за която бях направил този разход. Поисках обезщетение от началника на влака. Препрати ме в гарата. Там казаха, че и те не били виновни. Държаха се безобразно грубо, едва не ме пребиха на влака, който потегли, докато слизах. Отврат. Мръсотията е другата
13
0
 
9
 
! Отговори
БДЖ преди 2 години
Беше то, когато имахме държава. Сега, жална ни майка.
12
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А Старчето от Еконт разправяше, че ще построи няколко високоскоростни линии, къде са сега те?
11
0
 
6
 
! Отговори
Не че нещо преди 2 години
Мой близък, ЖПеец преди години ми разправяше "ЖП-то е като слон. Трудно е да го събориш. Ама още по-трудно е да го вдигнеш след това".
10
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
15ти, незнам помниш или само си слушал, но през соца и гориво имаше, и почети всяко семейство кола. Влаковете бяха редовни, сравнително чисти и удобни. Дали с кола или влак до морето времето беше същото. Да не говорим, че имаше полети малко над парите за 1 класа и стигаш за 1ч. Като дете съм летял сам до Търговище за всяка ваканция или с експреса в 6ч.
9
3
 
3
 
! Отговори
Bp преди 2 години
При омразния соц имаше 2_3в града с коли. Гориво нямаше. Къде ще отидеш освен на влака. Сега всеки седнал сам в колата. Мъжът си има кола, жената си има кола, децата. Имат по 4_5 коли в семейство.
8
0
 
5
 
! Отговори
Bp преди 2 години
Трябва да плащат обезщетение за закъснение във всяка гара, не само в първата.
7
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А при омразния соц в БДЖ имаше вагон-ресторанти и вагон-бюфети. Ама, ех демокрация гиди-гиди...
6
0
 
9
 
! Отговори
Зеле с ориз и гъби преди 2 години
В Япония случайно чух по радиото, годишното закъснение на една от скоростните ЖП фирми 46 секунди. Не се шегувам, Радиото e SWR3, репортаж във връзка с един зъкъснял за работа дългогодишен работник с 1 мин. Едн минута! Хората имат съвест и достойнство, както и уважение. Много хора трябва да си дадът сметка да е кжа един цял полуостров, Балкански например.
5
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ако се краде по-малко , нещата ще се оправят!
4
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Как ли не се мъчиха да го съсипят, за 30г целенасочено. Депутати собственици, на автобусни фирми и камиони, лобираха за авто транспорта.
3
0
 
11
 
! Отговори
Хемус преди 2 години
Два от новите 'ханове' сдали багажа!
2
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Онзи ден един пишман политик каза, че БДЖ бил транспорта на бъдещето в България. Ако това е бъдещето, аз съм трабант.
1
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Браво