България трябва да инвестира в терминална и пристанищна инфраструктура

Китай от доста години работи по диверсифициране на пътя на своите доставки към Европа
9 май 2022 23:30, Йоана Цонева
28
България трябва да инвестира в терминална и пристанищна инфраструктура
Снимка: БГНЕС

Според научният секретар на Катедра "Икономика на транспорта и енергетиката" в УНСС доц. д-р Борислав Арнаудов стандартният път за доставки си остава морският, като страната има пет пристанища, които са в топ 10 като брой обработени товари, а Китай от доста години работи по диверсифициране на пътя на своите доставки към Европа и към света като цяло. Това заяви той в  предаването „В развитие” с водещ Делян Петришки.

Стандартният морски път преминава през Южнокитайско море, Индийския океан, Арабския полуостров и Суецкия канал към Средиземноморието. Доц. Арнаудов отбеляза,че обикновено този път е "от порядъка на 35-40 дни”.

Китай инвестира в пристанища по този път, взима ги на концесия или инвестира в съответната инфраструктура, за да диверсифицира веригите си на доставка. Най-значимата от тях е т.нар. „Северен коридор” от Китай през Русия, Беларус и Полша към Западна Европа, предаде Bloomberg.

Войната промени това, което се случва с тази верига на доставки. Самите спедитори избягват да работят през руски пристанища и отказват да правят резервации по това направление, въпреки че все още пътуват влакове, посочи доц. Арнаудов.

Още по темата
Резервациите по това направление са намалели с 40%. Така трафикът се пренасочва през обиколни пътища и затова започна свързването на Каспийския с Черноморския басейн. Каспийско море се развива много добре през последните години и има инвестиции, отново от китайци.

"България задължително трябва да се включи, ние сме транзитна държава и сме гранична държава както на Черноморския басейн, така и с Турция. България трябва да се включи и в железопътната линия през Босфора и Одрин към Сърбия. България трябва да инвестира не само в железопътна инфраструктура, но и в терминална и пристанищна инфраструктура, където ще става прехвърлянето на товари от единия на другия вид транспорт", подчерта събеседникът.

"Обемите, които се превозват с морския транспорт, не могат да бъдат сравнявани с железопътния, но жп транспортът е алтернатива, която е устойчива във времето", посочи още доц. Арнаудов. 

Може да видите повече на bloombergtv.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


28
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
0
 
0
 
! Отговори
БДЖ преди 1 година
От няколко години се тръби яко как БДЖ-товарни превози били на загуба и било нужно да се приватизират. В същото време Турция направи жп тунел под Босфора за бърз транзит на стоки от Китай и Турция към Европа. Гламави ли са турците да го строят този тунел ,при условие,че няма бъдеще в жп-то? Просто идва нова далавера , държавата купува нови мотриси и вагони за 2-3 млрд. и след една година БДЖ товарни превози се прдава за 100 млн., че било много губещо. Никито Василев може да каже как стана с БТК.
18
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нали закриха заводи под претекс че не отговаряли на стандартите на ЕС ами да черпят тогава
17
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
8 нали сега дойде такъв с диплома от Харвард бре! То тая диплома май е курсче, но е от Харвард. А взе да ни го слага с 300! Не че точно за това не мечтаеха бабишкерите дето го избраха и булчетата дето мъжете им са импотентни. Но Кире се оказа, че може да го слага само на народа. Иначе топките му семки пред западните и океанските. Та речта ми е, не си поръчвай твърде образовано, че току виж се окаже с купена диплома!
16
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А пари от къде? Заеми, заеми и пак заеми? А каквото имаме го даваме на чуждите, че сме много ларш! Ах *******ка ви!
15
0
 
5
 
! Отговори
долу ЕС преди 1 година
32 г краварски безценностти под формата на натиск, съвети, насоки и заплахи. резултат 6 млн души и най бедни. След още 32 г какъв ли ще е резулатата по геометричната прогресия? клони към нула българи, нула доходи, нула държава. Е, но пък природата не търпи празно място. Други етноси колкото щеш.
14
1
 
5
 
! Отговори
Край преди 1 година
България е встрани от всякакъв трафик на стоки от Китай. И това е обективно и ясно за всеки който види карта.
13
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Този доцент, явно не е със всичкият си, след като се опитва да дава такива съвети. Какъв кораб ще дойде до нас, на кои търговци? Даже не ми се коментира, колко светлинни години сме далеч от реалност, за такива инфраструктури.
12
0
 
11
 
! Отговори
бай Хой преди 1 година
Доцента явно пише колкото да не заспи, без да е направил и елементарна проверка как стоят нещата. Нито може да се разшири, нито да се удълбочи пристанище Росенец. Нито Лукойл може да работи с друго освен Ребко крут ойл. На дневна база потреблението ни е около 25 000 тона. Напълно достатъчно е със сегашната инфраструктура. Варна не става защото има ограничение в газенето.
11
1
 
13
 
! Отговори
Спирайте вноса преди 1 година
Спирайте вноса вед-на-ги-чески!!! Затваряйте икономиката!!! Ние евроатлантици ли сме или какви!!? Минаваме на гладна диета, без ток, вода, санитарни потребности. Ще напуснем градовете и ще населим пещерите и балканите. Но поне ще носим в гърдите си евроатлантическите ценности, които ще ни топлят и дават сили. А междувременно Урсулка и Борел и останалите ще си получават 6 цифрените заплати и ще си преживят хайвереца.
10
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До ЛамятаТо така е лафа... У наше село 2 пейки и 2 лампи сложиха и почнаха да му викат изградена е сериозна инфраструктура...
9
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
През Русия може да стигне газ чак от Аляска но САШ не искат да пращат. САЩ спират и руския и няма откъде. С кораби ще струва 10 милярда $ само корабите.
8
0
 
8
 
! Отговори
смех преди 1 година
Отде пари бе
7
0
 
10
 
! Отговори
Леле Мале преди 1 година
Сетила се "Мара"..на хората по света им работи главата и използват кадърни и образовани хора - вижте кой ни "управлява"...хора без ценз,образование,култура.. на които дори правоговора и граматиката им липсва - дето с по 200 ни го слагат ...годиииини наред и те така..
6
0
 
15
 
! Отговори
anon преди 1 година
В държавата на бетонното ***, няма място за друга инфраструктура освен фекална, алкохолна, чалгарна, дрога-рна. Всичкото мафиот има хотел. Фекални води и простатия ако се смесят с газ става екслозивна смес.
5
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 3 Ако Сталин не е бил такъв *** е щял да ни даде излаз на Бяло Море! Ама с такива умници като простия Киро в близките 10-15 години може да изчезнем от картата!
4
1
 
9
 
! Отговори
Сата НАТО преди 1 година
В нищо не трябва да се известира, най-малко в пристанища. Който желае, да отиде да си купи акции на борсата. Държавата ако иска, да инвестира в населението си, като му намали данъците.
3
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Сега може да си направите сметка защо Фердинанд е воювал за излаз на Бяло море, а не да повтаряте тьпизмите на русофилите, че не трябвало да се вдига ръка срещу Просията.
2
0
 
3
 
! Отговори
?!? преди 1 година
Безапелационно
1
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
За да стигне Варна - Констанца, трябват едни 500млрд и 20г. работа!По-добре да инвестират в затвори (за герберите и наемниците русофоби) тип каторги и с обществено полезен труд ще оправят всичко!