Спад на пазара на коли втора ръка у нас за пръв път от дълги години

Хората в Европа задържат цикъла на смяна на превозното си средство
5 фев 2023 14:20, Елка Василева
96

Оскъпяването на новите автомобили доведе до отлив на много хора от първичния, новия автомобилен пазар и започна да създава един синдром на задържане на настоящите автомобили, на отказ от потребление, докато хората не се ориентират в настоящата пазарна ситуация. Това каза Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Клуб Investor" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

"Удължавайки този цикъл на потребление, освен че автомобилният парк застарява, намалява и вторичният пазар. Съответно намалява онази част от него, която влиза и в България и там също се забелязва една много сериозна диспропорция между търсене и предлагане. Това личи по данните от вторичния български пазар за миналата година, който за разлика от новия е в спад за пръв път исторически от много години насам", каза Желев.

Освен това самото предлагане на употребявани автомобили очевидно намаля, което, разбира се, вдига цената, добави той.

Електромобилите са достигнали над 12% пазарен дял вече при новите коли в Европа, а в Германия и в други държави има строги правила за влизане на дизелови и по-стари автомобили в центровете на градовете. И е логично тези дизелови автомобили да идват насам.

Логично е и те го правят, но хората задържат цикъла на смяна на превозното си средство, защото имат нужда да свикнат с шока на промяната на цените и второ, защото в момента има и още едно явление, което задържа цикъла на потреблението и което всички производители наблюдават. То е комбинацията между инфлация и повишаване на цената на финансовия ресурс, коментира гостът.

Събеседникът цитира изказване на главния изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес, който казва, че има два начина да се гледа на света за решаване на проблемите с въглеродния двуокис - прагматичен и догматичен възглед. "Прагматичният възглед се опитва да намали нивата на въглеродния двуокис възможно най-широко и ефективно чрез интелигентна комбинация от задвижващи технологии. Догматичният възглед вярва, че тази цел може да бъде постигната само от батерийни електрически превозни средства".

Тук не говорим за лагери на привърженици или противници на електрическата мобилност. Цялата разлика е в дозата и в съотношението, подчерта Калоян Желев. "Този догматизъм, който представя бъдещето на автомобилната индустрия, обвързано само с един източник на енергия и само с една технология, е крайност, която все повече автомобилни производители осъзнават като икономически необоснована. Като нямаща обосновка на терен по отношение на суровините и изобщо на целия индустриален капацитет по веригата на добавената стойност - от суровините и добива им до крайното рециклиране на продукта след края на ефективния му живот".

"Автомобилът рискува да загуби традиционното си място на продукт за масова употреба и обект на индивидуалния транспорт", каза Желев.

Все още сме в сравнително ранен етап на осъзнаването на всичко обществено-икономически последствия от "зеления" натиск, каза още автомобилният експерт. "Да, в Европа, в ситуация на пазарен спад през миналата година, електромобилите отбелязаха доста убедителен ръст. Но автомобилният пазар в Европа, а и в целия свят е тежко регулиран", посочи той.

"Електромобилите не се борят с конвенционалните технологии по пазарен път. Те са много тежко и категорично насърчавани по пряк и косвен път. Това е основната причина за техния пазарен ръст. Отговорът на автомобилните производители е, че индустрията произвежда не автомобилите, които иска, а които Европейската комисия каже. Те произвеждат това, което пише в регулацията. А от това следва и ръстът на електромобилите, което има ясно изразени географски различия", каза експертът.

В последните години автомобилите, вместо да се опростят и да поевтинеят, ставайки по-ресурсоефективни във всяко едно измерение, станаха по-големи, по-тежки и по-сложни, изтъкна Желев . "Това, което мнозина отбелязват за електромобилите - тяхната механична простота - е компенсирано многократно със свръхсложния им софтуеър и системите им за управление. Балансът в крайна сметка е труден за преценка".

"Производителите са внимателни по отношение на роботизирането на електромобилите, защото рискуват, превръщайки я в кръстоска между мобилен телефон и перална (бяла техника), да отблъснат хората, които купуват колата заради карането, заради удоволствието от карането".

За много от хората е важно не просто пътуването, а взаимоотношението между човек и машина, а не машината постоянно да се намесва в твоята работа и да ти казва как по-добре се върши всичко, каза гостът. "Това ме дразни в много отношения, но в същото време "свалям шапка" за развитието на тази технология, защото много от аспектите ѝ са просто възхитителни".

"Но това насилствено налагане на доминацията на машината във взаимодействието между човека и машината започва да излиза отвъд едни граници, които ми е много интересно до къде ще стигнат, защото, каквото и да говорим днес какви са перспективите, нека не забравяме, че нищо не е станало, докато не стане", каза Желев.

Какви са новините около историческото споразумение между Renault и Nissan и какво следва? Глобалните автомобилни компании с глобален индустриален отпечатък ще бъдат ли подчинени изцяло на европейската политика за зануляване на въглеродните имисии или ще развиват всички технологии? Ще спрат ли да развиват двигателите с вътрешно горене?

Вижте целия коментар във видеото.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


96
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
0
 
1
 
! Отговори
Бай Дрън преди 1 година
Преди си взех две нови коли, но последната вече я карам 12 години. Просто минавам по 8000 км годишно, а цената на новите автомобили се покачва по-бързо, отколкото мога да взема за моята на старо. Тоест, дори да взема нова, аз все едно подарявам старата кола и плащам наново. А старата за 12 години е на 90000 км, няма смисъл ни от нова, ни да я заменям с друга стара, но скъпа нов внос.
76
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
АМИ ТЕ КОЛКОТО ДА СИ ВЗЕМЕШ НОВА! ПО - ДОБРЕ ДА Е НОВА НА ПОЧТИ СЪЩАТА ЦЕНА , СЪС ГАРАНЦИЯ И ПОДДЪРЖАНЕ НА РЕМОНТ И ПРЕГЛЕДИ ! НЕМОЖЕ КОЛА 2 РЪКА ДА Е 15000 ЗА ДЖИП И КОЙ ЗНАЕ КОЛКО Е УДРЯН И ТН ! КУПУВАЙТЕ НОВИ И НА ЛИЗИНГ 100 ПЪТИ Е ПО - ДОБРЕ И СИГУРНО!
75
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И са Лада може да минем.Само здраве и спокойствие да има.Дали голф,дали жигулка...все тая.По-богати няма да станем,нито по-щастливи.Карал съм много и по много,за мен е все тая.
74
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Щях да махам по-дъртата кола и да я сменям с нещо уж по-ново - ползвам я само да ходя на село и по риболов, ама като им видях цените на другите таралясници, беше много по-рентабилно да я ремонтирам.Майсторът ми каза, ти си немормален да я махаш - частите ти десет пъти по-евтини от на новите, дето една дюза да замине и 1000 лева, диагностиката отделно.
73
3
 
8
 
! Отговори
Xaxa преди 1 година
"Електричните са за простолюдието". Така се изказа един от утрeпляците от Световния Икономически Форум на сатанистите, на който между другото всички наши "политици" на власт са привиквани в годините за инструктаж, включително тиkвyна и зеленото чорапче. А пък "съветника" на Възраждане Виктор Папазов е завършил и школата на сатаниста Шваб, с което много се гордее, нищо че подопечния му слуга Коцко уж искал да ни "спасява".
72
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 74. Не знам защо си мислиш, че джипа с евро 6 харчи повече от твоята кола. Моят малък джип с евро 5 харчи 7 литра на градско, т е. по-малко от твоята кола. Тези с Евро 6 харчат още по-малко.
71
5
 
5
 
! Отговори
Иван Иванов преди 1 година
Наистина трябва да взимаш сериозни пари, за да ползваш автомобил, това са непредвидени разходи, не е - 1-2 лева. Гарирането е проблем - особено в малките улички в София - забрави.
70
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Смешни сте през изминалата година съм внесъл за клиенти в България над 1400 автомобила от САЩ и Канада който предварително са ми платени от тях. Това не ми е основен бизнес и го правя за спорта.
69
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Демек гроздето е кисело. Нямат откъде да вкарат стари коли, никой не продава втора ръка електромобили и затова пишем всякакви глупости по медиите, как хората нямали пари. Ама те нямат пари за таралясниците, които се продават на 3-4 пъти над цената им. Един познат внася коли от Запад - той не се оплаква от липса на клиенти. Ама не се и занимава с 20 годишни гоУфове.
68
2
 
5
 
! Отговори
Ремонторо преди 1 година
Проблемът на подръжката на старите коли е, че почти не се прави такава. Къде е, да направиш тестовете, да се види на компщтъра,а посел да се разпарчатоса до болтче, и говорим за ВСИЧКО - от двигателя, през седалките, огледалцата, че чка и климатика.Играчка ли е? Да! Играчка. Ама изкача ВСИЧКО. Смениш ли каквото трябва, няма ли ръжда, напръскаш ли против нея - някои коли нямат чупене! И после "той ремонта 4000, колата 5000 ..." - ем да, ама като я ремотнираш, ще е движи, като така за 29000...
67
5
 
3
 
! Отговори
Ремонторо преди 1 година
"Колата втора ръка колкото и да се ремонтира винаги след месеци изниква нещо което трябва да се прави по нея отново и така докато не те остави един ден на пътя." - Ама моля ти се ...
66
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 66 - PREACH! Хонда Акорд 2009-а е като трактор - ако гокараш на магистралата, нищонему става, а ако у стане нещо,можеш дагоремонтираш на пътя. Самодеето, гори колкто 2 смарта.
65
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 69 - Eмиии ... в безсилието си, да се изкара голяма работа, човекът е готовна какви лине глупави твърдения.
64
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Всички коли замърсяват, ама няма как да ме убедят, че моята Хонда с 90 к.с. , евро 4 и разход от 7,5 л. в града замърсява повече от джип с евро 6, над 200 к.с. разход от 16 -18 л. градско.
63
6
 
8
 
! Отговори
Хахахааа... преди 1 година
ШЕ КАРАТЕ ВЕЧЕ САМО НОВИ КОЛИ,....ТОВА СЕИСКАШЕ ОТДАВНА !
62
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 70 Така беше когато се караха с оловен бензин,ако не греша.
61
10
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В еврогейския ще се карат китайски коли . Особено заради задлъжняването и печатането . Това е неизбежно . Системата на еврогеизма няма нужда от индустрия и частен сектор. Властта се купува с хрантутници по яслите . Само от тях имат нужда политиците. За да се подхранва купуването на властта трябват пари . Те могат да дойдат ако се купуват китайски автомобили и се плащат мита ;) В един момент еврото ще девалвира но на никой не му пука защото трябва да се купува властта . ЕС е корупционна схема.
60
13
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Въглероден двуокис. Бензиновите коли генерират с близо 50% повече въглероден двуокис от дизеловите коли. Това беше причината да се рекламира чистия дизел. После незнайно защо започнаха да твърдят, че дизеловите замърсявали повече от бензиновите, което като цяло не е вярно, а важи само за азотните оксиди
59
21
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 62. Не мисля като теб Кола на 6-7 години от нисък клас е десетки пъти по-лоша и несигурна, от чисто нова кола висок клас. Вие си карайте старите дачии, аз ще карам новия мерцедес. Да видим къде би се качила мацката. :-)
58
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Хората и всички животни издишват въглероден двуокис. Как да подходим към този проблем,прагматично или догматично?